Test: Helma Scott Centric Plus
Verdikt: „Helma Scott Centric Plus pomohla zmeniť náš názor na aerodynamické helmy. Získala si nás kvalitou odvetrávania aj v nízkych rýchlostiach a celkovým komfortom“
Plusy: Vetranie, dizajn, komfort, vrstva MIPS
Mínusy: Pokiaľ ide o odvod tepla z povrchu hlavy, na trhu sú aj lepšie helmy
Kúpte ak: Chcete aerodynamickú helmu, ktorá stále dokáže vo väčšine podmienok efektívne vetrať
Aerodynamika sa s veľkými vetracími otvormi spravidla nemá veľmi v láske, a preto si väčšinou musíte vybrať medzi jedným alebo druhým. Scott Centric Plus je však v tomto ohľade výnimkou.
Ak máme byť úprimní, voči aerodynamickým helmám sme boli dlho predpojatí. Kvalita odvetrávania je pre nás na zozname priorít veľmi vysoko, a častokrát hladké a takmer úplne uzatvorené helmy len ťažko mohli splniť naše očakávania. Helma Scott Centric Plus určená pre cestnú a XC cyklistiku si nás však získala.
Tento model bol predstavený spolu s ešte aerodynamickejšou helmou Cadence Plus, a Scott o ňom tvrdí, že v rýchlosti 40 km/h je tok vzduchu okolo hlavy lepší, než by bol bez helmy.
Obe helmy vyvinul tím odborníkov na univerzite v Adelaide. Pri testovaní použili 36 teplotných snímačov rozmiestnených po povrchu hlavy. Zistili, že pri 40 kilometroch za hodinu a 15-stupňovom náklone hlavy dokázal Centric Plus ochladzovať o 2,5 percenta lepšie, než keby ste si nechali vlasy voľne viať vo vetre.
Rovnaký tím zároveň tvrdí, že Centric Plus dokáže na 40 kilometroch ušetriť 12 sekúnd.
Nejaké cestné helmy od Scottu sme už v minulosti testovali, a hoci nemôžme potvrdiť, či je nový model skutočne rýchlejší, isté je, že vetrá podstatne lepšie.
Jedna z nich, Vanish Evo mala 24 veľkých vetracích otvorov, no žiaden zvláštny dojem na nás z hľadiska odvetrávania neurobila. Centric Plus ich má len 16, no vzduch rozvádzajú citeľne lepšie. To je len ďalší dôkaz toho, že len z pohľadu na fotku skutočné vlastnosti helmy nezistíte, a na tvare a rozmiestnení otvorov záleží viac, ako na ich samotnom počte.
Na trhu nie je veľa heliem, ktoré vám pri jazde dodajú podobný pocit, ako keď sa po zime prvýkrát ostriháte znovu nakrátko. Okrem Centric Plus sme ho zatiaľ zažili len s POC Octal a Giro Aeon.
Jazdné dojmy na cestách a trailoch
Za posledných pár mesiacoch sme v zelenej helme odjazdili stovky kilometrov na asfalte aj v lese. Urobila na nás veľmi dobrý dojem. Veľké vetracie otvory vpredu dokážu k hlave priviesť obrovské množstvo vzduchu, najmä na ceste.
V nižších rýchlostiach v lese je tok vzduchu stále dobrý, no z veľkej časti uzatvorený vrch helmy nedokáže tak dobre odvádzať teplo vyžarujúce z hlavy v pomalších sekciách a namáhavých stúpaniach.
Na cestnom bicykli sme však problém s prehrievaním nikdy nezažili. Dokonca aj na strmých výšľapoch bol tok vzduchu dostatočný na to, aby vysušil pot predtým ako by stihol stiecť do očí.
Na horskom bicykli sme naopak zažili jeden deň uprostred horúceho leta, kedy nám na náročnom výšľape do očí ustavične stekal pot zmiešaný s krémom na opaľovanie. Podobný problém sme samozrejme zažili aj s inými helmami, a niektoré z nich boli na pohľad oveľa otvorenejšie. Ak však môžeme tejto helme niečo vytknúť, bude to práve toto.
Hmotnostne spadá Centric Plus do strednej váhovej kategórie. Váži 260 g.
MIPS Scott Air
MIPS (Multi-directional Impact Protection System) je patentovaným systémom, ktorý redukuje rotačné sily pôsobiace na mozog pri páde hlavou na zem pod uhlom – teda prakticky akomkoľvek, aký nastáva za jazdy na bicykli. Helma sa vďaka vrstve MIPS môže po hlave mierne pohybovať rovnako ako koža po lebke. Perforácie sú však, aspoň pokiaľ vieme, exkluzívne pre Scott.
Pravdepodobne však podobné riešenia uvidíme aj na iných helmách. Častou sťažnosťou na žltú plastovú vrstvu totiž je zhoršenie odvetrávania.
Uťahovací systém Scott HALO sedí priliehavo, a veľké nastavovacie koliesko vzadu výrazne cvakne pri každom stupni utiahnutia. Systém sa dá nastaviť aj vertikálne v troch stupňoch – stačí zadnú kolísku potiahnuť nadol alebo potlačiť nahor.
Na helme nenájdete skoro žiadne konvenčné polstrovanie. Napriek tomu je celom pohodlná. Helma sa hlavy dotýka najmä prostredníctvom žltej plastovej vrstvy MIPS, ktorá dobre rozkladá hmotnosť helmy po celom povrchu hlavy. Pohodlné sú aj tenké popruhy s nenastaviteľnými spojkami pod ušami.
Dizajn je vždy subjektívnou záležitosťou, no nám sa naozaj páči. Ak vás neosloví táto farebná kombinácia, v ponuke sú aj štyri ďalšie.
Cena je celkom konkurencieschopná, a keďže ide o helmu použiteľnú ako na cesťák tak na horský bicykel, oplatí sa.
Špecifikácia
Názov: Centric Plus
Cena: 199 €
Mužský/ženský model: len mužský
Hmotnosť: 260 g
Dostupné veľkosti: S M L
Počet vetracích otvorov: 16
Odnímateľné vypchávky: áno
Antialergické vypchávky: áno
Obal na helmu: áno
Vaše komentáre