Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Poradňa

Poradňa: Aký zmysel majú extrémne krátke kľuky na cestnom bicykli?

Tadej Pogačar už dávnejšie prešiel na 165 mm kľuky, ale Jonas Vingegaard ho nedávno "prekonal" s extrémne krátkymi 150 mm kľukami.
Martin Sarvaš
Tadej Pogačar používa od sezóny 2024 kľuky s dĺžkou 165 mm. Foto: A.S.O. / Charly Lopez

Pretekári v profesionálnom pelotóne majú na svojich bicykloch čoraz kratšie kľuky, čo znamená, že za tým musí byť viacero výhod, ktoré jazdcom poskytujú.

Napríklad Tadej Pogačar, ktorý meria 176 cm, mal v roku 2022 mal Pogačar 172,5-milimetrové kľuky, o rok neskôr prešiel na 170-milimetrové kľuky a vlani odštartoval sezónu 2024 s ešte kratšími, 165-milimetrovými kľukami.

Pogačara však v tomto aspekte nedávno prekonal jeho najväčší rival z Tour de France, Jonas Vingegaard, ktorý sa objavil na pretekoch Okolo Algarve s extrémne krátkymi 150-milimetrovými kľukami.

Najkratšie kľuky v profesionálnom pelotóne

Z pôvodných 172,5 mm tak Vingegaard prešiel na najkratšie kľuky, aké boli doteraz v profesionálnom pelotóne zaznamenané.

„Kopírovanie bolo vždy súčasťou cyklistiky. Na dobrých nápadoch nie je nič zlé, keď ich viete správne prevziať,“ povedal manažér tímu Richard Plugge v súvislosti s tým, že trend kratších kľúk spustil už dávnejšie Tadej Pogačar.

„Videli sme, že Pogačar a ďalší jazdci UAE pretekajú s kratšími kľukami. Aj my sme túto možnosť skúmali, ale oni sa ako prví odhodlali k jej implementácii – a zdá sa, že to funguje,“ priznal Plugge.

Hoci tím Visma nechce prezradiť príliš veľa detailov, údajne až 27 z 29 jazdcov už prešlo na kratšie kľuky.

Na prvý pohľad sa podobajú na hliníkové kľuky zo sád SRAM Apex alebo Rival AXS, no SRAM oficiálne uvádza ako najkratšiu dostupnú možnosť 160 mm.

Nešlo tiež ani o kľuky z najvyššej série SRAM Red AXS, v ktorej je najkratšia dĺžka 165 mm.

Išlo o prototyp, no ak sa Vingegaard rozhodne zostať pri 150 mm kľukách, dá sa očakávať, že do Tour de France už dostane od SRAM-u odľahčené karbónové kľuky Red AXS.

Aký zmysel majú krátke kľuky?

Vplyv na výkon

Je mylnou predstavou, že keďže krátke kľuky produkujú menší krútiaci moment ako dlhšie kľuky, môže byť náročné produkovať toľko sily s kratšími kľukami.

Podľa Phila Burta, fyzioterapeuta a bike fittera, ktorý pracoval s British Cycling a Team Sky, však dĺžka kľúk nezohráva významnú úlohu pri produkcii submaximálneho výkonu, pokiaľ sa pohybuje v rozmedzí 80 mm až 300 mm.

Výkon je totiž výsledkom sily, ktorú jazdec vyvíja na kľuky, vynásobenej kadenciou, a pri kratších kľukách sa kadencia prirodzene zvyšuje, pretože nohy prejdú pri každej otáčke menšiu vzdialenosť.

Samotná zmena dĺžky teda pravdepodobne nebude mať zásadný vplyv na Vingegaardov výkon – aspoň nie izolovane.

Burt však zdôrazňuje, že kratšie kľuky znižujú záťaž na kĺby a ohýbače bedrového kĺbu, čo môže pomôcť pri prevencii či riešení zranení.

Dôležitejšie však je, že kratšie kľuky môžu zlepšiť výkon pri agresívnych jazdeckých pozíciách.

Pre aero polohu alebo polohu v časovke sú krátke kľuky podľa Burta jednoznačne správnou voľbou, pretože dlhšie kľuky môžu v takejto pozícii viac zatvárať bedrový uhol, čo môže obmedziť dýchanie a negatívne ovplyvniť výkon.

Vzhľadom na to, že rýchlosť pelotónu sa neustále zvyšuje, je možné, že Vingegaard sa snaží optimalizovať aerodynamiku na svojom aero bicykli Cervélo S5, ktorý si často vyberá aj na náročné horské etapy.

Aerodynamika

Aerodynamický argument vychádza z jednoduchého faktu, že kratšie kľuky znamenajú menšiu plochu, ktorá pri jazde vytvára odpor vzduchu.

Zmenšenie plochy odporu vzduchu samotného komponentu však nie je primárna aerodynamická výhoda, ktorú kratšie kľuky prinášajú.

Kratšie kľuky totiž umožňujú zvýšiť výšku sedla, čím sa trup dostane do horizontálnejšej polohy a zníži sa celá predná oblasť jazdca.

Znamená to tiež, že o niečo menšia časť stehna je vystavená vetru počas otáčania pedálov, čo opäť pomáha aerodynamickej účinnosti jazdca.

Keďže práve dráhová cyklistika je miestom, kde sa aerodynamika posúva na hranice možností, šéf vývoja v tíme Red Bull-Bora-Hansgrohe a bývalý držiteľ hodinového rekordu Dan Bigham uviedol, že dráhoví jazdci už dávnejšie používajú kľuky s dĺžkou 165 alebo 170 mm. V roku 2023 sám prešiel zo 170 mm na 160 mm.

Biomechanika

Z biomechanického hľadiska môžu kratšie kľuky priniesť určité výhody.

Osobná skúsenosť s prechodom z 172,5 mm na 165 mm ukázala, že pri posune sedla dopredu sa efektívny priestor pre nohy skracuje kvôli uhlu sedlovej trubky.

Ak je sedlo posunuté úplne dopredu, ako to bolo vidieť na Vingegaardovom pretekárskom bicykli v roku 2023, príliš dlhé kľuky môžu viesť k nadmernej flexii kolien v hornej časti pedálového zdvihu.

Okrem toho sa tým znižuje ostrý bedrový uhol v agresívnych jazdeckých pozíciách, čo môže pomôcť predísť tomu, aby kolená narážali do hrudníka.

Odborník na bikefitting Jon Wild však naznačuje, že práve tento dôvod pravdepodobne nebol hlavným faktorom pri Vingegaardovom rozhodnutí prejsť na kratšie kľuky.

Kratšie kľuky znamenajú vyššiu kadenciu pri rovnakom prevodovom pomere. Vyššia kadencia by pre Vingegaarda (a akéhokoľvek iného jazdca) mohla v teórii znamenať, že jeho svaly budú pracovať menej intenzívne na dosiahnutie rovnakého výkonu.

Zníženie svalovej únavy by tak mohlo pomôcť Vingegaardovi udržať si sviežejšie nohy v závere etapy alebo pretekov, samozrejme za predpokladu, že jeho aeróbna kapacita dokáže pokryť zvýšenú potrebu kyslíka pri vyššej kadencii.

Kratšie kľuky tiež znamenajú, že koleno je menej pokrčené v hornej časti pedálového zdvihu, no zároveň je viac pokrčené v maximálnej fáze záberu, čo môže mať podľa odborníka Jona Wilda istý pozitívny vplyv na generovanie výkonu – ale len do určitej miery.

Wild zároveň upozorňuje, že hoci takéto nastavenie môže priniesť výhody v špičkovom športe, kde o víťazstve rozhodujú drobné detaily, príliš krátke kľuky môžu mať aj negatívne dôsledky.

Ako príklad uvádza varovanie, ktoré možno aplikovať aj na tréning rúk: „Ak budete donekonečna robiť len polovičné zdvihy na biceps, začnú sa diať zvláštne veci s vašimi svalmi.“

Kým aerodynamika je dnes vyladená do najmenších detailov, biomechanika a interakcia tela s bicyklom stále nie sú úplne preskúmané z hľadiska čistej výkonnosti.

Dan Bigham to vystihuje jednoducho – v konečnom dôsledku stále presne nevieme, ako to celé funguje.

„Myslím si, že je to už dnes akceptovaná oblasť výskumu a testovania, ale stále vo všeobecnosti nerozumieme fyzike, ktorá sa skrýva za efektivitou kratších kľúk, ako ovplyvňujú výkon, krútiaci moment, kadenciu či rýchlosť chodidla. Preto je táto diskusia často neprehľadná.“

Aktuality

13:52 Mathieu van der Poel a Tadej Pogačar sa stretnú v súboji na klasike E3 Saxo (detaily trasy, najväčší favoriti, štartová listina).

Na belgických pretekoch odštartuje aj Wout van Aert, ktorý vyhral E3 Saxo v rokoch 2022 a 2023. Titul bude obhajovať Van der Poel, ktorý vlani zvíťazil po 43-kilometrovom sóle.

10:49 Lidl predstavil elektrobicykel s krútiacim momentom až 100 newtonmetrov.

Crivit Peak 709 ponúka silný stredový motor, batériu s kapacitou 709 Wh a výbavu, ktorú by ste v tejto cenovej kategórii nečakali.

Včera 18:38 Lukáš Kubiš predĺžil zmluvu s tímom Unibet Tietema Rockets do roku 2027.

Slovenský majster mal pôvodne zmluvu na dva roky a po víťazstve Cholet Agglo Tour mu francúzsky tím predĺžil kontrakt ešte o ďalšiu sezónu.

Včera 15:31 Video: Víťazný šprint Lukáša Kubiša na skvelých spomalených záberoch.

„Deťom poviem, že to bol Mathieu van der Poel, Filippo Ganna a Tadej Pogačar na San Reme,“ zavtipkoval Kubišov tím Unibet Tietema Rockets v popise videa.

Včera 15:04 „Do šprintu som si veril. Som neskutočne hrdý na celý tím,“ hovorí Lukáš Kubiš o víťazstve na Cholet Agglo Tour.

„Každý z tímu odviedol obrovský kus práce a som rád, že som im to mohol oplatiť víťazstvom,“ poďakoval sa slovenský majster tímovým kolegom po víťazstve na francúzskej klasike.

Zavrieť reklamu