Test: Merida Silex 700
Verdikt: Silex vzhľadom a posedom kráča svojou vlastnou cestou, no ponúka príjemnú jazdu a vysokú hodnotu.
Plusy: Plná súprava Shimano Ultegra, kolesá Fulcrum, kvalita spracovania rámu.
Mínusy: Nezvyčajne vysoká poloha jazdca.
Kúpte ak: Je vašou prioritou pohodlný príjemný výlet a nie agresívna športová jazda.
Gravel bike od Meridy má svojský vzhľad. Mnou testovaná veľkosť L má predný trojuholník ktorý už viac začína pripomínať štvorec, respektíve lichobežník. Dlhá hlavová trubka je výrazný kontrast ku krátkemu predstavcu.
Rám a výbava
220mm vysoká hlavová trubka na tomto hliníkovom bicykli vytvára neobvykle vysoko položený kokpit a vzpriamenú polohu jazdca. Z nej vychádza strmo nadol sklonená vrchná trubka a tá spodná, výrazne hydroformovaná svojim rozšíreným napojením zaberá takmer celú polovicu hlavovej časti.
Vrchná trubka má diamantový profil so zaoblenými hranami zatiaľ čo tvar sedlových a reťazových vzpier pripomína presýpacie hodiny. Z časti sploštené sedlové vzpery sa napájajú k sedlovej trubke nižšie ako vrchná trubka predného trojuholníku. Vytvára tak silne pôsobiacu križovatku s moderným efektom nízkych sedlových vzpier.
Na spodnej časti rámu nájdete návarky aj na tretí košík a fľašku a na každej nohe vidlice praktické nadstavce na košíky, cestovné tašky a blatníky pre dlhé výlety.
Merida siahla pre komponenty kokpitu do vlastných skladov. Jej značku teda nesú riadidlá, predstavec a sedlovka. So sedlom však vložili dôveru do rúk talianskej firme Prologo, konkrétne modelu Scratch s pohodlným, oporným tvarom. Rovnakým scenárom prešla voľba kolies Fulcrum Racing D, ktoré sú tuhé a rýchle.
Geometria
Moja zvyčajná veľkosť cestného bicykla je 56cm s podobne dlhou vrchnou rámovou trubkou, čo ma však pri výbere Meridy Silex umiestnilo do veľkosti L s riadidlami asi o 50mm vyššie ako som zvyknutý. Okrem vysokého predka má Silex aj malý hlavový uhol 71° a krátky 80mm predstavec.
S takmer 600mm efektívnou dĺžkou vrchnej rámovej trubky a 74° uhlom sedlovky s nulovým ofsetom je krásne vidno, ako si gravel bicykle berú lekcie horskej cyklistiky. V menšej miere si prechádzajú podobnými zmenami ako horské bicykle posledných rokov. Pre cestných cyklistov však to však môže byť šok a budú si chvíľu zvykať alebo sa snažiť posed poopraviť. Kompaktné riadidlá s malým dropom aké nájdete aj tu mám rád a zvyknem na nich jazdievať sám.
Stále rozjímajúc nad geometriou som odbočil z asfaltky na deravú hlinenú cestu. Plášte Maxxis Razzo 35mm majú vzorku semi-slick, sú teda úplne hladké v strede a smerom k bokom sa vyhlbujú drážky, ktoré na okraji prejdú do malých zvýšených blokov. Pri tlaku 50 psi sa chovali rovnako ako rýchle asfaltové plášte. Ich priľnavosť mi nejako nerobila starosti pokým neokúsili hlinu mimo ciest, no pokiaľ nebol povrch naozaj mokrý alebo uvoľnený, nemal som problémy napredovať.
Pre tento segment a dnešnú dobu má už Merida relatívne nízko objemové plášte, ale aj s vysokými tlakmi si zachovala pôsobivé pohodlie, absorbujúc neporiadok na cestách aj väčšie nárazy.
Ochota bicykla akcelerovať je úžasne nápomocná pri striedaní povrchov, kde sa tempo prirodzene stále mení a strieda. Obchádzanie a spomaľovanie kvôli prekážkam je takto menej únavné. Široký rozchod prevodov je dobrý, no pri nízkej váhe živej jazde, akú má Silex, som sa najnižšieho prevodu 34×34 ani nechytil. Naopak najťažší 50×11 prišiel vhod pri schádzaní kopcov nadol.
Hydraulické brzdy Shimano sú tiež vítané hoci môj testovací predprodukčný model mal ešte páčky rady Shimano 105, RS505 namiesto továrne osadzovaných pák Ultegra.
Krátky predstavec vyvažuje dlhý rám aj nízky hlavový uhol a s častým použitím dropov som sa cítil na bicykli pohodlne a mohol šliapať vpred vždy svižným tempom.
Obratnosť a precíznosť na hladkom povrchu samozrejme s takouto geometriou utrpela, no chovanie bicykla je aj na ceste stále distingvované. Rýchlosti dokáže nabrať vďaka kolesá a plášťom rozhodne dostatok a vďaka extra stabilite ju udrží aj po zanedbaných alebo nevyasfaltovaných cestách.
Viac informácií na webe www.merida.sk
Vaše komentáre