Poradňa: 9 dôvodov, prečo potrebujete elektronické radenie SRAM AXS
Elektronika preniká do všetkých oblastí našich životov. Je s nami od ultravýkonných telefónov, ktoré nosíme vo vreckách, až po online nákupy a sledovanie seriálov. Aj keď bicykle môžu využívať GPS na to, aby zaznamenali každý jeden prejdený kilometer, elektronika stále nepredstavuje dominantnú zložku, ktorá by vplývala na zážitok z jazdy.
Je pravdou, že dizajnéri využívajú pokročilé funkcie počítačov na optimalizáciu aerodynamiky a výrobu karbónových vlákien, no jednoduchosť a súčasne genialita bicyklov ostáva počas celého storočia takmer nezmenená. Pokročilá elektronika existuje na modeloch Di2 od značky Shimano, na modeli EPS od Campagnola, WE drivetrain od výrobcu FSA a na plne bezdrôtovom eTap AXS od výrobcu SRAM.
Až dodnes bola pre všetky tieto modely spoločným faktorom cena prevyšujúca možnosti kupujúcich. Ak by ste si chceli užívať výhodu elektronického radenia, museli ste za túto priekopnícku technológiu zaplatiť sumy hraničiace 5 4 500 eur. Na rozdiel od mobilných telefónov nie je táto technológia dostupná pre každého.
Výrobca SRAM však nedávno urobil prvý krok k tomu, aby sa elektronické hnacie ústrojenstvo v bicykloch priblížilo masám presne tak, ako to bolo pri len nedávno korunovanom bicykli roka Boardman SLR9.4, ktorý prišiel s bezdrôtovou sadou za 3 139 eur.
Nová sada Rival AXS doplňa ponuku bezdrôtových modelov vyššej triedy Force a profesionálnej úrovne Red. Dvanásťrýchlostný Rival sľubuje rovnaký zážitok z jazdy s tým istým spôsobom radenia eTap a tiež všetky výhody prepojeného bezdrôtového systému.
Inou muzikou bude v tomto prípade cena, sada s dvojprevodníkom sa predáva za 1 527 eur a verzia s jednoprevodníkom prichádza s cenovkou 1 281 eur. K dispozícii je aj možnosť upgradu kľúk meračom výkonu a tiež sady priamo vybavené meračom výkonu za cenu 1 762 eur u dvojprevodníkov a 1 516 eur u jednoprevodníkov.
9 dôvodov, pre ktoré potrebujete AXS
1. Dvanásť rýchlostí
Nástup 12-rýchlostných kaziet pre SRAM neznamená len jeden pastorok navyše, ale je aj impulzom k zmene v zmýšľaní o prevodoch. Prestavením pomerov smerom k väčšiemu rozsahu vzadu to znamená, že veľkosť prevodníka môže byť menšia. Na rozdiel od tradičných 11-rýchlostných systémov sa u AXS stal najväčším prevodník 50/37 ako náprotivok k 53/39.
Namiesto toho tu však pri dvojprevodníkoch nájdeme možnosti 48/35 a 46/33 alebo 43/30 (Wide) a v ponuke sú tiež jednoprevodníky so 40 alebo 46 zubmi. Rozsahy kaziet sa u AXS tiež rôznia, ale Rival je dostupný v možnostiach 10/30 a 10/36.
Rozsah, ktorý tieto alternatívy ponúkajú, je v porovnaní s 11-rýchlostným štandardom úžasný. Klúčovým prvkom sú prechody medzi najčastejšie používanými prevodmi, ktoré tu nájdete odstupňované po jednom zube.
2. Zopár kompromisov
Pri výrobe bezdrôtovej sady v tejto cenovej kategórii nemohol SRAM dopustiť žiadne kompromisy vo výkonnosti komponentov. Rival AXS preto využíva presne ten istý motorček, chipset, antény a elektroniku ako jeho súrodenci z prémiovej cenovej hladiny.
Celý článok si prečítate v magazíne Cyklistika, vydanie 4/2021
Magazín Cyklistika si môžete kúpiť vo vašich novinových stánkoch.
Vaše komentáre