Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Helmy

Test: Fullface helma Endura MT500

229,99
Biker
Test: Fullface helma Endura MT500

Text: Ivana Budajová

Hodnotenie

Prilba je ideálna pre všetkých, ktorí začínajú jazdiť na trailoch, chcú posúvať svoje hranice v teréne, naučiť sa skákať a cítiť sa pritom bezpečne. Rovnako ju ocenia aj jazdci na ednuro pretekoch, pretože je taká vzdušná a ľahká, že ju počas výšľapu na hlave nie je cítiť.

Je prosto pre všetkých, ktorí si uvedomujú, že jej cena 229,99 eur ani zďaleka nedosahuje výšku poplatkov u zubára spojených s bolestivým ošetrením po zranení.

Na bezpečnosti a pohodlí sa rozhodne nevypláca šetriť, preto si vyberte zo štyroch farebných kombinácií takú, ktorá vám najlepšie ladí s bikom, zvoľte si správnu veľkosť a kúpu MT500 nebudete ľutovať.

Upínacie koliesko.

Nízka hmotnosť.

Dobre vetrá.

Pevný šilt nedovoľuje nosiť okuliare na čele.

Remienok pod bradou trochu tlačí do krku, ale to záleží od tvaru hlavy/brady a podobne. Po jeho uvoľnení to už bolo lepšie.

www.endurasport.com

Množstvo enduro nadšencov a milovníkov jazdenia na pumptrackoch či v bikeparkoch prechádza v ostatných rokoch z klasických, alebo ak chcete polovičných, MTB prilieb na integrálne.

Množstvo výrobcov na tento zvýšený dopyt reaguje ponukou ľahkých a dobre odvetraných fullface heliem, ktoré poskytujú dostatočnú ochranu hlavy aj čeľuste a zároveň sú príjemné na nosenie aj počas šliapania do kopca. Endura, notoricky známa značka vari najpopulárnejšieho cyklistického oblečenia, je jedným z výrobcov, ktorý nezaspal na vavrínoch a ponúka skvelú integrálnu prilbu MT500.

Nízka hmotnosť

Už keď sme od kuriéra prevzali zásielku, ako prvá nás zaujala práve nízka hmotnosť balíka. Po vybalení zo škatule sme dali helmu s veľkosťou M – L s osadenými hrubšími tvárovými vankúšikmi (9 gramov/kus) okamžite na váhu a na displeji zasvietil údaj, ktorý sedí s hmotnosťou udávanou na stránke výrobcu – 640 g.

Helma je naozaj ľahká, čo bolo citeľné nielen pri držaní v rukách, ale najmä počas jazdenia. Správnejšie by bolo tvrdiť, že sme ju vlastne na hlave ani necítili, takže preťažený či stuhnutý krk vám po celom dni na trailoch nehrozí. Ak ste doteraz práve kvôli hmotnosti váhali, či si integrálu zaobstarať, tak tento dôvod si určite zo zoznamu pre a proti vyškrtnite.

V balení nájdete aj praktický obal, ktorý sa dá nosiť na chrbte ako textilný batoh.
Výplň vetracích otvorov

Druhá vec, ktorá nás zaujala už na pohľad, bol materiál výplne vetracích otvorov Koroyd®, ktorý vyzerá ako krátke slamky na pitie uložené jedna vedľa druhej a zlepené do tvaru včelích plástov.

Pôvodne sme predpokladali, že budú skôrgumové/silikónové, ale v skutočnosti sú z pevného, tvrdého plastu. Aj vďaka nim sa Endure podarilo výrazne znížiť hmotnosť celej prilby. Vetracie otvory sú v podstate vyplnené, čiže vám cez ne nevletia hmyz, skalky ani kusy hliny či blata, ale zároveň zostávajú maximálne priedušné.

Prilba je ideálna pre všetkých, ktorí začínajú jazdiť na trailoch, chcú posúvať svoje hranice v teréne, naučiť sa skákať a cítiť sa pritom bezpečne.
Bezpečnostný certifikát

MT500 je vďaka vetracím otvorom s technológiou Koroyd® a nižšej hmotnosti akousi ľahšou a pohodlnejšou alternatívou ku klasickej, veľkej, ťažšej DH integrále. Ak pri týchto slovách váhate kvôli otázke bezpečnosti, nedajte sa zmiasť, pretože MT500 je prilba certifikovaná na DH a to podľa CE štandardov EN1078:2012 + 1 A1:2012, ASTM F1952.

Veľkosť a usadenie na hlave

MT500 je dostupná v troch veľkostiach: S/M 51 – 56 cm, M/L 55 – 59 cm a L/XL 58 – 63 cm. Na integrále bez odnímateľnej prednej časti je prekvapivé, že má klasický upínací mechanizmus, teda zadné koliesko na doťahovanie.

Je skvelé, že si jeho dotiahnutím môžete prilbu upevniť naozaj presne na svoj tvar hlavy. Nielenže teda drží pevne a nehýbe sa, ale po uvoľnení mechanizmu sa jednoduchšie nasadzuje a sníma.

Celý mechanizmus s doťahovacím kolieskom si navyše môžete vo vnútri prilby zacvaknúť až do ôsmich polôh – nad ušami máte na výber z dvoch „dierok“ a na temene až zo štyroch.

Na integrále bez odnímateľnej prednej časti je sklvelé, že má koliesko na doťahovanie, ktorým môžete prilbu upevniť naozaj presne na svoj tvar hlavy.

K pohodlnému usadeniu prilby v oblasti čeľuste prispievajú aj dva páry vankúšikov s rôznou hrúbkou, ktoré sú v balení. Tie si do nej nalepíte pomocou suchých zipsov. Testovať helmu je podobné ako testovať sedlo, každému vyhovuje niečo iné a výsledný pocit je vždy závislý od telesných proporcií jazdca.

Je to tak aj s prilbami a keďže má každý inú hlavu, tá istá prilba môže perfektne sedieť jednému bikerovi, no druhému práve naopak. MT500 nám v zásade v ničom nevadila, veľkosť M – L bola na hlave s obvodom 58 cm pohodlná, jednoducho sa nasadzovala a s hrubšími vankúšikmi sedela super.

Možno by sme prijali trošku hrubšie výstelky na čele a lepší chránič remienka pod bradou, aby bol na pokožke krku pohodlnejší. Remienok je síce z mäkkého materiálu pripomínajúceho bavlnu, ale po zapnutí pracky je dosť našikmo, pretože z prilby ide až
z oblasti okolo ucha, takže sa vám v podstate oprie o krk, nie o bradu.

Oceňujeme pracku Fidlock, ktorá sa vďaka magnetu zapína takmer sama a ani v rukaviciach sme s tým nemali najmenší problém.
Testovacia jazda

Všetko, čo sa nám doma na helme nezdalo, sa počas prvej testovacej jazdy stratilo. Testovali sme ju v bikeparku na Košútke aj na trailoch, kde sa nahor šliape na biku a ani remienok ani peny na čele sme po prvej jazde už necítili.

Hneď na úvod musíme povedať, že helma je naozaj vzdušná a aj keď vám na hlavu pečie jarné slnko, nemáte pocit, že sa v nej varíte. Oceňujeme pracku Fidlock, ktorá sa vďaka magnetu zapína takmer sama a ani v rukaviciach sme s tým nemali najmenší problém.

Na straničky dioptrických okuliarov je dostatok miesta, takže ak nosíte zjazdové okuliare OTG alebo počas výšľapov na endure klasické slnečné, budete spokojní. Keď sme vymenili „malé“ okuliare za zjazdové, nevšimli sme si, že by prilba ich pohodlnému noseniu nejako bránila.

Vetracie otvory sú vyplnené materiálom Koroyd®, čiže vám cez ne nevletia hmyz, skalky ani kusy hliny či blata, ale zároveň zostávajú maximálne priedušné.

Naopak, otvor v tvárovej časti je dostatočne štedrý na to, aby sa doňno zmestili aj relatívne veľké okuliare. Jedinou nevýhodou je, že si ich po jazde, napríklad počas vývozu vlekom, nemáte ako „odložiť“ na čelo, pretože šilt prilby nie je vyklápací.

Vo výhľade však vôbec nebráni a ani periférne sme ho počas jazdenia na trailoch neregistrovali. Chránič brady necháva pred ústami dosť miesta a nebráni napiť sa počas výšľapu z hadičky vodného vaku, ani si rukou utrieť nos. Prilbu sme našťastie neotestovali na to, na čo je určená, teda ochranu hlavy pred následkami pádu.

Na straničky dioptrických okuliarov je dostatok miesta, takže ak nosíte zjazdové okuliare OTG alebo počas výšľapov na endure klasické slnečné, budete spokojní.

 

 

 

Vaše komentáre

Aktuality

16:43 Birell Bikefest 2024: Registrácia testovacích bicyklov je spustená!

Na webe bikefest.biker.sk pristáli prvé testovacie bicykle od značiek CTM, Forbidden, Rocky Mountain, či Wilier, no po prvýkrát si môžete rezervovať na testovanie aj cyklistické tretry. Prinesie ich so sebou Shimano.

16:38 Najhoršia bola prvá polhodina. Wout van Aert opisuje pád, pri ktorom utrpel zlomeniny rebier, kľúčnej aj hrudnej kosti.

Van Aert utrpel najhoršie zranenia zo všetkých pretekárov, ktorí skončili na zemi pri hromadnom páde na klasike Dwars door Vlaandren.

14:14 Foto: Ako to vyzeralo na prezentácii tímov na Giro d’Italia 2024.

176 jazdcov z 22 tímov má za sebou prezentáciu a najbližšie tri týždne ich čaká 21 etáp s celkovou dĺžkou 3 408 km a prevýšením 44 650 metrov.

13:49 Foto: Tím EF Education musel na Giro d’Italia vymeniť ružové dresy za čierne.

Keďže ružový dres symbolizuje lídra na Gire, americký tím musel zmeniť farbu dresov, aby sa nemýlili s vedúcim jazdcom celkovej klasifikácie.

11:37 Slovenská polícia spustila absurdnú kampaň: Buď cyklista, nie egoista.

Minulý rok zomrelo na Slovensku 13 cyklistov a došlo k stovkám nehôd. Napriek tomu polícia nevyzýva k ohľaduplnosti vodičov áut voči cyklistom, ale naopak, cyklistov kritizuje už v slogane kampane.

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu