Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Horské bicykle

Test: Specialized Stumpjumper Comp Alloy

Moderná geometria a skvelý výkon za rozumnú cenu.
Hodnotenie: 4.5/5
3 600
Biker
Test: Specialized Stumpjumper Comp Alloy

Naše hodnotenie

Veľmi výkonný a zábavný trailový bike s prekvapivo rozumnou cenou.

+PLUSY

  • Vynikajúci v zjazdoch vďaka skvelej
    geometrii a odpruženiu
  • Prepracovaný bike s pocitom ako keby bol vybavený s prémiovými komponentami
  • Takmer bezhlučná jazda v teréne
  • Pohodlné sedlo a rukoväte

-MÍNUSY

  • Vidlica Fox 34 Rhythm ho „brzdí“ na strmších trailoch

Najnovšia verzia ikonického modelu Specialized Stumpjumper dostala úpravu „dlhší, nižší, položenejší“ a bola aktualizovaná so systémom Specialized S-Sizing, v ktorom sa dĺžka sedlovej trubky skracuje, takže si môžete vybrať veľkosť rámu na základe dosahu. Vyzerá to ako skvelý krok vpred.

Specialized Stumpjumper Alloy Comp detaily
  • Bez úložného priestoru SWAT: Zliatinové Stumpjumpery nemajú v spodnej rámovej trubke úložný priestor SWAT (Storage, Water, Air, Tools) ako drahšie varianty, ale tento bicykel vám poskytne podobnú špecifikáciu komponentov ako karbónový Stumpjumer Comp, ale zaplatíte zaň o 1200 eur menej.
  • Tichá jazda: Vďaka integrovanému chrániču reťazovej vzpery a premyslenému vnútornému vedeniu kabeláže je pri zjazde naozaj tichý.
  • Hydratácia: V prednom trojuholníku je dostatok miesta na plnohodnotnú fľašu na vodu, vďaka nízko umiestneným úchytom košíka na spodnej trubke.

Rám, geometria a odpruženie

Zatiaľ čo drahšie Stumpjumpery, ako napríklad Expert, majú rám z uhlíkových vlákien s upravenou konštrukciou odpruženia, ktorá sa spolieha na ohyb sedlovej vzpery namiesto zadného čapu, Comp Alloy je hliníkový a využíva štvorčapový systém FSR Horst-link.

Hliníkový bicykel nemá  úložný priestor SWAT v spodnej trubke, ale má rovnakú geometriu, 29-palcové kolesá, zdvih 130 mm a navyše zdieľa jednostrannú vzperu „Sidearm“, ktorá je spája hornú a sedlovú trubku v prednom trojuholníku.

Sumpjumper má rozteč Boost, disponuje jedným úchytom na fľašu a rebrovanou ochranou reťazovej vzpery. Brzdová hadica a radiaca kabeláž sú vedené vnútrom a 73 mm závitové stredové zloženie zjednodušuje údržbu.

S-sizing znamená, že si môžete vybrať väčší rám pre stabilnejšiu jazdu alebo menší pre obratnejšiu jazdu.

Vďaka otočnému, meniteľnému adaptéru Horst-link je geometria nastaviteľná. Náš testovací bicykel S4 mal zmenšenú sedlovú trubku s dĺžkou 425 mm v kombinácii s dosahom 475 mm a efektívnou dĺžkou hornej rámovej trubky 615 mm.

V kombinácii s rázvorom 1 241 mm, 444 mm dlhou zadnou stavbou, uhlom hlavy 65 stupňov a uhlom sedlovej trubky 77,2 stupňa je potenciál pre vysokú rýchlosť zrejmý.

Jeho 130 mm zdvih bol vyladený na akýkoľvek typ trailu vďaka jeho progresii, pričom v prvej časti zdvihu je mäkkáý a aktívny a druhá časť zdvihu je tuhšia, aby odolávala silnejším nárazom.

Špecifikácia

Vďaka súčiastkam od známych a zvučných značiek, má Stumpjumper Comp Alloy dobrý pomer ceny a výkonu.

Vpredu je vidlica Fox 34 Rhythm so 140 mm zdvihom a tlmičom GRIP, ktorý je vybavený externým nastavením tlmenia odskoku a nastaviteľným uzamykaním  progresívnej kompresie.

Zadné odpruženie FSR tlmí Fox Float DPS Performance, ktorý má takisto externé nastavenie odskoku a trojpolohové nastavovanie kompresie.

SRAM sa stará o radenie a brzdenie s 12-rýchlostnou sadou NX Eagle s kazetou 11-50 z. a štvorpiestikovými brzdami G2 R s 200 mm predným a 180 mm zadným kotúčom.

Specialized tvorí väčšinu zvyšnej výbavy vrátane riadidiel, predstavca a sedla, ako aj kolies Roval obutých do bezdušových plášťov Butcher a Purgatory. Výbavu uzatvára teleskopická sedlovka X-Fusion Manic.

Jazda

Či už smerujete so Stumpjumperom do kopca alebo z kopca, pôsobí mimoriadne pokojne a vyrovnane, jeho geometria, odpruženie a komponenty pracujú v dokonalom súlade. Je radosť jazdiť na ňom celý deň.

Pri šliapaní v sedle umožňuje 77-stupňový uhol sedlovej trubky pohodlne šliapať do pedálov, pretože bedrá sú nad sedlovou trubkou.

Všeobecne pozícia v sedle bola vhodná aj na celodenné jazdenie. To znamenalo, že sme príliš nezaťažovali ruky veľkou váhou a v strmších stúpaniach nedochádzalo k zdvíhaniu predného kolesa ani k nepresnému riadeniu.

Geometriu sme nemuseli vôbec kompenzovať a generovanie gripu bolo intuitívne a jednoduché a nebolo nutné masívne presúvanie váhy ani náročné zmeny polohy tela.

Komfort zvyšuje pocitovo hladké pruženie, ktoré dobre tlmí nerovnosti na traile a vytvára dostatok trakcie v drsnejšom teréne.

Pruženie je príjemné a zároveň progresívne a pri strmých stúpaniach sa nezanára hlboko do zdvihu a neprepadáva sa, keď sme prechádzali cez hlbšie a širšie nerovnosti. To znižuje pocit pohupovania, ktoré sprevádza bicykle s mäkším pružením.

V otvorenej polohe tlmiča sa pri šliapaní objavuje mierne pohupovanie, ale nie až tak výrazné, aby to prekážalo v jazde.

Preklopením modrej páčky do módu „climb“ sa odstráni nežiaduci pohyb, ale mierne sa stratí priľnavosť, takže sme ju počas testovania nechali v otvorenej polohe.

Pri zjazde je bike veľmi dobre ovládateľný a vďaka tomu je predurčený na točenie jázd v bikeparkoch, na náročné singletracky alebo na epické celodenné cross-country jazdy.

Vďaka dlhšej trailovej geometrii pôsobí v zjazdoch sebavedome a v kombinácii s výkonnými brzdami SRAM G2 sme dokázali Stumpjumper posunúť oveľa ďalej nad schopnosti, ktoré sme očakávali od bicykla so 130 mm zdvihom.

Jeho odpruženie bolo veľmi príjemné a fungovalo dobre bez ohľadu na to, ako tvrdo alebo rýchlo sme jazdili. Pri jazde po traile malo dostatok citlivosti na malých nerovnostiach, a tým sa zlepšovalo pohodlie a priľnavosť a zároveň poskytovalo veľa opory v strede zdvihu.

S bicyklom sa dalo pumpovať a zrýchľovať cez jamy bez pocitu, že by bol bicykel mäkký alebo by sa prepadával. Na hrane sa choval tiež dobre, najmä pri ostrejšej a rýchlejšej jazde.

Stumpjumper má svoje limity, ale tie sa prejavia až vtedy, keď začnete jazdiť na oveľa strmších alebo rýchlejších tratiach vhodnejších skôr pre enduro alebo zjazdové bicykle.

Zistili sme, že limitom výkonu nie je pri agresívnejšej jazde jeho geometria, ale vidlica Fox 34.

Vidlica má tendenciu pri veľkom zaťažení v ostrých zákrutách s prudkými nájazdmi „zasunúť sa“ a krútiť sa a jednoduchý tlmič GRIP mal problém poskytnúť dostatočnú oporu v strede zdvihu, pokiaľ sme nepoužili vyšší tlak, ako je odporúčaný.

Upgrade s vidlicou Fox 36 so zdvihom 150 mm by poskytol oveľa väčší potenciál a urobil by tento vynikajúci univerzálny bicykel ešte výkonnejším.

To neznamená, že by fungoval zle, v skutočnosti bol opak pravdou. Jazda na ňom bola naozaj intuitívna kvôli skvelej polohe medzi rukami a nohami.

Kombinácia plášťov Specialized Butcher a Eliminator bola skvelá na jazdenie do bikeparkov bez ohľadu na počasie, ale v blatistejšom teréne mali tendenciu trochu plávať, hoci sa to vzhľadom na ich dezén dalo očakávať.

Brzdy Code G2 fungovali veľmi dobre a disponovali vysokým brzdným výkonom a boli sme ohromení pohodlím sedla Specialized Bridge a gripov z vlastnej produkcie.

Specialized Stumpjumper Alloy Comp – verdikt

Stumpjumper Alloy Comp jazdí veľmi dobre, a to aj v porovnaní s ľahšími a drahšími bicyklami s lepšou výbavou.

Pri tomto bicykli je dobrý aj pomer výkonu a ceny a vďaka veľmi vydarenému rámu by upgrade pár vybraných komponentov pomohol posunúť bike na vyššiu úroveň.

Špecifikácia
  • Rám: Aluminium alloy, 130mm
  • Vidlica: Fox 34 Float Rhythm, 130mm
  • Tlmič: Fox Float DPS Performance Rx Trail Tune
  • Radenie/prehadzovač: SRAM NX Eagle / SRAM NX Eagle
  • Kľuky: SRAM NX Eagle, 30z
  • Kazeta: SRAM NX Eagle, 11-50z
  • Riadidlá/predstavec: Specialized, 800mm / Specialized, 55mm
  • Sedlovka / sedlo: X-Fusion Manic, 170mm / Specialized Bridge Comp
  • Brzdy: SRAM G2 R, 200/180mm
  • Kolesá: Roval
  • Plášte: Specialized Butcher GRID GRIPTON 29×2.3 , Specialized Purgatory GRID GRIPTON 29×2.3
  • Hmotnosť : 14.96kg (S4)
  • Cena: 3600,- eur
  • www.specialized.com

Porovnanie cien u rozličných predajcov nájdete na portáli zboží.cz:

Vaše komentáre

Aktuality

Včera 17:48 Detaily a špecifikácia pretekárskeho špeciálu Trek Madone SLR Madsa Pedersena.

Bicykel s unikátnym dizajnom priniesol Pedersenovi šťastie a pripísal si na ňom víťazstvo na belgickej klasike Gent-Wevelgem.

Včera 17:01 Wout van Aert má za sebou operáciu, na bicykel však tak skoro nevysadne.

Pri páde na klasike Dwars door Vlaandren utrpel Van Aert zlomeniny siedmich rebier, hrudnej aj kľúčnej kosti.Pri páde na klasike Dwars door Vlaandren utrpel Van Aert zlomeniny siedmich rebier, hrudnej aj kľúčnej kosti.

Včera 16:29 Vanesa Petrovská končí v tíme NS Bikes UR Team.

Oznámila to dnes prostredníctvom sociálnej siete Instagram.

Včera 10:17 Wout van Aert aj Jasper Stuyven musia podstúpiť operácie po hrozivom hromadnom páde.

Van Aert má vraj zlomenú hrudnú aj kľúčnu kosť a až sedem rebier, zatiaľ čo Stuyven má zlomenú kľúčnu kosť. Obaja sú hospitalizovaný v nemocnici v belgickom Herentals.

27.03.2024 Wout van Aert má vraj zlomenú hrudnú aj kľúčnu kosť a až sedem rebier.

Tím Visma – Lease a Bike pôvodne informoval o „zlomeninách niekoľkých rebier a kľúčnej kosti“, no neskôr večer sa objavili správy, že má aj fraktúru hrudnej kosti. Rozsiahle zranenia utrpel pri hromadnom páde na pretekoch Dwars door Vlaanderen. (Domestique)

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu