Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Nový Trek Domane 2020 je už iba na diskoch a v ráme má úložný priestor (detaily, foto, ceny)

Najnovšia generácia Trek Domane má viac možností v nastaveniach, lepšiu aerodynamiku a má výhradne kotúčové brzdy. Dámske modely zanikajú a k dispozícii sú unisex rámy pre všetkých v mnohých veľkostiach.
Martin Sarvaš
Nový Trek Domane 2020 je už iba na diskoch a v ráme má úložný priestor (detaily, foto, ceny)

Najnovší model Domane od Treku dostal nastaviteľnú vrchnú rámovú trubku postavenú na systéme IsoSpeed predstavenom prvýkrát na modeli Madone. K tomu navyše viac miesta pre širšie plášte a úhľadný úložný priestor.

Detaily Trek Domane 2020

 

  • Vynovený systém IsoSpeed
  • Priestor pre 38mm plášte
  • Možnosť inštalácie blatníkov
  • Integrovaný úložný priestor
  • Vnútorné vedenie káblov
  • T47 závitový stred
  • Modely už nebudú rozdelené na ženské a mužské
  • Všetky továrenské bicykle majú pohodlnejší vytrvalostný posed H2
  • Iba kotúčové brzdy

Modely začínajú na cenovke 2 299 eur za verziu osadenú radou Shimano Tiagra, ale cena a výbava stúpa až na  sumu 11 299 eur za najvyšší model.

Krátka história IsoSpeed

Pôvodná verzia vytrvalostného modelu Domane prišla na trh v roku 2012 a Trek vtedy prvý krát predstavil technológiu IsoSpeed decoupler (rozpájač).

IsoSpeed pridal do rozhrania medzi sedlovou a vrchnou trubkou čap, ktorý udržuje dve inak nespojené trubky na tom správnom mieste a dovoľuje sedlovej trubke voľne sa prehýbať po celej dĺžke pre nárazov od vozovky. Táto technológia si medzičasom našla cestu aj na aero model Madone a Horský bicykel ProCaliber.

Hoci ako samotný bol prvý IsoSpeed pôsobivý, v rámci celku bol často kritizovaný za kombináciu mäkkého zadku s nepomere tvrdým predkom bicykla.

Druhá generácia Domane z roku 2016 bola obohatená o obdobný systém v hlavovej trubke, kde dovoľoval priehyb stĺpiku vidlice spolu s vrchnými ložiskami hlavového zloženia. K zadnému „pruženiu“ bola tiež pridaná možnosť jemne do nastaviť úroveň prehýbania.

Rovnaké dvojité odpruženie si minulý rok našlo cestu aj na model Madone, no nastavovacia časť systému IsoSpeed bola premiestnená zo sedlovej trubky na vrchnú rámovú. Navyše rozhranie medzi trubkami bolo vyplnené elastickým “tlmičom”. Práve túto najnovšiu iteráciu teraz adoptuje aj tretia generácia Trek Domane.

Komfort je prioritou

Domane bol vždy o pohodlí a nový rám SLR je údajne tým najpohodlnejším s 27% nárastom poddajnosti, oproti odchádzajúcemu rámu USP. Cenovo orientované rámy SL, ktoré majú nastavovanie IsoSpeed stále na sedlovej trubke majú približne rovnakú úroveň poddajnosti ako ich minuloročné verzie.

SLR systém s nastavovaním na vrchnej rámovej trubke je možné nájsť pod vypadávacím panelom a následne odhaleným posúvačom citeľne zmeniť charakter jazdy.

Každá veľkosť má údajne do rámu navrhnutú špecifickú úroveň poddajnosti rôznymi rozmermi systému IsoSpeed a vrstvením karbónu. Rám je možné zvoliť vo veľkostiach 44 – 62 cm.

Podobne ako na odchádzajúcej generácii, predné odpruženie nie je nastaviteľné. Bicykel má však rovnaké riadidlá vyplnené elastomérom IsoCore pre lepšie pohlcovanie vibrácii.

Dámske rámy zanikajú

Opúšťa žensky špecifické osadenia a nový Domane jednoducho určuje všetkým ľudom. Rôzne potreby ľudí Trek uspokojuje širokým výberom veľkostí.

Zdá sa, že podobnou cestou sa vyberá aj konkurenčný Specialized, ktorý zavrhol Model Amira v prospech univerzálnej platformy Tarmac už v roku 2017.

Všetky továrenské bicykle Domane tretej generácie majú vytrvalostný posed H2 so stredným H1.5 ponúkaným iba v rámci zákazkového programu Project One. Trek pre model Domane úplne zrušil agresívny posed H1.

Všetky továrenské bicykle Domane tretej generácie majú vytrvalostný posed H2. Strednú verziu H1.5 predstavenú s novým Madone bude Trek ponúkať iba v rámci zákazkového programu Project One.

Trek pre model Domane úplne zrušil agresívny posed H1 a v číslach to znamená zhruba o 3 cm nižšie položené riadidlá, dlhší dosah a agresívnejší hlavový uhol. Mimo tohto zostáva geometria Domane rovnaká.

Rám Domane SLR vraj váži 1335g (bez špecifikovanej veľkosti) vrátane príslušenstva. Rám SL by mal vážiť iba o 30g viac, teda 1365g. To znamená nárast zhruba o 200g oproti predošlému bicyklu. Nie je jasné či sa tento nárast týka iba SLR rámu s novým usporiadaním IsoSpeed alebo aj rámu SL.

Aero rámy pre všetkých

Bicykel na seba očividne berie dizajnovú podobu aero zameraného modelu Madone. Každá trubka rámu sa zmenila, aby dohromady utvorili oveľa rýchlejší celkový produkt.

Aby sme to dali do kontextu, Trek tvrdí, že výsledky namerané v aerodynamickom tuneli a prepočítané na čas, znamenajú úsporu až jednu minútu počas hodinovej jazdy. Ak to je pravda, nový Domane je tak rýchly, že dokáž vrátiť čas.

Popri prepracovaných profiloch trubiek rám teraz schováva aj väčšinu káblov a hadíc. Tie opúšťajú riadidlá tesne pri predstavci a následne nasmerované za hlavovú trubku, kde na vrchu vstupujú do rámu. Týmto sa vraj znížil odpor vzduchu, no najme krásne upratal kokpit.

Popri mnohých nových bicykloch prichádzajúcich s kompletne plnou integráciou káblov a hadíc, ktoré nikdy nevidia svetlo sveta je prekvapivý tento polo tradičný postup.

Na druhej strane umožňuje výmenu komponentov kokpitu podľa vlastnej chuti, čo môže byť pre užívateľov iba výhodou. Tiež to znamená jednoduchšie rozloženie pri častom cestovaní.

Bicykel zdedil po modeli Madone tiež nový typ sedlovky. Tá sa nenavlieka na sedlovú trubku, ale vsúva do jej vnútra a to na rámoch SLR aj SR. Na výber sú dve možnosti s rôznymi odsadeniami.

Už iba disky

Nech im je zem ľahká. Ráfové brzdy už na Treku Domane nenájdete.

Nový Domane je postavený výhradne pre kotúčové brzdy. Nebazírujeme na tom nakoľko ide o toľko krát prepranú tému a neustupujúca dominancia kotúčových bŕzd sa už asi nedá zastaviť.

Nejde náhodou o gravel bicykel?

Pre veľký záujem všetkým cyklokrosárom a gravelistom, v novom ráme sa zväčšil priestor pre plášte do veľkosti až 38mm. Toto je papierovo udávaná veľkosť podľa štandardu Iso, čo znamená s ďalšími 4mm rezervného miesta okolo plášťa, takže pravdepodobne bude možné osadiť ešte väčšie plášte.

Bicykel má stále schované nadstavce pre blatníky ako to bolo aj na predošlom bicykli. S nimi nainštalovanými sa zmenší maximálna šírka plášťov na 35mm. Je len veľmi málo tak prvotriednych bicyklov s miestom pre blatníka a Trek si zaslúži potlesk za to, že od nich neupustil. Bicykle sú však štandardne osadzované 32mm plášťami, s výnimkou pretekársky zameraného SLR 9 eTap, ktorý prichádza s 28mm plášťami.

BB90 je mŕtve, nech žije T47

Jedna z vecí, ktorá bude veľmi zaujímať najmä mechanikov je pochovanie lisovaného stredu BB a adopcia závitových misiek T47. Tieto stredy boli prvý krát predstavené ako kolaborácia medzi značkami Argonaut a Chris King v roku 2015.

Tieto veľké misky, do ktorých sa vojdu osi kľúk s priemerom 30mm, nedávno prevzal cyklokrosový Trek Crockett. Dúfame, že tento trend bude pokračovať naprieč ponukou Treku aj ostatných značiek.

Vstavaná desiatová škatuľka

Nový Domane sa vraj dá používať ako ešus! V spodnej rámovej trubke nájdete pod vypadávacími dvierkami dutinu pre náradie, CO2 bombičky, montpáky a náhradnú dušu.

Malá taštička navrhnutá na to, aby tieto veci uskladnila sa dodáva s každým bicyklom, no náradie si musíte zakúpiť zvlášť.

Úrovne výbavy Trek Domane 2020

Modely začínajú na cenovke 2 299 eur za verziu osadenú radou Shimano Tiagra, ale cena a výbava stúpa až na  sumu 11 299 eur za najvyšší model.

Zaujímavé je, že Trek zatiaľ neponúka žiadne jednoprevodníkové osadenia. S tým, ako schopný by mal tento bicykel byť aj mimo hladkých asfaltových ciest, pri myšlienke na moderné jednoprevodníkové systémy, pre cestné bicykle by mal byť Domane ideálny kandidát.

Ako je v Treku zvykom, nový Domane je tiež súčasťou programu Project One pre tvorbu zákazkovo stavaných bicyklov. Z tohto programu však boli vypustené súpravy Campagnolo, ktoré sa netešili veľkej popularite.

Modely a ceny Domane 2020

Trek Domane SL4

Cena: 2 299 eur

Trek Domane SL5

Cena: 2 699 eur

Trek Domane SL6

Cena: 3 599 eur

Trek Domane SL7

Cena: 5 599 eur

Trek Domane SL7 eTap

Cena: 5 799 eur

Trek Domane SLR6

Cena: 6 099 eur

Trek Domane SLR7

Cena: 6 999 – 7 599 eur

Trek Domane SLR7 eTap

Cena: 7 799 eur

Trek Domane SLR9

Cena: 11 099 eur

Trek Domane SLR9 eTap

Cena: 11 299 eur

Vaše komentáre

Aktuality

Včera 10:46 Fotogaléria: Pozrite si najlepšie zábery z 2. kola svetového pohára XCO v brazílskej Araxá.

Najmä mužské preteky boli mimoriadne napínavé a rozhodlo sa v nich až v záverečnom šprinte štyroch pretekárov. Najrýchlejším v ňom bol dánsky jazdec Simon Andreassen. V ženách preteky ovládla Haley Batten, ktorá o svojom víťazstve rozhodla v poslednom kole.

Včera 10:30 Janka Keseg Števková a Martina Krahulcová skončili v etapových pretekoch Epic Series 4 Islands na vynikajúcom 3. mieste (+video).

Preteky pozostávali z prológu a 4 etáp na štyrpoch rôznych chorvátskych ostrovoch. Slovenským pretekárkam v tíme 8capital sa prológ aj každú z etáp podarilo dokončiť na 3. mieste a celkovo z toho bolo taktiež tretie miesto.

Včera 09:19 Haley Batten a Simon Andreassen vyhrali preteky svetového pohára XCO v brazílskej Araxá (+galéria).

Američanka Haley Batten zaznamenala perfektný víkend, keď sa jej po sobotných pretekov v Short Tracku (XCC) podarilo zvíťaziť aj v disciplíne Cross-Country Olympic (XCO) a víťazku prvého kola Jenny Rissveds zdolala po ich vzájomnom súboji plnom útokov v poslednom kole. Medzi mužmi bol najrýchlejším Simon Andreassen, ktorý využil mechanický problém Victora Koretzkyho, ktorého v záverečnom šprinte porazil.

21.04.2024 Tadej Pogačar vyhral Liège-Bastogne-Liège po 35 km sóle. Van der Poel vybojoval v šprinte tretie miesto.

Pogačar zaútočil v stúpaní Côte de La Redoute, na jeho zrýchlenie nedokázal nikto zareagovať a svoje sólo dotiahol úspešne až do cieľa. Druhý finišoval Romain Bardet, ktorý sa oddelil z vedúcej skupiny a 14 km pred cieľom a v šprinte o tretie miesto bol najrýchlejší Mathieu van der Poel.

20.04.2024 43-ročný Alejandro Valverde suverénne vyhral gravelové preteky Svetového pohára La Indomable.

Valverde zvíťazil na 96-kilometrovej trati s prevýšením 2 400 m v španielskej provincii Almeria. Na druhom mieste skončil francúzsky jazdec Hugo Drechou (Groove Gravel) pred Portugalčanom Tiagom Ferreirom (Vouzela BH).

Zavrieť reklamu