Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Nový Trek Madone je univerzálny pretekársky špeciál a znamená koniec top modelov Émonda (detaily, špecifikácie, ceny)

Cieľom bolo vytvoriť pretekársky cestný bicykel, ktorý bude ľahký ako vrchársky špeciál Émonda a rýchly resp. aerodynamický ako (predošlý model) Madone. Podarilo sa.
Martin Sarvaš
Trek Madone SLR 9 AXS Gen 8

Trek „zabil“ model Émonda ôsmou generáciou pretekárskeho cestného bicyklu Madone. Ide o spojenie nízkej hmotnosti vrchárskeho špeciálu Émonda a aerodynamických vlastností predošlej generácie Madone.

Trek uviedol, že vďaka tomuto spojeniu sa im podarilo vytvoriť „ohromujúci“ univerzálny cestný pretekársky bicykel.

Trek na novom Madone predstavil svoj nový karbón OCLV 900. S využitím nových techník výroby je údajne až o 20 percent pevnejší ako predchádzajúca séria 800 a tiež ľahší.

Vďaka novému karbónu a jednodielnej vidlici údajne ušetrili až 320 g oproti Madone siedmej generácie.

Meno Emonda bude ďalej žiť už len ako cestný bicykel Emonda ALR zo zliatiny hliníka, ale už sa nebude vyskytovať v top modeloch karbónových cestných bicyklov Treku.

Zmenené tvary trubiek

Trek vyvinul u nového Madone sériu nových tvarov trubiek, čím sa zbavuje svojich dlhoročných tvarov Kammtail v prospech toho, čo nazýva Full System Foil.

V porovnaní s predchádzajúcom Madone je väčšina trubiek rámu širšia, vďaka čomu mohli ubrať na materiáli, a teda aj na hmotnosti.

Trek tvrdí, že bicykel je navrhnutý tak, aby optimalizoval prúdenie vzduchu cez celý bicykel a jazdca, a nie na optimalizáciu jednotlivých oblastí bicykla.

Trek tiež vyvinul nové aero fľaše a zodpovedajúce klietky pre Madone, ktoré šetria 3,7 wattu pri rýchlosti 45 km/h v porovnaní so štandardnou okrúhlou fľašou s rovnakou kapacitou. Je zaujímavé, že bicykel je dokonca viac aerodynamický s novými fľašami ako bez nich.

Držiaky na fľašky však nie sú stavané iba pre nové aero fľašky, ale pasujú do nich aj klasické okrúhle bidony.

Nové fľaše sa dodávajú priamo s bicyklami na úrovni SLR. U modelov SL nie sú súčasťou, avšak dajú sa oddelene dokúpiť.

V porovnaní s predchádzajúcou generáciou Madone s okrúhlymi fľašami a do značnej miery porovnateľnou konštrukciou je nový Madone s aero fľašami údajne o 0,1 wattu rýchlejší pri rýchlosti 35,4 km/h.

Ako sa dalo očakávať, rozdiel je výraznejší pri porovnaní nového Madone s modelom Emonda s údajnou úsporou 11,3 wattu pri rovnakej rýchlosti.

Ľahší karbónový rám

Trek Madone SLR 9 AXS Gen 8

Nová technológia karbónovej zmesi 900 OCLV od Treku, ktorá sa používa u modelov Madone SLR, využíva pri výrobe nafukovaciu formu, ktorá sa používa na ukladanie jednotlivých vrstiev karbónu, čo umožňuje presnejšie a pevnejšie ukladanie. Výsledkom sú ľahšie a odolnejšie rámy.

Umožňuje to tiež väčšiu hustotu karbónových vlákien, vytláčanie prebytočnej živice a redukuje „vrásky“ vo vnútri trubiek.

Použitím tejto novej výrobnej techniky má nalakovaný rám Madone SLR veľkosti M/L hmotnosť 796 g a vidlica váži 350 g.

V porovnaní so siedmou generáciou Madone ide o úsporu 320 g, ale je o niečo ťažší ako rám Emonda SLR s karbónom OCLV 800 v rovnakej veľkosti (698 g).

V kompletnej najvyššej špecifikácii s radením SRAM Red AXS má má nový Madone SLR 9 AXS hmotnosť rovných 7 kg, pričom top model Emonda SLR s rovnakou výbavou mal 6,75 kg.

Madone na úrovni SL má karbón úrovne 500 OCLV, pričom rám váži 1054 g  a vidlica má 363 g.

Špičkové bicykle SLR majú tiež nový jednodielny kokpit Aero RSL, zatiaľ čo SL má konvenčný dvojdielny kokpit.

Modely SL sú kompatibilné aj s mechanickými pohonmi, zatiaľ čo SLR sú stavané pre elektronické radenie.

IsoFlow zostáva

Trek Madone SLR 9 AXS Gen 8 tímu Lidl-Trek. Foto: Ross Bell / Trek

Najzaujímavejším prvkom rámu siedmej generácie Madone bol určite netradičný otvor v sedlovej trubke.

Ide o technológiu, ktorú Trek nazýva IsoFlow a jej úlohou je nielen výrazne vylepšiť aerodynamiku rámu, ale tiež umožňovať mierny ohyb sedlovej trubky pre pohodlnejšiu jazdu.

U ôsmej generácie Madone je táto technológia zachovaná, aj keď druhá inkarnácia IsoFlow-u bola mierne zoštíhlená a aerodynamické tvarovanie vylepšené s cieľom znížiť hmotnosť a zlepšiť výkon.

Nový IsoFlow má podľa Treku zlepšenú vertikálnu poddajnosť až o 80 percent.

Menej veľkostí

Rozsah veľkostí Madone bol zoštíhlený z ôsmich na šesť veľkostí. Trek však uvádza, že nové veľkosti pokrývajú širší rozsah výšok jazdcov s menším prekrývaním medzi veľkosťami.

Trek tiež zrušil numerické určovanie veľkosti a nahradili ich písmenovým označením S, M, L a pod.

Veľkosti 54 a 52 cm boli napríklad skombinované do nového bicykla veľkosti M. Predchádzajúci bicykel s dĺžkou 62 cm je teraz pokrytý bicyklom veľkosti XL, ktorý má predĺženú sedlovku.

Číselné veľkosti predošlej generácie a ich ekvivalenty novej generácie Trek Madone:

Trek predtým ponúkal svoje bicykle vo variantoch geometrie H1 (pro/agresívny) a H2 (komfort/odolnosť).

Toto rozdelenie sa odstránilo s modelom Trek Emonda 2021, ktorý predstavil svoj všestrannú geometriu H1.5.

S novým Madone Trek úplne upustil od svojich konvencií pomenovania „H“ a teraz opisuje svoju všestrannú geometriu ako „Road Race“.

Geometria siedmej a ôsmej generácie Madone je veľmi podobná – dosah sa vo väčšine veľkostí mierne znížil a výška rámu sa zvýšila, ale v oboch prípadoch len o niekoľko milimetrov.

Geometria

Pomalší kokpit?

Nový kokpit RSL Aero je menej aerodynamický ako predchádzajúci kokpit u siedmej generácie Madone. Avšak to, ako interaguje s nohami jazdca, má za následok celkovo lepší aerodynamický systém.

Riadidlá sú vo vrchnej časti na brzdových pákach široké 41 cm a v spodnej časti sa rozširujú na celkovú šírku 44 cm.

Samozrejme, že Trek ponúka nový Madone cez projekt Project One, v ktorom si užívateľ sám vyberá špecifikáciu aj dizajn. Trek dokonca uviedol, že u modelov SLR tvorí väčšinu objednávok práve Project One.

Je to výhodné aj v ohľade kokpitu, keďže jazdec si tak môže zvoliť šírku a dĺžku kokpitu, ktorá mu presne vyhovuje.

Modely SLR majú integrovaný kokpit RSL Aero a nižšie modely SL majú klasický dvojdielny kokpit, ktorý sa skladá z predstavca a riadidiel.

Špecifikácie a ceny

Nový Madone je v ponuke vo verzii SLR s karbónovým rámom OCLV radu 900 a v lacnejších špecifikáciách SL s karbónovým rámom OCLV 500.

Najdrahší Trek Madone SLR 9 AXS Gen 8 stojí 14-tisíc eur, má radenie SRAM RED AXS E1, karbónové kolesá Bontrager Aeolus RSL 51 a váži rovných 7 kg.

Najlacnejšia verzia je Trek Madone SL 5 Gen 8 za 3 499 eur, pričom má vo výbave mechanické radenie Shimano 105 a váži 8,7 kg.

Samotný rám Madone SLR Gen 8 stojí 4999 eur a rám vo verzii SL stojí 2999 eur.

Trek Madone SLR 9 AXS Gen 8

  • Rám: Rám z karbónu OCLV radu 900
  • Vidlica: Madone Gen 8 full carbon
  • Radenie: SRAM RED AXS E1
  • Kolesá: Bontrager Aeolus RSL 51, karbón OCLV
  • Plášte: Pirelli P Zero Race, 28 mm
  • Kokpit: Integrované riadidlá s predstavcom Trek Aero RSL Road, karbón OCLV
  • Sedlovka: Aerodynamická karbónová sedlovka pre bicykel Madone
  • Sedlo: Aeolus RSL
  • Hmotnosť: Veľkosť ML – 7,00 kg
  • Cena: 14 000 eur

Trek Madone SLR 9 Gen 8

  • Rám: Rám z karbónu OCLV radu 900
  • Vidlica: Madone Gen 8 full carbon
  • Radenie: Shimano Dura-Ace Di2
  • Kolesá: Bontrager Aeolus RSL 51, karbón OCLV
  • Plášte: Bontrager Aeolus RSL RD, 28 mm
  • Kokpit: Integrované riadidlá s predstavcom Trek Aero RSL Road, karbón OCLV
  • Sedlovka: Aerodynamická karbónová sedlovka pre bicykel Madone
  • Sedlo: Aeolus RSL
  • Hmotnosť: Veľkosť ML – 7,08 kg
  • Cena: 13 499 eur

Trek Madone SLR 7 AXS Gen 8

  • Rám: Rám z karbónu OCLV radu 900
  • Vidlica: Madone Gen 8 full carbon
  • Radenie: SRAM Force eTap AXS
  • Kolesá: Bontrager Aeolus Pro 51, karbón OCLV
  • Plášte: Pirelli P Zero Race, 28 mm
  • Kokpit: Integrované riadidlá s predstavcom Trek Aero RSL Road, karbón OCLV
  • Sedlovka: Aerodynamická karbónová sedlovka pre bicykel Madone
  • Sedlo: Bontrager Aeolus Pro
  • Hmotnosť: Veľkosť ML – 7,43 kg
  • Cena: 9 499 eur

Trek Madone SLR 7 Gen 8

  • Rám: Rám z karbónu OCLV radu 900
  • Vidlica: Madone Gen 8 full carbon
  • Radenie: Shimano Ultegra Di2
  • Kolesá: Bontrager Aeolus Pro 51, karbón OCLV
  • Plášte: Plášť Pirelli P Zero Race, 28 mm
  • Kokpit: Integrované riadidlá s predstavcom RSL Road OLCV
  • Sedlovka: Aerodynamická karbónová sedlovka pre bicykel Madone
  • Sedlo: Bontrager Aeolus Pro
  • Hmotnosť: Veľkosť ML – 7,31 kg
  • Cena: 8 999 eur

Trek Madone SL 7 Gen 8

  • Rám: Rám z karbónu OCLV radu 500
  • Vidlica: Madone SL Gen 8 full carbon
  • Radenie: Shimano Ultegra Di2
  • Kolesá: Bontrager Aeolus Pro 51, karbón OCLV
  • Plášte: Bontrager R3 Hard-Case Lite, 28 mm
  • Kokpit: Riadidlá Bontrager RSL Aero, krbón OCLV / predstavec Trek RCS Pro
  • Sedlovka: Aerodynamická karbónová sedlovka pre bicykel Madone
  • Sedlo: Bontrager Aeolus Elite
  • Hmotnosť: Veľkosť ML – 7,88 kg
  • Cena: 6 499 eur

Trek Madone SL 6 Gen 8

  • Rám: Rám z karbónu OCLV radu 500
  • Vidlica: Madone SL Gen 8 full carbon
  • Radenie: Shimano 105 Di2
  • Kolesá: Bontrager Aeolus Elite 35, OCLV Carbon
  • Plášte: Bontrager R2 Hard-Case Lite, 28 mm
  • Kokpit: Riadidlá Bontrager Comp, zliatina / predstavec Trek RCS Pro
  • Sedlovka: Aerodynamická karbónová sedlovka pre bicykel Madone
  • Sedlo: Bontrager Aeolus Comp
  • Hmotnosť: Veľkosť ML – 8,16 kg
  • Cena: 4 999 eur

Trek Madone SL 6 AXS Gen 8

  • Rám: Rám z karbónu OCLV radu 500
  • Vidlica: Madone SL Gen 8 full carbon
  • Radenie: SRAM Rival eTap AXS
  • Kolesá: Bontrager Aeolus Elite 35, OCLV Carbon
  • Plášte: Bontrager R3 Hard-Case Lite, 28 mm
  • Kokpit: Riadidlá Bontrager Comp, zliatina / predstavec Trek RCS Pro
  • Sedlovka: Aerodynamická karbónová sedlovka pre bicykel Madone
  • Sedlo: Bontrager Aeolus Comp
  • Hmotnosť: Veľkosť ML – 8,43 kg
  • Cena: 5 499 eur

Trek Madone SL 5 Gen 8

  • Rám: Rám z karbónu OCLV radu 500
  • Vidlica: Madone SL Gen 8 full carbon
  • Radenie: Shimano 105 R7100, mechanické
  • Kolesá: Bontrager Paradigm SL
  • Plášte: Plášť Bontrager R1 Hard-Case Lite, 28 mm
  • Kokpit: Riadidlá Bontrager Comp, zliatina / predstavec Trek RCS Pro
  • Sedlovka: Aerodynamická karbónová sedlovka pre bicykel Madone
  • Sedlo: Bontrager Aeolus Comp
  • Hmotnosť: Veľkosť ML – 8,7 kg
  • Cena: 3 499 eur

Aktuality

14:51 Juan Ayuso odstúpil z Tour de France počas 13. etapy, mal pozitívny test na COVID-19.

Jeden z hlavných vrchárskych domestikov Tadeja Pogačara mal pozitívny výsledok testu na COVID-19, ale dostal povolenie pokračovať. Počas hektickej trinástej etapy však nezvládol vysoké tempo pelotónu, ktorý sa snažil dobehnúť únik. (AS)

13:32 Zoznam jazdcov, ktorí odstúpili z Tour de France 2024.

Z Tour de France odstúpilo zatiaľ 16 jazdcov. Najväčším menom je Primož Roglič, ktorý bol jedným z hlavných favoritov v boji o žltý dres a po siedmej etape z pretekov odstúpil aj jeden z najlepších šprintérov Mads Pedersen.

13:18 Primož Roglič končí na Tour de France pre zranenia, ktoré utrpel pri páde.

„Primož Roglič sa po včerajšej etape a dnes ráno podrobil starostlivému vyšetreniu nášho lekárskeho tímu. Bolo prijaté rozhodnutie, že dnes nenastúpi, aby sa sústredil na blížiace sa ciele,“ oznámil tím Red Bull-Bora-Hansgrohe.

10:59 „Musíme nájsť Maxa Verstappena cyklistiky. To je náš cieľ,“ hovorí o budúcnosti šéf tímu Red Bull-Bora-Hansgrohe.

Ralph Denk sa už v minulosti pokúsil podpísať zmluvu s Remcom Evenepoelom a chcel by s ním pracovať v budúcnosti. (Cyclingnews)

10:15 Marka Cavendisha aj Arnauda Démara relegovali za nebezpečný šprint v 12. etape Tour de France.

Rozhodcovia odsunuli Démara a Cavendisha z prvej päťky na koniec hlavnej skupiny. Druhé miesto Wouta van Aerta sa nezmenilo, ale na tretiu priečku sa namiesto Démara posunul Pascal Ackermann.

Zavrieť reklamu