Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ROČNÉ PREDPLATNÉ ČASOPISU BIKER SPOLU S MULTIKĽÚČOM IBA ZA 39,80€!
Cestné bicykle

Test: Cestný bicykel Trek Émonda ALR 5

Nová Émonda je dôkazom, že aj bicykel s hliníkovým rámom dokáže stále konkurovať karbónu.
Hodnotenie: 4/5
2 499
Martin Sarvaš
Test: Cestný bicykel Trek Émonda ALR 5

2023 Trek Emonda ALR 5

Naše hodnotenie

Najnovšia hliníková Émonda od Treku ponúka prémiový výkon za skvelú cenu.

+PLUSY

  • Hladká a pohodná jazda
  • Spoľahlivá manipulácia
  • Presné radenie Shimano 105
  • Široká škála veľkostí

-MÍNUSY

  • Lacné plášte spomaľujú bicykel

Trek Émonda ALR je nový prémiový hliníkový pretekársky bicykel. Vo svojej tretej generácii Émonda ALR preberá receptúru Trek Émonda z roku 2021, ale karbón nahrádza hliníkom.

To pomáha výrazne znížiť cenu, ale zároveň to výrazne neovplyvňuje výkon.

Trek Émonda ALR 5 (2 499 eur) je základným modelom radu Trek Émonda ALR 2023 , ktorý ponúka sadu relatívne cenovo dostupných komponentov.

Ako u väčšiny bicyklov v tejto cenovej hladine, nie každý diel je prémiový, ale Émonda ALR 5 napriek tomu je skvelou alternatívou ku karbónovým pretekárskym bicyklom v podobnej výbave.

Rám Trek Émonda ALR 5

Rovnako ako v prípade najnovšieho Specialized Allez Sprint, vylepšený hliníkový rám je hlavným počinom u modelu Émonda ALR.

Nová rámová sada Émonda ALR obsahuje prvky, ktoré nájdete u karbónových cestných bicyklov Treku, vrátane profilov trubiek Kammtail a integrovaných káblov, a využíva rovnakú pretekársku geometriu.

Rám je vyrobený z „ultraľahkého“ hliníka Trek radu 300 Alpha, zatiaľ čo vidlica je vyrobená z karbónu.

Trek uvádza, že nalakovaný rám Émonda ALR vo veľkosti 56 cm váži 1 257 g, zatiaľ čo vidlica má hmotnosť 406 g.

To je len o 34 g ťažšie ako karbónová rámová sada Trek Émonda SL (3199 eur), ktorá využíva karbón Treku druhej úrovne (Ultralight 500 Series OCLV Carbon) a má hmotnosť 1 245 g a 384 g vidlicu.

Ak by ste chceli z rámu zhodiť výraznejšiu hmotnosť, museli by ste prejsť na rámovú sadu Émonda SLR (5 299 eur), ktorá obsahuje rám s hmotnosťou 760 g a vidlicu s hmotnosťou 381 g.

Rám je vyrábaný technológiou Treku Invisible Weld, ktorá dodáva rámu povrch podobný karbónu a línie rámových trubiek sú skutočne veľmi čisté. Výsledné zvary sú určite menej výrazné ako na Allez Sprint alebo Cannondale CAAD13 .

Nová rámová sada Émonda ALR používa stredovú konzolu so závitom T47 .

Vylepšená aerodynamika

V prednej časti bicykla prijal Trek integrované riešenie vedenia káblov podobné tomu na Allez Sprint a Cervélo Soloist .

To znamená, že lanká radenia a brzdové hadičky smerujú zvonka riadidiel a predstavca a vstupujú do rámu cez otvor na hlavovom zložení.

Toto a aerodynamicky formované trubky zlepšujú aerodynamickú účinnosť modelu Émonda ALR v porovnaní s jeho predchodcom, hoci Trek neponúka žiadne konkrétne údaje, ktoré by to kvantifikovali.

Émonda ALR sa nesnaží konkurovať najlepším cestným aero bicyklom a káble a hadice boli pravdepodobne skryté z estetických dôvodov, aj keď môžu pridávať aj na aerodynamike.

Výkonnostné benefity z kompletne integrovaných kokpitov sú pomerne malé a vyplývajú z toho aj nevýhody ako napríklad zložitejšia údržba havovej súpravy či výmena kokpitu.

Štýl riešenia ako u hliníkovej Emondy prinajmenšom umožňuje širokú škálu jednoduchých úprav na účely prispôsobenia bicykla jazdcovi a nemožno poprieť, že dodáva bicyklu prémiový a moderný vzhľad.

A čo blatníky?

Trek hovorí, že Émonda sa zrieka držiakov na blatník, aby bol bicykel „ľahký, tuhý a jednoduchý“.

Určite by sa však dalo namietať, že reálne by sa pridaním štyroch úchytov takmer nič z toho neobetovalo a naopak by zvýšilo príťažlivosť Émondy ako celoročného cestného bicykla.

Je pravda, že vkusne skryté úchyty, ako sú na Trek Domane SLR, nepridávajú veľa hmotnosti a ani neuberajú na vzhľade bicykla.

Je však tiež fér povedať, že Émonda ALR (ako Allez Sprint) má byť pretekárskym bicyklom a väčšina cestných pretekárskych bicyklov v súčasnosti nemá držiaky na blatníky.

V každom prípade, ak chcete hliníkový cestný bicykel na celoročné jazdenie, Trek ponúka aj hliníkový Domane AL, ktorý má k dispozícii množstvo držiakov na blatníky, extra fľaše či tašky.

Geometria a ovládanie Trek Émonda ALR 5

Trek Émonda ALR 5 využíva rovnakú geometriu H1.5, akú majú najnovšie karbónové modely Émonda SLR a Madone.

Je to niečo medzi geometriou H1 pre agresívnu pretekársku polohu a voľnejšou geometriou H2 pre pohodlnejšiu polohu. Znamená to, že väčšina jazdcov by mala byť schopná prispôsobiť si prednú časť tak, aby jej vyhovovala – či má byť je dlhá a položená, alebo kratšia a vzpriamenejšia.

Pokiaľ ide o celkovú agresivitu, Émonda ALR sa nachádza geometriou medzi Allez Sprint a CAAD13.

S dosahom 391 mm a výškou rámu 563 mm vo veľkosti 56 cm je o niečo vyšší a kratší ako ekvivalentná veľkosť Allez Sprint. Uhol hlavovej trubky je rovnaký s Allez Sprint na hodnote 73,5 stupňa.

Celkovo možno povedať, že ovládanie Émonda ALR je ľahké a svižné, aj keď len o niečo jemnejšie ako pri Allez Sprint.

Je tiež pozoruhodné, že rámová súprava Émonda ALR je k dispozícii v ôsmich veľkostiach, od 47 do 62 cm, v porovnaní so šiestimi veľkosťami (od 49 do 61 cm) pre Allez Sprint.

Komponenty Trek Émonda ALR 5

Rovnako ako u väčšiny bicyklov za túto cenu je zloženie komponentov Émonda ALR 5 trochu zmiešané.

Trek múdro vybral Shimano 105 R7000, vysoko hodnotenú a spoľahlivú 11-rýchlostnú súpravu radenia s kotúčovými brzdami. Vpredu sú 50/34-zubové prevodníky vhodné pre stúpanie, spárované so zadnou prehadzovačkou s krátkou klietkou a kazetou s 11-30 zubami.

Zvyšné doplnky sú od značky Bontrager (značka kolies a komponentov Treku) vo forme základnej hliníkovej sedlovky, predstavca a riadidiel.

Aj keď mu chýba luxusná karbónová sedlovka, použitie okrúhlej sedlovej trubky s priemerom 27,2 mm znamená, že možnosti výmenu sú široké. U kokpitu je to rovnaké, žiadne prekvapenia ani zvláštne štandardy.

Pokiaľ ide o kolesá a plášte, Trek špecifikoval sadu základných zliatinových kolies Bontrager spárovaných s 25 mm pneumatikami Bontrager R1 Hard-Case Lite Clincher.

Kolesá Bontrager Paradigm SL sú bezdušové a majú širokú vnútornú šírku ráfika 21 mm, čo pomáha nafúknuť plášte až na približne 28,5 mm pri tlaku 70 psi/4,8 baru.

Dojmy z jazdy na Treku Émonda ALR 5

Na cestách je Émonda ALR 5 bicyklom, s ktorým sa ľahko zaobchádza. Je o trochu menej agresívny ako Allez Sprint, ale pre mnohých to bude plus (Allez Sprint je veľmi dravý).

Kompletný bicykel váži 9,04 kg, rýchlo reaguje na zmeny smeru a vo všeobecnosti sa s ním ľahko manévruje.

Súprava Shimano 105 R7000 zostáva rovnako pôsobivá ako kedykoľvek predtým. Radenie je hladké a rýchle vpredu aj vzadu, spolu s vynikajúcim brzdením.

Nie je prekvapením, že pneumatiky Bontrager sklamú v porovnaní s najlepšími plášťami pre cestné bicykle, ktoré sú v súčasnosti k dispozícii, a spôsobujú, že bicykel je pomalý, keď sa snažíte jazdiť rýchlo. Výmena plášťov by určite znamenala lepší pocit z jazdy a väčšiu dôveru v trakcii v zákrutách vo vyššej rýchlosti.

Doplnky Bontrager nie sú výnimočné, ale svoju prácu si spravia a dajú sa ľahko vymeniť. Sedlo Bontrager Verse Comp má však oveľa väčšiu výplň, ako býva zvykom u pretekárskych bicyklov, takže možno by ho bolo tiež dobré vymeniť za niečo tuhšie.

Pôsobivé sú jazdné vlastnosti, najmä v zadnej časti. Aj keď znížené sedlové vzpery a karbónové sedlovky sú často vychvaľované za ich vlastnosti zvyšujúce pohodlie, Émonda ALR dokáže dosiahnuť pohodlnú jazdu aj bez nich.

Predná časť bicykla je pevnejšia s tuhou karbónovou vidlicou a základnými zliatinovými riadidlami. Starostlivé nastavenie tlaku v pneumatikách však výrazne prispelo k jeho zmierneniu.

Šírka plášťov v ráme je oficiálne obmedzená na 28 mm, ako v predchádzajúcej verzii , ale v skutočnosti je tu dostatok priestoru aj pre širšie gumy.

Verdikt

Trek Émonda ALR 5 sa pripája k čoraz väčšiemu počtu vysokokvalitných hliníkových cestných bicyklov.

Napriek svojej zliatinovej konštrukcii je len o niečo ťažší ako karbónová Émonda strednej triedy a ponúka príťažlivú kombináciu klasického vzhľadu a moderných technológií.

Ak chcete cestný pretekársky bicykel s logom Treku, Émonda ALR je jedným z najlacnejších vstupných bodov a z hľadiska výkonu nesklame.

Dosiahnutie ceny 2499 eur síce znamená kompromisy v komponentoch, ale (okrem plášťov) všetko odvádza slušnú prácu a – čo je najlepšie – sa dá ľahko prispôsobiť podľa vášho osobného vkusu.

Špecifikácia Trek Émonda ALR 5

  • Rám: Trek Émonda ALR Utralight 300 Series Alpha Aluminium
  • Vidlica: Trek Émonda ALR full carbon
  • Radenie: Shimano 105 R7000
  • Kolesá: Náboje Bontrager s ráfikmi Bontrager Paradigm SL
  • Plášte: Bontrager R1 Hard-Case Lite, 700 x 25 mm
  • Riadidlá: Bontrager Comp VR-C zliatina, 42 cm
  • Sedlovka: Bontrager Comp 6061 zliatina
  • Sedlo: Bontrager Verse Comp
  • Cena: 2 499 eur

Porovnanie cien u rozličných predajcov nájdete na portáli zboží.cz:

Aktuality

11:07 Prečo nemôžu pretekať cyklisti s defibrilátorom? Vysvetľuje lekár Belgickej cyklistickej federácie.

„Ak futbalista dostane arytmiu, môže sa zohnúť na kolená, ale neohrozí seba ani ostatných hráčov. Ak sa defibrilátor zapne, keď ide cyklista v zjazde v horskom priesmyku, môže spadnúť a ohroziť seba aj ostatných jazdcov,“ hovorí Kris Van der Mieren.

10:37 17-ročný americký supertalent Andrew August má ísť do Ineosu: Je to Remco s väčšou silou.

Andrew August odmietol ponuku zmluvy s americkým tímom Hagens Bermans Axeon. Zaujímalo sa oňho viacero WorldTour tímov a údajne je jeho prestup do Ineos Grenadiers blízko, ale zmluvu ešte nepodpísal. (GCN)

10:08 Shimano sťahuje 760-tisíc kľúk Ultegra a Dura-Ace kvôli viac ako 4500 prípadom zlyhania materiálu.

Zlyhanie materiálu kľúk Hollowtech viedlo k celkovo šiestim zraneniam, ktoré zahŕňali zlomeniny a vykĺbenia kostí či tržné rany.

Včera 14:19 Nathan Van Hooydonck musí pre problémy so srdcom predčasne ukončiť profesionálnu kariéru.

Jazdec tímu Jumbo-Visma mal prednedávnom dopravnú nehodu po kolapse počas jazdy v dôsledku anomálie srdcového svalu.

 

Včera 11:04 Len 19-ročný Joshua Tarling sa stal po suverénne najlepšej jazde Majstrom Európy v časovke.

Britský jazdec tímu Ineos absolvoval rovinatú 28,7 km dlhú časovku v čase 31:30 min s priemernou rýchlosťou 54,762 km/h. Na druhom a treťom mieste skončili  Stefan Bissegger (+42 s) a Wout van Aert (+43 s).

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu