Kellys Theos, séria F: Budúcnosť e-bikov je tu a je zo Slovenska
Kellys Theos, séria F, je svetovo prvá séria e-bikov vyrobených z nového termoplastického hybridného oceľovo-karbónového kompozitu. Jedinečné vlastnosti tohto materiálu skombinované s najnovšími technológiami vývojového centra Kellys vytvorili e-bike budúcnosti.
Unikátny materiál
Jednou z kľúčových noviniek série elektrobicyklov Theos F je rám z termoplastického hybridného oceľovo-karbónového kompozitu vyrobený firmou Rein4ced v Belgicku.
Ide o karbónové vlákna, ku ktorým sa na posilnenie pridávajú oceľové mikrovlákna a ako spojovací materiál je namiesto živice použitý termoplastický polymér. Nový rám, na rozdiel od doteraz bežne používaného živicovo-karbónového kompozitu, je až dvakrát odolnejší proti poškodeniu pri priamom náraze.
Pridaním oceľových mikrovlákien môžu niektoré body konštrukcie v závislosti od ich množstva a uloženia dosiahnuť až šesťnásobok odolnosti bežných rámov. To zvyšuje bezpečnosť z hľadiska zdravia jazdca, ale aj poškodenia konštrukcie samotného bicykla.
Navyše so zvyšujúcou sa odolnosťou nestúpa hmotnosť elektrobicykla – aj vďaka ľahšej batérii je celková hmotnosť na pomery elektrobicyklov veľmi nízka. Zároveň je rám z nového kompozitu plne recyklovateľný a je možné ho rozložiť napríklad pomocou vysokej teploty na jednotlivé zložky a ďalej spracovať.
Výroba
Nový výrobný proces predstavuje ďalší rozdiel medzi bežným karbónovým kompozitom a termoplastickým hybridným oceľovo-karbónovým kompozitom.
Štandardné kompozity na báze živice sa vo väčšine prípadov ručne tvoria vo forme a pečú v autokláve, aby sa zachoval ich požadovaný tvar. Ibaže manuálna výroba neumožňuje zachovať stálosť kvality výrobku a jeho mechanické vlastnosti. Je náchylnejšia na nedokonalosti, ktoré môžu výrazne znížiť pevnosť hotového výrobku.
Termoplastický hybridný oceľovo-karbónový kompozit sa formuje v robotizovanom procese pomocou tzv. press-formingu. Robotické ramená presne umiestnia predhriaty kompozit pred uzavretím formy a vylisovaním požadovaného tvaru.
Po tomto kroku kompozit potrebuje vychladnúť, aby si udržal požadovaný tvar a získal potrebnú tuhosť. Pokročilé robotizované press-forming lisovanie zaisťuje vo výrobnom procese rámu THEOS jeho stálu kvalitu a stabilné mechanické vlastnosti. Možnosť chýb vo výrobnom procese sa tak zredukovala na minimum.
Geometria
Nový THEOS F sa dodáva v dvoch variantoch: super-enduro so zdvihom 180/170 mm a enduro so zdvihom 150/140 mm. V oboch variantoch využíva THEOS F rozloženie mullet s 29” predným a 27,5” zadným kolesom, pričom predné koleso uľahčuje priechodnosť terénom a zachovanie rýchlosti, zatiaľ čo zadné zaisťuje lepšiu ovládateľnosť a trakciu.
O odpruženie sa stará najnovšie štvorčapové zavesenie zadnej stavby s virtuálnym bodom otáčania z vývojárskej dielne Kellys s názvom ThinkLink. Zachováva všetky výhody ako citlivosť či nezávislosť od bŕzd a pohonu a eliminuje tzv. pedal kickback pri zjazde.
Okrem toho nový THEOS využíva samozaisťovacie čapové osky pre jednoduchú údržbu, ktoré sa skladajú iba zo samotnej osky, samozaisťovacej matice a podložky, čo umožňuje pevné, tesné a presné uloženie. Vďaka unikátnemu dizajnu je rám pripravený pre teleskopické sedlovky s vysokým zdvihom (až 200 mm), ktoré sú súčasnými progresívnymi jazdcami veľmi žiadané.
Batéria a motor
Séria THEOS F prichádza s úplne novým zdrojom energie. Kellys spolu s firmou BMZ vyvinul pre tento model vyberateľnú Li-ion batériu Kellys Re-Charge K1 s kapacitou 725 Wh (20 Ah). Úplne nová batéria je vyrobená z napájacích článkov najnovšej generácie pre dosiahnutie najvyššieho možného pomeru kapacity a hmotnosti.
THEOS F prichádza navyše s novým fixačným systémom batérie vyvinutým v Kellys. Jej demontáž je veľmi jednoduchá – stačí odskrutkovať jednu upevňovaciu imbusovú skrutku (6 mm imbus je totožný s tým v zadnej oske) a vysunúť batériu zo spodnej rámovej trubky. Tento unikátny systém zjednodušuje vyberanie batérie a jej údržbu a zároveň zachováva nedotknutú štruktúru rámu.
Novú sériu THEOS F poháňa motor Shimano EP8 s krútiacim momentom 85 Nm. Táto pohonná jednotka je tichšia, ľahšia a kompaktnejšia ako jej predchodca (STEPS E8000), pričom ponúka lepší výkon a vyššiu efektivitu.
Testovanie
Bicykel prešiel mnohými záťažovými testami vrátane extrémne dlhých alpských zjazdov. Na testovaní a vylaďovaní bicykla sa podieľal aj jeden z najlepších súčasných zjazdárov na Slovensku Rastislav Baránek, ktorý ukazuje svoje jazdecké umenie aj na svojom YouTube kanáli Bike Mission.