Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Horské bicykle

Test: Orbea Rallon M10 MYO

Ak chcete enduro, no potrebujete trailbike.
Hodnotenie: 4.5/5
Biker
Test: Orbea Rallon M10 MYO

Naše hodnotenie

Obratný a živý bicykel, na ktorom sa veľmi dobre pedáluje. Ak chcete maximálny zjazdový potenciál, zvážte väčšiu veľkosť.

+PLUSY

  • Schopný hore kopcom a dostatočne živý na to, aby ste sa mohli voziť aj po ľahkých singláčoch
  • Vďaka možnosti vymeniť pri kúpe komponenty za lepšie ponúka dobrý pomer ceny a výkonu
  • Poddajné odpruženie dobre udržiava zotrvačnosť a posmeľuje pustiť brzdy

-MÍNUSY

  • Vzhľadom na veľkosť je trochu krátky, a tak v rýchlosti a v strmých zjazdoch nepôsobí tak sebavedome

Orbea promuje Rallon ako pretekársky enduro stroj bez kompromisov, o čom by mala svedčiť aj jeho účasť na svetovej sérii EWS. V skutočnosti je však rovnako doma aj na ľahších trailoch za domom.

Rám

Nielenže je výbava vzhľadom na cenu naozaj fajn, no Rallon má tiež celokarbónový rám. Odpruženie má zaujímavý dizajn – čap na zadnej stavbe je koncentrický, teda umiestnený priamo tam, kde je aj oska zadného kolesa.

Výrazne tak redukuje vplyv brzdenia na chod zadnej stavby. My sami sme namerali 155 mm zadný zdvih. Asymetrický rám okolo tlmiča nielenže vyzerá extravagantne, no umožňuje aj meniť vložky v komore tlmiča bez toho, aby ste ho museli odmontovať.

Komponenty

Ak si bike objednáte zo stránky Orbea, môžete si viacero kľúčových komponentov vymeniť za lepšie a vybrať si aj farebnú kombináciu. Začali sme s najlacnejším kompletným bikom v ponuke a prihodili lepšiu vidlicu, tlmič, brzdy a sedlovku. Jednoducho len to, na čom nám záležalo.

Jazda

Nastaviť tlmič X2 chvíľu trvá a je značná šanca, že nastavenia netrafíte. Ak však viete, čo robíte, pomôže to vyžmýkať z biku maximum.

K dvom továrensky osadeným vložkám v tlmiči sme pridali dve ďalšie, nechali tlmenie kompresie skoro úplne otvorené a odskok zatlmili len natoľko, aby bike nepôsobil nervózne.

Pravidelne sme pri jazde využívali plný zdvih, no vďaka veľkému tlmiču dorazov nešlo až o taký problém. Šliapanie na Rallone je oveľa bezbolestnejšie než na mnohých iných enduro bikoch.

Ak zostanete sedieť v sedle, pohojdávanie nepredstavuje žiadny problém. Pri šprintoch zo sedla stále efektívne prenáša silu zášľapov na zadné koleso. Uzamykanie tlmiča tak prakticky netreba používať nikde okrem tiahlych asfaltových ývšľapov.

Sedlový uhol so 76,5 stupňami (v nižšom nastavení) je vo väčšine situácií je viac ako dostatočne strmý a posadí si vás pekne nad stred bicykla. Výsledkom je lepšie umiestnené ťažisko a efektívnejšie pedálovanie na výšľapoch.

Na bežných kopcoch je aj vďaka nízkej hmotnosti dobrým vrchárom. Nevýhodou odpruženia vyladeného na efektívne pedálovanie je kopanie do pedálov pri dopadoch zo skokov či pri snahe prišliapnuť si v teréne. V praxi však nepredstavuje výrazný problém.

Na zjazdoch je Rallon živým a obratným bicyklom. Neuveriteľne ľahko sa na ňom manuáluje aj odráža od hocičoho, čo trčí nad povrch trailu.

Vďaka nízko zavesenému stredu (340 mm) a vyváženému odpruženiu (ak ho nastavíte správne) sa aj v zákrutách správa predpovedateľne a zvyšuje sebavedomie. Tomu napomáha aj 170 mm teleskopická sedlovka, ktorá sa dokáže na zjazdoch naozaj uhnúť.

S naším nastavením tlmiča zadná stavba nechodila najpoddajnejšie, ako by mohla. Aj tak sa však bike cez rozbité sekcie dostal bez prílišného zasekávania sa. Orbea pocitovo pôsobila rýchlo vďaka jej živému charakteru.

Pri rýchlej jazde technickým terénom sme si na nej dostatočne verili – pravdepodobne vďaka poddajnejšiemu odpruženiu.

Mínusom sú sériovo osadené rajdy, ktoré sa nám nepodarilo dostať dostatočne vysoko. Stack je na XL-ko jednoducho príliš nízky a pod predstavcom nájdete len 20 mm podložiek.

Na strmých a točitých trailoch sme tak mali ťažisko príliš vpredu. Keď sme rajdy vymenili za 40 mm vysoké, problém bol do istej miery preč. Predný stred bicykla však stále pôsobil trochu prikrátko a necítili sme sa tak sebavedome, ako by sme chceli.

Plusom je tu však krátka sedlová rúrka. Ak teda patríte medzi nižších jazdcov, skúste pouvažovať nad tým, že by ste siahli po väčšej veľkosti.

Aktuality

Včera 19:10 Tadej Pogačar suverénne vyhral prvú časovku na Giro d’Italia a zvýšil náskok vo vedení celkovej klasifikácie.

Na druhom mieste skončil Filippo Ganna a tretí najrýchlejší bol Magnus Sheffield.

Včera 10:37 Detaily 7. etapy Giro d’Italia 2024: Dĺžka, prevýšenie a najväčší favoriti.

40-kilometrová individuálna časovka sa končí stúpaním a očakáva sa ďalší súboj favoritov celkovej klasifikácie, do ktorého sa však určite zapojí aj Filippo Ganna.

09.05.2024 Mark Cavendish vyhral druhú etapu Okolo Maďarska. Sagan sa do šprintu nezapojil a Martin Voltr ide do žltého dresu.

Skvelú prácu odviedol opäť český jazdec slovenského tímu Pierre Baguette Cycling Martin Voltr, ktorý sa druhý deň po sebe dostal do úniku a vďaka bonusovým sekundám na prémiách sa dostal do vedenia celkovej klasifikácie.

09.05.2024 Pelayo Sánchez porazil v šprinte úniku Alaphilippa a vyhral šiestu etapu Giro d’Italia.

Julian Alaphilippe finišoval na druhom mieste pred Lukeom Plappom. Ružový dres drží aj naďalej Tadej Pogačar.

09.05.2024 Dorota Vojtíšková dosiahla skvelý výsledok, keď na majstrovstvách Európy skončila 5. v Short-Tracku (+galéria).

Majstrovstvá Európy v horskej cyklistike sa konajú v rumunskom Cheile Gradistei a pre slovenskú reprezentáciu odštartovali úspešne. Dorota Vojtíšková sa v juniorskej kategórii pretekov XCC umiestnila na výbornom 5. mieste.

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu