Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Ako vyriešiť nehodovosť cyklistov na cestách? Ústredný automotoklub navrhuje vylúčiť cyklistov z ciest I. triedy

Prezident ÚAMK SR si myslí, že nie je vhodné preberať na Slovensko bezhlavo západné modely pri neporovnateľnosti cestných sietí.
Biker
Ilustr. foto: Shutterstock

Na portáli Ústredného automotoklubu Slovenská republika (ÚAMK SR) sa na konci mája objavil príspevok s titulkom „Cyklistika ako fenomén prinášajúci bezpečnostné riziká“.

Prezident organizácie Juraj Smrečan v ňom píše o tom, ako nie sú cyklisti ani slovenská cestná sieť pripravení na „nebývalý rozvoj cyklistiky“.

Ide pravdepodobne o reakciu na nedávnu tragickú smrť Adriána Babiča, ktorého pri tréningu zrazilo auto. Iba o pár dní neskôr zrazilo a zranilo auto pretekára Dukly Banská Bystrica. Nedávno vodič nákladného auta takmer zrazil cyklistu v lese pri Lozorne a dnes zrazil vodič cyklistu na rovnej a prehľadnej ceste pri Dunajskej Strede.

Bohhužiaľ, nehôd a tragédií na cestách pribúda a situáciu by malo bezodkladne riešiť ministerstvo dopravy. Dúfame však, že sa nebudú inšpirovať návrhmi od slovenského automotoklubu.

Europoslankyňa Lucia Ďuriš Nicholsonová nedávno iniciovala petíciu za prijatie opatrení na zvýšenie bezpečnosti cyklistov v premávke.

Video z incidentu pri Lozorne:

„Na nebývalý rozvoj cyklistiky (športovej, turistickej, masovej a dopravnej…) nie je pripravená jednak naša cestná sieť a jednak cyklisti samotní. Najväčší chaos vládne v tzv. masovej cyklistike. Tu si mnohí cyklisti bezdôvodne myslia, že všetky cesty patria len im a všetci ostatní sa musia prispôsobiť. Často nerešpektujú dopravné predpisy, ohrozujú bezpečnosť cestnej premávky a najviac sami seba.“

„Uvedomme si, že cesty boli postavené najmä pre motorové dopravné prostriedky,“ píše Juraj Smrečan.

Žijeme však v roku 2021, kedy sa v celom svete snažia rozvíjať práve cyklodopravu, z ciest sa vylučujú autá (nie cyklisti) a patrične sa tomu prispôsobuje aj legislatíva a infraštruktúra.

 18-ročný agresívny šofér pred rokom úmyselne zrazil dvoch cyklistov na ceste pod Tatrami:

Áno, na cestách je v súčasnosti omnoho viac cyklistov ako doteraz. To však nedáva vodičom akékoľvek právo správať sa voči nim neohľaduplne iba preto, že ich cyklisti zdržia zopár sekúnd.

ÚAMK SR síce tvrdí, že pri rozvoji cyklistiky im ide najmä o bezpečnosť cyklistov a v otázke bezpečnosti cestnej premávky nemožno proti sebe cyklistov voči vodičom motorových vozidiel a opačne, ale ich návrhy riešení sa nedajú nazvať inak, ako zaostalé.

Prezident ÚAMK SR si myslí, že by bolo vhodné „nepreberať na Slovensko bezhlavo „západné“ modely pri neporovnateľnosti cestných sietí.“

V takmer všetkých krajinách Európskej únie je zákonne stanovená vzdialenosť 1,5 metra pri predchádzaní cyklistov. Dokonca aj toto sa zdá automotoklubu nereálne. Dôvodom sú údajne parametre našich ciest.

V skutočnosti to však vôbec nie je debata o paramatroch či šírke našich ciest a krajníc. Cyklista je rovnakým účastníkom premávky ako akékoľvek iné dopravné prostriedky, a podľa toho by sa mali vodiči k cyklistom správať.

Je úplne jedno, či ide cyklista po širokej alebo úzkej ceste. Vodič ho jednoducho musí predchádzať s bezpečným odstupom, aby ho neohrozil. Rovnako sa nesmie diať to, že vodiči predchádzajú iné autá, aj keď ide oproti cyklista.

„Požadovaný odkukaný 1.5 m odstup z ‚vyspelých‘ krajín je pri parametroch našich ciest väčšinou nereálny. Skutočnosť je taká, že akokoľvek cyklistiku podporujeme, nie sme na jej slušný rozvoj pripravení,“ píše sa v príspevku ÚAMK SR.

Smrečan by si tiež žiadal „vylúčiť cyklistiku z ciest I. triedy“, čo je úplne absurdná požiadavka.

Cyklotrasy nie sú a nikdy ani nebudú vybudované v takej miere, aby mohli jazdiť cyklisti iba po nich. A nie je to tak ani nikde v zahraničí, ako si mnohí myslia.

ÚAMK SR je podľa slov Juraja Smrečana „za rozvoj dôstojnej a progresīvnej cyklistiky, za jasných bezpečnostných a spoločenských podmienok, ktoré budú chrániť životy a zdravie spoluobčanov a všetkých účastníkov cestnej premávky. Súčasne má ÚAMK SR na „cykloproblém“ zásobník riešení v reálnom dopravnom dianí Slovenska.“

Podmienky a riešenia ÚAMK SR na „cykloproblém“ sú však zaostalé a bez akejkoľvek podpory rozvoja cyklistiky. Je síce pekné, že chcú zabrániť incidentom a tragickým nehodám, avšak robiť tak vylúčením cyklistov z ciest je v roku 2021 dosť opovrhnutia hodný nápad.

Jediným rozumným tvrdením v príspevku automotoklubu je, že by bolo vhodné „stanoviť povinný obsah znalosti pravidiel bezpečnosti cestnej premávky pre cyklistov“, aby sa aj cyklisti správali na cestách zodpovedne a dodržiavali pravidlá cestnej premávky.

Celý príspevok ÚAMK SR nájdete tu.

Vaše komentáre

Aktuality

Včera 17:14 Po Cape Epic potvrdzujú Števková s Krahulcovou výbornú formu aj na pretekoch 4 Islands, kde sú priebežne na 3. mieste (+ galéria).

Slovenské duo pretekárok Janka Keseg Števková s Martinou Krahulcovou nastúpili do ďalších etapových pretekov dvojíc, tentokrát v Chorvátsku na podujatí 4 Islands. V pretekoch sa im darí a zatiaľ v každej etape skončili na vynikajúcom 3. mieste!

Včera 16:30 Video: Toto je trať 2. kola svetového pohára XCO v brazílskej Araxá.

Minulý týždeň odštartoval seriál svetového pohára v horskej cyklistike podujatiami XCC a XCO v brazílskej Mairiporã. Pretekári mali niekoľko dní na oddych a doladenie formy a už počas soboty a nedele sa môžeme tešiť na druhé kolo svetového pohára.

Včera 15:58 Juan Pedro López je celkovým víťazom pretekov Okolo Álp, poslednú etapu vyhral Aurélien Paret-Peintre.

26-ročný Španiel si pripísal na talianskych etapových pretekoch svoje prvé profesionálne víťazstvo, keď vyhral tretiu etapu, a zároveň sa stal po prvýkrát víťazom celkovej klasifikácie.

Včera 11:13 Fotogaléria: Ako Peter Sagan jazdil aj varil na tréningovom kempe vo Finale Ligure.

„Takto dobre som sa necítil už asi 10 rokov,“ povedal Peter pri našej poslednej spoločnej večeri. „Som naozaj rád, že sme sa tu stretli takáto skvelá partia a dúfam, že sa takto ešte stretneme.“

Včera 10:49 Lukáš Kubiš vyhral Pardubické kritérium, druhý skončil Štoček.

Kubiš pokračuje v úspešnej sezóne víťazstvom kritéria v Pardubiciach, na ktorom skončil druhý ďalší Slovák Matúš Štoček a tretí finišoval víťazov český tímový kolega z Elkov-Kasper Daniel Mráz.

Zavrieť reklamu