Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Prečo má Wout van Aert na pretekoch Miláno-San Remo jednoprevodník?

"Nebudem potrebovať vnútorný prevodník. Navyše je to rýchlejšie, aerodynamickejšie aj ľahšie," povedal víťaz Miláno-San Remo z roku 2020.
Martin Sarvaš

Wout van Aert si zvolil na prvý monument sezóny 2023, Miláno-San Remo, radenie SRAM Red eTap AXS s jednoprevodníkom.

Talianska klasika prezývaná La Primavera [Jar] je najdlhšími pretekmi v kalendári profesionálneho pelotónu. Vrátane neutrálnej zóny na začiatku má viac ako 300 km s prevýšením 2137 metrov.

Vo všeobecnosti ide o nielen veľmi dlhé, ale aj veľmi rýchle preteky s ostrým koncom v stúpaniach Cipressa a Poggio pred rýchlym zajzdom na Via Roma v San Reme. Posledné dva roky bola priemerná rýchlosť na 6 a pol-hodinových pretekoch cez 45 km/h.

Víťaz Miláno – San Remo 2020 Wout van Aert sa rozhodol, že mu stačí vpredu len jeden prevodník. Poďme sa pozrieť na niektoré z potenciálnych výhod, ktoré mohli viesť k tomuto rozhodnutiu.

Van Aert zverejnil na svojom instagrame fotky, na ktorých prezradil, že bude pretekať na aero modeli Cervélo S5, ale vzdá sa svojho typického radenia s dvojprevodníkom a namiesto toho bude mať vpredu len jeden prevod.

SRAM potvrdil, že ide o 52-zubový prevodník spárovaný s kazetou s rozsahom 10-28 zubov.

Pozrite si aj ďalšie bicykle profesionálnych cyklistov

Z fotiek je zreteľné, že nad prevodníkom má tiež namontované vodítko reťaze, aby predišiel spadnutiu reťaze.

„Nebudem potrebovať vnútorný prevodník. Navyše je to rýchlejšie a aerodynamickejšie. Aj ľahšie. Od tohto roku máme túto možnosť vďaka SRAM-u. Je to malá výhoda, ktorp chceme využiť,“ povedal Wout van Aert.

„Cyklokrosová výbava na najdlhšie preteky sezóny,“ zažartoval Van Aert.

Prečo na Miláno – San Remo?

52 zubov je síce veľký prevod, ale Miláno–San Remo sú mimoriadne rýchle preteky bez strmého či dlhého stúpania, a preto je nepravdepodobné, že by Van Aertovi chýbali ľahšie prevody z malého prevodníka.

La Primavera má profil, ktorý je vhodný pre jedonprevodník, najmä vzhľadom na skutočnosť, že najnovšie cestné prehadzovačky sú kompatibilné aj s kazetami so širokým rozsahom prevodov.

Miláno–San Remo sa niekedy opisuje ako opera, pretože napätie v pelotóne pomaly narastaná v priebehu pretekov s vyvrcholením na výstupe na Poggio na okraji San Rema.

Jazdci prechádzajú rovinami k úpätiu Passo del Turchino a nekonečnej falošnej roviny (mierne stúpanie) vedúcej k najvyššiemu bodu pretekov. Stúpanie Turchino je dlhé 25 kilometrov pri nízkom priemere 1,4 % a vrcholí vo výške 532 metrov nad morom.

Nasleduje sto kilometrov prevažne rovinatých ciest pred tromi malými stúpaniami Capo Mele, Cervo a Berta v rýchlom slede a preteky vstupujú do záverečných 50 km.

Jazdci sa presúvajú cez San Lorenzo al Mare, dedinu na úpätí Cipressy. Stúpanie je dlhé 5,5 kilometra a má priemerný sklon je 4,1 %. Na Cipresse sa väčšinou trápia šprintéri, a to najmä v 9-percentnom úseku v polovici stúpania.

Rozhodujúce stúpanie Poggio nasleduje o 9 kilometrov neskôr. Má 3,7 kilometra pri priemernom sklone 3,7 %, pričom čo najstrmší 8 % úsek prichádza 1 kilometer pred vrcholom. Potom nasleduje 3,3 kilometra zjazdu do San Rema a posledných 2,2 kilometra Miláno-San Remo bude rovina.

Poggio je stúpanie, ktoré sa jazdí vo veľmi vysokej rýchlosti, okolo 37-38 km/h, takže Van Aert a asi ani nikto iný nebude potrebovať prehadzovať na malý prevodník.

Poggio bolo v posledných šiestich vydaniach vždy rozhodujúce, či už útokom malej skupiny alebo sólo útokom. Vlani sa Matej Mohorič vzdialil svojim súperom pri zjazde a vyhral La Primaveru s náskokom 2 sekúnd.

Aké sú potenciálne výhody jednoporevodníku na Miláno – San Remo?

Už sme sa spomenuli, že jednoprevodník poskytuje dostatočný rozsah prevodov, ktorý jazdec ako van Aert potrebuje na pretekoch s profilom ako na Miláno-San Remo. Nie je to nastavenie, ktoré by vyhovovalo každému jazdcovi, ale Belgičan nepochybne vie, čo robí.

Teoreticky by jednoprevodník mohol byť tiež o niečo aerodynamickejší. Predné prehadzovačky SRAM eTap AXS sú relatívne veľké a vzhľadom na vysoké rýchlosti v pretekoch je teoreticky možná aj malá úspora energie.

Vodítko reťaze má zabezpečiť, aby mu nespadla reťaz, pričom vlani doplatil práve na toto Michael Valgren (EF Education–EasyPost), ktorému spadla reťaz na vrchole Poggia.

Van Aert sa tiež počas dlhých pretekov nemusí zaoberať tým, či bude radiť medzi prevodníkmi a znižuje pravdepodobnosť mechanických problémov.

Nakoniec je tu ešte malá úspora hmotnosti zo straty prednej prehadzovačky.

Aktuality

Včera 16:43 Birell Bikefest 2024: Registrácia testovacích bicyklov je spustená!

Na webe bikefest.biker.sk pristáli prvé testovacie bicykle od značiek CTM, Forbidden, Rocky Mountain, či Wilier, no po prvýkrát si môžete rezervovať na testovanie aj cyklistické tretry. Prinesie ich so sebou Shimano.

Včera 16:38 Najhoršia bola prvá polhodina. Wout van Aert opisuje pád, pri ktorom utrpel zlomeniny rebier, kľúčnej aj hrudnej kosti.

Van Aert utrpel najhoršie zranenia zo všetkých pretekárov, ktorí skončili na zemi pri hromadnom páde na klasike Dwars door Vlaandren.

Včera 14:14 Foto: Ako to vyzeralo na prezentácii tímov na Giro d’Italia 2024.

176 jazdcov z 22 tímov má za sebou prezentáciu a najbližšie tri týždne ich čaká 21 etáp s celkovou dĺžkou 3 408 km a prevýšením 44 650 metrov.

Včera 13:49 Foto: Tím EF Education musel na Giro d’Italia vymeniť ružové dresy za čierne.

Keďže ružový dres symbolizuje lídra na Gire, americký tím musel zmeniť farbu dresov, aby sa nemýlili s vedúcim jazdcom celkovej klasifikácie.

Včera 11:37 Slovenská polícia spustila absurdnú kampaň: Buď cyklista, nie egoista.

Minulý rok zomrelo na Slovensku 13 cyklistov a došlo k stovkám nehôd. Napriek tomu polícia nevyzýva k ohľaduplnosti vodičov áut voči cyklistom, ale naopak, cyklistov kritizuje už v slogane kampane.

Zavrieť reklamu