Biker.sk

ANTIBAKTERIÁLNY SPREJ K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 15,90€!
Tréning a strava

Návod: Aké sú najlepšie a najhoršie jedlá pred jazdou na bicykli?

Poradíme vám, ako jesť pred jazdou na bicykli a naopak, čomu by ste sa mali vyhnúť.
Biker

Ak sa pred jazdou ponáhľate a nestíhate sa poriadne najesť, máme pre vás pár tipov na jedlá, ktoré sú jednoduché na prípravu  a efektívne na energiu.

Raňajky by ste určite nemali preskakovať hlavnou úlohou by malo byť doplnenie zásob glykogénu a nie zbytočné zaťaženie metabolizmu. (Svalový glykogén sa používa ako pohotový zdroj energie pri fyzickej námahe.)

Čo jesť pred jazdou?

Skúste tieto jednoduché a rýchle jedlá, ktoré vás dostatočne zásobujú energiou pred jazdou na bicykli.

1. Ovsené vločky / kaša

Ovsené vločky sú dokonalými raňajkami pre každého cyklistu.

Okrem toho, že vločky poskytujú všetky potrebné nutritienty, sú veľmi jednoduché na prípravu. Stačí ich zaliať mliekom (kravským či rastlinným) alebo pokojne aj vodou, doplniť o ovocie (čerstvé aj sušené) alebo orechy a v priebehu pár sekúnd máte raňajky hotové. Pre lepšiu chuť i viac sacharidov je vhodné pridať aj med alebo cukor.

Z vločiek si môžete spraviť aj kašu – jednoducho ich zalejete mliekom, pridajte maslo, med/cukor a pár minút vločky varte.

U vločiek sa držte sa menej vláknitých možností – jemné vločky – pre rýchlejšie trávenie a menšie riziko žalúdočných ťažkostí.

2. Káva

Káva je bezpochyby veľmi obľúbeným nápojom cyklistov. Veľkou fanúšičkou kávy je aj bývalá profesionálna cyklistka a odborníčka na výživu Anne Guzmanová. „Existuje mnoho štúdií a dát, ktoré dokazujú, že káva zvyšuje výkon,“  hovorí Guzmanová.

„Niektorí ľudia majú z kávy úzkosť a iným funguje výborne na zvýšenie výkonu,“ dodala Guzmanová, ktorá odporúča kávu vo forme espressa, pretože v malom objeme tekutiny je vysoká dávka kofeinu a nebude vo vás vzbudzovať nutkanie močenia.

3. Ovocie

Ak sa nestíhate najesť včas pred jazdou, máme pre vás rýchle riešenie. Tesne pred jazdou je ideálne dať si jedlo s hodnotou 100 – 200 kalórií. Tieto kalórie by mali byť jednoducho stráviteľné cukry a najlepšou voľbou je v tomto prípade ovocie podľa vašej voľby a preferencií.

Jeden banán má okolo 90 kalórií, jablko 50 kalórií a pomaranč rovnako 50 kalórií.

Prečítajte si tiež

Čo nejesť pred jazdou?

Pred jazdou by ste sa určite nemali prejedať. Hlavne tesne pred jazdou. Máme pre vás pár tipov, čomu sa vyhnúť resp. čo by ste si mali ušetriť až po skončení jazdy.

1. Mäso a vajcia

Vajíčka sú síce skvelou potravinou plnou nutritientov, ale dávať si ich tesne pred jazdou nebude najšťastnejšia voľba. Celkovo sa snažte vyhnúť jedlám s vysokým obsahom tuku.

Najhoršie, čo si môžete dať, je slanina. Keďže je to iba čistý tuk, je ťažko stráviteľná a poriadne zaťaží žalúdok, kým prejde do ďalších častí tráviaceho traktu.

Ak by ste chceli použiť tuk ako „palivo“ pri jazde, potrvá približne dve hodiny, kým ho telo začne využívať. Namiesto rýchlej energie v svaloch je telo zamestnané zložitým trávením, čo nie je najlepšie najmä pre jazdy hneď po raňajkách.

2. Druhá či tretia káva

Kávu sme síce vyššie odporúčali, ale aj pri tomto nápoji treba byť opatrný. Ak by ste mali chuť na ďalšiu šálku espressa, skúste si to odložiť na neskôr alebo sa zastavte na kávu po jazde.

Ak si dáte priveľa kávy, môže vám hroziť neželané núdzové zastavenie počas jazdy kvôli veľkej potrebe. A to skutočne nechcete.

Prečítajte si tiež

3. Jedlá s vysokým obsahom vlákniny – na poslednú chvíľu

Určite preskočte potraviny s vysokým obsahom vlákniny, hlavne ak sa prevalíte z postele rovno na bicykel. Všetko sa to vo vás bude držať, a čo je horšie, začne sa nafukovať.

Dať si celé ovsené vločky (namiesto jemných) je jedna z najväčších chýb, čo môžete spraviť. Sú skvelé, ak máte čas ich stráviť a ísť pred jazdou na záchod. Ak nie, môže sa stať, že budete musieť po raňajkách utekať za strom.

4. Veľa čohokoľvek

Prejedanie pred jazdou budete ľutovať. Akékoľvek veľké jedlo vo vás môže počas jazdy vyvolávať pocity nevoľnosti a slabosť, keďže vám doslova trávenie berie energiu z nôh.

Netrápte sa zbytočne s raňajkami ako z michelinskej reštaurácie a radšej voľte jednoduché a efektívne potraviny a jedlá.

Zdroj: bicycling.com

Otestujte sa

Vaše komentáre

Zavrieť reklamu