Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

RockShox predstavil bezdrôtové automatické ovládanie vidlice a tlmiču Flight Attendant

Momentálne je dostupný iba na šiestich modeloch značiek Trek, Specialized, Canyon a YT.
Martin Sarvaš

RockShox predstavil bezdrôtové ovládanie vidlice a tlmiču Flight Attendant, ktoré je určené na automatické nastavovanie čo najefektívnejšej kompresie odpruženia vo vidlici a tlmiči.

RockShox tvrdí, že ich nový systém je skôr prediktívny než reaktívny, a to vďaka spôsobu, akým senzory medzi sebou komunikujú. A rovnako ako radenie SRAM AXS, aj Flight Attendant je úplne bezdrôtový.

Nejde však o prvý systém tohto druhu. RockShox pracoval so značkami Lapierre, Ghost a Haibike, s ktorými vyvinuli systém EI, ktorý bol   na viacerých modeloch, vrátane pretekárskeho endura Spicy. Aj keď tento systém ukázal veľký potentciál, potreboval ešte mnoho vylepšení, pretože ovládal iba tlmič.

Veľkým posunom v tejto technológii bol systém Live Valve od Foxu, ktorý využíva viacro strategicky umistnených senzorov, vďaka ktorým Live Valve nastavuje vidlicu a tlmič v závislosti od terénu. Funguje pôsobivo, ale mnoho jazdcov tvrdí, že od dokonalosti má ďaleko.

Najdôležitejšie detaily systému Flight Attendant pre bezdrôtové automatické ovládanie odpruženia

  • Flight Attendant využíva senzory vo vidlici, tlmiči a stredovom zložení pre automatické nastavenie kompresie odpruženia
  • Systém je úplne bezdrôtový s batériami AXS
  • Je prispôsobený pre zdvih 130 – 170 mm
  • Momentálne je dostupný iba na bicykloch značiek Trek, Specialized, Canyon a YT
  • Systém umožňuje široké možnosti nastavení pre prispôsobenie štýlu jazdy
  • Flight Attendant nedokáže vytvárať personalizované odporúčané nastavenia odpruženia
  • Na hmotnosti pridá cca 300 gramov
Ako funguje systém RockShox Flight Attendant?

Flight Attendant je navrhnutý na to, aby vaše odpruženie fungovalo čo najefektívnejšie. To znamená, že má pritvrdiť odpruženie, keď sa trail vyrovná, ale zároveň nesmiete strácať trakciu.

Samozrejme, že pruženie musí fungovať najlepšie pri zjazde takým spôsobom, že jazdec dokáže využiť každý milimetr zdvihu pre maximálny grip, stabilitu a pohodlie.

Ako sa to dosiahne? Vytvorenie nového systému RockShox Flight Attendant trvalo celých sedem rokov a pozostáva z modulu na ovládanie vidlice (kde dochádza k nastaveniu a prispôsobeniu), modulu motora na tlmiči a senzora šliapania vo vnútri stredového zloženia.

Mozgom systému Flight Attendant je komplexný algoritmus, ktorý vykonáva všetky rozhodnutia tak, aby ste mali v správnom čase správne nastavené odpruženie. Podľa RockShoxu bol práve vývoj tohto algoritmu najzložitejším procesom.

Akcelerometre sú umiestnené nielen v senzore šliapania v stredovom zložení, ale aj v moduloch vo vidlici a tlmiči.

Zatiaľ čo úlohou akcelerometrov vo vidlici a tlmiči je identifikovať každú nerovnosť a zmenu sklonu v teréne, senzor v stredovom zložení zaznamenáva aj pedálovanie.

Špekulovalo sa o tom, či tento senzor meria viac, konkrétne výkon pedálovania, RockShox to vyvrátil. Zaznamenáva iba to, či šliapete do pedálov alebo nie. Senzor je dostatočne citlivý na to, aby reagoval aj na menšie pohyby kľuky, nielen na úplné otáčky.

Nový AXS ovládač pre Flight Attendant využíva najnovší dizajn Rocker Paddle, ktorý je použitý na ovládači bezdrôtového radenia AXS a ovláda nielen Flight Attendant, ale aj bezdrôtovú teleskopickú sedlovku Reverb AXS.

Vďaka rovnakej šifrovacej bezdrôtovej sieti, s ktorou sme sa už zoznámili a ktorá sa používa u pohonv SRAM Eagle AXS, sa informácie zo senzorov (z terénu aj zo vstupov od jazdca) zhromažďujú a analyzujú pomocou algoritmu Flight Attendant pred úpravou odpruženia na jedno z troch nastavení –  Open, Pedal a Lock (Otvorené, Pedal, Zamknuté).

Aj keď to môže znieť ako zdĺhavý proces, RockShox tvrdí, že systém robí tieto rozhodnutia o nastavení odpruženia každých päť milisekúnd, čo je skutočne rýchle, ale zároveň nevyhnutné, ak má odpruženie so systémom Flight Attendant fungovať tak plynulo a prirodzene, ako sa sľubovalo.

Je systém skutočne prediktívny?

Aj keď RockShox tvrdí, že Flight Attendant je skôr prediktívny než reaktívny a algoritmus využíva vstupy od jazdca i terénu, aby rozhodol, ako nastaví odpruženie, slovo prediktívny je asi nesprávny výraz.

Aj keď asi nemožno poprieť, že algoritmus je určite veľmi rozumný a systém môže fungovať naozaj veľmi rýchlo, jeho opis ako proaktívny je pravdepodobne presnejší.

Čo sa týka prepínania medzi nastaveniami – keď chce komplexný algoritmus implementovať zmenu odpruženia, budete počuť krátke ostré „zzzzz“, podobne ako pri preraďovaní s pohonom SRAM AXS.

Úpravy kompresie odpruženia sú vykonávané pomocou kompresnej ihly, ktorá je sa pohybuje dovnútra a von z ventilu. V tomto prípade sa však ihla pohybuje cez prevodový motor, podobný tomu, ktorý sa nachádza na prehadzovačke AXS.

V závislosti od nastavenia/polohy ihly je možné otvory v kompresnej zostave uzavrieť, čím sa zmení rozsah tlmenia. V nastavení Lock (Uzamknuté) je prúd oleja presmerovaný a doštička je zatlačená nadol, aby sa vytvorila potrebná sila pre uzamknutie.

Nastavenia a módy RockShox Flight Attendant

Pôvodne mal Flight Attendant iba dve nastavenia – otvorené a zatvorené – ale vývojársky tím napokon pridal aj tretiu možnosť – niekde uprostred.

A takto vzniklo nastavenie „Pedal“, za čím nasledovalo pridanie senzoru do stredového zloženia.

Nebolo však pridané hlavne pre dlhé, plynulé stúpania, ale skôr pre vytvorenie efektívnejšej platformy pri jazde po zvlnených singletrackoch, kde nemáte príležitosť siahnuť na páčkú ovládania tlmiču, aby ste privrdili tlmenie a zabránili strate efektivity pri šliapaní do pedálov.

Pridanie tretieho nastavenia Pedal je navrhnuté tak, aby to zlepšilo a ponúklo to najlepšie z oboch zvyšných nastavení – aby spevnilo odpruženie pri pedálovaní, ale zároveň umožnilo kolesám udržať čo najväčšiu trakciu v teréne.

Zatiaľ čo tri nastavenia – Open, Pedal, Lock – hovoria sami za seba, tri riadiace režimy vyžadujú určité vysvetlenie.

Módy Auto, Manual a Override

Mód Auto, ako asi už tušíte, je automatický režim, v ktorom Flight Attendant automaticky prepína medzi svojimi tromi nastaveniami. To znamená, že jazdec môže nechať ovládacie prvky na pokoji a nechať systém samostatne „rozmýšľať“.

Ak sa obávate, že roboty skutočne začínajú preberať kontrolu nad vašim životom, nemusíte sa  obávať, pretože manuálny režim vám umožňuje prepínať medzi nastaveniami pomocou označeného tlačidla na ovládači AXS.

Nakoniec je tu režim Override, ktorý umožňuje prejsť z automatického režimu do vami určeného nastavenia stlačením a podržaním určeného tlačidla na ovládači AXS. Ak sa chcete vrátiť do automatického režimu, znova klepnite na rovnaké tlačidlo a prepne sa späť.

Ak sa pýtate, či by systém nemal byť dostatočne rýchly na to, aby vykonal úpravy za vás – máte pravdu. Teoreticky je to tak, ale je to režim, ktorý chcel chcel RockShox pridať, len pre istotu.

Ak ste náhodou ešte stále trochu zmätení, systém vysvetlil šéf projektu Flight Attendant Jon Cancellier: „Tento mód sme v skutočnosti pridali hlavne pre šprinty a je vhodný najmä pre pretekárov. Keď vidíte pred sebou nejaký prvok na traile, jednoducho môžete prepnúť do režimu Override a šliapať naplno do pedálov a potom jednoducho systém znovu zapnete.“ Toto by platilo v prípade, že by ste mali nastavený mód Override pre nastavenie Pedal resp. Lock.

Tuning RockShox Flight Attendant

Kľúčom k tomu, ako Flight Attendant funguje, je konktétne nastavenie každého jazdca v závislosti od štýlu jazdy. Flight Attendant sa dá totiž prispôsobiť pre tvrdšie resp. mäkšie pruženie.

Ak by ste chceli dostať z pedálov každý jeden Watt, nastavíte systém na hodnoty +1 alebo +2 (viac uzamknutý) a odpruženie bude tvrdšie. Znamená to, že Flight Attendant pri každej možnej príležitosti pritvrdí vaše odpruženie.

To isté je možné aj opačne, keď nastavíte systém na hodnoty -1 alebo -2 (viac otvorený) a pruženie bude citeľne mäkšie. Systém poskytuje aj možnosť rôzneho resp. oddeleného nastavenia pre tlmič a vidlicu.

Flight Attendant má, samozrejme, aj prostrednú neutrálnu polohu nastavenia, ktorá má poskytovať ideálnu rovnováhu medzi mäkkým a tvrdým odptružením.

Klasické nastavenia zostali

Vidlicu aj tlmič je však možné ďalej doladiť. Rovnako ako každý iný produkt RockShox, ktorý používa vzduchové odpruženie, je priestor na zmenu objemu vzduchu, a teda na úpravu krivky odpruženia, čo mení spôsob, akým sa vidlica/tlmič pohybuje v poslednej tretine zdvihu.

Odskok sa nastavuje na vidlici aj tlmiči úplne rovnakým spôsobom ako komponentoch bez systému Flight Attendant (vidlica je vybavená číselníkom v spodnej časti pravej nohy a tlmič má otočné nastavenie).

Nízku rýchlosť kompresie je možné nastaviť aj na oboch komponentoch. Dá sa meniť pomocou ovládacieho modulu na vrchu vidlice alebo prostredníctvom aplikácie SRAM AXS. V ponuke je 10 „kliknutí“ na úpravu vidlice aj tlmiča.

Ako je to však s nastavením rýchlej kompresie? V tomto prípade je prednastavená, podobne ako v prípade tlmičov Charger 2/RCT3. Aj keď by to mohlo obmedziť jemné doladenie, RockShox tvrdí, že výkon tlmiča je stále dosť podobný veľmi úspešnému Charger 2.1 a nemalo by to mať vplyv na výkon pri zjazde.

Pre koho je RockShox Flight Attendant?

Podľa RockShox je Flight Attendant „Pre horských cyklistov. Ak vás skutočne baví jazdiť na bicykli a vyťažiť maximum z každej jazdy na bicykli, potom je Flight Attendant pre vás.“

Toto tvrdenie je možno pravda, ale v skutočnosti využijú tento systím najmä pretekári.

Podľa značky nebol kladený dôraz na merané jazdy alebo tlačenie technológie jazdcom Svetovej enduro série EW (aj keď niektorí systém používali), ale RockShox si myslí, že systém by mal pomôcť zvýšiť efektivitu jazdcov a s najväčšou pravdepodobnosťou aj rýchlosť.

Uvidíme túto technológiu aj na cross-country alebo zjazdových bicykloch? RockShox jednoznačne uviedol, že chce začať s trailovými a enduro bicyklami, pretože verí, že tieto bicykle budú mať zo systému najväčšie benefity.

Požiadavky na bicykle sú v súčasnosti skutočne vysoké – musia efektívne šliapať do kopca a ešte lepšia zjazdovať. Dá sa teda predpokladať, že túto technológiu uvidíme v skorej budúcnosti aj na XC a zjazdových bicykloch. „Stále pracujeme na nových veciach,“ dodal vyhýbavo k téme Jon Cancellier.

Moduly a batérie Flight Attendant

Ako sme už spomenuli, systém je úplne bezdrôtový. Malé prevodové motory vo vidlici i tlmiči sú poháňané rovnakými batériami AXS, aké používa SRAM u radenia či teleskopickej sedlovky.

Čo sa týka kompatibility s rôznymi rámami, u vidlice to nie je žiadny problém, avšak u tlmiču znamená pridaný modul ovládania Flight Attendant, že sa nevojde do každého rámu. Ak sa tlmič s modulom do rámu vojde, teoreticky by mal byť kompatibilný.

Najvýraznejším komponentom systému Flight Attendant je kontrolný modul na vidlici, u ktorého je umiestnená batéria na zadnej strane vidlice. Aj keď toto umiestnenie môže pôsobiť zraniteľne, Cancellier uisťuje, že aj po rokoch testovania sa im pri jazde ani raz modul nepoškodil.

Výdrž batérie SRAM AXS je uvádzaná 20-30 hodín na vidlici a 30-40 hodín na tlmiči. Senzor pedálovania v stredovom zložení využíva klasickú batériu AAA, ktorá by mala vydržať 200 hodín jzady. Ovládač AXS, rovnako ako doteraz, používa ploskú batériu CR2032 a vydržať by mala 200 hodín.

Flight Attendant si kúpite zatiaľ iba na vybraných bicykloch

Momentálne nie je možné, aby ste si samostatne kúpili komponenty so systémom Flight Attendant. Je dostupný iba na kompletných bicykloch, v súčasnosti iba konkrétne na 6 modeloch od značiek Trek, Specialized, Canyon a YT.

Aktuality

10:17 Wout van Aert aj Jasper Stuyven musia podstúpiť operácie po hrozivom hromadnom páde.

Van Aert má vraj zlomenú hrudnú aj kľúčnu kosť a až sedem rebier, zatiaľ čo Stuyven má zlomenú kľúčnu kosť. Obaja sú hospitalizovaný v nemocnici v belgickom Herentals.

Včera 23:17 Wout van Aert má vraj zlomenú hrudnú aj kľúčnu kosť a až sedem rebier.

Tím Visma – Lease a Bike pôvodne informoval o „zlomeninách niekoľkých rebier a kľúčnej kosti“, no neskôr večer sa objavili správy, že má aj fraktúru hrudnej kosti. Rozsiahle zranenia utrpel pri hromadnom páde na pretekoch Dwars door Vlaanderen. (Domestique)

Včera 18:49 Wout van Aert si pri hrozivom páde zlomil rebrá aj kľúčnu kosť.

Van Aert mal tento rok dva veľké ciele – monumenty Okolo Flámska a Paríž-Roubaix. Na žiadnom z nich sa však nezúčastní pre početné zranenia, ktoré utrpel na klasike Dwars door Vlaanderen.

Včera 17:24 Matteo Jorgenson je prvým Američanom, ktorý vyhral klasiku Dwars door Vlaanderen.

Belgickú klasiku poznačil hrozivý hromadný pád 68 pred cieľom, po ktorom museli previezť do nemocnice Wouta van Aerta a na zemi skončil aj Mads Pedersen a osem ďalších jazdcov.

Včera 17:03 Demi Vollering môže byť prvou cyklistkou s miliónovou zmluvou, po sezóne končí v tíme SD Worx.

„V našom tíme nemôžeme mať dve pretekárky takejto úrovne,“ povedal šéf tímu Danny Stam po nedávnom predĺžení zmluvy s Lotte Kopecky.

Zavrieť reklamu