Specialized predstavil nové Kenevo 2020 – zjazdový e-bike, na ktorom môžete jazdiť celý deň
Specialized predstavil nové Kenevo, elektrický horský bicykel s vysokým zdvihom pre tie najnáročnejšie zjazdy.
Rám so zdvihom 180mm a 650b kolesami bol predstavený v dvoch úrovniach výbavy: Comp a Expert. Expert dostane dvojkorunkovú zjazdovú vidlicu RockShox Boxxer a model Comp jedno korunkovú Marzocchi Z1. Oba teda ukazujú svoje zjazdové úmysly.
Dalo by sa očakávať, že takto mierený bicykel bude podobný novým rámom modelov Demo a Enduro. Kenevo však pripomína mix súčasného e-biku Levo a agresívneho Stumpjumpera Evo, čo by nemuselo byť na škodu. Dôvodom je poloha tlmiča, ktorá sa v tomto prípade nebije s umiestnením motoru a batérie.
Specialized dalo svojim e-bikovým expertom vo Švajčiarsku za úlohu vybudovať ten najschopnejší e-bike, ktorý bude najrýchlejší v technickom teréne, sebaistý na členitých povrchoch a bude mať výdrž na celodenné výlety.
Kľúčovým bol najmä prechod na novú agresívnu geometriu systém veľkostí “S”, ktorý umožňuje vybrať si bicykel podľa štýlu jazdenia. E-bike rám Specialized Kenevo dostal tiež prerábku, aby sa zvýšila tuhosť a znížila váha.
Veľké zmeny
Očividnou zmenou je prechod na jedno bočné rameno ako na modeli Stumpjumper oproti starému “X” dizajnu modelov Enduro. Údajne ide efektívnejšie využitie materiálu.
Ďalšou zmenou je uchytenie batérie (700Wh alebo 500Wh), ktorá je zasunutá do spodnej rámovej trubky cez otvor pri strede bicykla. Keďže batéria už nemusí vypadnúť po celej dĺžke trubky, tá vytvára uzavretý a pevnejší profil.
Ďalšia úspora váhy je kovaný úchyt motoru, ktorý nahradili lisované hliníkové diely. Tie sú ľahšie aj jednoduchšie výrobu. Dohromady tieto zmeny ušetria kilogram váhy.
Samotné diely pohonu: motor, batéria a ovládanie sú identické ako na modeli Levo. Po jeho najnovšej generácii prevzalo Kenevo aj prevedenie diaľkového ovládania a umiestnenie Turbo Connect systému pre zobrazovanie módu a výdrže batérie.
Identická je aj konektivita k ostatým zariadeniam alebo nastavenia a odladenia pomocou aplikácie Mission Control. Zobrazovanie dát na zariadeniach Grmin je samozrejmosťou.
Zaujímavou funkciou aplikácie je Smart Control, pri ktorej zadáte dobu a vzdialenosť plánovanej jazdy a bicykel samotný riadi asistenciu tak, aby vám batéria vydržala, pokiaľ možno, počas celej jazdy.
Kenevo, nie Levo
Hoci vzhľad je podobný, mohutné vidlice sú prvým znakom, že sa nejedná o rovnaké bicykle. Ďalším je progresívne prepákovanie zadného pruženia, ktoré umožňuje použiť tlmič s oceľovou pružinou.
Ďalšie zmeny sa týkajú najmä geometrie. Dosah narástol o celých 40mm, hlavový uhol klesol na 64° a sedlový uhol vystúpil na 77°. Odstupňovanie veľkostí systémom “S” znamená, že dĺžka bicykle nie je tak závislá na jeho výške.
Ak teda chcete dlhý, extra stabilný bicykel môžete siahnuť po väčšej veľkosti a stále budete mať dostatok miesta medzi nohami. Naopak, aj s kratším rámom by ste stále mali mať dostatočne dlhú sedlovú trubku, pre inštaláciu potrebnej sedlovky.
Specialized tiež pridal do vahadla pruženia otočnú podložku, ktorá dokáže mierne pozmeniť uhly a zvýšiť alebo znížiť stred šliapania o 6-8mm.
Specialized sa tiež snažil replikovať trajektóriu zadnej osi z modelu Enduro tak, aby sa koleso pohybovalo čo najviac dozadu, čo najskôr vo zdvihu.
Kvôli prostrediu, v ktorom by mal byť tento bicykel používaný zvolil Specialized menšie kolesá 27,5” a nie 29”. Takto je možné zachovať relatívne krátku zadnú stavbu a dostatok priestoru v ráme pre nánosy blata. V Specialized tiež zavrhli stále populárnejšie použitie dvoch rôznych veľkostí kolies.
Nový motor Specialized
Ide o rovnaký motor ako na najnovšom modeli Turbo Levo. Ide o verziu 2.1 nahradzujúcu 1.3, oproti ktorej je o 15% menší a o 400g ľahší.
Výkon vo Wattoch, ktorým zošliapavate kľuky dokáže byť a ož 410% znásobený, až a maximálnu okamžitú hranicu 560w. Stále však splňujete legislatívny limit 250w kontinuálneho výkonu. Predošlý motor dokázal znásobiť výkon o 370%.
Lepším ukazovateľom asistencie je krútiaci moment motoru a 90Nm motoru 2.1, čo je rozhodne viac ako ponúka väčšina.
Komponenty
S výnimkou praktickosti toho, že by ste mohli pri uskladňovaní natočiť riadidlá o 90° dáva dvoj korunková vidlica zmysel. A to aj na e-bicykli stále klasifikovanom ako Enduro.
S pridanou váhou narastajú nároky na tuhosť bicykla a zjazdová vidlica je v tomto veľkým skokom dopredu. Váhovú penaltu si s pomocou asistencie ideálne ani nevšimnete.
Specialized však prekvapivo práve kvôli úspore váhy zvolil 11-rýchlostné radenie. Z tých 12-rýchlostných je pre e-bicykle určená iba rada NX Eagle, ktorá je vraj priveľmi ťažká.
Modely Specialized Kenevo 2020
V ponuke sú zatiaľ dva modely: Kenevo Expert v cene 7 900 eur s váhou 24,6kg a štandardne osadenou 700 Wh batériou, Kenevo Comp v cene 5600 eur s váhou 23,6kg a menšou batériou 500 Wh. Tažšia 700Wh bude dostupná za príplatok.*
*Ceny nemusia byť presné, sú odvodené z cien pre Ameriku a Anglicko.
Jazda
Nie je pochýb o tom, že nový motor od Specialized/Brose je jedným zo súčasných lídrov, tichý, hladký výkonný a silný. Prívod jeho sily je spoľahlivý a prirodzene predvídateľný, takže v technických stúpaniach pomáha tak ako by mal.
Pretočiť si pedále neznamená okamžité zastavenie pohonu uľahčuje nastavovanie pred obzvlášť náročnými prekážkami.
Nová geometria so strmým sedlovým uhlom, ešte viacej napomáha šliapaniu a prudkému stúpaniu. Vaša váha je krásne vycentrovaná medzi kolesami, čo je pocítiť aj pri zjazde. Nie je samozrejme tak schopný ako naozajstný zjazdový bicykel, downhillových tratiach však bicykel rozhodne nebol to čo by ma obmedzovalo.
Tuhá vidlica Boxxer vpredu ešte viac dopĺňa sebaistotu perfektným držaním smeru v odklonených svahoch a rozbitých častiach trailov. Či by som však s týmto bicyklom chcel žiť je druhá vec. Neschopnosť zalomiť riadidlá o 90° môže byť obmedzením.
Vzadu sa pruženie FSR dokáže tiež postarať o príjemnú jazdu. Vinutá pružina jám hladký a citlivý chod v počiatku zdvihu a zdá sa, že rám ma dostatočnú progresivitu, aby zabránil tvrdým dopadom a častým dorazom.
Bicykel ponúka jazdcovi naozaj vysokú mieru kontroly. Pri jazde bez asistencie sa stále lopotíte s poriadnou váhou, no na to bicykel ani nebol navrhnutý.
Vaše komentáre