Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Canyon testuje nový gravel bike s vlastnou odpruženou vidlicou

Mateu Cavallé sa objavil na neznámom modeli značky Canyon, ktorý má úplne novú vidlicu s logom výrobcu.
Biker
Canyon testuje nový gravel bike s vlastnou odpruženou vidlicou

Prototyp nového gravelového bicykla Canyon.

Na sociálnych sieťach sa objavili zábery Mateua Cavallého, jazdca podporovaného značkou Canyon, na doposiaľ nepredstavenom gravel biku.

Na prvý pohľad zaujme nielen samotný rám, ale aj odpružená vidlica s logom Canyon, čo naznačuje, že značka pripravuje niečo nové v tomto segmente.

Doteraz bol jediným gravelovým bicyklom od Canyon, ktorý ponúkal možnosť odpruženej vidlice, model Grizl, určený na dobrodružné jazdenie.

Grail, ktorý je skôr pretekárskym gravelovým modelom značky, takúto možnosť nikdy nemal – jeho geometria jednoducho nebola navrhnutá pre dlhšiu vidlicu.

Novinka sa však viac podobá práve na Grail, pričom nejde o úplne radikálnu zmenu oproti aktuálnemu modelu.

Čo sa zmenilo? Na prvý pohľad si možno všimnúť, že nové koleso má plne interné vedenie kabeláže. Na súčasnom modeli Grail prechádzajú bowdeny pod predstavcom a až potom do hlavovej rúrky, zatiaľ čo pri novinke je všetko ukryté vo vnútri rámu.

To naznačuje, že Canyon mohol pracovať aj na aerodynamike – čo dáva zmysel, keďže Grail je aktuálnym víťazom pretekov Unbound Gravel.

Viac priestoru na široké plášte

Nový bicykel je osadený extra širokými kolesami Zipp 303 XPLR s plášťom, ktorý vyzerá na šírku 45 mm.

Ďalšou zaujímavou zmenou môže byť väčšia priechodnosť plášťov. Cavallého bicykel je osadený širokými kolesami Zipp 303 XPLR, ktoré sú obuté na plášťoch vyzerajúcich ako Goodyear/Zipp Inter.

Ide o plášte so šírkou 45 mm, pričom aktuálny Grail zvládne maximálne 42 mm. Ak sa teda potvrdí, že Canyon skutočne zväčšil priestor pre širšie plášte, mohlo by to znamenať lepšie tlmenie nárazov a vyšší komfort pri jazde v teréne.

Exkluzívne odpruženie pre Canyon

Oblúk vidlice sa nachádza na jej zadnej strane.

Už minulý rok sa objavili špekulácie, že DT Swiss pracuje na gravelovej odpruženej vidlici.

Keďže väčšina veľkých výrobcov odpruženia – ako Fox, RockShox, Cane Creek, Cannondale, Suntour, MRP, KS a Lauf – už v tomto segmente ponúka svoje riešenia, nebolo by prekvapením, ak by sa DT Swiss pridal do hry.

Podľa niektorých zdrojov však nová vidlica nevznikla len ako samostatný produkt DT Swiss, ale ako výsledok spolupráce s Canyon, pričom by mohlo ísť o exkluzívny komponent dostupný iba pre bicykle tejto značky. Či to tak naozaj bude, alebo pôjde len o dočasnú exkluzivitu, zatiaľ nie je jasné.

Vidlica na Cavallého bicykli zaujme opačne orientovaným oblúkom, čo pripomína dizajn ľahkej XC vidlice DT Swiss z roku 2015.

Súčasné horské vidlice DT Swiss z radu F-series už používajú klasický predný oblúk, no pri gravelových modeloch je spätné zahnutie stále bežné – videli sme ho napríklad na Fox 32 Taper-Cast.

Zaujímavé je aj to, že na uniknutých záberoch nevidno žiadne ovládacie prvky na korune vidlice.

To však neznamená, že Canyon neimplementoval nejaký systém uzamykania – mohla by sa tu objaviť buď diaľková páčka, alebo jednoduché tlačidlové uzamykanie, aké používa napríklad Cane Creek Invert CS.

Minuloročný článok na portáli Bikerumor tiež naznačoval spoluprácu medzi Canyon a DT Swiss. Fotografie nemeckého gravel jazdca Petera Schermana zachytávali bicykel s odpruženou vidlicou, ktorá sa však dizajnovo líšila od štíhlej čiernej vidlice na Cavallého bicykli.

Je teda možné, že vtedy išlo len o testovací prototyp, postavený na základoch niektorej zo starších XC vidlíc DT Swiss, napríklad OPM ODL z roku 2015.

Prečo by Canyon vyvíjal vlastnú vidlicu?

Odpružené vidlice na gravelové bicykle sú čoraz bežnejšie. Foto: Russell Burton / Bikeradar

Otázka znie – prečo by Canyon investoval do vývoja vlastnej odpruženej vidlice, keď už existujú dostupné riešenia od iných výrobcov? Možným vysvetlením je snaha ponúknuť ľahšiu vidlicu, ktorá by lepšie vyhovovala potrebám gravel pretekárov.

Ak je hlavným cieľom nízka hmotnosť, spolupráca s DT Swiss dáva zmysel. Táto značka má v histórii výroby ľahkých pretekárskych vidlíc silnú tradíciu, pričom v minulosti ponúkala jedny z najľahších modelov na trhu.

Ak by Canyon predstavil novú gravel vidlicu, ktorá by výrazne znížila hmotnosť oproti konkurencii, mohla by to byť výzva pre ostatných výrobcov.

Mohli by sme sa dočkať napríklad odľahčenej verzie RockShox Rudy Ultimate, podobne ako kedysi pri modeloch SID World Cup, alebo ešte ľahšieho variantu Fox 32 Taper-Cast.

Kedy uvidíme nový gravel bike Canyon?

Skorší záber novej vidlice Canyon.

Hoci Canyon zatiaľ oficiálne neoznámil žiadny nový gravelový pretekársky bicykel, Cavallého bike pôsobí ako finálny produkt, nie ako prototyp. Preto by nebolo prekvapením, ak by sa čoskoro objavila úplne nová modelová rada.

Navyše, Canyon nedávno získal do svojho tímu gravelovú hviezdu Rosu Klöser, ktorá bude obhajovať titul na Unbound Gravel práve na bicykli tejto značky. Nový model by mohol byť jej tajnou zbraňou na tomto prestížnom podujatí.

Aktuality

10:49 Lidl predstavil elektrobicykel s krútiacim momentom až 100 newtonmetrov.

Crivit Peak 709 ponúka silný stredový motor, batériu s kapacitou 709 Wh a výbavu, ktorú by ste v tejto cenovej kategórii nečakali.

Včera 18:38 Lukáš Kubiš predĺžil zmluvu s tímom Unibet Tietema Rockets do roku 2027.

Slovenský majster mal pôvodne zmluvu na dva roky a po víťazstve Cholet Agglo Tour mu francúzsky tím predĺžil kontrakt ešte o ďalšiu sezónu.

Včera 15:31 Video: Víťazný šprint Lukáša Kubiša na skvelých spomalených záberoch.

„Deťom poviem, že to bol Mathieu van der Poel, Filippo Ganna a Tadej Pogačar na San Reme,“ zavtipkoval Kubišov tím Unibet Tietema Rockets v popise videa.

Včera 15:04 „Do šprintu som si veril. Som neskutočne hrdý na celý tím,“ hovorí Lukáš Kubiš o víťazstve na Cholet Agglo Tour.

„Každý z tímu odviedol obrovský kus práce a som rád, že som im to mohol oplatiť víťazstvom,“ poďakoval sa slovenský majster tímovým kolegom po víťazstve na francúzskej klasike.

23.03.2025 Janka Keseg Števková a Martina Krahulcová získali 9. miesto na Absa Cape Epic 2025.

Pre intenzívne dažde musela byť posledná etapa skrátená a štart odložený. Celkové víťazstvá získali najväčší favoriti, no kategória mužov priniesla vyrovnaný boj až do úplného konca.

Zavrieť reklamu