Biker.sk

RESPIRÁTOR FFP2 K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 14,90€!
Novinky

Pozrite si, ako sa kvôli pandémii predĺžili čakacie lehoty na bicyklové komponenty

"Lídri bicyklového priemyslu by si mali uvedomiť, čo sa deje, mali by veriť a investovať. Na tých, ktorí veria a investujú do zdravšieho a silnejšieho podnikania, čaká profit a miliardy dolárov," hovorí viceprezident Specializedu.
Martin Sarvaš
Zdroj: Tapei Cycle Online Show
Ak ste sa snažili v poslednej dobe kúpiť si bicykel či bicyklové komponenty, je dosť pravdepodobné, že ste sa stretli s vysokou nedostupnosťou.

A treba sa pripraviť na to, že čakať budete ešte dlho. Či už chcete bicykel kúpiť alebo servisovať, dopyt po bicykloch i službách spojených s cyklistikou bude obrovský a čakacie lehoty dlhé. Toto môžu, samozrejme, ešte skomplikovať a predĺžiť rôzne nariadenia vlády.

Ak sa ešte len rozhodujete, či chcete kúpiť bicykel alebo aký chcete kúpiť bicykel a chcete si užívať jazdu v prvých teplých dňoch jari, už včera bolo neskoro.

„Bicyklovému priemyslu môže trvať rok alebo viac, kým sa úplne zotaví [po pandémii] a kým sa opäť vytvoria dostatočné skladové zásoby bicyklov a komponentov,“ predpovedal viceprezident Specializedu Robert Margevicius počas prezentácie na Tapei Cycle Online Show. Jeho prezentáciu si môžete pozrieť online tu.

Po zásadnom náraste predajov bicyklov v roku 2020 Margevicius predpokladá, že v roku 2021 klesne predaj o 9,5%. Tiež si však myslí, že od roku 2022 budú ďalších 10 rokov predaje rásť medziročne približne o 3,5%.

Prečítajte si tiež

Čakacie lehoty dlhšie ako rok

Margevicius tiež upozornil, že trh s predajom bicyklov rástol stabilne posledných 25 rokov, avšak 38-percentný nárast v priebehu posledného roka spôsobil vážne narušenie.

Dopyt výrazne prevyšuje ponuku a čakacie lehoty dodávok komponentov vzrástli z 30-60 dní až na 300-400 dní, a to na príklad u komponentov ako sú tlmiče, vidlice, kolesá či plášte.

Robert Margevicius tiež skonštatoval, že skladové zásoby sú extrémne nízke a zákazníci nie sú ochotní čakať. „Znamená to, že akýkoľvek predaj, ktorý sa neuskutoční na mieste, vedie skôr k stratenému predaju ako k oneskorenému predaju.“

  • V prvom vydaní magazínu Biker sa dočítate, ako prežívali pandémiu slovenskí a českí výrobcovia bicyklov. Pýtali sme sa CTM, Kellysu, Demy a českého výrobcu Bike Fun (Superior, Rock Machine, Frappé).
  • V druhom vydaní magazínu Biker sme sa pýtali na dopady pandémie slovenských predajcov.

Dodávatelia komponentov nechcú zvyšovať výrobu

Riešením by mohlo byť zvýšiť objem výroby komponentov a ich zásobovanie, avšak výrobcovia týchto komponentov nie sú ochotní.

Margevicius predpovedá, že bicyklový priemysel vzrastie do roku 2030 ešte o 43%, aj keď výrobcovia v Taiwane jeho sebavedomie v tomto ohľade nezdieľajú.

Výrobcov komponentov na Taiwne vyzval k zvýšeniu kapacity výroby a množstva komponentov aj prezident spoločnosti Accell Group (značky Haibike, Winora, Ghost, Batavus, Koga, Lapierre a Raleigh) Ton Anbeek: „Ak by teraz zainvestovali, ich profit by vzrástol enormne.“

„Vidíme, že v mnohých fabrikách vzrástla výroba o 10-15%, ale keď mám byť úprimný, to nám momentálne veľmi nepomôže,“ hovorí Margevicius zo Specializedu a dodal, že výrobcom chýba schopnosť plne reagovať na zvýšený dopyt prichádzajúci v nasledujúcich rokoch.

Prečítajte si tiež

Budúcnosť je teraz

„Budúcnosť je teraz a lídri odvetvia bicyklového priemyslu si mali uvedomiť, čo sa deje, mali by veriť a investovať. Na tých, ktorí veria a investujú do zdravšieho a silnejšieho podnikania, čaká profit a miliardy dolárov,“ povedal Margevicius.

Anbeek súhlasí s Margeviciusom a dodal: „Aby sme uspokojili rastúci dopyt v nasledujúcich rokoch, potrebujeme, aby dodávatelia komponentov investovali do ďalších kapacít na čo najskoršiu výrobu dôležitejších komponentov. A to musí byť založené viac ako kedykoľvek predtým na dlhodobom záväzku a partnerstve medzi značkovými výrobcami bicyklov a dodávateľmi komponentov.“

Obdobie prudkého rastu priemyslu sa však môže o pár rokov spomaliť a výrobcom by tak zostali zbytočne veľké kapacity výroby s neúmerne malými objednávkami. Obavy o rozširovanie výroby zvyšujú aj ďalšie trendy v priemysle či rast lokálnej výroby a otváranie tovární v iných krajinách juhovýchodnej Ázie.

Toto všetko spolu v spojení s rastúcou cenou surovín, nákladov na výrobu i lodnú dopravu či momentálnou situáciou v Suezskom prieplave, kde je spriečená obrovská nákladná loď, ktorá blokuje lodnú dopravu, znamená, že ak si plánujete kupovať nový bicykel či komponenty, je dosť možné, že sa k nim bohužiaľ tak skoro nedostanete.

Otestujte sa

Zavrieť reklamu