Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Tour de France: Ako sa z reklamnej akcie bez pravidiel stala jedna z najpopulárnejších športových udalostí na svete

Prečo vznikla, ako sa na nej jazdilo bez jasných pravidiel a ako sa podujatie postupne vyvíjalo?
Matúš Bušík
Tour de France: Ako sa z reklamnej akcie bez pravidiel stala jedna z najpopulárnejších športových udalostí na svete

Ak by niečo malo byť synonymom úspechu, prestíže a súťaživosti v cyklistickom svete, určite je to Tour de France. Na tejto trojtýždňovej udalosti sa každoročne stretávajú tí najlepší z najlepších, aby pokorili náročný terén plný zákrut a stúpaní a získali honor majstra. Jej minulosť však nie je až taká prestížna, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať.

Prvý ročník bol reklamou

História Tour de France sa datuje až do roku 1903, keď sa vedenie francúzskeho športového denníka L’Auto rozhodlo zorganizovať cyklistické preteky, aby zvýšilo svoj predaj.

Prvý ročník mal iba 6 etáp, celková dĺžka pretekov však bola celých 2 428 km. Na štart sa vtedy postavilo 60 cyklistov. Viac než polovica jazdcov preteky nedokončila – pre porovnanie, v roku 2021 akciu dokončilo 78 % zúčastnených.

Na tom však nie je nič prekvapivé, keďže to bola súťaž len pre tých najodolnejších. Bicykle boli vtedy bez prehadzovačov a na ceste nebola povolená žiadna technická pomoc.

Kampaň denníka L’Auto však zafungovala – čitateľom sa zapáčili denné správy o pretekoch a jeho popularita dramaticky stúpla.

Neslávne začiatky bez pravidiel

Hoci dnes už je to pre nás nepredstaviteľné, počas prvých ročníkov ste mohli vidieť cyklistov piť alkohol, fajčiť či brať iné substancie. Neboli vtedy ešte zakázané, jazdci si nimi teda radi vylepšovali výkon.

Francúz Henri Pélissier, ktorý vyhral Tour de France v roku 1923, podobné pomôcky nazýval dynamitmi. V interview opisoval novinárom, že je z látok taký nabudený, až namiesto spánku v noci tancuje.

Otvorené užívanie týchto praktík ustalo v druhej polovici 20. storočia, keď Francúzi prijali zákon, ktorý zakázal stimulanty v športe.

Začiatky sprevádzali aj podvádzanie či zneškodňovanie konkurencie. Jazdci, ktorí museli jeden z úsekov prejsť v noci, dostali pokuty za to, že si skrátili cestu, prípadne časť trate prešli vlakom.

Priaznivci súperov hádzali favoritom pod kolesá klince alebo črepiny skla.

Neslávne známym ročníkom sa stal aj ten v roku 1975, keď človek z davu napadol Eddyho Merckxa, jedného z najuznávanejších cyklistov v histórii. Ten tým stratil šancu stať sa šesťnásobným víťazom pretekov.

Nezabúdajte na pitný režim so Zlatým Bažantom Radler
Blíži sa leto a s ním aj viac príležitostí tráviť čas v prírode. Či už sa rozhodnete ísť na túru, cyklovýlet, či len relaxovať vonku na čerstvom vzduchu, nezabúdajte pritom na pitný režim. Zastavte sa vo vašom obľúbenom podniku na Zlatý Bažant Radler 0,0% Grapefruit bez pridaného cukru, tentoraz aj v limitovanej čapovanej verzii.

Jeho zloženie je 100 % prírodné, neobsahuje konzervanty a umelé farbivá. Je úplne bez alkoholu, takže je to nápoj vhodný pre ktorúkoľvek časť dňa. Ideálny partner na športové aktivity či na bežné vychutnávanie bez výčitiek. Svieža chuť grapefruitu vás nabudí a pomôže vám načerpať sily na ďalšie cesty.

Ako sa zmenila?

Tour de France sa koná každoročne už 119 rokov, s prestávkami počas pandémie španielskej chrípky a oboch svetových vojen.

Počas svojej histórie sa vyvíjala a zahŕňala rôzne ozvláštnenia, ako sú časovky a horské stúpania. Aby sa obmedzilo podvádzanie a chránili jazdci, podujatie nastavili tak, že sa jazdí len za denného svetla.

Z prašných ciest sa medzitým prešlo na hladké a spevnené a jazdcom pribudli ochranné prilby a technická podpora.

Ani s upravenými pravidlami sa však podujatie neobišlo bez kontroverzií. Hoci boli dopingové testy zavedené už v polovici 60. rokov, boje s podvodmi trvajú dodnes.

Nedávne dopingové škandály zahŕňali napríklad prípady jazdcov, ktorí užívali testosterón. Túto fintu využil aj taliansky cyklista Mario Cipollini, ale po svojom – na zvýšenie zásob mužského hormónu si na riadidlá prilepil obrázok Pamely Andersonovej.

Za vyše sto rokov sa tiež Tour de France nepodarilo vytvoriť pravidelnú ženskú obdobu podujatia, hlavne pre nedostatok financií. Ďalší pokus pod menom Tour de France Femmes však odštartoval celkom nedávno, v roku 2022.

Aj po rokoch je tak Tour de France stále všeobecne oslavovaná ako jedna z najväčších športových výziev na svete a nejeden amatérsky cyklista sníva o tom, že by sa jej mohol jedného dňa zúčastniť.

Aktuality

25.04.2024 Kompletne hliníková prehadzovačka? Vivo Cycling ukázali, na čom pracujú.

V súčasnosti dominujú trhu s pohonom a radením dve obrovské spoločnosti Shimano a Sram. To však nebráni menším spoločnostiam pokúsiť sa zabojovať o svojich zákazníkov. S klasickým dizajnom zrejme v tejto konkurencii neuspejete a tak prichádza Vivo Cycling s kompletne hliníkovou prehadzovačkou.

25.04.2024 Canyon predstavil Neuron:ONfly, ide o vôbec prvý ľahký e-bike nemeckej značky.

Na jeho zostavenie využili v Canyon ľahký motor Bosch Performance Line SX, a tento bickykel má hmotnosť 19,1 kg.

24.04.2024 Kultová značka bicyklov Kona je na predaj.

Do problémov sa dostal ďalší veľký a svetoznámy výrobca bicyklov Kona Bikes. Táto pôvodne kanadská značka bola ústrednou v cyklistickom boome počas 90. rokov. Aktuálne však prechádza turbulentným obdobím s neistou budúcnosťou.

24.04.2024 Preteky Okolo Slovenska prevedú jazdcov z Podunajskej nížiny až po Tatry a nový je okrem trate aj ich termín.

68. ročník medzinárodných pretekov Okolo Slovenska sa uskutoční od 26. do 30. júna. Pozostávať bude z úvodnej tímovej časovky a následných štyroch etáp. Svoju účasť v pretekoch potvrdili tri tímy World Tour a sedem profesionálnych kontinentálnych tímov a desať kontinentálnych tímov, ktoré sa pobijú o UCI body.

24.04.2024 Preteky 1. kola KENNY Slovenského pohára v endure na Baťovych trailoch v Partizánskom sú zrušené.

Organizátori museli k tomuto kroku pristúpiť, kvôli šíreniu sa afrického moru ošípaných v tejto a v priľahlých lokalitách.

Zavrieť reklamu