Smiešne aero helmy a 13-rýchlostné gravelové radenie. Pozrite si technologické novinky z otváracieho víkendu jarných klasík

Všetky bicykle tímu Lidl-Trek boli vybavené gravelovým radením SRAM Red XPLR s jednoprevodníkom a 13-rýchlostnou kazetou.
Jar v profesionálnej cyklistike znamená nielen ikonické klasiky, ale aj nové technológie, ktoré sa dostávajú do pelotónu. Už prvé preteky sezóny ukázali, že aero prilby, širšie plášte a netradičné radenie budú horúcimi témami.
Svet cyklistiky pobúrili zábery z tréningovej jazdy tímu Visma-Lease a Bike, kde jazdci použili časovkárske prilby. Okrem toho sa zdá, že veľkosť plášťov sa už ustálila a široké 30 mm gumy sa stávajú štandardom.
Nechýbali ani nové produkty. Specialized je zrejme blízko k uvedeniu nového bezdušového plášťa S-Works Turbo, ktorý bol obutý na zatiaľ nepredstavené koleso Roval.
Britský jazdec Tom Pidcock sa zase ukázal s novými kolesami Zipp, ktoré majú integrovaný tlakový senzor TyreWiz.
Časovkárske prilby v cestnej cyklistike?
Možno inšpirovaní Woutom van Aertom z tímu Visma-Lease a Bike, viacerí jazdci stavili na aerodynamiku a na štarte sa objavili v časovkárskych prilbách.
Mužský aj ženský tím EF prišiel s prilbami Poc Procen Air, ktoré majú zabudovaný časovkársky štít.
Konzervatívnejších fanúšikov môže tento trend pobúriť, no pre jazdcov ako Matthew Brennan (Visma-Lease a Bike) je prísľub „zadarmo získanej rýchlosti“ lákavejší než estetika.
„Povedali mi, že Giro Aerohead je rýchlejšia, tak ju nosím,“ priznal otvorene.
Jeho tímový kolega Matteo Jorgenson však pred pretekmi vtipne poznamenal, že celý tím sa len snažil narušiť sústredenie súperov.
Na videu z tréningovej jazdy je vidno, že helmy jazdcom nesedia pevne na hlave:
🇧🇪 #OHN25
Testing cobbles ⚡️🐝 pic.twitter.com/WYNMjsh3N2
— Team Visma | Lease a Bike (@vismaleaseabike) February 28, 2025
Gravelové radenie na cestných pretekoch?
Emma Norsgaard (Lidl-Trek) nastúpila na Omloop s mimoriadne zaujímavou konfiguráciou svojho Treku Madone SLR Gen 8.
Dánska cyklistka skombinovala gravelovú prehadzovačku SRAM Red XPLR AXS s 13-rýchlostnou kazetou s rozsahom 10-44t a k tomu pridala veľký 52-zubový aero jednoprevodník.
Ženský aj mužský tím Lidl-Trek na Omloope debutoval so sadou SRAM Red XPLR, ktorá je primárne určená pre gravel.
V sobotu ráno pred štartom, boli ich bicykle pripravené pred tímovým autobusom – všetky vybavené 13-rýchlostnou sadou s jednoprevodníkom s univerzálnou pätkou prehadzovačky SRAM UDH.
Ide o prvé použitie tejto sady na pretekoch WorldTour, pričom jazdci Lidl-Treku ju testovali počas zimnej prípravy.
Najvýraznejším prvkom tejto zostavy bol masívny 54-zubový prevodník (ktorý oficiálne nie je súčasťou SRAM Red XPLR) a obrovský 46-zubový pastorok na kazete s rozsahom 10-46.
„Minimálny aj maximálny prevodový pomer je rovnaký ako pri dvojprevodníkovej konfigurácii,“ vysvetlil technický riaditeľ tímu Glen Leven. „Len s tým rozdielom, že vpredu máme vždy veľký prevodník.“
Dodáva, že dolné prevody kazety sú rovnaké ako pri kazete s rozsahom 10-36, pričom posledné dve ozubené kolieska sú 38 a 46 zubov.
Podľa Levena boli reakcie jazdcov veľmi pozitívne. Vyzdvihol aj tuhosť gravelovej prehadzovačky, vďaka ktorej reťaz pri jazde po dlažobných kockách neskákala.
Aj medzi dvojprevodníkmi sa objavila rôznorodosť, ale väčšina jazdcov so sponzorskou podporou Shimana zostala pri štandardnom pomere 54/40t.
Novinky od Specializedu, Rovalu a Zippu
Na pretekoch sa objavilo množstvo ďalších nových technológií. Specialized predstavil nové bezdušové plášte, ktoré boli nasadené na nových kolesách Roval.
Bohužiaľ, pre víťaza Omloopu z roku 2024, Jana Tratnika, to nebol ideálny test – práve nový plášť mu v rozhodujúcej chvíli na stúpaní Muur van Geraardsbergen spôsobil defekt, čím jeho preteky skončili.
Tom Pidcock jazdil na nových kolesách Zipp. Ich hlavnou novinkou je detail, ktorý si mohli všimnúť len najpozornejší. Zdá sa, že Zipp integroval do ráfiku tlakový senzor Quarq TyreWiz priamo pri ventilovom otvore. Blikajúce červené svetlo bolo ako maják pre technologických nadšencov.