Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Ground Trnava: Bicyklový obchod, ktorý spojil najväčšiu konkurenciu, Trek a Specialized

"Za dva týždne sme spravili rekordný obrat za celé obdobie fungovania firmy," hovorí Richard Trebatický, majiteľ trnavského bicyklového obchodu Ground po presťahovaní do nových priestorov.
Martin Sarvaš
Nové priestory bicyklového obchodu Ground Trnava. Foto: Adam Tarana / Ground

Richard Trebatický otvoril v Trnave v roku 2021 nový bicyklový obchod s názvom Ground. Pandémia covidu-19 bola v plnom prúde, bicyklov nedostatok, no aj tak sa rozhodol, že predajňu otvorí.

Po troch rokoch sa odhodlal na rozšírenie ponuky, takže predajňu presťahovali do takmer štvornásobne väčších priestorov. V Grounde bola donedávna dominantná značka Trek, avšak v novej predajni pribudne ďalšia veľká značka, a to Specialized.

S majiteľom Groundu sme sa rozprávali o tom, čo ho viedlo k rozhodnutiu presťahovať sa do väčších priestorov a pribrať značku, ktorá je v pravdepodobné najväčším konkurentom Treku vo svete.

Čo ťa viedlo k potrebe presťahovať Ground do väčších priestorov po troch rokoch fungovania?

Ground sme otvárali s plánom, že tam budeme fungovať tri až päť rokov a už po roku a pol sme videli, že potrebujeme väčší priestor. Moja vízia vždy bola vytvoriť predajňu s veľkorysou predajnou a skladovou plochou, showroomom, veľkým servisným strediskom, zázemím pre zamestnancov a administratívu, ale aj pre bikefitting, fyzioterapiu a trénerov. A teraz sa nám to podarilo, zo 160 m² sa presúvame na vyše 600 m², stále v lokalite Trnava.

Ako ste vyberali novú lokalitu pre predajňu a čo bolo pri tomto rozhodnutí kľúčové?

Chceli sme perfektne reprezentujúci priestor, niečo mimo mesta, s viacerými parkovacími miestami priamo pred dverami predajne. Hľadali sme čisto nové priestory, ktoré by sme si mohli v maximálnej možnej miere prispôsobiť našim potrebám a predstavám. A hlavne, naším cieľom bolo priblížiť sa dizajnovým predajniam európskeho štandardu.

Bicyklový obchod Ground nájdete na adrese: Logistická 10, 917 01 Trnava

Screenshot

Neobávaš sa toho, že ľuďom sa nebude chcieť chodiť do obchodu mimo centra mesta?

Tento priestor sme vybrali práve preto, že sme počúvali našich zákazníkov, ktorí potrebovali k nám prísť autom a pohodlne si bicykle odniesť domov. Avšak jedna z priorít pre novú predajňu bola, aby bola napojená na cyklotrasu. Tá naša je a cyklochodník vedie priamo do predajne.

Aké zmeny môžu zákazníci očakávať v novej, väčšej predajni? O koľko bicyklov viac budete mať priamo v nej?

Veľký priestor sme nerobili primárne preto, aby sme mali v predajni viac bicyklov. Chceli sme viac priestoru na prácu a pre ľudí na výber toho správneho bicykla, doplnkov alebo služieb, ktoré im ponúkame. Plán je mať k dispozícií okolo 300 bicyklov priamo v predajni, aj keď len zlomok z toho bude vystavený.

Idete otvárať obchod s konceptom, ktorý nie je úplne bežný – doteraz ste mali hlavne Trek, a teraz budete mať Trek a Specialized, dve značky, ktoré patria medzi najväčšie na svete a zároveň si najviac konkurujú. Prečo práve Specialized?

Celkovo nám to zapadá do konceptu. Nechceme ísť spôsobom: Robíme všetko, aby sme uspokojili každého zákazníka každou značkou. Osobne ma predajne tohto typu trošku nudia. Som človek, ktorého navyše príliš veľký výber paralyzuje. Robíme koncept. Chceme, aby u nás zákazníci našli všetko, čo potrebujú na bicyklovanie, ale nemusíme kvôli tomu predávať všetky možné značky.

Takisto sa snažíme vyhovieť im z pohľadu dostupnosti a ceny. Nájdete u nás bicykle rôznych kategórií a cien. V predajni obslúžime zákazníka, ktorý si chce kúpiť bicykel do 500 eur, ale aj takého, ktorý hľadá bicykel za 15-tisíc.

Ale prečo práve Specialized?

Specialized sme si vybrali hlavne preto, že ich produkty sú z pohľadu kvality a dizajnu tou najlepšou voľbou. To isté si myslíme aj o značke Trek. Spoločne sa perfektne dopĺňajú. Stále platí môj názor, že obe značky sú najlepší hráči z hľadiska starostlivosti o zákazníka aj predajcu. Myslím si to preto, že pri kúpe ich produktu sa starostlivosť o zákazníka ešte len začína. Majú nielenže špičkový tovar, ale aj výborný prozákaznícky prístup, čo je pre mňa možno ešte dôležitejšie.

Páči sa mi obklopovať sa tými najlepšími, ktorí nás potiahnu, od ktorých sa niečo naučíme, aby sme nezostali stáť na mieste. Platí to pre kolegov, obchodných partnerov, riadim sa tým aj v osobnom živote. Čo sa týka konkurencie, často sa nám v praxi stáva, že zákazník/zákazníčka, ktorí sa rozhodujú pre kúpu prvotriedneho produktu, zvyknú váhať medzi Trekom a Specializedom. Týmto konceptom predajne umožníme zákazníkom vyskúšať, porovnať a vybrať si takýto produkt, a to pod jednou strechou.

Nové priestory bicyklového obchodu Ground Trnava. Foto: Adam Tarana / Ground

Ako reagovali v Treku, keď si im oznámil, že chceš mať vo svojej predajni bicykle od Specializedu?

(Smiech) … no, nadšenie tam nebolo, ale po vysvetlení, ako plánujeme s oboma značkami pracovať, prišlo k pochopeniu situácie. Dôležitejšie ako ich prvotná reakcia je to, že teraz vidia, ako to krásne spolu funguje.

Samozrejme, bol tam pri rozhovoroch náš prísľub, že ako bude Ground rásť, Trek nebude padať na číslach, čo sa nám darí. Prvý mesiac od otvorenia evidujeme vysoké nárasty na obratoch pri oboch značkách nad rámec, ktorý sme si stanovili predom.

Ako očakávaš, že sa zmení dynamika Groundu s príchodom novej veľkej značky a rozšírenými priestormi?

Popravde, očakávali sme nárast obratov. Veď práve preto to robíme, investujeme do priestoru, do reklamy, do vzdelávania. To, čo sme nevedeli odhadnúť, bolo, ako veľmi narastú obraty s príchodom novej značky a s otvorením novej predajne.

Poviem to v jednoduchosti, po otvorení nám predaje vybuchli, museli sme prijať ďalších troch kolegov, ktorí predtým fungovali ako brigádnici. Momentálne pre nás pracujú na full time. Spolu nás je nás 8 ľudí v prevádzke a máme šesť externých kolegov.

Prechod do veľkej predajne znamenal určite značné finančné náklady, a aj viac zamestnancov a väčšie náklady na prevádzku si budú vyžadovať viac peňazí. Počítaš s výrazným nárastom predaja bicyklov v nových priestoroch?

Ako spomínam vyššie, počítali sme so zvýšenými nákladmi, ale nevedeli sme presne, kam až budú siahať. Rátam s výrazným nárastom predaných bicyklov. Musíme sa vedieť uživiť tým, čo nás všetkých baví. Aj preto sme išli s predajňou mimo mesta, kde sa ceny nájmu za meter štvorcový pohybujú nižšie ako v pôvodnom Grounde.

Neobávaš sa, že po boome v predaji bicyklov počas pandémie covidu príde tento rok pokles v dopyte?

Zatiaľ to tak vôbec nevyzerá. Boom sa podľa mňa skončil v roku 2021. Trval sezónu, alebo obdobie, kým sa vypredali dostupné bicykle, ale hneď potom začal cyklobiznis trpieť nedostatkom komponentov a bicyklov. Nás sa nedotklo ani jedno, ani druhé. Ground sme otvárali po covidovom boome a nezachytili sme ho. Nabehli sme od nuly, so 17 bicyklami v predajni, priamo do cyklokrízy. Začiatky boli ťažké, ale vtedy som si povedal, že keď zvládneme toto obdobie, zvládneme všetko.

Koľko vám trvalo a ako vyzeral celý proces presťahovania a zariadenia novej predajne?

Celý proces od výberu toho správneho miesta po otvorenie trval rok aj tri mesiace. Priestor, kde sa momentálne nachádza Ground, som vyberal v čase, keď na mieste sídla ešte nebolo nič. Videl som len projekt. Následne som na dané miesto zobral obchodných partnerov z Treku a Specializedu a dohodli sme sa, že tam bude stáť nový Ground.

Keď sme dostali povolenie od oboch značiek, začali sme s architektom a kamarátom Marcelom Vadíkom, kresliť nový obchod tak, ako som si ho vždy predstavoval. Vďaka mojej predchádzajúcej práci v Bike Fun International (výrobca bicyklov Superior, RockMachine, Cortina), kde som pracoval na pozícii exportného manažéra, som mal možnosť navštíviť veľa krásnych bicyklových predajní po celej EÚ. Odtiaľ som bral finálnu inšpiráciu na Ground v takej podobe, v akej ho môžeme vidieť. Najnáročnejšie bolo celé to prefinancovať. Oproti pôvodnému plánu sa nám totiž rozpočet na výstavbu navýšil o sto percent.

Nové priestory bicyklového obchodu Ground Trnava. Foto: Adam Tarana / Ground

Nedávno ste už otvorili predajňu v nových priestoroch. Si spokojný s tým, ako to dopadlo a aké sú prvé odozvy od zákazníkov?

Oficiálna otváračka dopadla výborne. Pozvali sme na ňu obchodných partnerov, kamarátov, niektoré cyklokluby a prišlo cez 200 ľudí. Mal som veľkú radosť, vyzeralo to ako jedna veľká párty s dídžejom a cateringom. V podstate to bola naša oslava úspešného konca projektu a začiatku nového Groundu. Samozrejme, odozvy od zákazníkov sme mali skvelé a veľmi nám pomohli uvedomiť si a uistiť sa, že cesta, ktorú sme si vybrali, bola správna.

Aký bol prvý mesiac v nových priestoroch? Podarilo sa vám predať viac bicyklov?

Áno, otvárali sme oficiálne 12. marca a za dva týždne sme spravili rekordný obrat za celé obdobie fungovania firmy. Samých nás to prekvapilo a bol to super pocit.

Ako vnímaš budúcnosť kamenného maloobchodu s bicyklami v kontexte rýchlo sa meniaceho trhu a preferencií zákazníkov, ktorí často nakupujú online?

Momentálne náš predaj stojí niekde na 60:40 v prospech kamennej predajne. Pomerne vysoká návštevnosť na webe nám hovorí o tom, že e-shop predstavuje niečo ako výstavnú skriňu obchodu. Osobne potom zákazníci prídu doladiť veľkosť či farbu, spraviť finálne rozhodnutie. Je to trochu aj náš zámer.

Chceme, aby bol u nás osobný predaj zážitkový. Aj preto sú pravdepodobne zákazníci ochotní prísť k nám opakovane z Martina, zo Žiliny, no najmä z Bratislavy a Nitry. Online predaj je iste zaujímavý a tvorí veľkú časť nášho obratu. Určite to však nie typ predaja, ktorý by ma osobne bavil. Je to chladné, často bez emócie, so silným konkurenčným prostredím, s vysokými nákladmi na dopravu, marketing a rôzne iné veci, ktoré sú nevyhnutnou súčasťou online predaja.

Ale keď si kúpim tričko alebo bicykel cez e-shop, ukrátim sa o zážitok, o vôňu prostredia, v ktorom som nakupoval, o inšpiráciu z produktov, ktoré som si mohol chytiť, vyskúšať. Navyše sa snažíme pre zákazníkov naozaj tento pocit umocniť aj tým, že im ponúkame zdarma obľúbené nealko nápoje, kávu, deti si môžu vyskúšať retro pinball stroj. Aj o tomto je predaj v kamennej predajni, ktorý ma baví a napĺňa.

Aké stratégie máš v pláne použiť na budovanie komunity okolo Groundu, prípadne na na podporu miestnych cyklistov a cyklistických udalostí?

Vždy radi niekoho podporíme, snažíme sa byť súčasťou komunity. Tvoríme vlastný influence tím z našich sledovateľov na sociálnych sieťach, budeme pre nich robiť školenie s marketérmi, ako správne zverejňovať posty, fotiť a podobne. Vybrali sme desať našich sledovateľov, ktorí robia z nášho pohľadu pekné posty. Počet ich sledovateľov nebol dôležitý, skôr kvalita obsahu.

Začali sme spolupracovať s naším kolegom Jurom Karasom, ktorý sa s jeho Proefekt tímom stará o bike fitting v Grounde a ich budeme v sezóne 2024 aj podporovať. Samozrejme, plánujeme byť aj súčasťou rôznych cyklopodujatí, na tých si dávame naozaj záležať. Opäť platí to isté, nechceme byť všade a ideme po kvalite, nie po kvantite. S podporou cykloklubov sme mali doteraz nie dobré skúsenosti.

Často (česť výnimkám) to funguje tak, že keď nás oslovujú so žiadosťou o podporou, sú kluby veľmi aktívne, ale v tom momente, ako tú podporu dostanú, spolupráca utíchne, sľúbené veci sa nedodržiavajú a neplnia. Preto sme sa rozhodli, že pôjdeme svojou cestou a vyberieme si ľudí na spoluprácu my.

www.ground.sk

Aktuality

16:37 Nový Specialized Crux DSW je s hmotnosťou pod 1,4 kg „najľahší gravelový zliatinový rám na trhu“.

Rámová sada spolu s vidlicou váži tesne pod 2 kg a má rovnakú geometriu ako karbónový Crux. V kompletnej výbave váži 9,37 kg a stojí 2 700 eur.

15:41 Simon Yates po 11 rokoch končí v Jayco AlUla a má podpísať zmluvu s tímom Visma – Lease a Bike.

Yatesovi, ktorý sa stal profesionálom v tíme ako Orica GreenEDGE v roku 2014, vyprší zmluva na konci tejto sezóny. Austrálsky jazdec Ben O’Connor je údajne pripravený pripojiť sa k Jaycu a nahradiť Yatesa ako lídra pre GC na etapových pretekoch. (La Gazzetta dello Sport)

15:29 Victor Campenaerts má podpísať trojročnú zmluvu s tímom Visma – Lease a Bike.

Campenaerts strávil v tomto tíme dva roky (2015, 2016), keď ešte fungoval pod názvom LottoNL-Jumbo. Jeho odchod zo súčasného Lotto Dstny je tiež dôsledkom obáv o nedostatok financií v belgickom tíme.

15:11 Giulio Ciccone je chorý a Tao Geoghegan Hart mal pozitívny test na COVID-19 pred štartom na Tour de France.

Jazdci tímu Lidl-Trek kvôli chorobe vynechajú dôležitý tréning v posledných týždňoch pred Tour, čo by mohlo výrazne ovplyvniť ich nádeje a ambície na celkové hodnotenie. (Cyclingnews)

14:59 Tour de France 2026 sa bude štartovať v Barcelone.

Organizátori Tour de France potvrdili dlhodobé špekulácie, že Grand Départ 2026 sa bude konať v Barcelone, pričom preteky budú v meste prítomné po dobu troch dní. (LeTour)

Zavrieť reklamu