Test: Cestný bicykel Trek Émonda ALR 5

2023 Trek Emonda ALR 5
Naše hodnotenie
Najnovšia hliníková Émonda od Treku ponúka prémiový výkon za skvelú cenu.
PLUSY
- Hladká a pohodná jazda
- Spoľahlivá manipulácia
- Presné radenie Shimano 105
- Široká škála veľkostí
MÍNUSY
- Lacné plášte spomaľujú bicykel
Trek Émonda ALR je nový prémiový hliníkový pretekársky bicykel. Vo svojej tretej generácii Émonda ALR preberá receptúru Trek Émonda z roku 2021, ale karbón nahrádza hliníkom.
To pomáha výrazne znížiť cenu, ale zároveň to výrazne neovplyvňuje výkon.
Trek Émonda ALR 5 (2 499 eur) je základným modelom radu Trek Émonda ALR 2023 , ktorý ponúka sadu relatívne cenovo dostupných komponentov.
Ako u väčšiny bicyklov v tejto cenovej hladine, nie každý diel je prémiový, ale Émonda ALR 5 napriek tomu je skvelou alternatívou ku karbónovým pretekárskym bicyklom v podobnej výbave.
Rám Trek Émonda ALR 5
Rovnako ako v prípade najnovšieho Specialized Allez Sprint, vylepšený hliníkový rám je hlavným počinom u modelu Émonda ALR.
Nová rámová sada Émonda ALR obsahuje prvky, ktoré nájdete u karbónových cestných bicyklov Treku, vrátane profilov trubiek Kammtail a integrovaných káblov, a využíva rovnakú pretekársku geometriu.
Rám je vyrobený z „ultraľahkého“ hliníka Trek radu 300 Alpha, zatiaľ čo vidlica je vyrobená z karbónu.
Trek uvádza, že nalakovaný rám Émonda ALR vo veľkosti 56 cm váži 1 257 g, zatiaľ čo vidlica má hmotnosť 406 g.
To je len o 34 g ťažšie ako karbónová rámová sada Trek Émonda SL (3199 eur), ktorá využíva karbón Treku druhej úrovne (Ultralight 500 Series OCLV Carbon) a má hmotnosť 1 245 g a 384 g vidlicu.
Ak by ste chceli z rámu zhodiť výraznejšiu hmotnosť, museli by ste prejsť na rámovú sadu Émonda SLR (5 299 eur), ktorá obsahuje rám s hmotnosťou 760 g a vidlicu s hmotnosťou 381 g.
Rám je vyrábaný technológiou Treku Invisible Weld, ktorá dodáva rámu povrch podobný karbónu a línie rámových trubiek sú skutočne veľmi čisté. Výsledné zvary sú určite menej výrazné ako na Allez Sprint alebo Cannondale CAAD13 .
Nová rámová sada Émonda ALR používa stredovú konzolu so závitom T47 .
Vylepšená aerodynamika
V prednej časti bicykla prijal Trek integrované riešenie vedenia káblov podobné tomu na Allez Sprint a Cervélo Soloist .
To znamená, že lanká radenia a brzdové hadičky smerujú zvonka riadidiel a predstavca a vstupujú do rámu cez otvor na hlavovom zložení.
Toto a aerodynamicky formované trubky zlepšujú aerodynamickú účinnosť modelu Émonda ALR v porovnaní s jeho predchodcom, hoci Trek neponúka žiadne konkrétne údaje, ktoré by to kvantifikovali.
Émonda ALR sa nesnaží konkurovať najlepším cestným aero bicyklom a káble a hadice boli pravdepodobne skryté z estetických dôvodov, aj keď môžu pridávať aj na aerodynamike.
Výkonnostné benefity z kompletne integrovaných kokpitov sú pomerne malé a vyplývajú z toho aj nevýhody ako napríklad zložitejšia údržba havovej súpravy či výmena kokpitu.
Štýl riešenia ako u hliníkovej Emondy prinajmenšom umožňuje širokú škálu jednoduchých úprav na účely prispôsobenia bicykla jazdcovi a nemožno poprieť, že dodáva bicyklu prémiový a moderný vzhľad.
A čo blatníky?
Trek hovorí, že Émonda sa zrieka držiakov na blatník, aby bol bicykel „ľahký, tuhý a jednoduchý“.
Určite by sa však dalo namietať, že reálne by sa pridaním štyroch úchytov takmer nič z toho neobetovalo a naopak by zvýšilo príťažlivosť Émondy ako celoročného cestného bicykla.
Je pravda, že vkusne skryté úchyty, ako sú na Trek Domane SLR, nepridávajú veľa hmotnosti a ani neuberajú na vzhľade bicykla.
Je však tiež fér povedať, že Émonda ALR (ako Allez Sprint) má byť pretekárskym bicyklom a väčšina cestných pretekárskych bicyklov v súčasnosti nemá držiaky na blatníky.
V každom prípade, ak chcete hliníkový cestný bicykel na celoročné jazdenie, Trek ponúka aj hliníkový Domane AL, ktorý má k dispozícii množstvo držiakov na blatníky, extra fľaše či tašky.
Geometria a ovládanie Trek Émonda ALR 5
Trek Émonda ALR 5 využíva rovnakú geometriu H1.5, akú majú najnovšie karbónové modely Émonda SLR a Madone.
Je to niečo medzi geometriou H1 pre agresívnu pretekársku polohu a voľnejšou geometriou H2 pre pohodlnejšiu polohu. Znamená to, že väčšina jazdcov by mala byť schopná prispôsobiť si prednú časť tak, aby jej vyhovovala – či má byť je dlhá a položená, alebo kratšia a vzpriamenejšia.
Pokiaľ ide o celkovú agresivitu, Émonda ALR sa nachádza geometriou medzi Allez Sprint a CAAD13.
S dosahom 391 mm a výškou rámu 563 mm vo veľkosti 56 cm je o niečo vyšší a kratší ako ekvivalentná veľkosť Allez Sprint. Uhol hlavovej trubky je rovnaký s Allez Sprint na hodnote 73,5 stupňa.
Celkovo možno povedať, že ovládanie Émonda ALR je ľahké a svižné, aj keď len o niečo jemnejšie ako pri Allez Sprint.
Je tiež pozoruhodné, že rámová súprava Émonda ALR je k dispozícii v ôsmich veľkostiach, od 47 do 62 cm, v porovnaní so šiestimi veľkosťami (od 49 do 61 cm) pre Allez Sprint.
Komponenty Trek Émonda ALR 5
Rovnako ako u väčšiny bicyklov za túto cenu je zloženie komponentov Émonda ALR 5 trochu zmiešané.
Trek múdro vybral Shimano 105 R7000, vysoko hodnotenú a spoľahlivú 11-rýchlostnú súpravu radenia s kotúčovými brzdami. Vpredu sú 50/34-zubové prevodníky vhodné pre stúpanie, spárované so zadnou prehadzovačkou s krátkou klietkou a kazetou s 11-30 zubami.
Zvyšné doplnky sú od značky Bontrager (značka kolies a komponentov Treku) vo forme základnej hliníkovej sedlovky, predstavca a riadidiel.
Aj keď mu chýba luxusná karbónová sedlovka, použitie okrúhlej sedlovej trubky s priemerom 27,2 mm znamená, že možnosti výmenu sú široké. U kokpitu je to rovnaké, žiadne prekvapenia ani zvláštne štandardy.
Pokiaľ ide o kolesá a plášte, Trek špecifikoval sadu základných zliatinových kolies Bontrager spárovaných s 25 mm pneumatikami Bontrager R1 Hard-Case Lite Clincher.
Kolesá Bontrager Paradigm SL sú bezdušové a majú širokú vnútornú šírku ráfika 21 mm, čo pomáha nafúknuť plášte až na približne 28,5 mm pri tlaku 70 psi/4,8 baru.
Dojmy z jazdy na Treku Émonda ALR 5
Na cestách je Émonda ALR 5 bicyklom, s ktorým sa ľahko zaobchádza. Je o trochu menej agresívny ako Allez Sprint, ale pre mnohých to bude plus (Allez Sprint je veľmi dravý).
Kompletný bicykel váži 9,04 kg, rýchlo reaguje na zmeny smeru a vo všeobecnosti sa s ním ľahko manévruje.
Súprava Shimano 105 R7000 zostáva rovnako pôsobivá ako kedykoľvek predtým. Radenie je hladké a rýchle vpredu aj vzadu, spolu s vynikajúcim brzdením.
Nie je prekvapením, že pneumatiky Bontrager sklamú v porovnaní s najlepšími plášťami pre cestné bicykle, ktoré sú v súčasnosti k dispozícii, a spôsobujú, že bicykel je pomalý, keď sa snažíte jazdiť rýchlo. Výmena plášťov by určite znamenala lepší pocit z jazdy a väčšiu dôveru v trakcii v zákrutách vo vyššej rýchlosti.
Doplnky Bontrager nie sú výnimočné, ale svoju prácu si spravia a dajú sa ľahko vymeniť. Sedlo Bontrager Verse Comp má však oveľa väčšiu výplň, ako býva zvykom u pretekárskych bicyklov, takže možno by ho bolo tiež dobré vymeniť za niečo tuhšie.
Pôsobivé sú jazdné vlastnosti, najmä v zadnej časti. Aj keď znížené sedlové vzpery a karbónové sedlovky sú často vychvaľované za ich vlastnosti zvyšujúce pohodlie, Émonda ALR dokáže dosiahnuť pohodlnú jazdu aj bez nich.
Predná časť bicykla je pevnejšia s tuhou karbónovou vidlicou a základnými zliatinovými riadidlami. Starostlivé nastavenie tlaku v pneumatikách však výrazne prispelo k jeho zmierneniu.
Šírka plášťov v ráme je oficiálne obmedzená na 28 mm, ako v predchádzajúcej verzii , ale v skutočnosti je tu dostatok priestoru aj pre širšie gumy.
Verdikt
Trek Émonda ALR 5 sa pripája k čoraz väčšiemu počtu vysokokvalitných hliníkových cestných bicyklov.
Napriek svojej zliatinovej konštrukcii je len o niečo ťažší ako karbónová Émonda strednej triedy a ponúka príťažlivú kombináciu klasického vzhľadu a moderných technológií.
Ak chcete cestný pretekársky bicykel s logom Treku, Émonda ALR je jedným z najlacnejších vstupných bodov a z hľadiska výkonu nesklame.
Dosiahnutie ceny 2499 eur síce znamená kompromisy v komponentoch, ale (okrem plášťov) všetko odvádza slušnú prácu a – čo je najlepšie – sa dá ľahko prispôsobiť podľa vášho osobného vkusu.
Špecifikácia Trek Émonda ALR 5
- Rám: Trek Émonda ALR Utralight 300 Series Alpha Aluminium
- Vidlica: Trek Émonda ALR full carbon
- Radenie: Shimano 105 R7000
- Kolesá: Náboje Bontrager s ráfikmi Bontrager Paradigm SL
- Plášte: Bontrager R1 Hard-Case Lite, 700 x 25 mm
- Riadidlá: Bontrager Comp VR-C zliatina, 42 cm
- Sedlovka: Bontrager Comp 6061 zliatina
- Sedlo: Bontrager Verse Comp
- Cena: 2 499 eur
Porovnanie cien u rozličných predajcov nájdete na portáli zboží.cz: