Biker.sk

FUSAKLE ZDARMA K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 14,90€!
Elektrické bicykle

Test: E-bike Santa Cruz Heckler X01 Reserve

Dokáže obhájiť svoju astronomickú cenu?
Hodnotenie: 3.5/5
11 199
Biker

Verdikt: Ak vám ide najmä o zábavnú jazdu na úkor schopností v náročnom teréne či vzdialenosti, Hecklera vám neodporučí jedine vaša peňaženka

Plusy: Pohodlné odpruženie; Na ťažký e-bike až prekvapivo obratný; V teréne je celkom schopný

Mínusy: Vysoká cena; Niektorí konkurenti majú aj batérie s väčšou kapacitou

Santa Cruz si dal celkom na čas, no konečne je na trhu aj e-bike s týmto logom na ráme. Prečo však nesie meno legendárneho Hecklera? Ten uzrel svetlo sveta v roku 1996 a jeho poslaním bolo povzniesť zážitok z jazdy na novú úroveň.

Presne také nádeje vkladá americká značka aj do tejto novinky. V jej útrobách je rovnaký motor a batéria Shimano STEPS ako na množstve iných e-bikov na trhu, no tento stojí oveľa viac ako väčšina. A to ani nejde o top model! Dokáže si teda aspoň sčasti vysokú cenovku obhájiť?

Rám

Santa Cruz si dal za cieľ navrhnúť jeden z najzábavnejších e-mountainbikov vôbec. Ako inšpirácia preto poslúžil trailový model Bronson s 27,5-palcovými kolesami. Systém odpruženia VPP so 150mm zdvihom je tu rovnaký, no Heckler má o niečo menšiu mieru antisquatu.

Dôležitejšia než efektivita pedálovania (keďže tu pomáha motor) je totiž trakcia zadného kolesa (keďže tu pomáha motor). Rám je vyrobený z vyššej triedy karbónu CC. Tá je rovnako pevná ako trieda C, no váži o niečo menej.

Skrutky aj ložiská v čapoch sú robustnejšie, aby bol ťažší rám so silnejším pohonom dostatočne tuhý. Batéria je, pochopiteľne, ukrytá v spodnej rámovej trubke, no dá sa pomocou 4mm inbusu vybrať. V porovnaní s Hecklerom je geometria trochu iná.

Kým analógový trailbike má 436mm reach a 430mm zadnú stavbu, Heckler je v oboch rozmeroch rozmernejší – má 445 mm vpredu aj vzadu. Hlavový uhol má 65,5 stupňa a sedlový uhol je o takmer celý stupeň strmší ako na Bronsone – má 76,1 stupňa.

Komponenty

Motor E8000 má minimalistické diaľkové ovládanie, intuitívny nástup sily a je veľká pravdepodobnosť, že vďaka jeho popularite bude naň ľahšie zohnať servis, kdekoľvek sa nachádzate. Santa Cruz bike osadil vlastnými špeciálne navrhnutými karbónovými rajdami, v ktorých sú ukryté káble z displeja a diaľkového ovládania.

Výbava je kvalitná – ako by ste od takto vysokej cenovky právom očakávali. Pohon je kompletne zo sady SRAM X01 Eagle (vrátane kazety, ktorá sa na e-bikoch často nahrádza ťažkou, no odolnou zo sady NX). Brzdia tu zjazdové top modely bŕzd SRAM Code RSC.

Kolesá sú opäť z dielne Santa Cruz a, pochopiteľne, sú karbónové. Zadný ráfik je zjazdovou verziou zodpovedajúcou hmotnosti e-biku. Oba sú obuté do 2,6-palcových plášťov Maxxis Minion DHR II.

Odpruženie je netradične zmiešané – vzadu je tlmič Rock Shox v najvyššej špecifikácii, no predok obýva nižší model vidlice Fox 36 so 160mm zdvihom, avšak vo verzii špecifickej pre e-biky.

Jazda

Motor od Shimana nedokáže vyvinúť taký veľký krútiaci moment ako niektoré konkurenčné, no pod nohami stále pôsobí mocne. Výšľapy po širokých cestách sú pohodlné vďaka efektívnej a komfortnej jazdeckej pozícii, v ktorej stačí otáčať pedálmi a kochať sa okolím. Na strmších výšľapoch sa k slovu dostáva strmší sedlový uhol, vďaka ktorému sa vám nebude zdvíhať predné

koleso, no zadné bude mať dostatok trakcie. Bike má relatívne krátky rázvor (1211 mm na M-ku), vďaka ktorému nie je problém vybrať ani zavreté zákruty. V tomto ohľade ide skutočne o jeden z najobratnejších a najzábavnejších e-bikov na trhu.

Pomáhajú tu aj 27,5-palcové kolesá, vďaka ktorým netreba s bikom na zjazdoch bojovať a silou ho tlačiť tam, kam chcete. Pekne sa prepletá technickým terénom a vďaka nízko položenému ťažisku a zredukovanému anti-squatu zadnej stavby dokáže kolesá držať prilepené k zemi. Na limity odpruženia narazíte, až keď pošlete bike v rýchlosti cez väčšie prekážky.

Ak teda hľadáte bike, s ktorým si užijete aj občasný bikepark či zjazdové trate, na trhu sú aj robustnejšie alternatívy. Ak zase hľadáte pohodlný bike na hltanie kilometrov, na trhu sú konkurenti s väčšími kapacitami batérie.

Ak však chcete jednoducho zábavný bike, ktorý sa nestratí na žiadnom traile a nebude sa správať ako tank skrížený kamiónom, Heckler triafa klinec po hlavičke. Vedzte však, že na to, aby sa vám počiatočná investícia vrátila, si ho budete musieť nechať pekných pár rokov.

Špecifikácia
  • Rám karbónový CC, 150 mm Vidlica Fox 36 Float E-Bike Performance Elite, 160 mm
  • Tlmič RockShox Super Deluxe Ultimate
  • Pohon motor Shimano STEPS E8000 s 504 Wh batériou, SRAM X01 Eagle (1×12)
  • Kolesá karbónové ráfiky Santa Cruz Reserve 30 V2 vpredu a DH vzadu, náboje DT Swiss 350,
  • Plášte Maxxis Minion DHR II EXO+ TR 27,5 x 2,6
  • Brzdy SRAM Code RSC (200/200 mm)
  • Riadidlá/predstavec Santa Cruz Di2 karbónové 800 mm/Race Face Æffect R, 50mm
  • Sedlovka/sedlo RockShox Reverb Stealth teleskopická/WTB Silverado Team
  • Hmotnosť 21,09 kg (udávaná)

www.sportservis.sk

Vaše komentáre

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu