Biker.sk

ROČNÉ PREDPLATNÉ ČASOPISU BIKER IBA ZA 10,90€!
Novinky

Predstavenie: Cube 2020



Filip Nagy

Väčšina kľúčových noviniek nemeckej značky známej vynikajúcim pomerom ceny a výkonu nesie spoločný názov – Stereo. Takto označuje Cube svoje celoodpružené trailové a enduro biky a práve v tejto rade predstavila vo svojej centrále v nemeckom Waldershofe najviac inovácií – či už s motorom alebo bez. Nechýbajú však ani elektrické hardtaily pre ženy aj mužov, či novučičká pretekárska raketa na asfalt.

MTB


Stereo 150

Pretekárske enduro, ktoré brázdi aj RS-ky EWS, bolo predstavené už minulý rok. Nové sú však komponentové stavby a ešte lepšie ceny. Všetky modely v ponuke majú 29-palcové kolesá a celokarbónový rám – hoci aj tu sa nájdu dve verzie z rôznych tried vlákien – lacnejšia a ťažšia verzia C:62 na dvoch a luxusnejšia C:68 na dvoch drahších. Číslo pritom označuje pomer vlákien k množstvu živice, ktorá ich spája dokopy.


Stereo 150 C:62 Race 29

Tak ako Stereo 170 či 120, aj toto enduro má vzadu štvorčapový systém odpruženia, ktorý Cube volá ETC. Nové je jeho vyladenie s výrazne progresívnejším koncom chodu oproti starším modelom, ktorý pomáha s pretekárskymi ambíciami.

Naopak o niečo konzervatívnejšia je geometria a 66-stupňový hlavový uhol či reach 457 mm vo veľkosti 20 palcov (L) sa trochu vymykajú moderným trendom položených a dlhých bikov.

Paradoxne tak preto môže byť dobrou voľbou práve pre bežného jazdca, ktorý bike nedostane do takej rýchlosti a terénu, v ktorom by vedel žať benefity mimoriadne stabilných bikov s progresívnou geometriou.

Plášte s hnedou bočnicou biku veľmi pristanú

Najsilnejším predajným argumentom Sterea 150 však bude pravdepodobne pomer ceny a výkonu. Ten je oproti mnohým populárnym značkám naozaj vynikajúci a má potenciál skresať predaje aj direct-sale firmám.

Väčšinu zrejme najviac upúta model C:62 Race 29, ktorý zároveň ponúka naozaj čistý a pritom stále vizuálne zaujímavý dizajn. Rám je z nižšej triedy karbónu, no stále karbónový vrátane zadnej stavby. Vpredu behá 160 mm vidlica RockShox Lyrik Select, ktorá patrí k tým najlepším enduro vidliciam na úsčasnom trhu, a vzadu jej sedkunduje vzduchový tlmič s expanzkou Super Deluxe Select+.

Kým na mnohých iných bikoch v tejto cenovej hladine nájdete najlacnejšiu sadu 12-rýchlostného pohonu SRAM NX, tu bike poháňa vpred kombinácia sád X1 a GX. Brzdia tu brzdy Magura MT Thirty, ktoré z celej výbavy ako jediné pôsobia ako slabší článok. Bike sa bude predávať za výborných 2999 €.

O niečo „ukričanejšia“ je už verzia v tímových farbách. Zaujímavé je, že na túto sezónu už kombinácia oranžovej a modrej neobýva topmodely. Mať podobný bike ako profesionálni rideri totiž väčšinou túži skôr mladšia generácia, ktorá nemusí nutne mať peniaze na najvyšší model v ponuke.

Naopak finančne zabezpečenejší zákazníci väčšinou ocenia skôr luxusne vyzerajúci no o čosi decentne pôsobiaci dizajn. Verzia SL tak tento rok stále predstavuje veľmi dobrý pomer ceny a výkonu.

Za 3699 € tu dostanete Fox Float odpruženie vo Factory verzii spolu s ladiacou teleskopkou (nejakú nájdete na každom jednom biku so zdvihom 120 mm a viac v ponuke Cube), a kompletnú 12-rýchlostnú sadu Shimano XT vrátane štvorpiestových bŕzd.

Stereo 150 C:62 SL 29
Pretekárske ambície odhaľuje aj vodítko reťaze.
Ložiská zadnej stavby sú úhľadne ukryté pred zrakom.
Spodok rámovej trubky pokrýva chránič
Stereo 170

Freeriďák, minizjazďák, či superenduro? Podľa nás najmä ideálna hračka do bikeparku. Stereo so zdvihom 170 mm je na rok 2020 úplne novým bikom. Cube tu zvolil 29-palcové kolesá, ktoré na jednej strane pomôžu s priechodnosťou terénom a tým ešte znásobia schopnosti novinky na náročných trailoch. Limitujú však rozsah veľkostí, a tak sa rám ponúka len v troch veľkostiach – do XS-ka by sa jednoducho toľko zdvihu s veľkými kolesami nezmestilo.

Stereo 170 TM 29

Rám samotný má dve kľúčové vlastnosti – prvou je nastaviteľná progresivita, tou druhou nastaviteľná geometria. Chod pružinových a vzduchových tlmičov je totiž výrazne odlišný – vzduch je prirodzene progresívny zatiaľ čo vinutá kovová pružina chodí skôr lineárne.

Vyrobiť rám, ktorý je použiteľný s oboma , si žiada nájsť kompromis a ukrojiť tak z benefitov oboch. Dizajnéri z Waldershofu sa však rozhodli radšej na rám navrhnúť dve rôzne montážne pozície – jednu výsostne pre pružinové a druhú pre vzduchové tlmiče.

Okrem jasných nápisov ktorý patrí kam sú iné aj šírky montážnych bodov, a tak sa zákazník prakticky nemôže pomýliť – či už náročky, alebo omylom. Výsledkom tak je prakticky rovnaká progresivita chodu zadnej stavby, nech už sa rozhodnete použiť ktorýkoľvek typ tlmiča.

Polohy pre pružinový a vzduchý tlmič sú jasne označené

.

Stereo 170 sa aj preto ponúka s oboma – kým lacnejšia (2999 €) a drahšia (3999 €) verzia sú osadené vzduchovým tlmičom, nás najviac zaujal tento stredný model za 3699 € s nádherným červeným Lyrikom Ultimate vpredu (ako jediný má 180 mm, čím ešte viac pokladá hlavový uhol) a ladiacim pružinovým tlmičom RockShox Super Deluxe Coil Ultimate vzadu s diaľkovým uzamykaním pomocou otočnej sekcie gripu. Povinný dvanásťrýchlostný pohon je tu zo sady Shimano XT rovnako ako brzdy. Kolesá e*thirteen LG1 EN Plus sú doplnené o ladiace plášte.

Tlmič sa dá diaľkovo uzamknúť…
…pomocou otočného diaľkového ovládania na rajdoch

Rôzne montážne pozície tlmiča však narozdiel od mnohých iných bikov nemenia geometriu. Na to je tu určené hlavové zloženie na zmenu hlavového uhlu vyvinuté v spolupráci so značkou Acros. V kónickej hlavovej trubke je možné misky otočiť o 180 stupňov a tým dosiahnuť zmenu uhla o 0,6 stupňa zo 65 na 64,4 stupňa.

Spolu s ním sa samozrejme mierne zmení aj sedlový uhol či výška stredu. Misky aj rám sú jasne označené a nastavenie je rýchle a jednoduché, hoci tomu s klasickými flip chipmi vo vahadle, aké používa množstvo bikov, sa stále rovnať nemôže.

Rovnako však platí, že zmeny na traile robiť nebudete – ide skôr o servisný úkon v domácej dielničke pred dovolenkou či výletom do bikeparku. Ložiská sú pritom štandardné, po opotrebovaní sa dajú kúpiť aj od iných výrobcov.

Otočné misky hlavového zloženia pekne zapadajú do drážok

E-MTB

Nový motor Bosch Performance Line CX

Predtým ako prejdeme k samotným novým e-bikom stojí za to predstaviť si nový motor, ktorý obýva väčšinu z nich. Prakticky všetky elektrické mountainbiky používajú motory Bosch a mnohé z nich dostali do novej sezóny najnovšiu štvrtú generáciu modelu Performance Line CX.

Nový motor s prepracovaným vedením kabeláže

Zrejme najväčšou zmenou je spôsob nástupu motora. Kým minuloročná verzia CX-ka pri šliapnutí do pedálov začala ťahať až po približne sekunde, prepracovaný motor má podstatne rýchlejšie reakcie. Maximálna podpora predstavuje 340% a 75 Nm krútiaceho momentu.

Ponúka ju v štyroch módoch – okrem troch klasicky odstupňovaných je tu aj mód eMTB, ktorý plynulo mení úroveň podpory podľa toho, ako silno a s akou kadenciou šliapete do pedálov.

Nový motor je tiež o 48% menší, a to najmä v jeho zadnej časti.

Jednou z najväčších výziev pri dizajnovaní elektrických mountainbikov je dostatočne krátka zadná stavba. Kratší motor umožňuje prisunúť zadné koleso zase o niečo bližšie kľukám kvôli obratnosti.

Spolu s veľkosťou klesá aj hmotnosť – samotný motor váži 2,9 kg. Väčšina batérií na súčasnom trhu má kapacitu štandardných 500 Wh. Bosch preto po novom dáva na výber aj jednu s väčšou kapacitou 625 Wh..

Výsledkom je približne rovnaká hmotnosť celého systému ako pred rokom, no s väčším dojazdom.

Cube na túto zmenu zareagoval vyrobením modulárnej koľajnice, ktorá drží batériu v ráme. Má dva montážne body – jeden pre 500 Wh batériu a druhý pre rozmerovo dlhšiu 625 Wh.

Zjednoduší tak nielen montáž pri výrobe, no zákazníkovi ponúka možnosť upgradeovať (alebo naopak downgradeovať pre nižšiu hmotnosť) batériu, ktorú nosí v ráme aj v domácich podmienkach. Kryt na spodnej rámovej trubke, ktorý ju v rámoch ukrýva, má tiež prepracovaný systém zaisťovania s jednoduchým tlačidlom namiesto skrutkovacej poistky, ktorá sa mohla zaniesť nečistotami.

Konzola určená na montáž integrovanej batérie
Každá z dvoch kapacít batérií má svoje vlastné montážne body

Ďalej je tu odvetrávanie, ktoré je na nových bikoch o niečo prepracovanejšie a motor sčasti odhalený aby umožnil prúdenie vzduchu okolo neho. Problémy s prehrievaním pri dlhých strmých stúpaniach počas horúcich dní sú známe skôr u niektorých iných výrobcov a Cube tvrdí, že ich s motormi Bosch nikdy nemal, no nižšie prevádzkové teploty rozhodne nie sú na škodu a minimálne predĺžia životnosť motora.

Nakoniec je tu prepracované vnútorné vedenie kabeláže s jasne definovanými kanálikmi, ktoré výrazne uľahčia prevliekanie nových komponentov rámom – či už predajcovi a servisnému technikovi, alebo samotnému zákazníkovi, ktorý potrebuje poslať teleskopku na servis alebo si kúpi novú.

Stereo Hybrid 140

Prepracované elektrické Stereo s (pochopiteľne) 140 mm zdvihom je v novej sezóne o niečo progresívnejšie – taká je geometria, chod odpruženia, aj voľba 29-palcových kolies. Všetky modely Stereo Hybrid (či už 120, 140 alebo 160) sú osadené novým motorom Bosch CX a veľkou 625 Wh batériou – či už sériovo alebo s možnosťou priplatenia si troch stoviek za väčšiu.

Stereo Hybrid 140 HPC TM 625 29

My sme priamo v sídle spoločnosti v nemeckom Waldershofe testovali práve ten, ktorý je na fotke – v ponuke rôznych úrovní výbavy patrí so svojou cenou 4999 € do vyššej strednej triedy – modely začínajú na 3699 € a končia na 7999 €. Všetky pritom majú karbónový predný trojuholník doplnený o hliníkovú zadnú stavbu.

Podsedlová objímka je úhľadne zapracovaná do línií rámu
Diaľkové ovládanie nového motora s displejom KIOX
Prístup k batérii je riešený pomocou plastového krytu s jednoduchým tlačidlom, ktoré ho odistí

Ak sa skutočne chcete plesnúť po vrecku, je tu topmodel SLT. Vzhľadom na to, že tu dostanete kompletné odpruženie RockShox Deluxe a bezdrôtové ovládanie prehazdovačky aj teleskopky SRAM Eagle AXS, je však cenovka 7999 € stále relatívne nízka oproti mnohým konkurentom.


Prvé dojmy

Približne 10-kilometrový miestami naozaj strmý a kamenistý trail, ktorý sme na Stereo 140 HPC ™ absolvovali my, je málo na to, urobiť si plnohodnotné závery. Isté však je jedno – 29-palcové kolesá, 2,6-palcové plášte a výkonný motor znamenajú, že 140 mm zdvihu je viac ako dostatok na to, aby ste bike mohli pustiť nadol hocičím, nehovoriac o schopnostiach driapať sa do absurdne strmých kopcov.

Odpruženie samotné by si žiadalo trochu viac nastavovania, ako len správny sag a rýchlosť odskoku – najmä to zadné bolo stále príliš lineárne a na agresívnu jazdu potrebuje pár objemových vložiek do tlmiča. Brzdy Magura MT7 sú zase extrémne výkonné a ich nástup prichádza naozaj náhle. Prvé kilometre tak treba s brzdami narábať veľmi obozretne.

Nový motor je výkonný, tichý a ponúka naozaj prirodzený nástup podpory. Veľký displeje KIOX poskytuje množstvo užitočných informácií a je dobre čitateľný aj v ostrom slnku, no kábel diaľkového ovládania obtočený okolo rajdov nepôsobí práve najúhľadnejšie.

Robustný a hranatý dizajn možno nebude po chuti každému, a na trhu rozhodne existujú aj e-biky, ktoré sa vzhľadom väčšmi ponášajú na analógové bicykle. Päťtisícová cenovka je však (na pomery elektrických trailbikov) vzhľadom na úroveň výbavy priaznivá a Stereo 140 Hybrid zvládne naozaj všetko, čo od neho bude väčšina jazdcov žiadať.

Stereo Hybrid 160

Ak chcete zdvihu a zároveň obratnosti o niečo viac, je tu nové Stereo Hybrid so 160 mm zdvihom vzadu. Narozdiel od Sterea 140, zdvih vidlice je ešte o 10 mm vyšší oproti tomu zadnému. Rovnako je tu predný rámový trojuholník z karbónu a zadná stavba z hliníka a to v prípade všetkých úrovní výbavy.

Stereo Hybrid 160 HPC ActionTeam 625 27,5

Rovnako všetky modely majú v spodnej rámovej trubke ukrytú odnímateľnú 625 Wh batériu napájajúcu novú generáciu motora Bosch Performance Line CX. Na fotenie sme si vybrali verziu vo farbách profesionálneho tímu Action Team. S cenovkou 5999 € ide o druhú najvyššiu v ponuke – predčí ju už len model SLT s bezdrôtovým radením a karbónovými kolesami.

Pretekárske ambície odhaľuje aj vodítko reťaze
Ložiská zadnej stavby sú úhľadne ukryté pred zrakom.

Ak chcete jeden bike na všetko od nenáročných singletrackov po rozbité prírodné zjazdy, je prirodzenou voľbou Stereo 140. Ak však obľubujete najmä náročné technické traily, či chcete občas zbehnúť aj zjazdové trate, Stereo 160 ponúka väčší zdvih a trochu schopnejšiu geometriu.

Reaction Hybrid

Vzadu neodpružený model Reaction je do novej sezóny kompletne prepracovaný – kým minulý rok išlo o klasický hardtail s batériou pripevnenou na vrchu spodnej rámovej trubky, na sezónu 2020 sú už v ponuke dve verzie uchytenia batérie – jedna kompletne integrovaná v ráme ako vidíte na fotke a druhá polozapustená do spodnej rámovej trubky za trochu lepšie peniaze. Obe sa však dajú jednoducho vybrať kvôli nabíjaniu mimo biku.

Reaction Hybrid SLT 625 29

Aj tu sa nachádza nový motor Bosch CX a dodáva sa buď s väčšou 625 Wh batériou v prípade topmodelov SL a SLT alebo s výberom tejto a menšej 500 Wh. Rozdiel v cene je spravidla 200 €. Na fotke je práve model SLT za 3799 € – ten najvyšší v ponuke.

Zaujímavosťou je, že celková nosnosť dvoch najvyšších modelov SL a SLT, ktoré používajú rámy z hliníka sa zvýšila na 150 kg – s bikom vážiacim okolo 20 kíl tak zostáva až 130 kg na samotného jazdca a jeho výbavu.

Odvetranie motora

Okrem dvoch rôznych spôsobov montáže batérie sú na výber aj dva rôzne typy rámov – klasický a so skosenou hornou rámovou trubkou – tzv. trapeze – pre ľudí so zníženou mobilitou a každého, kto chce nasadať o niečo ľahšie. Tento model je obľúbený aj na dochádzanie do práce a tak znížený standover dáva zmysel.

Nájdete tu aj montážne body na blatníky či nosič ak by ste bike chceli využívať na commuting

Access Hybrid

Nikto samozrejme nebude ženám brániť, aby osedlali model Reaction Hybrid – či už s klasickým alebo trapeze rámom so zníženým standoverom, a mnohým určite perfektne sadne. Napriek tomu však Cube ponúka aj dámsku verziu s názvom Access Hybrid.

Access Hybrid EXC 625 29

Rovnako ako v prípade Reaction Hybrid, aj tu všetky modely v útrobách ukrývajú novú generáciu motora Bosch CX a rovnako je tu možnosť výberu klasického a trapeze rámu.

Rozdiel je tak najmä v osadených komponentoch – najmä sedle, rajdoch a gripoch, a farebnej kombinácii.

Accesshybrid-2
Mnohé z bikov ús osadené komponentami vlastnej značky Acid

Accesshybrid-3
Na rám trapeze sa ľahšie vysadá

Nájdete tu aj montážny bod na stojan

Kým v prípade vyšších dvoch modelov SLT a SL je automaticky osadená 625 Wh batéria, EXC, ktorý sme odfotili my, a EX ponúkajú možnosť výberu lacnejšej 500 Wh (2799 €) alebo o 200 € drahšej väčšej batérie.

CESTA


Litening C:68X

Poslednou, no nemenej zaujímavou novinkou, potešil Cube cestný segment. Ide o pretekársky monopost Litening C:68X, ktorý sa predstavil už na tohtoročnej Tour. Celý bike sľubuje až 30% úsporu Wattov oproti svojmu predchodcovi vďaka viac než 100 hodinám testovania vo veternom tuneli.

Prakticky každá trubka vrátane rajdov či sedlovky má aerodynamický profil. Pozostáva celkom zo 155 rôznych karbónových vrstiev, ktoré sú výsledkom viac ako tisíca počítačových simulácií. Celý rám napriek komplikovaným tvarom váži pod 980 gramov.

Litening C:68X Race

Vedenie kabeláže je kompletne integrované nielen do rámu ale aj do riadítok, predstavca a krku vidlice. Bike tak vyzerá veľmi úhľadne a takmer pripomína dráhový špeciál bez bŕzd.

Zaujímavé je pritom riešenie podložiek pod predstavcom, ktoré sa dajú rozpojiť. Vďaka tomu pri výmene bŕzd nie je potrebné odpájať lanká a prevliekať ich nimi.

Kabeláž je plne integrovaná do – opäť – integrovaného kokpitu
Podložky pod predstavcom sa dajú rozpojiť kvôli demontáži bŕzd

Ponúka sa v štyroch rôznych úrovniach výbavy, z ktorých ani jedna nebude vyslovene cenovo dostupná – ide koniec-koncov o créme de la créme z portfólia značky a rám vyrobený z najvyššej triedy karbónu v ponuke.

Najlacnejší model PRO za 3999 € je osadený elektronickou Ultegrou, zatiaľ čo ten najdrahší SLT za 7499 € už funguje bezdrôtovo vďaka sade SRAM Red eTap AXS. Nám sa však vizuálne najviac pozdával druhý najnižší model RACE za 4499 € v tímových farbách. Aj on má radenie riešené bezdrôtovo, hoci „len“ v podobe nižšej sady SRAM Force.

Predná z dvoch fliaš sa dá namontovať do dvoch pozícií. Ak chcete mať na ráme dve fľašky, musí ísť do tej hornej. Ak vám stačí jedna, v tej spodnej pozícii bude namontovaná o niečo aerodynamickejšie.

Všetky nové biky Cube si môžete pozrieť na www.cube.eu/sk

Vaše komentáre