Biker.sk

ROČNÉ PREDPLATNÉ ČASOPISU BIKER IBA ZA 10,90€!
Cestné bicykle

Test: Trek Domane SLR 9 eTap 2020

Cenovka, nad akou väčšina iba krúti hlavou, no rovnako neuveriteľné spojenie rýchlosti a komfortu. Trek nás pozval na launch modelov 2020, kde sme mali možnosť otestovať aj najnovší model Domane 2020.
Hodnotenie: 4/5
Martin Sarvaš

Plusy: Úžasná úroveň komfortu, potenciál k jazdeniu mimo ciest, nastavenie systému IsoSpeed je skutočne účinné a užitočné.

Mínusy: Vysoká cena, aj za základné modely.

Tretia generácia Trek Domane prenáša vylepšené zadné pruženie IsoSpeed po prvýkrát videné na minuloročnom modeli Madone.

Má obrovsky zväčšený priestor pre plášte, úhľadný integrovaný úložný priestor a vylepšenia v oblasti aerodynamiky, ktoré sa spolu s komfortom spájajú v skutočný superbike.

Tie najvyššie verzie Domane sa dajú vyskladať v Projec One v poriadne uletených farebných schémach.

Trek Domane SLR 9 eTap 2020 Project One

  • Vynovený rám so systémom IsoSpeed na vrchnej rámovej trubke.
  • Vnútorné vedenie káblov
  • Kompletná súprava SRAM Red eTap AXS
  • Kolesá Bontrager Aeolus XXX 4
  • Plášte Bontrager R3 28mm

Prečítajte si tiež

Pohodlnejší, aerodynamickejší, rýchlejší

Tabuľkové údaje pre nový  Trek Domane SLR sú naozaj pôsobivé. Trek tvrdí, že nový bicykel je o 27% poddajnejší v oblastiach zodpovedných za komfort a o minútu na jednej hodine rýchlejší ako minuloročný Domane.

Cenovka tohto konkrétneho modelu v perleťovej farbe, na ktorom sme mali možnosť sa previesť v Talianskej Padove ukazuje Project One na šialenú sumu 13-tisíc eur.

Čo sa týka výrokov o rýchlosti, od pohľadu je ťažko poznať odkiaľ vylepšenia prichádzajú. Žiadne plutvy namiesto sedlových trubiek, miniatúrny priestor okolo plášťov, ani výrazne sploštená vidlica. Iba všeobecné a celkové uhladenie profilov celého rámu a takmer plne vnútorné vedenie káblov a hadíc.

Káble sú natrasované cez riadidlá a odtiaľ sú tesne a priľahlo navádzané do zadnej časti hlavovej trubky.

Na vytrvalostný cestný bicykel je viac než rýchly

Takmer plne vnútorné? Trek sa prekvapivo rozhodol viesť káble iba vnútrom riadidiel a rámu a prerušil však cestu pri predstavci a hlavovom zložení.

Dnes už na viacero nových bicykloch káble takmer neuvidia svetlo sveta, no osobne rozhodnutie Treku podporujem. Pri servisovaní a menení kokptiu z osobných dôvodov takto nemusíte bojovať s patentmi a systémami konkrétnych výrobcov.

Je ale v takomto usporiadaní rýchlejší ako predošlý Domane?  Ten predošlý nebol aero ani zďaleka, takže novo nadobudnuté výhody s ním len ťažko porovnať. Môžeme ho možno skôr prirovnať k vlani predstavenému novému modelu Madone SLR, ktorý bol skutočnou raketou.

Aj keď som sa cítil úplne vyšťavený, pohľad na cyklo-computer ma zarazil rýchlosťami, akými som sa pohyboval. Trochu mu chýba akcelerácia, ale na vytrvalostný cestný bicykel je viac než rýchly.

Ťažší rám nie je cítiť

Testovaný model sa cestou valil na excelentných kolesách Bontrager Aeolus XXX 4 so 47mm hlbokým profilom. Tieto tuhé, stabilné a rýchle kolesá, skvele dopĺňajú prvotriedny rám.

Sme zvyknutí na to, že nám výrobcovia každý rok podsúvajú informácie o tom koľko gramov ich rámy zhodili, Domane naopak pribral 200g oproti svojmu predchodcovi.

Nedá sa však povedať, že by Domane pri stúpaniach nevládal. Jeho účelom však nie je pokorovať segmenty na Strave v takom veľkolepom štýle, ako vrchárska Emonda.

Nový Domane má bez problémov miesto pre 38mm široké plášte.
„Pruženie“ funguje výborne

Čo sa týka gumy, Domane jej odvezie poriadne veľa. Plášte široké 38mm sa doňho vojdu aj s predpisovými 4mm priestoru naokolo. Všetky bicykle pod úrovňou 9 sa však budú vo výrobe osadzovať šírkou 32mm.

Podľa Treku sa odvaľujú rýchlejšie ako o niečo užšie gumy takmer vo všetkých podmienkach a podporujú pohodlie a výnimočnú univerzálnosť Domane.

Mohlo by sa už dokonca hovoriť o spojení cestného a gravel biku. Domane sme vzali aj na ťažké technické zjazdy na šotolinových cestách a Domane zvládol gravel jazdu úplne dokonale a najmä vo veľkom pohodlí.

Na modeli SLR 9 eTap sme však po asfaltkách jazdili s 28mm gumami a nijak to neznehodnotilo hlavný účel tohto bicykla, teda komfort. Talianske cesty v tomto regióne boli dosť dobré, ale aj tak sme natrafili na mnoho príležitostí otestovať poddajnosť.

Cítil som povinnosť nasmerovať tento bicykel priamo na každý výmoľ a musím uznať, že „pruženiu“ IsoSpeed sa naozaj darí vstrebať všetko okrem tých najväčších rán.

Nastaviteľná tuhosť pruženia
Trek Media Camp, Battaglia, Italy. July ,2019

Pruženie IsoSpeed poskytuje nastavenie na vrchnej rámovej trubke. Povolíte pár imbusových skrutiek na spodku tejto trubky a posuvníkom, ktorý sa odhalí, pridáte poddajnosť posunom vpred alebo pre tuhšiu jazdu naopak dozadu.

Tak ako u Madone, táto vychytávka naozaj funguje a má hmatateľný vplyv na jazdu. V priebehu pár minút sa môže z pohodlného diaľkového krížnika stať  pretekársky bicykel.

Je asi potrebné dodať, že IsoSpeed pre prednú časť rámu v hlavovom zložení nájdete iba na modeloch SLR. SL dostanú iba minuloročné pruženie s nastavením na sedlovej trubke, aké sa dali nájsť na najvyšších minuloročných modeloch.

Predný IsoSpeed nie je nastaviteľný, no tiež vstrebe izoluje nárazy, ktoré sa dostanú do riadidiel. Navyše samotné riadidlá sú karbónové s tlmiacou výplňou. Táto vrstva elastomeru údajne prispieva k ďalším 20% zmäkčenia prednej časti.

Radenie je (skoro) dokonalé

12-rýchlostné osadenie SRAM Red eTap AXS je jednoducho skvelé, presné a rýchle. Jediná vec – musíte ho mať dokonale nastavené, inak hrozí, že vám bude na prevodníkoch padať reťaz. Ale ak ste trochu zručnejší, malé doladenie sa dá vykonať aj počas jazdy.

Perleťovo dúhová farba rámu z Project One bude určite hitom. Myslím, že najmä u mojej generácie, ktorá vyrastala na hokejových kartičkách, céčkach a pogoch, ktorých špeciálne edície a vysoko cenené predmety mali často podobné nátery.

Prvé dojmy z Treku Domane sú naozaj veľmi pozitívne. Je skutočne pozoruhodné, ako dokáže tento bicykel tešiť nadšencov rýchlosti a zároveň tých, ktorí nemienia alebo nemôžu obetovať komfort. Je to bicykel, ktorý nechce robiť kompromisy v ani jednom smere.

Kvôli drahému rámu neponúka najlacnejšie osadenie na Tiagre  priveľmi dobrý pomer cena/výkon (2299 eur). Ten pravdepodobne nájdete až vo vyšších cenových kategóriách.

Špecifikácia

Rám: Karbon OCLV rady 700, predné IsoSpeed, nastaviteľný zadný IsoSpeed, vnútorné úložisko, kónická hlavová trubka, vnútorné vedenie laniek, micronastaviteľné sedlový nástavec, držiak reťaze 3S, kompatibilný s DuoTrap S, úchyty na blatníky, kotúč s úchytom Flat Mount, pevná os 142 x 12 mm.

Vidlica: Doman SLR karbón, kónický karbónový stĺpik, vnútorné vedenie brzdových laniek, úchyty na blatníky, kotúč s úchytom Flat Mount, karbónové pätky, pevná os 12 x 100 mm

Kolesá: Bontrager Aeolus XXX 2, karbón OCLV, umožňujú použitie bezdušových plášťov, šírka ráfika 21 mm, výška ráfika 28 mm, predný pevná osa 100×12 mm, zadné pevná os 142 x 12 mm.

Plášte: Bontrager R4 320, Hard-Case Lite, hustota vlákien 320 tpi, 700x28c.

Radenie: SRAM RED eTap AXS, 12-speed

Prešmykač: SRAM RED eTap AXS, braze-on

Prehadzovačka: SRAM RED eTap AXS

Kľuky: SRAM RED D1, 48/35, 24mm osa

Stredové zloženie: T47 závitované, vnútorné ložisko

Kazeta: SRAM RED XG-1290, 10-28, 12-speed

Reťaz: SRAM RED D1, 12 speed

Sedlo: Bontrager Arvada Pro, karbónové lyžiny, šířka 138 mm.

Sedlovka: Karbónový sedlový nadstavec BONTRAGER, integrovaný úchyt na svetlo, offset 20 mm.

Riadidlá: Bontrager Pro IsoZone VR-CF, karbón OCLV, 31,8 mm, vnútorné vedenie Di2.

Omotávka: Bontrager Supertack Perf

Predstavec: Bontrager XXX, 31,8 mm

Hlavové zloženie: Integrované FSA

Brzdy: Hydraulická kotoučová verzia SRAM Red eTap AXS

Hmotnosť: veľ. 56 – 8.17 kg

Vaše komentáre

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy