SRAM patentoval univerzálny dizajn uchytenia bŕzd, ktorý môže byť novým štandardom
Nový patent (US Patent# 12,187,377), podaný 7. januára, predstavuje nový univerzálny systém uchytenia bŕzd, ktorý by mohol zjednodušiť súčasný, často mätúci svet brzdových adaptérov.
Inšpiráciou pre tento systém bol jednotý systém pätiek prehadzovačiek od SRAMu, Universal Derailleur Hanger (UDH), ktorý spôsobil výrazný posun v dizajne horských bicyklov.
UDH umožnil väčšiu dostupnosť náhradných pätiek a zároveň uľahčil výrobcom prácu, keďže už nemusia vyvíjať špecifické pätky pre každý model rámu.
Podobne ako UDH, nový univerzálny systém uchytenia bŕzd by mohol predstavovať veľký krok vpred. Jednotné riešenie by zjednodušilo kompatibilitu pre jazdcov a uľahčilo život aj výrobcom bicyklov.
Patentové nákresy ukazujú niekoľko nových prvkov, ktoré by si výrobcovia horských bicyklov museli osvojiť, aby tento nový štandard implementovali.
Ako funguje nový systém
Podľa patentu by uchytenie bŕzd vyžadovalo prídavnú vzperu, ktorá by sa pripevnila na rám a zabezpečila jeho spevnenie voči brzdným silám.
Nákresy ukazujú, že by mohla byť priskrutkovaná k rámu v oblasti sedlovej vzpery, čím by poskytla dostatočnú oporu brzdovému systému.
Samotné uchytenie by využívalo závitovú vložku, ktorá by sa zasunula na vnútornú stranu ľavej patky rámu.
Na vonkajšej strane by sa uchytenie zaistilo maticou, čo by umožnilo zadnej osi prechádzať rámom ako obvykle.
Výhody nového uchytenia
Kedy uvidíme nový systém na bicykloch?
Hoci niektoré značky už experimentovali s podobnými systémami (napríklad Forbidden na modeli Druid), nový patent predstavuje odlišné riešenie.
Implementácia tohto štandardu by si vyžiadala len drobné úpravy súčasných rámov, čo by mohlo urýchliť jeho prijatie.
SRAM už v minulosti dokázal svoj vplyv na vývoj dizajnu bicyklov, a ak tento nový systém zjednoduší život jazdcom aj výrobcom, je pravdepodobné, že sa rýchlo stane priemyselným štandardom.