Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Porovnanie motorov Bosch Performance Line CX vs. SX. Ktorý z nich je vhodný pre vás?

V teste sme zoči-voči porovnali dva motory Bosch Performance Line CX a Performance Line SX. V čom sú rozdiely a ktorý je pre vás ten pravý?
Matúš Bušík
Porovnanie motorov Bosch Performance Line CX vs. SX. Ktorý z nich je vhodný pre vás?

Najrýchlejšie rozvíjajúcim sa segmentom cyklistiky sú aktuálne elektrobicykle. O tom niet žiadnych pochýb a v najbližších rokoch sa na tom zrejme nič nezmení.

Z pôvodne ťažkých a nemotorných elektrobicyklov sa postupom času stávajú čoraz ľahšie a obratnejšie.

V rámci e-bikov už rozlišujeme viacero segmentov, ktorým zodpovedá aj motorizácia.

V tomto teste porovnáme dva motory nemeckého výrobcu Bosch, a to Performance Line CX, ktorý je špecifikovaný s full power elektrobicyklami, a Bosch Performance Line SX, ktorý je typický pre segment ľahkých e-bikov.

Základné info a v čom je rozdiel?

Hlavný rozdiel medzi týmito dvoma motormi treba hľadať v krútiacom momente, vo výkone, v hmotnosti a vo veľkosti batérie, s ktorou spolupracujú.

Zatiaľ čo výkonný motor Performance Line CX poskytuje krútiaci moment 85 Nm, jeho ľahší súrodenec sa uspokojí s 55 Nm.

Oba motory dokážu vyvinúť maximálny výkon na úrovni 600 W,pri ľahkom SX je však maximálny výkon pri frekvencii šliapania 70 ot./min 440 W, zatiaľ čo CX už pri tejto kadencii dosahuje maximálnu hodnotu.

Dôležitým faktorom je aj hmotnosť samotného motora, prípadne motora a batérie. Samotný motor SX váži približne 2 kg, čo je zhruba o 0,9 kg menej než CX. Ak k ľahkému motoru pripočítame hmotnosť 400 Wh batérie, diaľkového ovládania a minimalistického displeja, dostaneme sa na hodnotu 4 kg, čo je naozaj slušné.

Tu treba podotknúť, že ľudia, ktorí by si predsa len chceli predĺžiť dojazd s motorm SX, majú možnosť dokúpiť si tzv. „range extender“. Ide o prídavnú batériu s kapacitou 250 Wh, ktorej hmotnosť je ďalších 1,6 kg, v teste sme ju však nepoužívali. Na full power e-biku, ktorý sme testovali, bola špecifikovaná batéria s kapacitou 750 Wh, ktorá váži 4,4 kg.

Zaujímavé je porovnanie maximálneho merného výkonu k hmotnosti, kde ľahké SX dosahuje lepšie hodnoty, konkrétne je to 300 W/kg v porovnaní s 207 W/kg pri motore CX.

Rozdiel nájdeme aj v tzv. Q-faktore, čo je vzdialenosť medzi vonkajšími ramenami kľúk. Vďaka subtílnejšej konštrukcii motora SX je táto vzdialenosť 160 mm, čo je o 15 mm menej než pri CX.

Oba motory Bosch sú vybavené zaujímavou funkciou „Extended Boost“, ktorá slúži na zdolávanie technicky náročných výšľapov. Na to aby sa aktivovala podpora motora, vám totiž stačí naozaj jemné pohupnutie na pedáloch a nie je potrebné robiť polotáčky alebo celú otáčku na kľukách.

Následne vás táto funkcia podporí aj po ukončení pohybu na pedáloch. Ide síce iba o menší okamih, ale na prekonanie prekážky je to dostačujúce.

K obom motorom Bosch vyvinul aplikáciu, prostredníctvom ktorej jednoducho spárujete svoj e-bike s telefónom, čo vám umožní využívať pokročilé funkcie.

Jednou takou je napríklad prispôsobovanie jazdných režimov, podľa svojich preferencií. Táto funkcia je veľmi užitočná aj v prípade, že na e-biku okrem vás jazdí aj niekto iný a máte rozdielny jazdecký štýl.

Oba motory majú na výber zo štyroch jazdných režimov, a to eco (zelená), tour+ (bledomodrá), eMTB (fialová), turbo (červená).

Ako to jazdí?

Motory sme testovali počas dvoch dní v rôznych podmienkach a s rôznymi štýlmi jazdy. Vzali sme ich na traily, ale aj na okruh po zvážniciach a toto sú naše dojmy.

Samozrejme, vyšší krútiaci moment a sila motora CX je badateľná. Keď na slabšom SX zvolíte režim turbo, je to akoby ste na CX jazdili niekde na rozmedzí Tour a eMTB.

Sila CX je ohromná a badateľná aj v naozaj strmých výšľapoch. Ak je cesta iba strmá a bez prekážok, dokážete na jej vrch vyjsť obdivuhodne rýchlo, v technických miestach si však doslova musíte dať pozor, aby ste to neprehnali a udržali sa v správnej stope na trati.

Naopak, mne osobne sa veľmi páči prirodzenejší pocit z jazdy s motorom SX. Vo všetkých módoch ma veľmi pozitívne prekvapilo, že bicykel sa správa predvídateľne a prirodzene. Netrhá s vami ani v najsilnejšom móde a prenos energie a úroveň podpory je prirodzená.

To je presne to, čo od ľahkého elektrobicykla očakávam, chcem sa na ňom cítiť ako na normálnom bicykli so silnými nohami.

Samozrejme, aj tu platí staré známe pravidlo elektrobicyklov, že čím vyššia je vaša kadencia, tým viac podpory od motora dostanete. Takže ak ho chcete využívať naplno, zvyknite si na ľahšie prevody.

Prirodzený pocit na bicykli umocňuje aj spomínaný Q-faktor, vďaka čomu je vaša pozícia bližšie k tomu, na čo ste zvyknutí z klasického biku. Motory a batérie sme vôbec nešetrili, o čom svedčí aj dojazd a zostatok energie.

V prvý deň som na ľahkom e-biku s motorom SX absolvoval približne 30 km a nastúpal zhruba 1 500 výškových metrov, čo ma prekvapilo.

Musím však podotknúť, že som vedel, že ma čaká náročný deň, a vyslovene som volil módy s nižšou úrovňou podpory. V podstate som väčšinu času odjazdil v móde tour a na vyšší mód eMTB som prepínal len v naozaj strmých stúpaniach.

Na konci dňa mi už batéria nezvýšila a k autu som sa vrátil za svoje. Prekvapilo ma, že odpor pri šliapaní s vypnutým motorom nie je až taký veľký ako pri motore CX.

Na motore CX sme absolvovali rovnakú trasu prevažne v móde turbo a v tomto prípade zostalo z kapacity batérie ešte 12 %, čo nie je veľa a nepredstavuje to až taký rozdiel, ale správnou voľbou režimu môžete ten dojazd rapídne predĺžiť.

Aký motor zvoliť?

No a tu sa dostávame k najzávažnejšej otázke, aký motor a aký bicykel si pre seba zvoliť. Ja to vidím takto.

Ak ste pretekár a potrebujete maximálnu možnú mieru podpory vo výšľapoch, na „power stageoch“ alebo v pretekoch e-bike XCO, je to motor CX.

Ak využívate elektrobicykel na poriadne dlhé výlety, pri ktorých si s kapacitou batérie 400 Wh naozaj nevystačíte, je to taktiež CX.

A do tretice vyhráva CX v priemernej rýchlosti, ktorú počas jazdy dosiahnete, a tak môžete ušetriť nejaký čas alebo za ten istý čas absolvovať o jeden trail viac.

Ak pred naháňaním sa do kopca čo najvyššou rýchlosťou uprednostňujete prirodzený pocit z jazdy či už do kopca, alebo z kopca a nepotrebujete na e-biku prejsť 80 a viac km za deň, volil by som ľahšie SX.

Stále je tu možnosť dokúpiť si „range extender“, ktorý vám kapacitu batérie navýši a s rozumným využívaním motora sa k tým 80 km možno priblížite.

Mne osobne sa veľmi páči koncept ľahkých elektrobicyklov a slabších motorov.

Z jazdy sa vďaka nižšej podpore nevytráca športový charakter, pocit šliapania je prirodzenejší a z kopca si to vďaka ľahkému ovládaniu užijem rovnako ako na klasickom bicykli.

Ak by som uvažoval nad kúpou elektrobicykla a trasy, ktoré plánujem jazdiť majú vždy do 50 km určite by som volil ľahší motor SX.

Špecifikácia

Bosch Performance Line SX

Maximálny stupeň podpory: 340 %
Krútiaci moment: 55 Nm
Správanie pri rozjazde: citlivé
Hmotnosť: cca 2 kg
Menovitý trvalý výkon: 250 W
Maximálny výkon: 600 W
Max. výkon pri frekvencii šliapania 70 ot./min: 440 W
Max merný výkon k hmotnosti: 300 W/kg

Bosch Performance Line CX 

Maximálny stupeň podpory: 340 %
Krútiaci moment: 85 Nm
Správanie pri rozjazde: veľmi športové
Hmotnosť: cca 2,9 kg
Menovitý trvalý výkon: 250 W
Maximálny výkon: 600 W
Max. výkon pri frekvencii šliapania 70 ot./min: 600 W
Max merný výkon k hmotnosti: 207 W/kg

Aktuality

11:44 Analýza výkonu: Aké watty tlačil Tadej Pogačar pri rekordných výkonoch na Tour de France?

Col du Galibier, Pla d’Adet, Plateau de Beille, Isola 2000 a Col de la Couillole – päť stúpaní, v ktorých Tadej Pogačar prekonal doterajšie rekordy obrovským rozdielom a na Plateau de Beille predviedol pravdepodobne najlepší vrchársky výkon v histórii cyklistiky.

10:30 Bolo by to extrémne hlúpe, reaguje Tadej Pogačar na obvinenia z dopingu na Tour de France.

V horských etapách suverénne dominoval a lámal rekord za rekordom. Jeho agresívny štýl pretekania však vyvolal aj kritiku a po neuveriteľných výkonoch sa nevyhol ani obvineniam z dopingu.

09:45 Fotogaléria: 50 skvelých fotografií Tadeja Pogačara z Tour de France 2024.

Tadej Pogačar sa stal po 26 rokoch prvým jazdcom, ktorý vyhral Giro d’Italia aj Tour de France v jednom roku.

09:34 Fotogaléria: Najlepšie momenty z majstrovstiev Slovenska v horskej cyklistike 2024 s Petrom Saganom.

Na pretekoch sa predstavila aj najväčšia hviezda slovenskej cyklistiky Peter Sagan a na košickom Bankove sa stretlo množstvo fanúšikov, ktorí sa chceli s Petrom rozlúčiť nakoľko šlo pravdepodobne o jeho posledné profesionálne preteky.

09:15 Peter Sagan nebude na sklonku kariéry majstrom Slovenska v horskej cyklistike, v Košiciach si tituly v oboch disciplínach vybojoval Matej Ulík.

Majstrovské tituly v oboch disciplínach XCC aj XCO si v elitnej ženskej kategórii vyjazdila aj Janka Keseg Števková. Výborné výkony však počas víkendu podávali aj juniorskí reprezentanti Viktória Chladoňová a Lukáš Vranák, ktorí sa z titulov tešili vo svojich kategóriách.

Zavrieť reklamu