Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Bosch predstavil nový motor Performance Line CX, spolu s novým systémom ABS Pro a automatickým radením

Spoločnosť Bosch eBike Systems, líder v oblasti elektrobicyklov, prináša na trh tri zásadné inovácie, ktoré podľa spoločnosti výrazne ovplyvnia budúcnosť horskej cyklistiky.
Matúš Bušík
Bosch predstavil nový motor Performance Line CX, spolu s novým systémom ABS Pro a automatickým radením

Technologické novinky – motor Performance Line CX a ABS Pro – sú navrhnuté tak, aby poskytovali výnimočný výkon, dynamiku a maximálnu kontrolu nad bicyklom.

Pre horských cyklistov, či už rekreačných nadšencov, alebo profesionálnych pretekárov, ponúkajú tieto systémy nové možnosti jazdy, ktorá je zároveň bezpečná a plná adrenalínu. Ale dosť bolo marketingu, poďme sa pozrieť, čo je v systémoch nové.

Výkon, dynamika a kontrola motora Performance Line CX

Už dávno bolo jasné, že ak chcete dosiahnuť maximálny pôžitok z jazdy na elektrobicykli, samotný výkon nebude dostačujúcim elementom. Totiž e-bike sa s vysokým výkonom bez poriadnej kontroly správa ako splašený kôň, čo môže byť v niektorých prípadoch kontraproduktívne.

Samozrejme, ak šliapete do kopca po asfaltovej ceste, obrovský výkon oceníte. V strmom a technickom výšľape to však môže byť problém a staršia generácia motora často skĺzla do neprimeranej reakcie na vaše podnety.

Cieľom inžinierov z Boschu bolo pomocou optimalizovaných technológií dosiahnuť presnú kontrolu a prispôsobivosť a spojiť tieto vlastnosti s dynamikou, efektivitou a primeraným dojazdom.

Základné parametre motora sa od predošlej generácie nelíšia, nové CX-ko taktiež poskytuje maximálny výkon 600 W, krútiaci moment 85 Nm a podporu až 340 %.

Zmena však nastala v konštrukčnom riešení a v pridaní ďalších tzv. inerciálnych senzorov, ktoré dokážu zaznamenať a následne vyhodnotiť až 1 000 rôznych údajov v priebehu jednej sekundy, čo zaručuje okamžitú reakciu na pohyby jazdca.

V praxi motor vyhodnocuje zrýchlenie, otáčanie v šiestich smeroch, to, v akých podmienkach aktuálne jazdíte, rozpoznávajú sklon terénu, náklon aj otrasy. Vďaka tomu systém vie, či jazdíte z kopca alebo do kopca, či máte na trase nerovnosti alebo šliapete po asfalte. Senzory na snímanie kadencie a krútiaceho momentu ostali v motore už z predošlej generácie. Tieto senzory majú priamy vplyv na správanie e-biku v teréne a musím povedať, že pri testovacích jazdách to bolo cítiť.

Naozaj v Boschi dosiahli veľký pokrok v oblasti softvéru. Najinteligentnejším módom ostáva fialový EMTB, v ktorom využívate aj funkciu Extended Boost. Tá je v novej generácii motora omnoho citlivejšia a krásne reaguje na podnety z vašich nôh. Ak som stál na mieste a iba mierne som zatlačil do pedálov, e-bike sa pohol iba o niekoľko centimetrov, ak som zatlačil viac posunul ma o pol metra vpred, a ak som zareagoval silou, vedel ma motor posunúť aj o viac než meter dopredu.

Ďalšou zaujímavosťou z praxe je, že s novým motorom je možné spraviť trialový skok na zadnom kolese, čo v minulosti nebolo možné. Ak ste totiž dupli do pedálov, zadné koleso začalo prešmykovať, to sa už odteraz vďaka pridaniu  senzorov nedeje.

Pridané asistenčné funkcie

Funkciu tlačenia do kopca poznáme už z predošlých generácii motora. Teraz však zašli v nemeckej spoločnosti ešte ďalej a taktiež im v tom pomohli pridané senzory a softvérové úpravy.

Funkcia Walk assist sa zapína rovnako, a teda dlhým podržaním tlačidla mínus. Novinkou pri tomto móde je, že pohonná jednotka prispôsobuje rýchlosť tlačenia rýchlosti chôdze.

Ak počas tlačenia e-biku zastavíte, senzory to rozpoznajú a zapne sa tzv. „Hill hold“, teda asistent, ktorý bráni spätnému pohybu e-biku.

Ak sa nachádzate v strmom kopci a rozhodnete sa tu nastúpiť, nie je problém. Hill hold drží e-bike na mieste desať sekúnd. Ak počas nich nastúpite a dáte nohu na pedál, systém to okamžite vyhodnotí, uvedomí si, v akom strmom kopci stojíte, a pri následnom rozjazde zvolí adekvátnu pomoc pri rozjazde.

Táto funkcia sa nazýva Hill start assist a funguje naozaj výborne. Ocenia ju najmä menej skúsení jazdci, a tým skúsenejším umožní nasadať na miestach, kde to doteraz nebolo možné.

Menej hluku

Jednou z významných výhod nového systému je jeho nižšia hlučnosť. Bosch optimalizoval prevodovku tak, aby bola čo najtichšia, čím umožňuje cyklistom sústrediť sa na jazdu a užívať si okolitú prírodu bez zbytočného rušivého mechanického hluku.

To bolo dosiahnuté oddelením vonkajšieho pohonu (reťaz, prevodník, kazeta) od vnútorných elementov (voľnobežka, prevodovka, motor) pri jazde z kopca. Zároveň je motor ľahší približne o 100 gramov oproti predchádzajúcej verzii.

Akumulátory PowerTube 600 a 800

K dispozícii sú aj nové akumulátory PowerTube 600 (3 kg) a 800 (3,9 kg), ktoré zabezpečujú dostatočný dojazd aj pri dlhých horských výpravách.

PowerTube 800, najväčší akumulátor v ponuke Bosch, dosahuje kapacitu 205 Wh/kg, čo znamená, že cyklisti môžu absolvovať aj tie najnáročnejšie trasy bez častého nabíjania.

Tieto akumulátory sú integrované do rámovej trubky, čím nielen zlepšujú estetiku, ale aj funkčnosť elektrobicykla.

V minulosti mali akumulátory výrobcu rozdielnu dĺžku, čo znamenalo, že ak mal váš e-bike v základe jednu z možností, väčšiu alebo menšiu batériu ste použiť už nemohli. ň

V závislosti od výrobcu však toto po novom bude možné, pretože Bosch vyvinul nový hliníkový kryt, ktorý má rovnakú dĺžku pri batériách s kapacitami 600 aj 800 Wh. Ich vyberanie a následná výmena sú naozaj rýchle a jednoduché, takže ak vás čaká nekonečný celodenný výlet v tom najťažšom teréne, môžete si so sebou do batohu pribaliť druhú batériu a v teréne ju jednoducho vymeniť.

Spoločnosť dokonca uvádza, že niektorí výrobcovia sa môžu rozhodnúť využiť systém DualBattery a namontovať na svoj e-bike dve batérie s kapacitou až 800 Wh a dosiahnuť tak celkovú kapacitu 1 600 Wh, čo bude zrejme využívané pri veľkých cargo bicykloch.

K dispozícii je taktiež Range Extender vo veľkosti cyklistického bidonu, ktorý poskytuje prídavnú kapacitu 250 Wh.

Čo sa mi na tomto riešení páči, je fakt, že ak ste ortodoxný e-biker a chcete v jeden deň jazdiť za domom na kopci a postačí vám ľahšia 600 Wh batéria, vezmete si tú. Na celodenné výlety si, naopak, zoberiete 800-ku a prípadne Range Extender. Fantázii sa medze nekladú.

Nový displej

Displej Purion 400 je minimalistický, kompaktný a poskytuje jazdcovi základné údaje o jazde, ako sú rýchlosť, výkon, dojazd a celková prejdená vzdialenosť. Okrem toho tu môžete zobraziť jednotlivé jazdné režimy, nastaviť požadovanú kadenciu pri funkcii eShift, zobraziť údaje o ABS a množstvo ďalších nastavení.

Tento displej je optimalizovaný pre horskú cyklistiku, kde je potrebná rýchla a prehľadná reakcia na športové výkony v náročných podmienkach. Jeho tvar a umiestnenie boli optimalizované, čo má priamy dosah na jeho bezpečie pri prípadných pádoch.

Jeho veľkosť je 1,6 palca a bude dostupný aj na trhu s náhradnými dielmi. Ak teda chcete upgradovať svoj bicykel s Bosch Smart systémom a chcete používať tento minimalistický displej, jednoducho si ho kúpite.

Novinky v oblasti systému ABS

Okrem výkonu a dynamiky je pre bezpečnú jazdu kľúčová kontrola pri brzdení. Spoločnosť Bosch eBike Systems prináša ďalšie zdokonalenie v oblasti brzdových systémov s novým ABS Pro, navrhnutým špeciálne pre horské elektrobicykle.

Tento systém umožňuje precízne a stabilné brzdenie aj v tých najnáročnejších terénoch, čo výrazne zvyšuje bezpečnosť a komfort pri jazde.

Systém ABS Pro reaguje v milisekundách, čím zabraňuje zablokovaniu predného kolesa pri prudkom brzdení a umožňuje maximálny brzdný účinok bez straty stability.

Tento inovatívny systém bol vyvinutý pre trailových jazdcov a enduro pretekárov, ktorí vyžadujú maximálnu kontrolu nad bicyklom aj v extrémnych podmienkach.

ABS Trail Pro a ABS Race

Nové ABS ponúka dva špecifické režimy: ABS Trail Pro a ABS Race.

ABS Trail Pro je navrhnutý pre technické traily, kde zaisťuje stabilné a bezpečné brzdenie na nespevnených povrchoch. Tento režim pomáha predchádzať neúmyselnému zodvihnutiu zadného kolesa, čím poskytuje lepšiu kontrolu pri extrémnych manévroch.

ABS Race je určený pre profesionálnych pretekárov, ktorí potrebujú agresívnejší štýl jazdy. Tento režim umožňuje cyklistom nadvihnúť zadné koleso a prispôsobiť si jazdnú stopu pri ostrých zákrutách, čo je ideálne pre pretekárske podmienky.

Podľa spätnej väzby od profesionálnych športovcov, systém ABS Race zlepšuje ich výkon a umožňuje im dosiahnuť rýchlejšie časy na trati.

Systém ABS Pro je kompatibilný s kotúčovými brzdami MT7 od Magury a DH-R EVO od TRP. Zaujímavosťou je, že na vašom displeji si môžete zobraziť aktiváciu systému ABS, kde sa jasne zobrazuje, koľkokrát sa podpora pri brzdení aktivovala. Takto si môžete overiť, či má systém priamy vplyv na vašu jazdu.

Nové ABS je dostupné len pre elektrobicykle s Bosch Smart systémom, čo znamená, že sa nedá dodatočne namontovať, ale je súčasťou nových modelov, ktoré budú dostupné na trhu od októbra 2024.

To, či bude ABS špecifikované na jednotlivých modeloch elektrobicyklov, rozhodne vždy výrobca daného elektrobicykla. Na e-bikoch so systémom ABS jazdili aj poprední pretekári – majsterka sveta v E-XCO Nathalie Shneitter zo Švajčiarska alebo profesionálny E-Enduro pretekár Emanuel Pombo.

Automatický systém radenia

V spolupráci s ďalšími hráčmi na trhu, konkrétne spoločnosťou TRP, ale aj Shimano vyvinul Bosch technologické riešenie eShift, ktoré bolo predstavené už na veľtrhu Eurobike.

Systém automatického radenia prevodov je kompatibilný s modelmi prehadzovačov TRP Easi A12 a Shimano Di2. Počas testovacích jázd sme používali TRP Easi A12 a to, či budete radiť manuálne alebo automaticky, sme nastavovali malým tlačidlom priamo na radení.

Automatické radenie však odporúčam iba pri jazde mimo terénu. V nastaveniach radenia si môžete zvoliť vašu optimálnu kadenciu, na základe ktorej bude systém vyhodnocovať, aký prevodový stupeň je potrebné zvoliť.

V rovinatom a ľahkom  teréne fungovalo automatické radenie bez problémov, ale len čo sa vydáte na jazdu v teréne, budete zrejme potrebovať prepnúť na manuál, keďže systém nevidí pred vás a nevie tak vyhodnotiť, čo vás čaká a či je nutné podradiť.

Pri jazde z kopca už opäť automatika fungovala bez väčších problémov. Myslím si však, že skúsení a výkonnostní jazdci si zvolia klasické manuálne radenie, ktoré ostáva neprekonané.

Trvalo udržateľný prístup

Bosch nielenže redefinuje hranice technologických inovácií, ale aj kladie dôraz na udržateľnosť. Pri výrobe nového radu Performance Line CX a akumulátorov PowerTube 600 a 800 využíva spoločnosť recyklované materiály a optimalizuje ich spotrebu.

Novinkou je aj použitie materiálov z obnoviteľných zdrojov energie pri výrobe hliníka pre tieto komponenty, čím Bosch významne prispieva k zníženiu environmentálnej stopy svojich produktov.

Navyše, Bosch sa aktívne zapája do projektu Charge2Bike, ktorý má za cieľ vyvinúť štandardizované riešenia pre nabíjanie elektrobicyklov, čo by mohlo v budúcnosti výrazne zjednodušiť nabíjanie a používanie e-bikov po celom svete.

Dokonalý ekosystém?

Spolu so systémami eShift, ABS Pro a radom Performance Line CX vytvára Bosch kompletný športový ekosystém, ktorý ponúka nevídaný zážitok z jazdy na horskom elektrobicykli.

Spojenie výkonu, dynamiky a maximálnej kontroly znamená, že cyklisti môžu naplno využiť potenciál svojich eMTB, či už sa vydajú na náročné technické traily, dlhé horské výpravy alebo sa zúčastnia na pretekoch.

Bosch eBike Systems nielenže definuje budúcnosť horskej cyklistiky, ale aj výrazne prispieva k tomu, aby sa jazda na eMTB stala prístupnejšou, zábavnejšou a bezpečnejšou pre cyklistov na všetkých úrovniach. Vďaka technológiám, ktoré kombinujú vysoký výkon s inovatívnymi brzdnými systémami, má Bosch potenciál výrazne zmeniť trh a spôsob, akým sa pozeráme na jazdu na horských elektrobicykloch.

Osobne oceňujem kvantum práce, ktoré spoločnosť urobila v sotfvérovom riešení problémov, v ktorom však hrá dôležitú úlohu pridanie inerciálnych senzorov. Vďaka tomu je jazda na full-power e-biku prirodzenejšia a približuje sa jazde na klasickom bicykli. Ja ako fanúšik SL elektorbicyklov som to naozaj ocenil.

Aktuality

17:05 Mathieu van der Poel vyhral gravelové majstrovstvá sveta po záverečnom 13-kilometrovom sóle.

Striebro získal Florian Vermeersch a bronz si odnáša Quinten Hermans. Van der Poel získal svoj ôsmy titul majstra sveta, vrátane šiestich v cyklokrose a jedného v cestnej cyklistike.

Včera 17:54 37-ročná Marianne Vos prešprintovala Lotte Kopecky a vyhrala gravelové majstrovstvá sveta.

Marianne Vos opäť ukázala, prečo je označovaná ako najlepšia cyklistka všetkých čias. Lotte Kopecky získala striebro a bronz si odnáša Lorena Wiebes.

Včera 17:15 Tadej Pogačar vyhral Giro dell’Emilia v dúhovom drese majstra sveta po 37-kilometrovom sóle.

Pogačar pokračuje v absolútnej dominancii a pripísal si svoje prvé víťazstvo ako majster sveta a celkovo už 24. výhru v roku 2024.

04.10.2024 Ridley ASTR RS a ASTR búrajú hranice gravel cyklistiky.

Ridley definuje novú éru gravel bicyklov s modelmi ASTR RS a ASTR, ktoré kombinujú špičkovú aerodynamiku, nízku hmotnosť a pretekársku geometriu. Tieto bicykle sú navrhnuté pre najnáročnejšie gravel preteky, no zároveň poskytujú všestrannosť a výkon pre ambicióznych jazdcov. Ridley s týmito modelmi posúva hranice gravel pretekov a ponúka nový štandard pre jazdcov, ktorí hľadajú rýchlosť, odolnosť a dobrodružstvo vo všetkých terénoch.

04.10.2024 Kto sú najväčší favoriti gravelových majstrovstiev sveta a ako vyzerajú trasy v Belgicku?

Najväčším favoritom na zisk dúhového dresu je v mužoch Mathieu van der Poel a v ženách Lotte Kopecky.

Zavrieť reklamu