Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

SRAM predstavil svoje najvýkonnejšie brzdy Maven, ktoré používajú minerálny olej

Maven majú dodať až o 50 percent viac brzdnej sily ako doteraz najvýkonnejšie brzdy v ponuke značky SRAM Code.
Matúš Bušík
SRAM predstavil svoje najvýkonnejšie brzdy Maven, ktoré používajú minerálny olej

Nové SRAM Maven sú najvýkonnejšie kotúčové brzdy značky a primárne sú určené skúseným jazdcom a pretekárom na downhill, enduro a eMTB.

Čiastočne vďaka úplne novému strmeňu a páke s väčším objemom má Maven údajne o neuveriteľných 50 percent vyšší výkon ako Code.

Je to tiež prvá špičková kotúčová brzda pre horské bicykle od značky, ktorá používa minerálny olej (používaný aj v lacnejšom modeli SRAM DB8). Môže to predznamenávať koniec používania kvapaliny DOT v brzdách SRAM.

Päť vecí, ktoré potrebujete vedieť o nových brzdách SRAM Maven

  • Majú byť až o 50 percent výkonnejšie než SRAM Code
  • Používajú minerálny olej
  • Nový dizajn brzdových doštičiek (k dispozícii sú v organickom alebo metalickom prevedení)
  • Dostupné v štyroch rôznych modeloch. Ceny sa pohybujú od 220 € (jedna brzda najnižšej bronzovej triedy) do 699 € (pár bŕzd na najvyššej úrovni so súpravou doplnkov Expert)
  • Dlhšie servisné intervaly v porovnaní s náprotivkami s kvapalinou DOT

Podrobnosti a špecifikácie bŕzd SRAM Maven

Brzdy SRAM Maven. Mick Kirkman / SRAM

Nová brzda Maven využíva známu páku Stealth (navrhnutá tak, aby hadičky držala bližšie k riadidlám pre čistejší povrch). Nová páčka má však väčší objem. Úplne nový je brzdový strmeň.

Strmeň Maven je mohutný. Vážne, robustný. Pozrite sa pozorne a zbadáte štyri, namiesto dvoch skrutiek v jeho tele. Tie spájajú dve polovice strmeňa dohromady.

Sú vyrobené z titánu v prípade bŕzd Ultimate Expert a Ultimate a z nehrdzavejúcej ocele pre verzie Silver a Bronze.

Je to kvôli zníženiu ohybu cez teleso strmeňa, keď doštičky dosadajú na brzdový kotúč. Na druhej strane, znížením ohybu, SRAM dokázal znížiť stratu energie.

Na ďalšie zvýšenie brzdnej sily sa SRAM rozhodol pre využitie štyroch piestov s veľkým priemerom. Vo vnútri strmeňov Maven nájdete pár 19,5 mm a ďalší pár 18 mm piestov (všetky sú vyrobené z fenolického plastu).

To je významný skok oproti ekvivalentom 15 mm a 16 mm, ktoré sa nachádzajú v brzde Code.

Podľa SRAM ponúka Maven 50-percentné zvýšenie výkonu oproti brzde Code.

Alebo, aby sme sa na to pozreli z iného uhla pohľadu, Maven vyžaduje o 32 percent menej sily na brzdovú páku, na to aby dosiahli rovnakú brzdnú silu ako Code.

SRAM tvrdí, že tieto nové veľké strmene sú navrhnuté tak, aby lepšie zvládali extrémne teploty, s ktorými sa pravdepodobne budú stretávať.

Schopnosť zvládnuť tieto výkyvy a skoky teplôt by mala pomôcť Mavenom podávať konzistentné výkony pri najdlhších jazdách aj pri intenzívnom brzdení.

Vyššia konzistencia údajne pochádza aj z nových, teplu odolných patentovaných tesnení. Podľa výrobcu sú lepšie pri udržiavaní vzduchotesného tesnenia pri prudkom brzdení, kde sa dosahujú vysoké teploty bŕzd.

Kvôli umiestneniu dvoch stredových skrutiek telesa už nemáte prístup k brzdovým doštičkám z hornej časti strmeňa. Pri výmene ich budete musieť vkladať zo spodu.

Brzdové doštičky dostali názov „Maven XL“ – sú nové a podstatne väčšie, ako by ste našli v brzdách Code.

Sú dostupné v sintrovanom alebo organickom prevedení a používajú rovnaké zlúčeniny a materiály, aké nájdete na brzdových doštičkách určeným na SRAM Code.

Minerálny olej

Brzdy SRAM Maven. Mick Kirkman / SRAM

Rovnako ako DB8 – základná štvorpiestová brzda SRAM uvedená na trh v roku 2022, aj Maven používajú minerálny olej.

Vyzerá to tak, že SRAM sa pomaly vzďaľuje od brzdovej kvapaliny DOT.

Prečo tá zmena? SRAM uvádza, že jeho spoločne vyvinutý minerálny brzdový olej Maxima je navrhnutý tak, aby spolupracoval s novými tesneniami nachádzajúcimi sa vo vnútri Maven, ponúka najlepší možný výkon, dokonca prekonáva ekvivalenty DOT.

Stručne povedané, hoci kvapalina DOT je pôsobivá pri zvládaní tepla, jej bod varu sa zníži, pretože kvapalina časom absorbuje vlhkosť, čo znamená, že na udržanie ostrosti bŕzd je potrebná pravidelná údržba. DOT olej môže byť lacnejší, ale je žieravý a nie práve najlepšie sa s ním pracuje.

Minerálny olej si tiež dobre poradí s teplom, ale neabsorbuje vodu, čo pomáha udržať brzdy dlhšie konzistentné. Je nekorozívny, uľahčuje prácu, ale môže byť o niečo drahší.

SRAM tvrdí, že brzda Maven by mala potrebovať úplné odvzdušnenie a výmenu oleja každé dva roky, čo je pôsobivé, nakoľko je však táto informácia relevantná si neodhadnem tipnúť.

Spoločnosť SRAM ďalej uvádza, že použitie akéhokoľvek iného oleja ako Maxima Mineral Brake Oil zruší záruku na brzdu, preto buďte opatrní pri vykonávaní údržby.

Nová brzdová páka

Brzdy SRAM Maven. Mick Kirkman / SRAM

Zatiaľ čo páčky vyzerajú podobne ako najnovšia ponuka SRAM Stealth , ich objem bol pre brzdu Maven zvýšený. Aj keď presné percentuálne zvýšenie výrobca neudáva.

Stealth dizajn pomáha umiestniť brzdové hadičky bližšie k riadidlám pre čistejší vzhľad. Najčistejší vzhľad dosiahnete ak použijete bezdrôtové radenie SRAM s minimalistickým ovládaním teleskopickej sedlovky.

Ako by ste očakávali, na všetkých štyroch modeloch bŕzd (Ultimate Expert, Ultimate, Silver a Bronze) je nastavenie dosahu páčky bez použitia náradia.

Samotná čepeľ páky je vyrobená z kovaného hliníka (hoci najlacnejší model Bronze obsahuje alternatívu lisovaného hliníka) a je jedinečná pre páku Maven.

Neexistuje žiadna karbónová možnosť a SRAM uvádza, že použitie karbónovej páky Code nie je napriek ich podobnosti možné.

Všetky modely Maven sú vybavené technológiou SwingLink od SRAM – vačkou vo vnútri páky navrhnutou na zníženie necitlivosti páky – ktorá bola prispôsobená špeciálne pre Maven a všetku jeho silu.

Tri drahšie modely používajú ložisko na páke, zatiaľ čo verzia Bronze má namiesto toho o niečo lacnejšie puzdro.

Náhradné diely

Brzdy SRAM Maven. Mick Kirkman / SRAM

V závislosti od veľkosti rotora sú k dispozícii dve konzoly, ktoré sa hodia na Maven (hoci samozrejme môžete pripevniť priamo k vašej vidlici alebo rámu, ak je veľkosť post-mount odpovedajúca).

Aj keď tieto nemusia vyzerať nijako odlišne od toho, čo je v súčasnosti na trhu, SRAM propaguje tieto nové držiaky ako vylepšené, pridávajú pevnosť materiálu na zvládnutie zvýšených brzdných síl, udržujú ho stabilnejšie a zachovávajú jeho tuhosť.

Kým uchytenie 20P-1 pokrýva 160 a 180 mm kotúče, 20P-2 sa stará o 200 a 220 mm kotúče.

SRAM udáva, že skok vo veľkosti rotora o 20 mm sa rovná 14-percentnému zvýšeniu brzdnej sily.

Ak chcete mať istotu, že dostanete úplne všetko, čo potrebujete, je tu súprava Maven Ultimate Expert.

Zahŕňa to nielen nové brzdy, ale aj dve sady organických a dve sady metalických doštičiek Maven XL, štyri kotúče HS2 (1 x 220 mm, 2 x 200 mm a 1 x 180 mm), dve konzoly na upevnenie bŕzd, dve svorky MMX, odvzdušňovaciu sadu a elegantnú cestovnú tašku.

The Ultimate Expert dostali povrchovú úpravu „Red Splash“ z limitovanej edície, pre prípad, že by ste chceli vyzerať trochu okázalejšie ako vaši kolegovia.

Jedna vec, ktorá stojí za zmienku o odvzdušňovacej súprave, je, že Maven používajú novú 5 mm súpravu Bleeding Edge. Toto je jedinečné pre Maven a navrhnuté tak, aby sa zabránilo akémukoľvek náhodnému použitiu so súpravami tekutín DOT.

Proces odvzdušňovania sa nelíši od iných bŕzd SRAM, vyžaduje len použitie súpravy na odvzdušňovanie minerálneho oleja.

Prehľad SRAM Maven

Súprava SRAM Maven Ultimate Stealth Expert

Brzdy SRAM Maven. Mick Kirkman / SRAM
  • Materiál: Kovaný hliník
  • Hardvér strmeňa: titán
  • Úpravy: Dosah a kontakt
  • Brzdové doštičky: organické, metalické
  • Udávaná hmotnosť: 362 g (zadná brzda)
  • Obsah balenia: 2x brzdy, 2x MMX svorky, 2x 20P-2 držiaky, 1x 220mm, 2x 200mm a 1x 180mm HS2 rotor, skrutky rotora, kufrík na prenášanie rotora, sada Pro Mineral Bleed, 4x ostne, 4x olivy z ocele, 2x páry doštičiek
  • Cena: 699 €

SRAM Maven Ultimate Stealth

Brzdy SRAM Maven. Mick Kirkman / SRAM
  • Materiál: Kovaný hliník
  • Hardvér strmeňa: titán
  • Úpravy: Dosah a kontakt
  • Brzdové doštičky: organické, metalické
  • Udávaná hmotnosť: 362 g (zadná brzda)
  • Čo obsahuje: Jedna brzda, MMX svorka, hrot, oliva, držiak 20P-2.
  • Cena: 360 €

SRAM Maven Silver Stealth

Brzdy SRAM Maven. Mick Kirkman / SRAM
  • Materiál: Kovaný hliník
  • Hardvér strmeňa: Nerezová oceľ
  • Úpravy: Dosah a kontakt
  • Doštičky: organické, metalické
  • Udávaná hmotnosť: 371 g (zadná brzda)
  • Čo obsahuje: Jedna brzda, MMX svorka, hrot, oliva, držiak 20P-2
  • Cena: 320 €

SRAM Maven Bronze Stealth

Brzdy SRAM Maven. Mick Kirkman / SRAM
  • Materiál: Lisovaný hliník
  • Hardvér strmeňa: Nerezová oceľ
  • Úpravy: Dosah
  • Doštičky: organické, metalické
  • Udávaná hmotnosť: 369 g (zadná brzda)
  • Čo obsahuje: Jedna brzda, MMX svorka, hrot, oliva, držiak 20P-2
  • Cena: 220 €

Aktuality

11:39 Strávil som týždeň s Petrom Saganom na tréningovom kempe vo Finale Ligure.

Keď ma Mišo Kolář oslovil s ponukou ísť do Talianska na týždenné sústredenie, na ktorom bude aj Peter Sagan, nemohol som odmietnuť. Už len možnosť byť v prítomnosti takej legendy ako Peter je niečo, čo sa jednoducho neodmieta.

09:46 Video: Premrznutého Mattiasa Skjelmoseho museli odniesť v rukách pred koncom Valónskeho šípu.

Dánsky pretekár tímu Lidl-Trek odstúpil z ardénskej klasiky 40 km pred cieľom. Preteky poznačilo chladné a daždivé počasie, ktoré vyradilo mnohých favoritov a preteky dokončilo len 44 cyklistov zo 175 štartujúcich.

09:32 Stevie Williams bol najsilnejší v stúpaní Mur de Huy a na Valónskom šípe dosiahol najväčší úspech v kariére.

Britský jazdec tímu Israel-Premier Tech zaútočil 300 metrov pred cieľom a zvíťazil pred druhým Kevinom Vauquelinom (Arkéa-Samsic) a Maximom Van Gilsom (Lotto-Dstny).

Včera 12:11 RockShox predstavil novú vidlicu Psylo, ktorá je postavená na základoch Lyrik a Pike a stojí polovicu.

Táto vidlica je určená na trailové jazdenie, má byť postavená s ohľadom na nižšiu cenu a má novú patrónu DebonAir.

Včera 10:42 FMBA, Crankworx a jazdci sa dohodli na spoločných podmienkach ako zachovať najvyššiu úroveň slopestyle pretekov.

Po tom čo elitní slopestyle jazdci nenastúpili do pretekov v rámci Crankworx Rotorua sa začalo rokovať o tom, ako najvyššiu úroveň zachovať. Jazdci boli frustrovaní z podmienok, za ktorých ďalej neboli ochotní zúčastňovať sa pretekov.

Zavrieť reklamu