Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Ako sa v indonézskej továrni Polygon vyrába 1000 bicyklov denne

Na rozdiel od mnohých značiek, ktoré si nechávajú vyrábať rámy a komponenty v externých fabrikách, Polygon zvláda celý proces pod jednou strechou.
Martin Radošovský
Ako sa v indonézskej továrni Polygon vyrába 1000 bicyklov denne

V tomto štádiu sa začína zváranie. Foto: Polygon

Polygon patrí medzi významných výrobcov bicyklov so sídlom v Indonézii a postupne rozširuje svoj vplyv na globálnom trhu. Jeho bicykle sú dostupné nielen v Ázii, ale aj v Európe a USA, kde sa predávajú prostredníctvom predajcov ako Go Outdoors a Bikesonline.

Táto značka vyrába bicykle od roku 1989 a ponúka kompletné portfólio. V jeho ponuke sú cestné a horské bicykle, gravel a BMX modely, ale aj elektrobicykle, mestské bicykle či detské verzie.

Na rozdiel od mnohých známejších značiek Polygon neoutsourcuje výrobu. Všetky hliníkové a oceľové rámy vznikajú vo vlastnej špičkovo vybavenej fabrike v Indonézii.

Vďaka tomu má značka pod kontrolou celý proces od návrhu až po finálny produkt a dokáže zabezpečiť najvyššiu kvalitu.

Mnohé výrobné kroky sú automatizované. Napríklad výrezy pre vedenie kabeláže realizujú robotické stroje. Zvárači v Polygon fabrike prechádzajú dlhoročným školením, ktoré trvá minimálne šesť rokov, aby dosiahli požadovanú úroveň precíznosti.

Polygon sa zároveň snaží minimalizovať svoj ekologický dopad. Obmedzuje používanie plastov, dbá na recyklovateľnosť materiálov a časť spotrebovanej elektriny získava zo solárnych panelov.

Pozrime sa teraz na jednotlivé kroky, ktoré vedú k vzniku bicyklov tejto značky.

Výroba rámu

Proces sa začína presným rezaním trubiek na požadované rozmery. Foto: Polygon

Prvým krokom je rezanie rámových trubiek na požadované rozmery a ich tvarovanie. Polygon na tento proces používa lasery, vďaka ktorým je rezanie presnejšie a rýchlejšie než pri bežných technikách.

Po narezaní sa jednotlivé trubky spárujú a opracujú tak, aby mali jednotný tvar a mohli sa ľahko zvariť. Tento proces zahŕňa aj skosenie hrán, ktoré uľahčuje zváranie.

Keďže rezanie zanecháva na povrchu oxidáciu, ktorá by mohla negatívne ovplyvniť kvalitu zvarov, trubky sa dôkladne čistia a sušia. Následne sa na ne pripájajú ďalšie komponenty, ako sú úchyty pre vedenie kabeláže.

V tomto štádiu ešte rám nie je zostavený. Trubky prechádzajú ďalším čistením, aby sa odstránili všetky nečistoty, ktoré by mohli ovplyvniť kvalitu zvárania.

Až potom sa pristupuje k samotnému zváraniu, pričom predný a zadný trojuholník rámu sa najskôr montujú samostatne. Počas tohto procesu sa upravuje geometria predného trojuholníka, pretože zváranie môže spôsobiť mierne deformácie.

Keď sú oba trojuholníky spojené, rám sa vizuálne kontroluje, aby sa zachytili prípadné nedostatky. Následne sa všetky rámy podrobia tepelnej úprave.

Najskôr sa ponoria do nádrže s kvapalinou s teplotou 535 °C na 45 minút, aby sa stabilizovala ich štruktúra. Potom sa rýchlo ochladia v elektrolytickom roztoku pri izbovej teplote a ich geometria sa opäť kontroluje a dolaďuje.

Po tomto procese nasleduje ďalší tepelný cyklus, ktorý zvyšuje pevnosť a tuhosť rámu. Rámy sa umiestnia do pece s teplotou 200 °C, kde zotrvajú štyri hodiny.

V ďalšom kroku sa presne opracujú otvory pre ložiská a závity. Polygon pri tomto procese využíva CNC stroje, ktoré zabezpečujú dokonalé zarovnanie pivotových bodov celoodpružených rámov.

Pred lakovaním prejde každý rám finálnou kontrolou. Následne sa ošetrí fosfátovaním, ktoré ho chráni pred koróziou a predlžuje jeho životnosť. Náhodne vybrané rámy navyše prechádzajú dodatočnými testami, aby sa overilo, že spĺňajú prísne výrobné normy Polygonu.

Lakovanie rámu

Medzi jednotlivými vrstvami laku sa rámy prebrusujú. Foto: Polygon

V tomto bode je surový rám pripravený na lakovanie. Polygon aj pri tomto procese dbá na maximálnu presnosť a kvalitu. Lakovňa sa nachádza priamo nad montážnou halou a celý proces prebieha v niekoľkých fázach.

Pred samotným lakovaním sa vykonáva ďalšia vizuálna kontrola. Citlivé časti, ako sú pätky a závity na košík na fľašu, sa zakryjú, aby sa zabránilo ich znečisteniu. Rám sa následne dôkladne očistí od prachu a iných nečistôt.

Ako prvá sa nanáša základná vrstva farby, ktorá sa potom vytvrdí v peci. Po vytvrdnutí sa základná vrstva prebrúsi a nanesie sa niekoľko vrstiev farby.

Pri modeloch s prechodovými farebnými odtieňmi sa tieto aplikujú ručne, aby bol výsledný efekt dokonalý. Potom rám opäť putuje do pece, kde farba vytvrdne.

Následne sa aplikujú vodotransferové nálepky s logom a grafickými prvkami. Poslednou vrstvou je priehľadný ochranný lak, ktorý zabezpečuje dlhú životnosť farby. Rám opäť prejde kontrolou a naposledy sa vloží do pece na finálne vytvrdenie.

Na záver sa na rám aplikuje výrobné číslo a pridá sa štítok s názvom bicykla a jeho veľkosťou.

Montáž kompletného bicykla

Polygon montuje svoje bicykle na výrobnej linke. Foto: Polygon

Po lakovaní prichádza na rad finálna montáž. Polygon si vyrába aj vlastné kolesá, pričom ráfiky sa ohýbajú z extrudovaných hliníkových profilov, následne sa zvárajú a vrtajú na uchytenie špicov a ventilu.

Kolesá sa skladajú ručne, no napnutie špicov zabezpečuje automatizovaný systém. Ďalší stroj potom kontroluje, či je koleso dokonale vycentrované. Kolesá, ktoré prejdú kontrolou, dostanú ochrannú pásku na ráfik, dušu a plášť, čím sú pripravené na montáž na bicykel.

Na montážnej linke sa jednotlivé komponenty postupne pridávajú k rámu. Montujú sa prevody, riadidlá, sedlá a ďalšie časti, až kým nie je bicykel kompletne zostavený. Potom sa starostlivo zabalí do krabice.

Ani tu sa však proces nekončí. Každý bicykel prejde dodatočnou kontrolou tímu Polygon Probuild, ktorý môže v prípade potreby upraviť nastavenie, napríklad prehodiť brzdy z ľavej na pravú stranu podľa trhu, kam je bicykel určený.

Elektrobicykle prechádzajú ešte dôkladnejším testovaním. Každý z nich sa v Polygon fabrike skúšobne prevezie, aby sa overilo, že všetky systémy fungujú správne. Batérie sa skladujú v chladenej miestnosti, aby sa predišlo ich prehrievaniu.

Je vidieť, že Polygon vyrába bicykle s maximálnou starostlivosťou a ponúka zaujímavú alternatívu k známejším značkám.

To, že má značka celý výrobný proces pod vlastnou kontrolou, umožňuje nielen efektívnu výrobu, ale aj dôslednú kontrolu nad každým detailom.

Aktuality

10:49 Lidl predstavil elektrobicykel s krútiacim momentom až 100 newtonmetrov.

Crivit Peak 709 ponúka silný stredový motor, batériu s kapacitou 709 Wh a výbavu, ktorú by ste v tejto cenovej kategórii nečakali.

Včera 18:38 Lukáš Kubiš predĺžil zmluvu s tímom Unibet Tietema Rockets do roku 2027.

Slovenský majster mal pôvodne zmluvu na dva roky a po víťazstve Cholet Agglo Tour mu francúzsky tím predĺžil kontrakt ešte o ďalšiu sezónu.

Včera 15:31 Video: Víťazný šprint Lukáša Kubiša na skvelých spomalených záberoch.

„Deťom poviem, že to bol Mathieu van der Poel, Filippo Ganna a Tadej Pogačar na San Reme,“ zavtipkoval Kubišov tím Unibet Tietema Rockets v popise videa.

Včera 15:04 „Do šprintu som si veril. Som neskutočne hrdý na celý tím,“ hovorí Lukáš Kubiš o víťazstve na Cholet Agglo Tour.

„Každý z tímu odviedol obrovský kus práce a som rád, že som im to mohol oplatiť víťazstvom,“ poďakoval sa slovenský majster tímovým kolegom po víťazstve na francúzskej klasike.

23.03.2025 Janka Keseg Števková a Martina Krahulcová získali 9. miesto na Absa Cape Epic 2025.

Pre intenzívne dažde musela byť posledná etapa skrátená a štart odložený. Celkové víťazstvá získali najväčší favoriti, no kategória mužov priniesla vyrovnaný boj až do úplného konca.

Zavrieť reklamu