Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Tlmiče

Test: Nastaviteľná pružina Sprindex

Ide o užitočný nástroj na ladenie sagu tlmiča, či o to, ako sa bude správať na malých nerovnostiach.
Hodnotenie: 3.5/5
150
Biker
Test: Nastaviteľná pružina Sprindex

21.05.20. Mountain Biking UK. Leigh Woods, Bristol. PIC © Andy Lloyd www.andylloyd.photography

Hodnotenie: Skutočne sa ňou dá doladiť pružinový tlmič, avšak nie v takom rozsahu, aký udáva výrobca.

Plusy:  Malé stupne vám dovolia naozaj jemne nastaviť tlmič.Na nastavenie nepotrebujete žiadne náradie.Hmotnosť je porovnateľná so štandardnou pružinou.

Mínusy: Udávané tvrdosti boli v skutočnosti nižšie, to však neplatí len o tejto značke.Efektivita nastavenia sa so stlačením tlmiča znižuje.

Odjakživa sa vie, že správne nastavený pružinový tlmič môže dodať biku citlivejší chod a tým pádom viac trakcie ako vzduchový. Chyták sa nachádza práve v tom správnom nastavení. Kým vzduchový tlmič stačí o pár psi prifúknuť, pri pružinovom musíte vymeniť celú pružinu a aj tak máte na výber len z rôznych stupňov tvrdosti.

Odpoveďou môže byť nastaviteľná pružina Sprindex s plastovou podložkou, ktorá sa dá navinúť na pružinu a tým zredukovať počet aktívnych (stlačiteľných) závitov pružiny. Výhoda oproti zvyšovaniu predpätia (otáčaním jedného z uložení pružiny) je, že pružinu nestláča.

Tlmič tak totiž prichádza o časť citlivosti na malé nerovnosti. Sprindex sľubuje približne 40-librový rozsah nastavenia tvrdosti. Odstupňovaná podložka sa dá otáčať v približne 5-librových stupňoch. Bike sa tak dá nielen naladiť na vašu hmotnosť, ale aj prispôsobiť konkrétnej trati.

V ponuke sú pružiny na rôzne značky tlmičov vo viacerých tvrdostiach a dĺžkach chodu. My sme testovali 390-430 lb tvrdosť so 65 mm chodom na tlmiči Fox DHX2. Pružina samotná je vyrobená z ocele vysokej triedy a váži 417 g. Rozdiel oproti sériovej je teda zanedbateľný. Nechceli sme však testovať len pocitovo a tak sme zavítali do firmy Mojo Rising špecializujúcej sa na úpravy odpruženia a využili ich testovaciu stolicu.

V cyklistickom svete sa tvrdosti pružiny označujú na základe toho, koľko libier je potrebných na to, aby sa stlačili o jeden palec. Výsledky ukázali, že pružina Sprindex je o dosť mäkkšia ako je uvedené – približne 374 lb pri 390 lb nastavení a 394 pri 430 lb.

Je to síce celkom mimo, no faktom zostáva, že sériová pružina Fox SLS bola mimo ešte viac. Masová výroba pružín s presnou tvrdosťou je vraj veľmi náročná.Ak ide o nastavenia, pružinu je skutočne možné pritvrdzovať. Uvedený rozsah však nie je taký veľký, ako udáva výrobca.

V prvej časti zdvihu sme zaznamenali 10-percentný nárast tvrdosti, no už po dvoch palcoch chodu (75 % zdvihu) klesol len na dve percentá. Presne to sme aj cítili pri jazde v praxi. Na začiatku zdvihu sme cítili väčší odpor, no hlbšie vo zdvihu bol rozdiel minimálny.

Dôvod treba hľadať v konštrukcii podložky. Keď sme v testovacej stolici pomaly stláčali tlmič, v istom bode sa začala pružina ohýbať po okraji plastovej podložky. Dĺžka pružiny sa tak efektívne zvýšila, čím tlmič zmäkol. Nevyzeralo to vôbec pekne a ošúchaná farba hovorí o tom, že sa to deje aj pri jazde na biku.

Napriek tomu si myslíme, že na to, aby niečo zlyhalo, by ste museli poslať bike z masívneho dropu na placku.Náš testovací kúsok teda nesplnil stopercentne to, čo sľuboval.

Stále však ide o užitočný nástroj na ladenie sagu tlmiča, či o to, ako sa bude správať na malých nerovnostiach. Na tie totiž má výrazný dopad.

www.cosmicsports.de

Vaše komentáre

Aktuality

18:17 Peter Sagan sa tesne vyhol hrozivému pádu v šprinte úvodnej etapy Okolo Maďarska.

Sagan dostal v záverečných kilometroch defekt, kvôli ktorému stratil dobrú pozíciu na čele pelotónu a nakoniec skončil na 23. mieste. Skvelý výkon v úniku predviedol český jazdec slovenského tímu Pierre Baguette Cycling Martin Voltr, ktorý dostal ocenenie pre najbojovnejšieho jazdca a vďaka bonusom z prémií je druhý v celkovej klasifikácii.

17:56 Únik „ukradol“ šprintérom piatu etapu na Giro d’Italia. Benjamin Thomas získal prvé víťazstvo pre Cofidis v roku 2024.

Na druhom mieste skončil Michael Valgren a tretí finišoval Andrea Pietrobon. Celkovú klasifikáciu vedie aj naďalej Tadej Pogačar.

15:26 Video: Peter Sagan spadol v úvode prvej etapy Okolo Maďarska, v pretekoch pokračuje.

Len 35 km po štarte došlo k pádu piatich jazdcov, pri ktorom skončil na zemi Peter Sagan a aj ďalší jazdec tímu Pierre Baguette Daniel Vysočan. Zo záznamu pádu to vyzerá, že neutrpeli vážnejšie zranenia v pretekoch pokračujú.

12:48 Video: Najlepšie momenty zo svetového pohára v zjazde vo Fort William zachytené v Sleeper Shreedit.

Už tradične najlepšie zostrihy z pretekov svetového pohára prináša Sleeper, ktorý nevynechal ani prvé kolo zjazdu vo Fort Williame. Toto video baví a je prešpikované skvelými momentmi.

12:03 Detaily 5. etapy Giro d’Italia 2024: Dĺžka, prevýšenie a najväčší favoriti.

V poradí tretia etapa, v ktorej sa očakáva dojazd v hromadnom šprinte, má dĺžku 176 km a prevýšenie 2180 m.

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu