Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Nový Specialized Epic už nemá Brain a je vraj „najrýchlejší XC pretekársky bicykel na svete“

Miesto toho je však vybavený najnovším odpružením Rock Shox s eletrkonickým ovládaním Flight Attendant alebo vyladeným tlmením, ktorého vývpji sa Specilized spolupodieľal.
Matúš Bušík
Nový Specialized Epic už nemá Brain a je vraj „najrýchlejší XC pretekársky bicykel na svete“

Nový Specialized S-Works Epic 2024. Foto: Specialized

Štyri roky od uvedenia predchádzajúcej generácie Specialized od základov prekopal svoje bicykle Epic a Epic EVO, pripravené na najväčšie výzvy v XC pretekaní a ľahkú trailovú jazdu (Epic Evo).

Nové bicykle dostali označenie Epic 8, aby odrážali tento generačný posun.

Hoci názov Epic je v rade Specialized od začiatku 90. rokov 20. storočia, známym sa stal svojím celoodpruženým prevedením, ktorého vznik sa datuje na začiatku 21. storočia. Práve vtedy bola predstavená technológia Brain.

No a práve s touto technológiou sa Specialized uvedením Epic 8 rozlúčil.

Na bicykloch z radu Epic 8 sa nachádza prispôsobené tlmenie a najvyšší model S-Works disponuje najnovším počinom z dielne SRAM, resp. RockShox – Flight Attendant. Táto technológia nahradí funkciu mechanického automatického uzamknutia Brain.

Výsledkom je podľa Specialized: „najrýchlejší XC pretekársky bicykel na svete“.

Epic 8 EVO sa z XC bicykla (na ktorom jazdci Specialized vo veľkej miere pretekali v sezóne Svetového pohára 2023) zmenil na plnohodnotný downcountry bike a je veľmi málo pravdepodobné, že sa v XC pretekoch najvyššieho ranku objaví aj v sezóne 2024.

Specialized ide s dobou a tak vás neprekvapí, že zdvih odpruženia na Epic 8 narástol na 120 mm, čo je dôsledkom čoraz technickejších tratí na úrovni Svetového pohára. Bike dopĺňa Epic World Cup so zdvihom 75 mm, bicykel zameraný na menej náročné hladké a krátke trate.

Epic 8 EVO má väčší zdvih prednej vidlice, odolnejšie komponenty a je zameraný na downcountry a bez problémov zvládne aj jednoduchšie traily.

5 vecí, ktoré potrebujete vedieť o Epic 8

  • Rámová sada Epic 8 je zdieľaná medzi oboma variáciami a zdvih vzadu je 120 mm
  • Geometria je aktualizovaná a hlavový uhol je 66,4 stupňov, bicykel má strmší uhol sedlovej trubky a dlhý dosah (reach)
  • Epic 8 má 120 mm vidlicu, zatiaľ čo Epic EVO má 130 mm zdvihu vpredu
  • S-Works Epic 8 je uvedený na trh v kombinácii s najnovším elektronickým systémom odpruženia Flight Attendant od SRAM (RockShox)
  • Degresívne ladenie odpruženia v strednom nastavení tlmiča a vidlice údajne nahradí funkciu Brain v 80 percentách pretekárskych situácií

Detaily rámu Specialized Epic 8 a Epic 8 EVO

Epic 8 a Epic 8 EVO zdieľajú rovnaké rámové sady so zdvihom 120 mm vzadu. Vidlica a zvyšok komponentov definujú jednotlivé modely.

Rámy majú flex-stay systém odpruženia, vďaka čomu sú ľahšie a pevnejšie.

Zatiaľ čo rámy tohto typu sú zvyčajne vyrábané tak, aby fungovali čo najefektívnejšie, Specialized tvrdí, že to nevyhnutne neznamená, že sú aj najpevnejšie. Zníženie únavy je rovnako kľúčové ako zvýšenie efektivity šliapania, pokiaľ ide o rýchlu jazdu.

Specialized tvrdí, že okrem hmotnosti zapracovali aj na zaistení toho, aby poloha tela jazdca zostala v čo najefektívnejšej polohe, pedal bob sa znížil a odpruženie zostalo aktívne, vtedy keď je to potrebné.

Redukcia materiálu

Všetky bicykle Epic 8 a Epic 8 EVO sú vyrobené z karbónu, pričom S-Works Epic 8 je zo špičkových 12M uhlíkových vlákien, tie sú ručne ukladané a finálna úprava prebieha titánovým hardvérom.

Výsledkom je podľa Specialized redukcia 76 g z rámu S-Works. To nie je veľa, ale rámy najnovšej generácie sú vybavené dorazom riadenia, aby sa zabránilo poškodeniu hornej trubky riadidlami a v spodnej trubke je priehradka SWAT 4.0 na uloženie príslušenstva.

Ostatné Epic (okrem S-Works) sú vyrobené z karbónu 11M, o ktorom Specialized tvrdí, že dodáva rovnaké jazdné vlastnosti ako karbón 12M za oveľa nižšiu cenu, ale na úkor hmotnosti.

Všetky Epic 8 ťažia z novej konštrukcie uchytenia tlmiča a predĺženie tlmiča (shock extender) je vyrobené z karbónu.

Na bicykloch Epic 8 je uchytenie tlmiča na hornej trubke vnímané ako integrálna súčasť hornej rámovej trubky. To inžinieri docielili prostredníctvom nového procesu tvarovania. Ten šetrí gramy, pretože držiak ťaží zo súvislých uhlíkových vlákien, ktoré do neho prúdia z hornej trubky, čo znamená, že na to, aby bol pevný, nemusí byť „prehnane masívny“.

Z každej strany

Popri vyššom zdvihu nie je prekvapením, že Epic 8 bol prepracovný aj z hľadiska geometrie.

Predchádzajúca generácia Epic bola a stále bude považovaná za pokrokovú, pokiaľ ide o tvar.

Geometria bola aktualizovaná, ale väčšina zmien sa javí ako drobné vylepšenia a nejde o zásadnú zmenu Epic 8, okrem oblasti hlavovej trubky.

Geometria Specialized Epic 8

V nastavení Low je uhol hlavy 66,4 stupňov, uhol sedlovej trubky je 75,7 stupňov (hoci bicykle veľkosti XS a S sú o niečo strmšie), stredová konzola je medzi 52 a 42 mm pod nápravami (XS až XL) a dosah je v rozmedzí od 390 do 500 mm.

Vďaka tomu je vpredu približne o 1,6 stupňa uvoľnenejší a dosah je o 5 mm dlhší než v predchádzajúcej verzii.

Pribudla aj veľkosť XS, ktorá predtým nebola v ponuke.

Geometria je nastaviteľná pomocou držiakov tlmiča, čo poskytuje o 0,5 stupňa strmšie uhly a ďalších 5 mm na výšku BB pri nastavení High.

Geometria Specialized Epic 8 EVO

Tabuľka geometrie Epic 8 EVO je ako z učebnice downcountry, s uhlom hlavy 65,4 stupňa, nízko posadeným BB a dosahom až 495 mm.

Rozdiely v geometrii, napriek použitiu rovnakého rámu, sú spôsobené zmenami celkového tvaru v dôsledku použitia vidlice s vyšším zdvihom, ktorá zmierňuje uhly, zvyšuje BB a skracuje dosah.

Množstvo detailov

V spodnej rámovej trubke sa nachádza odkladací priestor SWAT 4.0 s hladko fungujúcou uzamykacou pákou, pod ktorú možno namontovať CO2 bombičky a kit na opravu bezdušákov.

Vpredu sa nachádza doraz riadenia, ktorý poskytuje dostatočný rozsah bez rizika poškodenia hornej trubky pri náraze.

Všetky rámy Fact 11M majú vedenie káblov nenáročné na údržbu. Do rámu vstupujú v prednej časti hlavovej trubky. Absentuje teda vedenie cez hlavové zloženie, ktoré by bolo kvôli Flight Attendant komplikované.

Model S-Works je zameraný na preteky a srší bezdrôtovou technológiou. V tomto prípade sa Specialized rozhodol viesť hadicu zadnej brzdy cez ložisko hlavového zloženia.

V ráme je priestor na dva košíky na fľašu, spodná trubka a reťazová vzpera majú chránič a hlavové zloženie má integrovaný kryt.

Detaily odpruženia Specialized Epic 8 a Epic 8 EVO

Zdvih 120 mm sa v súčasnosti stáva meradlom pre XC bicykle.

Na rozdiel od niektorých agresívnejších verzií XC bicyklov, ktoré sa maskujú ako downcountry alebo trailové bicykle, Specialized nevložil do EVO dlhší tlmič (ako tomu bolo predtým), aby jednoducho zvýšil zdvih a znížil uhly.

Namiesto toho model EVO zdieľa rovnaký zadný zdvih ako Epic 8.

Ako u väčšiny XC bicyklov, Epic 8 sa spolieha na dizajn s jedným otočným čapom a pružnou vzperou.

Odstránenie zadného čapu (z reťazovej vzpery, ako sme videli na starom FSR Horst-link Specialized) pomáha znižovať hmotnosť a údržbu.

Zadné tlmiče sú prispôsobené pre Specialized. Epic 8 je dodávaný s RockShox, zatiaľ čo Epic 8 EVO má odpruženie Fox.

Pripravený na preteky

Tlmiče Ride Dynamics Tuned boli vyvinuté tak, aby vyhovovali tomu, čo inžinieri Specialized považujú za optimálne nastavenie pre bicykle Epic 8.

Odpruženie je navrhnuté tak, aby sedelo primerane vo svojom zdvihu, aby bicykel prenášal sily čo najefektívnejšie. Zároveň je však dôležité zaistiť dostatok zdvihu.

Specialized tvrdí, že pedal bob Epic 8 je o 20 percent nižší ako pri Epic EVO 2021, na ktorom doteraz jazdila väčšina top pretekárov.

Značka tvrdí, že nový Epic 8 je: „najúčinnejší bicykel so 120 mm zdvihom pri zvládaní nárazovej sily, aký sme kedy testovali“.

To bolo merané pomocou akcelerometrov na osiach kolies a ráme, s nárokovaným 12-percentným zlepšením prenosu sily nárazov a vibrácií v porovnaní s predchádzajúcou generáciou bicykla.

Toto má pomôcť znižovať únavu na pretekárskej trati.

Flight Attendant

Specialized sa spojil so SRAM pri vydaní svojho najnovšieho systému elektronického odpruženia Flight Attendant na S-Works Epic 8.

Toto je jediný model v rade, ktorý bude mať tento špičkový balík komponentov.

Systém Flight Attendant bol pôvodne uvedený na produkty zamerané na enduro pretekárske bicykle, ale táto najnovšia generácia bola integrovaná do vidlice SID a tlmičov SIDLuxe.

Prostredníctvom senzorov na vidlici a tlmiči, ktoré merajú zrýchlenie, nárazy a sklon terénu, ako aj údajov z priloženého merača výkonu Quarq a vášho výberu prevodového stupňa, Flight Attendant rozhodne, ktorý z troch režimov kompresie je najvhodnejší pre vašu aktuálnu situáciu.

Stručne povedané, procesory systému riadia servomotory v hornej časti obvodov tlmičov a menia tlmič z toho, čo Specialized nazýva „Wide Open“ na „Magic Middle“ a potom „Sprint-On-Lock“, v závislosti od situácie na trati a jeho predpokladov na to, ktorý systém je v danú chvíľu najlepší.

Procesor sa počas chodu učí a vyhodnocuje váš štýl jazdy. Ukladá údaje z predchádzajúcich siedmich jázd, čo mu pomáha vyladiť výber režimu.

Vidlicu a tlmič je možné nastaviť do rôznych polôh , to je niečo, čo nie je možné s tradičnou uzamykacou pákou na riadidlách.

AXS Pod je namontovaný na ľavej strane. Jedno tlačidlo ovláda AXS Reverb, zatiaľ čo druhé ponúka funkciu potlačenia systému – možnosť prinútiť systém uzamknúť alebo otvoriť sa na určitý čas (AXS aplikácia vám dáva možnosť nastaviť činnosť tlačidla).

V rámci aplikácie AXS je tiež možné doladiť systém podľa vašich preferencií.

Vyladené

Odhliadnuc od S-Works Epic 8 na modeloch Pro, Expert a Comp bez Flight Attendant vidíte trojpolohovú kombináciu vidlice a tlmiča ovládanú pomocou TwistLoc na riadidlách.

Ako by ste očakávali, režim „Wide Open“ má minimálne tlmenie kompresie, zatiaľ čo režim „Sprint-On-Lock“ je najtuhším.

Zaujímavý je však režim ‚Magic Middle‘.

Keď sme sa pýtali, prečo Specialized vypustil Brain z Epic, bolo povedané, že Magic Middle bol navrhnutý tak, aby pokryl väčšinu užitočnosti systému Brain.

Specialized verí, že 80 percent času strávite v tomto strednom režime, čím sa znižuje námaha a premýšľanie vložené do prepínania režimov odpruženia počas pretekov – niečo, čo pre vás robia Flight Attendant prípadne Brain na starších modeloch.

Krivka tlmenia je degresívna. Na začiatku zdvihu je potrebná väčšia sila než klasické pedálovanie, na to aby sa začalo tlmenie pohybovať.

To znamená, že bike by mal byť stabilný počas pedálovania.

Keď však náraz prekoná túto tlmiacu platformu, sila potrebná na pohyb tlmiča sa zníži, čo umožní tlmiču pohybovať sa po väčšej časti svojho zdvihu pri danej veľkosti nárazu.

Toto podľa Specialized, dáva bicyklu „najlepší komfort a kontrolu vo svojej triede“.

Aby to dosiahli, Specialized nemá len vlastné nastavenie od SRAM, ale pomáhal vyvíjať vlastné interné prvky tlmiča SIDLuxe.

Pri pohľade do predu zdieľajú tieto tri pozície aj vidlice SID.

Režim Magic Middle na vidlici má však o niečo mäkšie ladenie než tlmič, aby sa zvýšil komfort.

Stále má však degresívne ladenie, aby predná časť zostala stabilná pri pedálovaní.

Modely a špecifikácie Epic 8 a Epic EVO

Ako už bolo spomenuté, modely Epic 8 EVO sú postavené na odpružení Fox .Vidlica má zdvih 130 mm a 34 mm nohy. Vzadu sa nachádza tlmič Float EVOL.

Tieto majú dve nastavenia – Wide Open a Sprint-Lock-On.

Je to preto, že Specialized verí, že jazdec na EVO chce buď využívať celý potenciál pruženia v klesaniach alebo sa dostať na vrchol čo najefektívnejšie.

V ponuke sú štyri modely Epic 8 a dva modely Epic 8 EVO spolu s rámovými sadami S-Works Epic 8 a Epic 8 EVO Pro.

Frameset Specialized S-Works Epic 8: 6 500 EUR

Cena rámu Specialized Epic 8 EVO Pro: 4 000 €

Specialized S-Works Epic 8

  • Vidlica: RockShox SID Ultimate Flight Attendant 120 mm
  • Tlmič: RockShox SIDLuxe Ultimate Flight Attendant
  • Sada: SRAM XX SL AXS
  • Kolesá: Roval Control SL
  • Brzdy: SRAM Level Ultimate Stealth
  • Integrovaný kokpit: Roval Control SL
  • Cena: 14 500 EUR

Specialized Epic 8 Pro

  • Vidlica: RockShox SID Ultimate 3-polohový TwistLoc, 120mm
  • Tlmič: RockShox SIDLuxe Ultimate
  • Sada: SRAM XO Eagle AXS
  • Karbónové kolesá: Roval Control
  • Brzdy: SRAM Level Silver Stealth
  • Kokpit: Specialized S-Works Carbon XC, predstavec Specialized Pro SL
  • Cena: 9 500 EUR

Specialized Epic 8 Expert

  • Vidlica: RockShox SID Select+ 3-polohový TwistLoc, 120mm
  • Tlmič: RockShox SIDLuxe Select+
  • Sada: SRAM GX Eagle AXS
  • Karbónové kolesá: Roval Control
  • Brzdy: SRAM Level Silver Stealth
  • Kokpit: Specialized Alloy XC, predstavec Specialized XC
  • Cena: 7 500 €

Specialized Epic 8 Comp

  • Vidlica: RockShox SID Select 3-polohový TwistLoc, 120 mm
  • Tlmič: RockShox SIDLuxe Select
  • Sada: SRAM GX
  • Kolesá: Specialized zliatinové
  • Brzdy: SRAM Level Silver Stealth
  • Kokpit: Specialized Alloy XC, predstavec Specialized
  • Cena: 5 200 €

Specialized Epic 8 EVO Pro

  • Vidlica: Fox 34 Factory, 130mm
  • Tlmič: Fox Float Factory
  • Sada: SRAM XO Eagle
  • Karbónové kolesá: Roval Control
  • Brzdy: SRAM Code Silver Stealth
  • Kokpit: Roval Control Rise karbónové, predstavec Race Face Turbine R
  • Cena:  9 000 €

Specialized Epic 8 EVO Comp

  • Vidlica: Fox 34 Performance, 130mm
  • Tlmič: Fox Float Performance
  • Sada: SRAM GX Eagle
  • Kolesá: Specialized zliatinové
  • Brzdy: SRAM Code Bronze Stealth
  • Kokpit: Specialized Alloy, predstavec Specialized Alloy
  • Cena: 5 200 €


Aktuality

17:40 Len 22-ročný Georg Steinhauser vyhral po 34 km sóle horskú 17. etapu Giro d’Italia.

Steinhauser si pripísal svoje prvé profesionálne víťazstvo na vrchole stúpania Passo Brocon. Druhý skončil Tadej Pogačar, ktorý si opäť navýšil náskok vo vedení celkovej klasifikácie a za ním finišovali v spoločnej skupine Antonio Tiberi, Geraint Thomas, Daniel Martínez, Einer Rubio a Romain Bardet.

11:40 Nahnevaný Ben O’Connor o Giro d’Italia: Sú to jedny z najhoršie zorganizovaných pretekov.

„Rád by som ho videl vysadnúť na bicykel, odštartovať etapu a zistiť, aká je jeho odpoveď,“ povedal Austrálčan o šéfovi Gira v reakcii na chaos na štarte 16. etapy, ktorú napokon organizátori výrazne skrátili pre chladné počasie, sneženie a dážď v pôvodnom mieste štartu.

10:58 Dokumentárny film o Michalovi Marošim uvidíte už čoskoro v Bratislave aj na BikeFeste v Kálnici.

Dokument Ten, co slaví každý den nie je len obyčajný športový dokument, ale ide o portrét človeka, ktorý stál nespočetnekrát na hrane medzi životom a smrťou.

09:29 Wout Van Aert nie je v najlepšej forme, ale potvrdil návrat na preteky a odštartuje na etapáku v Nórsku.

Van Aert utrpel v marci pri páde na klasike Dwars door Vlaandren početné zranenia – sedem zlomených rebier, kľúčnu kosť a prasknutú hrudnú kosť. Zrušil štart na Giro d’Italia, no zotavuje sa a mohol by sa zúčastniť na Tour de France.

Včera 17:48 Nezastaviteľný Tadej Pogačar vyhral na Giro d’Italia už po piatykrát, horskú etapu museli pre sneženie skrátiť.

Na druhom mieste skončil Giulio Pellizzari pred tretím Danielom Martínezom, ktorý sa posunul na druhé miesto v celkovej klasifikácii, pretože Geraint Thomas s ním už v závere neudržal tempo.

Zavrieť reklamu