Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

ZSSK: Cyklistov vo vlakoch ich vidíme radi, sú našimi spojencami v ťažení za ekologickejšiu dopravu

Usmievajte sa, kedy to len ide, buďte na našich ľudí milí, rešpektujte necyklistov, noste rúško počas celej cesty vlakom a svet bude pre všetkých krajší, píše generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký.
Biker
Cyklistom sú vo vlakoch ZSSK k dispozícii aj pojazdné úschovne bicyklov a batožín

Generálny riaditeľ a predseda predstavenstva slovenského národného dopravcu Filip Hlubocký zverejnil blog, v ktorom hovorí o posledných zmenách v pravidlách pre cestovanie vlakom s bicyklom.

Filip Hlubocký odkazuje tiež na náš článok, v ktorom sme kritizovali národného prepravcu za zdraženie cestovania s bicyklom. Sme radi, že sme boli súčasťou upozornenia na tento problém a tiež, že ZSSK dokázala pohotovo zareagovať a systém povinných miestenok pre regionálne rýchliky zrušila.

Text blogu Filipa Hlubockého:

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) vypočula hlas verejnosti. Po diskusiách so zástupcami cyklistov sme od dnes (22. 5. 2020) zmenili povinne miestenkový systém pre bicykle – vyňali sme z neho regionálne rýchliky (RR).

Bez miestenky tak cyklisti budú môcť jazdiť vo vlakoch typu Os, REX a RR. V ostatných diaľkových vlakoch systém ostane bez zmeny. Prečo k tomu prišlo, prečo sme nezrušili miestenky aj na rýchlikoch a čo vlastne máme proti cyklistom, to všetko sa dozviete z tohto blogu. A tí naozaj pozorní si v ňom všimnú ešte jednu dobrú správu, o ktorej sme nikomu nepovedali.

Vášniví cyklisti brániaci svoje práva sa nám postarali o rušný začiatok týždňa. Miestenky pre bicykle na diaľkových vlakoch, boli súčasťou našej žiadosti o viaceré zmeny v prepravnom poriadku, o ktoré sme ministerstvo dopravy dlhodobo žiadali, boli zavedené do praxe. Parlamentné voľby, vymenovanie novej vlády a koronakríza však proces schvaľovania spomalili.

Zmena mala riešiť problémy, ktorým sme za posledné roky vďaka veľkému nárastu prepravy cestujúcich s bicyklami čelili (pozrite si tabuľku úplne dole). Išlo najmä o konfliktné situácie pre prepĺňanie bicyklovej kapacity diaľkových vlakov a tiež pre ich spomaľovanie kvôli neustálym nakládkam, vykládkam či hľadaniu vhodného „voľného“ vozňa, najmä cestujúcimi cyklistami na krátke trasy.

Pre lepšiu predstavu, nové povinné a spoplatnené miestenkovanie sa týkalo asi jednej desatiny našej dennej bicyklovej kapacity (t. j. 3-tisíc vs. 28-tisíc miest). Od predpandémiovej žiadosti po dnešný postkrízový dnešok sa ale situácia v našich vlakoch radikálne zmenila. Cestujúcich je omnoho menej. Dnes, podobne ako v roku 2016, musíme bojovať o každého z nich.

Nové miestenkovanie ostáva v platnosti na rýchlikoch a medzinárodných diaľkových spojoch (Ex, IC, EC a pod.). Vlaky RR, REX a Os budú s bicyklami fungovať po starom. Teda každý môže prísť s bicyklom na stanicu a dúfať, že podobný nápad nebude mať priveľa jeho kolegov-cyklistov.

Výhodou miestenky je, že zákazník presne vie, v ktorom vozni má vyhradené miesto pre bicykel, a tak odpadá aj jeho behanie okolo vlaku a hľadanie vhodného miesta. Prestoje vlakov sa aj týmto opatrením obmedzia a nástup sa urýchli.

Nové elektrické jednotky, ktoré budú od leta brázdiť žilinské a priľahlé koľaje, majú mať v kratšej verzii minimálne 7 miest pre bicykle, v dlhšej minimálne 9.
Čo máme proti cyklistom? Nič.

Sú našimi spojencami v ťažení za ekologickejšiu dopravu a vo vlakoch ich vidíme radi. S príchodom leta od 14. 6. 2020 dokonca posilníme naše bicyklové kapacity v rýchlikoch na trase Košice – Žilina – Bratislava o vozeň typu Bpeer, čím sa zvýši kapacita miest v jednom takomto vlaku z 11 na 17 miest, teda o 6 miest.

Navyše, v júni pribudnú na koľaje aj IC vlaky, ktoré majú tiež určitú bicyklovú kapacitu (konkrétne 5 miest). Pokračuje aj prísun nových vlakov na koľaje. Na obrázkoch vidíte naše nové moderné vlakové jednotky z Vrútok a Plzne, ktoré ešte viac zjednodušujú cyklistom, ale i mamičkám a imobilným cestujúcim, jazdu vo vlaku.

Škoda, že populárny bratislavský cyklovláčik a viaceré regionálne vlakové projekty ako dôsledok koronakrízy samosprávy tento rok nepodporia. Skalní cyklisti a milovníci vlakov majú u nás na výber z viacerých produktov:

  • jednorazové cestovné lístky na bicykel,
  • traťové predplatné cestovné lístky na bicykel (týždenný = 4 €, mesačný = 8 €), ktoré môže cestujúci využiť v regionálnych vlakoch v prípade pravidelných ciest na rovnakom traťovom úseku (napr. do práce – z práce),
  • týždenné sieťové cestovné lístky na bicykel (6 €), ktoré si môže cestujúci zakúpiť v prípade záujmu o cykloturistiku a použiť ich vo všetkých vlakoch s výnimkou InterCity, a to vrátane tratí tatranskej elektrickej železnice a ozubnicovej železnice.
Ako dostať bez problémov do vlaku bicykel?

Po prvé, veľmi pekne prosíme, využívajte rezervácie tam, kde je to možné, a ak chcete ísť bicyklom viacerí, nahláste sa nám na info@slovakrail.sk. Lístok aj miestenku na bicykel si kúpite priamo z pohodlia domova prostredníctvom responzívneho e-shopu.

Ak ste sa rozhodli spontánne a už ste na stanici, stačí zájsť do pokladnice, kde vám kolegovia cestovné doklady radi predajú. Ešte je tu jedna možnosť, ktorá platí iba v „osobákoch“, a to je SMS, ktorú pošlete na číslo 2255.

Pri diaľkových vlakoch (R, IC, EC….) je to jednoduché, keďže ste si pre bicykel kúpili lístok aj miestenku. Po jej zakúpení máte istotu, že sa s bicyklom do vlaku dostanete! Výhodou povinnej miestenky je fakt, že zákazník presne vie, v ktorom vozni má vyhradené miesto pre bicykel, a tak odpadá aj jeho behanie okolo vlaku a hľadanie vhodného miesta.

Bicykel má pod dohľadom zavesený na „háku“ vo svojej tesnej blízkosti a má ho pod dozorom. V niektorých vybraných vlakoch máme pojazdné úschovne batožín (PUB), ktoré sú označené piktogramom bicykla. Stačí nájsť vozeň, bicykel podáte vlakvedúcemu, ktorý ho uloží a pri vystupovaní vám ho zasa podá.

Dieselmotorové jednotky, ktoré postupne prichádzajú na Zvolensko, majú kapacitu minimálne 3 až 6 miest pre bicykle v závislosti od typu jednotky.

Vo vlakoch kategórie RR, REX a Os k zmenám neprišlo. So svojimi bicyklami sa môžete prepravovať rovnako ako doposiaľ – len za cestovné, t. j. bez nutnosti zakúpiť si miestenku pre bicykel. Lístok si viete kúpiť prostredníctvom responzívneho e-shopu, v pokladnici na stanici alebo v osobákoch prostredníctvom spomínanej SMS, ktorú pošlete na číslo 2255.

Kapacity nie sú obmedzené, snažíme sa odviezť každého. Stačí prísť na stanicu a hľadať vozeň s piktogramom bicykla. V niektorých vláčikoch si bicykel zavesíte na „hák“, v tých starších máme vyhradené miesta v prvom a poslednom vozni v predstavkoch. Ale prosím, slová o neobmedzených kapacitách berte s rozumnou rezervou a VŽDY rešpektujte pokyny mojich kolegov.

Ak povedia, že cyklopartia nemôže byť spolu v jednom vozni, tak nemôže. Ak povedia, že neobmedzené kapacity sa práve obmedzujú, tak je to vybavená vec – konečná. Samozrejme, keď máte pocit, že sa vám deje neprávosť, napíšte nám a my to preveríme, no v danej chvíli platí slovo vlakvedúceho.

Čo robiť, ak nastupujete tam, kde nie je pokladnica, prípadne je zatvorená, alebo ste si nespravili rezerváciu? V tomto prípade si lístok aj miestenku môžete kúpiť prostredníctvom nášho responzívneho e-shopu, pri osobných vlakoch SMS-kou na číslo 2255.

A nakoniec prosba: usmievajte sa, kedy to len ide, buďte na našich ľudí milí, rešpektujte necyklistov, noste rúško počas celej cesty vlakom a svet bude pre všetkých krajší.

Aktuality

Včera 12:09 Ako sledovať naživo Giro d’Italia 2024?

Talianska Grand Tour sa uskutoční od 4. do 26. mája a 176 jazdcov čaká 21 etáp s celkovou dĺžkou 3 408 km a prevýšením 44 650 metrov.

Včera 09:10 Detaily 1. etapy Giro d’Italia 2024: Dĺžka, prevýšenie a najväčší favoriti.

Giro sa začne relatívne krátkou 136 km dlhou etapou s kopcovitým profilom a dá sa očakávať súboj favoritov celkovej klasifikácie.

03.05.2024 Birell Bikefest 2024: Registrácia testovacích bicyklov je spustená!

Na webe bikefest.biker.sk pristáli prvé testovacie bicykle od značiek CTM, Forbidden, Rocky Mountain, či Wilier, no po prvýkrát si môžete rezervovať na testovanie aj cyklistické tretry. Prinesie ich so sebou Shimano.

03.05.2024 Najhoršia bola prvá polhodina. Wout van Aert opisuje pád, pri ktorom utrpel zlomeniny rebier, kľúčnej aj hrudnej kosti.

Van Aert utrpel najhoršie zranenia zo všetkých pretekárov, ktorí skončili na zemi pri hromadnom páde na klasike Dwars door Vlaandren.

03.05.2024 Foto: Ako to vyzeralo na prezentácii tímov na Giro d’Italia 2024.

176 jazdcov z 22 tímov má za sebou prezentáciu a najbližšie tri týždne ich čaká 21 etáp s celkovou dĺžkou 3 408 km a prevýšením 44 650 metrov.

Zavrieť reklamu