Ako jazdí motor Bosch Performance Line SX?
Zúčastnili sme sa predstavenia nového motora v Nemecku, kde sme s ním absolvovali neikoľko kilometrov na graveli a rovnako tak aj na horskom elektrobicykli. Tu je niekoľko základných informácií o motore:
Bosch predstavil svoj nový motor Performance Line SX s maximálnym výkonom 600 W a krútiacim momentom 55 Nm.
Performance Line SX je prvý ľahký motor nemeckej značky s nízkou hmotnosťou 2 kg.
Spolu s novým motorom Bosch uviedol na trh novú batériu CompactTube 400, o ktorej hovorí, že je najľahšou vo svojom rade s najvyššou hustotou energie, váži približne 2 kg a má kapacitu 400 Wh.
Prídavný akumulátor PowerMore 250
Veľkou novinkou v Bosch je prídavný akumulátor PowerMore 250, ktorý k základnej kapacite 400 Wh pridáva ďalšách 250 Wh, čo predstavuje necelých 60% prídavnej kapacity batérie.
Ak sa teda chystáte na dlhší výlet, bude tento akumulátor vaším verným spoločníkom. Má zhruba tvar a veľkosť cyklistického bidonu a viete ho na toto miesto aj umiestniť.
Aktuálne v Boschi dolaďujú posledné detaily. Podľa uvádzaných informácií je ideálne používať akumulátor od začiatku výjazdu a nie až po vybití batérie, čo má optimalizovať výkon a predĺžiť dojazd na maximum.
Všetky akumulátory dostupné pre tento typ motoru budú kompatibilné s PowerMore 250 a zabezpečia tým skvelú kombinovateľnosť a prispôsobivosť pre konkrétneho užívateľa.
Bosch PowerMore 250 bude oficiálne dostupný na jeseň roku 2023.
Prispôsobenie motora svojím preferenciám
Po novom máte možnosť motor prispôsobiť terénu, vášmu jazdnému štýlu alebo preferenciám. Alebo využiť túto funkciu v prípade, že elektrobicykel využíva viacero osôb a každá má iný jazdecký štýl a očakávania.
Po stiahnutí aplikácie eBike Flow od Boschu a spárovaní s vašim bicyklom, môžete rôzne nastavovať a dolaďovať detaily elektrobicykla. Ak máte na bicykli displej, viete tam radiť a prispôsobovať jednotlivé obrazovky.
Viete si tam nahrať aj trasu, na základe ktorej vás bude displej navigovať.
No a čo je najlepšie, je to že viete meniť vlastnosti motora podľa svojich osobných preferencií. Sami sa tak rozjodnete aký výsledný prejav bude váš motor poskytovať.
Konkrétne ide o nastavenie podpory, ktorú vám motor bude poskytovať, ale aj dynamiky s akou bude táto podpora dávkovaná. Okrem toho viete naladiť aj maximmálny krútiaci moment a tiež rýchlosť, do ktorej vám motor bude pomáhať. Samozrejme do rýchlosti 25 km/h.
Reálne skúsenosti a jazda v teréne
Motor sme testovali na bicykli typu gravel, ale aj na horskom bicykli a pre lepšiu demonštráciu toho, ako sa správal a v čom spočívajú jeho výhody vám to popíšem na horskom bicykli.
Išlo o trailový bicykel s nižším zdvihom bez konkrétnej značky s elektronicykým radením a odpružením DT Swiss. Bicykel mal aj ABS brzdy TRP, ktoré boli vyvinuté v spolupráci so spoločnosťou Bosch.
Na testovanom bicykli sa nenchádzal informačný displej, ale iba mini displej na hornej trubke, ktorý indikoval úroveň nabitia batérie a zvolený režim jazdy.
Na výber máte zo 4 módov – Eco (zelený), Tour (modrý), eMTB (fialový) a Turbo (červený). Medzi jednotlivými módmi je samozrejme badať rozdiel, aj keď medzi eMTB a Turbo je tento rozdiel minimálny a môj osobný pocit je, že sa prejavoval najmä v dynamike.
Vo všetkých módoch ma však veľmi pozitívne prekvapilo, že bicykel sa správa predvídateľne a prirodzene. Netrhá s v ami ani v najsilnejšom móde a prenos energie a úroveň podpory je prirodzená.
To je presne to, čo od ľahkého elektrobicykla očakávam, chcem sa na ňom cítiť ako na normálnom bicykli so silnými nohami a to sa konštruktérom aj podarilo. Samozrejme v prípade, že máte vhodne zvolený prevod a nenechávate všetko na elektrobicykel.
Pri elektorbicykloch je dôležitá vaša energia, na základe ktorej sa odvíja aj úroveň pomoci, ktorú si zaslúžite od motora a toto funguje na motore Bosch Performance Line SX výborne.
Funkcia Extended Boost
Ďalšou skvelou vecou, ktorú si tento ľahký motor prevzal od svojho ťažšieho súrodenca je tzv. Extended Boost. Ten funguje iba v móde eMTB a je to veľmi inteligentná pomôcka, ktorá vám umožní prechádzať ťažké a technické miesta na výšľapoch.
Totiž, k tomu aby sa aktivovala podpora motora vám stačí naozaj jemné pohupnutie sa na pedáloch a nie je potrebné robiť pol otáčky alebo celú otáčku na kľukách. Následne vás táto funkcia podporí aj po ukončení pohybu na pedáloch. Ide síce iba o menší okamih, ale na prekonanie prekážky je to dostačujúce.
Ak vás vo výšľape čaká ťažké miesto postavíte sa zo sedla prednou nohou mierne zatlačíte do pedála a vrátite ho do pôvodnej polohy a takto to môžete opakovať do nekonečna. Motor presne vie, čo sa deje a ako na to má reagovať.
Túto funkciu zatiaľ nenájdete na motorch od iných značiek.
Ďalšie detaily a dojazd
V rámci testovacieho okruhu sme postupne zvyšovali náročnosť výšľapov a pred posledným najtechnickejším miestom som sa pohral s nastavením jazdného režimu a nastavil som najvyššiu možnú úroveň podpory a rovnako tak aj najvyššiu dynamiku.
V týchto technických miestach to však nebolo úplne ideálne riešenie. Bicykel sa stal nervóznejším a na podnety z pedálov reagoval promptne a netrpezlivo. Stávalo sa mi tak, že som zrazu bol o niečo vyššie alebo na inom mieste, než na akom som plánoval byť a musel som na poslednú chvíľu korigovať smer.
Preto odporúčam pohrať sa nastaveniami a ísť na to postupne a nie ako buran zo Slovenska s filozofiou viac je vždy viac. Možnosť prispôsobenia režimov však hodnotím veľmi pozitívne, či už pre jednotlivca alebo v prípade, že na bicykli jazdí viacero ľudí.
Po dosiahnutí limitu 25 km/h sa podpora vytráca, avšak deje sa to prirodzene. Nečakajte nič také, že po prekročení rýchlosti váš bicykel oťažie a trhne s vami smerom vpred. Dokonca som mal pocit, že pri rýchlostiach tesne nad 25 Km/h ma stále podporoval, aj keď iba minimálne.
Motor nepatrí k tým najtichším v porovnaní s konkurenčnými modelmi. Je to však daň za vysoký výkon a extended boost, ktorý ponúka. V konečnom dôsledku hlasitosť motora zrejme nebude rozhodujúca pri výbere vášho elektrobicykla.
Na bicykli sme prešli len kratší okruh s celkovým prevýšením okolo 200 m a z piatich paličiek indikujúcich stav batérie sa stratila iba jedna. Jazdil som prevažne v móde eMTB, ktorý som nakoniec upravil a dal ho na najvyššie hodnoty.
Reálne teda odhadujem, že na jedno nabitie dokážete atakovať hranicu 1 000 výškových metrov a s použitím prídavného akumulátora PowerMore 250 zvládnete zrejme viac než 1 500 výškových metrov a to už je veľmi slušné a stojí za zváženie.
Celkovo sme sa v rámci testujúcich zhodli na tom, že motor ponúka veľmi vysoký výkon v porovnaní s konkurenciou pri zachovaní podobného krútiaceho momentu.
Bosch Performance Line SX určite zamieša kartami na poli s ľahkými elektrobicyklami.