Test: Nastaviteľná pružina Sprindex
Hodnotenie: Skutočne sa ňou dá doladiť pružinový tlmič, avšak nie v takom rozsahu, aký udáva výrobca.
Plusy: Malé stupne vám dovolia naozaj jemne nastaviť tlmič.Na nastavenie nepotrebujete žiadne náradie.Hmotnosť je porovnateľná so štandardnou pružinou.
Mínusy: Udávané tvrdosti boli v skutočnosti nižšie, to však neplatí len o tejto značke.Efektivita nastavenia sa so stlačením tlmiča znižuje.
Odjakživa sa vie, že správne nastavený pružinový tlmič môže dodať biku citlivejší chod a tým pádom viac trakcie ako vzduchový. Chyták sa nachádza práve v tom správnom nastavení. Kým vzduchový tlmič stačí o pár psi prifúknuť, pri pružinovom musíte vymeniť celú pružinu a aj tak máte na výber len z rôznych stupňov tvrdosti.
Odpoveďou môže byť nastaviteľná pružina Sprindex s plastovou podložkou, ktorá sa dá navinúť na pružinu a tým zredukovať počet aktívnych (stlačiteľných) závitov pružiny. Výhoda oproti zvyšovaniu predpätia (otáčaním jedného z uložení pružiny) je, že pružinu nestláča.
Tlmič tak totiž prichádza o časť citlivosti na malé nerovnosti. Sprindex sľubuje približne 40-librový rozsah nastavenia tvrdosti. Odstupňovaná podložka sa dá otáčať v približne 5-librových stupňoch. Bike sa tak dá nielen naladiť na vašu hmotnosť, ale aj prispôsobiť konkrétnej trati.
V ponuke sú pružiny na rôzne značky tlmičov vo viacerých tvrdostiach a dĺžkach chodu. My sme testovali 390-430 lb tvrdosť so 65 mm chodom na tlmiči Fox DHX2. Pružina samotná je vyrobená z ocele vysokej triedy a váži 417 g. Rozdiel oproti sériovej je teda zanedbateľný. Nechceli sme však testovať len pocitovo a tak sme zavítali do firmy Mojo Rising špecializujúcej sa na úpravy odpruženia a využili ich testovaciu stolicu.
V cyklistickom svete sa tvrdosti pružiny označujú na základe toho, koľko libier je potrebných na to, aby sa stlačili o jeden palec. Výsledky ukázali, že pružina Sprindex je o dosť mäkkšia ako je uvedené – približne 374 lb pri 390 lb nastavení a 394 pri 430 lb.
Je to síce celkom mimo, no faktom zostáva, že sériová pružina Fox SLS bola mimo ešte viac. Masová výroba pružín s presnou tvrdosťou je vraj veľmi náročná.Ak ide o nastavenia, pružinu je skutočne možné pritvrdzovať. Uvedený rozsah však nie je taký veľký, ako udáva výrobca.
V prvej časti zdvihu sme zaznamenali 10-percentný nárast tvrdosti, no už po dvoch palcoch chodu (75 % zdvihu) klesol len na dve percentá. Presne to sme aj cítili pri jazde v praxi. Na začiatku zdvihu sme cítili väčší odpor, no hlbšie vo zdvihu bol rozdiel minimálny.
Dôvod treba hľadať v konštrukcii podložky. Keď sme v testovacej stolici pomaly stláčali tlmič, v istom bode sa začala pružina ohýbať po okraji plastovej podložky. Dĺžka pružiny sa tak efektívne zvýšila, čím tlmič zmäkol. Nevyzeralo to vôbec pekne a ošúchaná farba hovorí o tom, že sa to deje aj pri jazde na biku.
Napriek tomu si myslíme, že na to, aby niečo zlyhalo, by ste museli poslať bike z masívneho dropu na placku.Náš testovací kúsok teda nesplnil stopercentne to, čo sľuboval.
Stále však ide o užitočný nástroj na ladenie sagu tlmiča, či o to, ako sa bude správať na malých nerovnostiach. Na tie totiž má výrazný dopad.
Vaše komentáre