Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Recenzie

Test: CTM Skaut EN Pro | Enduro bicykel, ktorý nezruinuje vašu peňaženku

CTM Skaut EN Pro je trail bike na steroidoch. Baví ho skákať, baví ho jazdiť rýchlo, aj keď v náročnejšom teréne je cítiť, že už trošku zaostáva.
Hodnotenie: 3.5/5
2 199
Matúš Bušík
Test: CTM Skaut EN Pro | Enduro bicykel, ktorý nezruinuje vašu peňaženku

Naše hodnotenie

CTM Skaut EN Pro je skvelou vstupnou bránou do sveta enduro jazdenia a na trhu nenájdete veľa enduro bicyklov s takouto priaznivou cenovkou.

+PLUSY

  • Výborný pomer cena/výkon
  • Dobre zvolený pohon
  • Priestor na upgrade

-MÍNUSY

  • Slabo nastaviteľné odpruženie
  • Pohupovanie pri šliapaní

Slovenská značka CTM už v ponuke jeden enduro bicykel má a je ním pretekársky enduro model Scroll, ktorý sme tiež nedávno testovali.

Boli sme teda naozaj zvedaví, z akého dôvodu sa do svojej ponuky rozhodli zaradiť ďalší model enduro bicykla Skaut. Ten vychádza z rovnomenného trailového modelu s nižšími zdvihmi, ktorý je v ponuke značky už niekoľko rokov.

Rám

Rám bicykla teda vychádza z trailového Skauta, ale celá konštrukcia bola prispôsobená vyšším zdvihom a podobná je aj geometria.

Poďme na to, ale pekne po poriadku. Skaut EN poskytuje jazdcovi zdvihy 160 mm vpredu aj vzadu. Je postavený na 29 – palcových kolesách a rám je iba hliníkový.

O hladký chod sa stará štvorčapový systém odpruženia a celý bicykel má na pohľad pekné čisté tvary a línie.

Pri bližšom pohľade si všimnete hranatejšiu zadnú stavbu, ale nie je to nič do očí bijúce.

Káble sú vedené vnútrom rámu a porty vstupu do rámu vyzerajú kvalitne.

Nájdete tu aj niekoľko ochranných prvkov a to konkrétne na zadnej stavbe a na spodnej rámovej trubke.

Pätka prehadzovača je štandardizovaná a je tu použitý moderný systém UDH.

Geometria rámu je moderná a vychádza z trailového modelu Skaut aj keď nájdeme tu určité rozdiely. Ide najmä o dlhší rázvor kolies, ktorý je pri veľkosti L, ktorú sme testovali 1245 mm, čo je takmer o 2 cm viac než pri trailovom Skaute.

Uhol hlavovej trubky je 66 stupňov, čo je na enduro pomerne dosť. Uhol sedlovej trubky je 76 stupňov, vďaka čomu je jazdecká pozícia veľmi prirodzená a pohodlná.

Reach alebo dosah je 470 mm, čo je pri enduro bicykloch typické a Stack alebo výška je 615 mm.

Výrobca bicykel odporúča jazdcom s výškou od 175 do 185 cm. Ja mám 176 cm, takže som presne na hrane veľkostí a ak by som sa rozhodoval o kúpe tohto modelu musel by som to naozaj dôkladne zvážiť.

V podstate ale ide o vaše preferencie a ak chcete jazdiť rýchlo aj v rozbitom teréne zvoľte väčšiu veľkosť, ale ak chcete hravý a agilný bicykel, ktorý možno nebude najrýchlejší, ale za to s ním bude kopa zábavy berte veľkosť menšiu.

Komponenty

Skaut EN Pro je najvyšším modelom a za cenu 2 199 eur dostanete veľmi slušnú zostavu komponentov, aj keď priestor na postupný upgrade tu existuje.

O pruženie vpredu sa stará vidlica Rock Shox Domain R so zdvihom 160 mm a nastaviteľným odskokom.

Tlmenie nárazov zadného kolesa má na starosti tlmič Rock Shox Super Deluxe Select R, ktorého odskok viete tiež doladiť. Iné nastavenia však tlmenie neposkytuje.

O pohon bicykla sa stará sada Shimano Deore, ktorá je doplnená prehadzovačom  XT RD-M8100. Kazeta má 12 pastorkov s rozsahom 10-51 zubov a prevodník má 32 zubov. Kľuky sú dlhé 175 mm.

Brzdný výkon dodávajú štvorpiestové brzdy Shimano BR-MT420 s veľkým 203 mm kotúčom vpredu a menším 180 mm kotúčom vzadu.

Kolesá majú ráfiky WTB s nábojmi Shimano a sú na nich obuté plášte WTB Trailboss s rozmerom 29×2,4´´.

Kokpit je značky CTM a teleskopická sedlovka je EXA Form KSP900 so zdvihom 150 mm.

Jazda

Predtým, než sme sa bicykel vydali testovať sme správne nafúkali vidlicu a tlmič. Respektíve zvolili sme hodnotu SAG na úrovni 25 %.

Po prvých metroch zoznamovania sa sme začali stúpať hore kopcom na domáce traily na bratislavskej Kolibe. Tu som si uvedomil, že bicykel sa pri šliapaní pohupuje viac než je tomu pri modeli Scroll. Navyše tlmič nie je možné uzamknúť, takže si na to budete musieť jednoducho zvyknúť, alebo si ho prifúknuť o niečo viac.

Jazdecká pozícia je inak veľmi pohodlná a na bicykli sedíte vzpriamene. Čo ma tiež mierne prekvapilo, keďže som čakal o niečo natiahnutejší posed kvôli 45 mm predstavcu a veľkosti bicykla L.

Plášte sa odvaľovali dostatočne a nemal som pocit, že by ma pri výšľape spomaľovali.

Po príchode na kopec volíme ako prvý technickejší trail s niekoľkými strmými úsekmi a po väčšine zavretými zákrutami bez klopeniek. Čiže relatívne technické jazdenie, kde som trochu bojoval s veľkosťou L. Je to však logické a akonáhle som sa dostal do rýchlejších pasáží, ktoré boli aj rozbité veľkosť L mi naopak vyhovovala.

Bicykel sa každopádne ovládal intuitívne a bolo jednoduché s ním držať stopu. Naopak ak som sa potreboval dostať do šmyku, tiež som s tým nemal problém.

Vidlica, rovnako ako aj tlmič nedisponujú nastaveniami kompresie, čo je z môjho pohľadu škoda, na druhej strane mi je jasné, že je to s cieľom zachovať čo najnižšiu cenu. Ak ste zvyknutí na vyššie modely odpruženia, zrejme budete chcieť viac.

Brzdy fungovali spoľahlivo aj v strmých úsekoch a nezaznamenali sme ani problémy s radením, tu bolo všetko bez problémov.

Čo sa týka obutia tak pláte WTB Trail Boss nie sú plášte s najostrejším dizajnom, takže nečakajte maximálny grip. Na druhej strane musím povedať, že som si s nimi užil kopec zábavy.

Postupne sme sa presunuli na rýchlejšie traily so skokmi v o niečo jednoduchšom teréne a tu sa bicykel správal naozaj obstojne.

Povedal by som, že Skaut EN Pro je trail bike na steroidoch. Baví ho skákať, baví ho jazdiť rýchlo, ale akonáhle príde do náročnejšieho terénu je vidieť, že sa trošku stráca. Na niektorých trailoch je to nevýhoda a naopak na niektorých je to presne ten typ bicykla, ktorý potrebujete. Všetko závisí od vašich preferencií a jazdeckého štýlu.

Špecifikácia

  • Vidlica – Rock Shox DOMAIN R 160mm
  • Tlmič –  Rock Shox Super Deluxe Select R
  • Radenie –  Shimano Deore SL-M6100/12 rýchlostí
  • Prehazdovač – Shimano XT RD-M8100
  • Kľuky – Shimano Deore FC-M6100-1, 32T, 175mm
  • Brzdy – Shimano BR-MT420, kotúče 203/180 mm
  • Kolesá – Ráfiky WTB STi29, TCS, 29″, 32H s nábojmi Shimano TC500
  • Plášte – WTB Trail Boss 29×2,4″ Comp
  • Sedlovka – WTB Trail Boss 29×2,4″ Comp (zdvihy 125/150 mm v závislosti od veľkosti)
  • Kokpit – Predstavec CTM ASM04 45 mm, riadidlá CTM HB353, 35dia, 780mm
  • Cena – 2 199 €

www.ctm.sk

 

Aktuality

19:03 Registrácia na 5. kolo KENNY slovenského pohára v endure v Bojniciach je v plnom prúde.

Preteky sa uskutočnia cez víkend 21.-22 septembra na trailoch v Bojniciach. Zároveň pôjde o 4. finálové kolo MTBIKER Hornonitrianskej enduro série. Tu sú všetky informácie, ktoré o podujatí potrebujete vedieť.

17:20 Len 22-ročný kazašský jazdec mal pozitívny test na krvný doping. Tím Astana ho ihneď vyhodil.

Ilkhan Dostiyev sa priznal k porušeniu antidopingových pravidiel. V tele mu našli látku CERA, ktorá funguje podobne ako neslávne známe EPO a stimuluje produkciu červených krviniek.

10:47 Chladoňová, Kubiš aj Svrček. Kto bude reprezentovať Slovensko na cyklistických majstrovstvách sveta a Európy?

Najväčšou nádejou na medaily je bezpochyby juniorka Viktória Chladoňová, ktorá nedávno podpísala zmluvu na tri roky s tímom Visma-Lease a Bike. V mužskej kategórii sa bude snažiť vylepšiť bronz z majstrovstiev sveta z minulého roku Martin Svrček v kategórii do 23 rokov. V mužskej elite štartuje na svetovom šampionáte len jeden Slovák Lukáš Kubiš.

Včera 13:52 Skákal na lyžiach, po pádoch a zraneniach začal bicyklovať. Primož Roglič vyhral Vueltu už po štvrtýkrát.

Slovinský cyklista Primož Roglič je juniorským majstrom sveta v skokoch na lyžiach z roku 2007. Tour de France mu síce opäť nevyšla, ale z Vuelty si odnáša svoj štvrtý červený dres.

08.09.2024 Stefan Küng vyhral záverečnú časovku Vuelty, Primož Roglič získal svoj štvrtý červený dres.

Küng vyhral na 24,6 km trase v Madride s priemernou rýchlosťou 55,7 km/h. Druhý skončil celkový víťaz Vuelty Primož Roglič so stratou 31 sekúnd a tretí najrýchlejší bol Mattia Cattaneo.

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu