Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Horské bicykle

Test: Trek Fuel EX 9.8 – dokonalá definícia trailového bicykla

"Keď som sa rozbehol do terénu rýchlejšie, pripadal som si skutočne ako na malom enduro bicykli."
Hodnotenie: 4/5
5 499
Martin Sarvaš
Test: Trek Fuel EX 9.8 – dokonalá definícia trailového bicykla

Trailový Trek Fuel EX 9.8 som dostal na testovanie na tréningový kemp na Kanárskych ostrovoch, kde dostal poriadne zabrať a na lokálnych trailoch sa miestami dostal aj na svoje limity. Ale treba uznať, že limity tohto bicyklu sú omnoho ďalej, než som čakal.

Treba podotknúť, že model Fuel EX sa dostal na úroveň plnohodnotného trailového bicyklu z pôvodného určenia pre cross country a to, akým spôsobom dokážu značky spraviť efektívne fungujúce a zábavné bicykle aj s nízkym zdvihom ma fascinuje ešte viac ako masívne enduro bicykle, ktoré si bez problémov poradia aj so zjazdovými traťami.

Ľahký rám s úložným priestorom

Model Fuel EX 9.8 má ľahký karbónový rám so zdvihom 130 mm, v ktorého spodnej trubke nájdete praktický úložný priestor na všetku základnú výbavu, ktorú potrebujete na rýchly servis či opravu defektu počas  jazdy. Tento systém síce nie je novinkou a Specialized ho predstavil v kolekcii 2016. Bolo už však na čase, aby konečne prišiel s praktickým využitím priestoru v ráme aj niekto iný.

Pôvodne je priestor určený pre CO2 bombičku, montpáky, náradie a dušu, ale bol som rád, že po troche snahy sa mi podarilo namiesto bombičky napchať do rámu malú pumpu.

Viac už tam toho nedáte, ale je to skvelé riešenie, ktoré oceníte najmä pri kratších jazdách a nemusíte so sebou ťahať ľadvinky či ruksaky. Ale vlastne to oceníte aj pri dlhších jazdách. Patent zatvárania mi síce pripadal trochu nepraktický, ale v skutočnosti som ani raz nemal problém zatvoriť poklop úložného priestoru, na ktorom sa nachádza držiak na fľašu.

V spodnej časti rámu je plastový kryt, ktorý veľmi dobre plní svoju úlohu, najmä na kamenistých trailoch. Technológia Knock Block, ktorá fyzicky zabraňuje riadidlám, aby sa pretočili za určitý limit, mi osobne úplne nesedí, no jej funkciou je ochrániť rám proti stretu s korunkou vidlice.

Systém pruženia sa síce zásadne nezmenil, ale jednou malou zmenou si predsalen prešiel. Predchádzajúce modely mali tlmič uchytený na plávajúcom váhadle, no u nových Fuelov EX sa ich Trek zbavil. Tlmič je pevne uchytený v spodnej časti o rám, čím Trek dosiahol ľahší a tuhší rám s väčším priestorom pre širšie plášte (2,6”).

Trek vyvinul v spolupráci s Foxom tlmič, ktorý má vo vrchnej časti tzv. teplotný kompenzátor, čo je v podstate iba zväčšenie kapacity tlmiča pre olej. Viac oleju v tlmiči znamená jeho nižšiu teplotu, konzistentnejší výkon a vďaka tomu tlmič lepšie reaguje. Malým príjemným detailom na tlmiči je číselná stupnica na nastavení odskoku.

Komponenty

Fuel EX 9.8 má okrem ľahkého rámu má ľahké aj komponenty, vďaka čomu sa dostal s dušami a pedálmi na celkovú váhu iba 13,4 kg. Má ľahučké 29-palcové karbónové kolesá Bontrager Line Carbon 30 s plášťami Bontrager XR4 Team Issue 2,6”, ktoré prežili bez defektu aj ostré kamene na kanárskych trailoch, a to aj napriek tomu, že som nejazdil bezduše.

Kompozitové sú aj riadidlá, ktoré tiež pridávajú na pohodlí hlavne pri menších otrasoch. Tlmič Fox Performance Float EVOL má zdvih 130 mm, vidlica Fox Performance 36 má 140 mm a na túto kombináciu pruženia sa môžete bez problémov spoľahnúť v akomkoľvek teréne.

Teleskopická sedlovka Bontrager Line Elite Dropper má vo veľkosti ML (a M) zdvih 150 mm, vďaka čomu som sa pri zjazde sedla ani nedotkol. Fungovala síce plynule a rýchlo, no mala dosť veľkú vôľu, ľudovo povedané, vakel. 12-rýchlostné radenie SRAM GX Eagle radilo už tradične celkom presne a nemal som s ním žiadne problémy.

Som veľmi rád, že aj keď má radenie od SRAM-u, brzdy má SLX od Shimana a so 180 mm kotúčmi som sa mohol spoľahnúť, že keď potrebujem spomaliť či zastaviť, tak brzdy spravia presne to, čo chcem.

Geometria

Gemetria Fuelu EX nie je zásadne prevratná, ale tomuto bicyklu sedí úplne dokonale. Oproti predošlej verzii je agresívnejšia s 66,5-stupňovým hlavovým uhlom, 75,5-stupňovou sedlovou trubkou a príjemnou hravou zadnou stavbou s dĺžkou 437 mm.

Rázvor kolies vo veľkosti ML je 1196 S ofsetovou podložkou Mono link môžete zmeniť uhly na vyššie o pol stupňa a ovplyvňovať ním výšku stredu šliapania. Ostatné miery ako dosah, výška rámu, rázvor a dĺžka reťazových vzpier sa tiež nepatrne zmenia.

Ja som jazdil prevažne v položenejšej “low” geometrii, pretože pri šliapaní do kopca si nepotrpím na XC geometriu a aj v tomto nastavení sa na ňom šliapalo do kopca skvele. Sem-tam som síce v technických výšľapoch medzi skalami “pohladkal” kamene, ale to sa stalo skutočne iba málokedy.

Jazda

Pri jazde ma tento bicykel prekvapil vo všetkých ohľadoch. Pruženie som si skúsil nastaviť podľa kalkulačky na webe Treku, ktorá vám vypočíta tlak aj odskok na vidlici a tlmiči na základe vašej váhy.

V tlmiči som však išiel s tlakom trochu nižšie na 145 PSI (zo 155), vidlicu som nechal podľa kalkulačky na 60 PSI, pričom moja váha je 68 kg. Som veľmi rád, že Trek má veľkosť ML, ktorá je mi presne sedí na mojich 177 cm a vždy mám dilemy, či si vybrať M-ko alebo L-ko.

Do kopca

Vďaka nízkej váhe a veľkým kolesám sú technické výšľapy úplnou lahodou. Pruženie funguje presne vtedy, kedy má a stred sa nedotkol zeme ani pri trialových kúskoch do kopca cez veľké kamene. Nechal som odomknutý tlmič aj do kopca, nestrácal som trakciu a bicykel si hravo poradil aj so strmými technickými úsekmi, a to aj keď som zostal sedieť.

S Fuelom som sa nemusel veľmi zaoberať vyberaním čo najjednoduchšej stopy do kopca a aj keď ma to stálo trochu viac energie, skôr som si to milo prekvapene užíval. Efektívnejší pocit šliapania s otvoreným tlmičom sa podaril Treku dosiahnuť pravdepodobne aj vďaka strmšej sedlovej trubke a je škoda, že väčšina ľudí si tlmič automaticky zamyká.

Od trailbiku očakávam presne to, že s ním vyšliapem hocikam a pohodlne bez pocitu nutnosti zamykania tlmiča či zbytočného ponárania a pohupovania do tlmenia.

Či už si zvolíte aktívne tlmenie alebo zamknutý tlmič, v oboch nastaveniach funguje výborne, no osobne by som odporučil do kopca nechať tlmič otvorený a využiť dobre fungujúce tlmenie, ktoré pekne “požuje” väčšie i menšie kamene aj korene. Tlmič som vlastne zamykal, iba keď sme dlhšie šliapali do kopca po asfaltkách.

Zjazd

Dobre fungujúci systém pruženia pri šliapaní do kopca sa ukáže ešte omnoho viac pri zjazde. Od trailových bicyklov očakávame v súčasnosti omnoho viac, ako kedykoľvek v minulosti. A to to je veľmi správny prístup. Musí dokonale zvládať šliapanie do kopca, ale ešte viac podmienok musí spĺňať pri rýchlej jazde dole kopcom.

Dve vlastnosti, o ktoré sa pri tomto bicykli nemusíte obávať, sú trakcia a poslušnosť.

Na to, že ide o nízkozdvihový trailbike 130/140 mm, odpúšťa toho šialene veľa. Aj na ťažkých trailoch s kamennými dropmi, rockgardenmi a plynulejšími časťami s voľnými kameňmi som asi ani raz nemal pocit, že by som strácal trakciu.

Na to nadväzuje aj jeho druhá spominaná vlastnosť – poslušnosť. Keďže som nestrácal trakciu, bicykel som mal stále pekne pod kontrolou a robil presne to, čo som chcel. Mnoho trailov sme jazdili “na oči” bez toho, aby sme ich poznali, takže jediné, čo mi zostávalo, bolo dôverovať bicyklu.

A túto dôveru som si vybudoval veľmi rýchlo a aj keď ma viackrát prekvapili na trailoch veľké kamene a dropy do neznáma, Fuel ma podržal, aj keď sa v niektorých momentoch dostával už na svoje limity. Som veľmi rád, že Trek dal dopredu o 10 mm viac zdvihu ako na tlmiči, pretože si myslím, že presne tento jeden centimeter mi dodával na istote aj v ťažkých technických zjazdoch.

Na Kanárskych ostrovoch sme jazdili aj na pomalších, no o to fyzicky náročnejších trailoch s nekonečnými zavretými zákrutami. Jeden z takýchto trailov mal takto na sebe namotaných presne 74 točiek.

Áno, počítal som to, pretože keď som ho prvýkrát schádzal dole, mal som pocit, že sa nikdy neskončí. Vďaka krátkej zadnej stavbe je Fuel obratný a aj s 29-palcovými kolesami nebol problém vojsť sa do malých zavretých točiek.

Skúsil som to pustiť dole kopcom rýchlejšie aj v kamenistých častiach a nechať pracovať pruženie. Aj tu platilo to, čo pri väčšine bicyklov. Čím viac bojujete s terénom, tým horšie bude pruženie fungovať. Keď som sa rozbehol do terénu rýchlejšie, pripadal som si skutočne ako na malom enduro bicykli.

Za pohodlnú jazdu môžu určite aj 29-palcové karbónové kolesá, ktoré sú síce samostatne lacnejšie ako konkurencia, no nemal som pocit, že by v čomkoľvek zaostávali. Čo ma však ešte viac prekvapilo, boli plášte Bontrager XR4, na ktorých som akýmsi zázrakom nedostal defekt aj pri jazde cez ostré kamene, menšie či väčšie, pomaly aj rýchlo. Ale teda asi to nebolo iba šťastie, ale tieto široké gumy od Treku toho vydržia fakt dosť veľa.

Verdikt

Fuel EX 9.8 by som zhodnotil ako jedno veľké a veľmi milé prekvapenie. Pre mňa je presne tento bicykel dokonalou definíciou trailového bicykla. Jeho schopnosti pri šliapaní do kopca v strmých technických výšľapoch sú neuveriteľné, a to môžete pohodlne nechať otvorený tlmič.

Keď sa spustíte dole kopcom, neprekvapí vás skutočne nič, a keď aj náhodou niečo, tak vás bicykel podrží. Má skvelú ovládateľnosť, obratnosť a robí presne to, čo od neho chcete.

Negatívom bola vôľa v sedlovke a po dvoch týždňoch na kamenistých trailoch bolo na ráme vidno poškodenia laku, miestami aj dosť hlboké rany, takže by som Treku iba odporučil v budúcnosti použiť kvalitnejší lak.

Na tomto bicykli by som sa vďaka jeho nízkej váhe nebál postaviť ani na cross country preteky a som presvedčený, že s ním udržíte tempo aj s kamošmi, so 160-kovými endurami.

Špecifikácia Trek Fuel EX 9.8

  • Rám OCLV Mountain Carbon
  • Vidlica Fox Performance 36 140 mm
  • Tlmič Fox Performance Float EVOL
  • Radenie 12-rýchlostné SRAM GX Eagle
  • Kľuky Truvativ Descendant 7k Eagle, DUB, 32T 170mm
  • Kazeta SRAM XG-1275 Eagle, 10-50
  • Brzdy Shimano SLX
  • Predstavec Bontrager Line Pro, 35mm, Knock Block
  • Riadidlá  Bontrager Line Pro, OCLV Carbon 780 mm
  • Kolesá Bontrager Line Carbon 30 29”
  • Plášte Bontrager XR4 Team Issue
  • Sedlovka Bontrager Line Elite Dropper, 150mm
  • Sedlo Bontrager Arvada
  • Hmotnosť 13,4 kg

Viac informácií na webe www.trekbikes.com

Vaše komentáre

Aktuality

10:37 Dusty Days v Kálnici s účasťou svetových jazdcov!

V kálnickom bikeparku to bude v najbližších dňoch žiť a to poriadne. Uskutoční sa totoiž freeride akcia s názvom Dusty Days, na ktorú sú pozvaní tí najlepší svetoví jazdci!

Včera 12:15 Video: Victor Koretzky sa po pretekoch v XCC pustil do tímového kolegu Vidaurre Kossmanna.

Pretekári tímu Specialized Factory Racing si mali po pretekoch v Short Tracku čo vysvetľovať. Úspešnejší z tejto dvojice Martin Vidaurre Kossmann skončil v sobotu na treťom mieste a Victor Koretzky obsadil 4. pozíciu, s ktorou očividne nebol spokojný.

Včera 11:06 Fotogaléria: Najlepšie zábery z úvodného kola Svetového pohára v XCO v brazílskej Mairiporã.

Úvodné kolo v Brazílii bolo ohromne napínavé a plné zvratov. Najrýchlejšími jazdcami sa napokon stali Švédka Jenny Rissveds a Američan Chritopher Blevins.

Včera 10:51 Jenny Rissveds a Chritopher Blevins ovládli v napínavých pretekoch prvé kolo svetového pohára XCO v brazílskej Mairiporã.

Svetový pohár v horskej cyklistike odštartoval svojou prvou zastávkou v brazílskej Mairiporã. Elitní jazdci zvádzali súboje do úplného konca pretekov a o víťazoch sa rozhodovalo až v poslednom kole.

14.04.2024 Tom Pidcock bol v záverečnom šprinte štvorčlennej skupiny Amstel Gold Race najrýchlejší, Van der Poel mimo boja o víťazstvo.

Na druhom mieste v pretekoch skončil švajčiarsky jazdec Marc Hirschi, ktorý bol počas celých pretekov naozaj aktívny, avšak v šprinte na Pidcocka nestačil. Na treťom mieste v pretekoch skončil Tiesj Benoot.

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu