Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Technika jazdy

Návod: 4 tipy, ako sa udržať vo vrchnej stope

Ako si vybrať stopu cez náročnú zjazdovú sekciu a nevypadnúť z nej.
Martin Sarvaš
Radšej sa naučte správne techniku, aby ste to potom takto nemuseli zachraňovať. Aj keď musíme uznať, že aj to je veľké umenie.

Ak máte na zjazdovej sekcii trailu na výber viacero stôp, tá najvrchnejšia je obvykle najrýchlejšia, najpriamejšia alebo najhladšia, avšak len zriedka tá najjednoduchšia.

Tak ako pri mnohých iných jazdeckých technikách, aj tu je najdôležitejší nájazd. Aby ste z vrchnej stopy nevypadli, budete potrebovať rovnováhu a stabilitu.

Najčastejšou chybou pri nájazde do vrchnej stopy je príliš vysoká rýchlosť. Nájazd by práveže mal byť pomalší a zrýchľovať by ste mali až priamo v stope.

1. Brzdenie

Nabrzdite si v predstihu, aby sa bike nezačal na vjazde do vrchnej stopy šmýkať nadol. Je lepšie zabrzdiť trochu príliš než príliš málo.

Vaším cieľom je pri samotnom prejazde zrýchliť, nie pri ňom naďalej brzdiť. Ak vojdete do stopy príliš rýchlo, budete musieť použiť brzdy a to naruší plynulosť aj rovnováhu.

2. Zatáčanie

Ešte pred vjazdom by ste mali dostať bike do čo najpriamejšej pozície. Zatáčať v technickej stope je veľmi náročné a je oveľa jednoduchšie prejsť ťažkú sekciu čo najpriamejšie.

Niekedy sa oplatí obetovať plynulosť na vjazde na úkor zatáčania uprostred náročnej sekcie. Nabrzdite si teda razantne a dostaňte bike do uhlu, aký potrebujete na prejazd.

3. Prejazd

Žiadne brzdenie, minimálne zatáčanie a stabilná jazdecká pozícia – to sú tri kľúčové veci, na ktoré by ste mali pri samotnom prejazde vrchnej stopy myslieť. Bike bude dole kopcom prirodzene akcelerovať.

Stabilita pochádza z reči vášho tela. Vyhnite sa agresívnym prenosom ťažiska a mykaniu za rajdy. Kľuky držte v jednej rovine, pokrčte lakte a dovoľte biku, aby pod vami pracoval.

4. Výjazd

Pravidlo číslo jeden je vždy pozerať tam, kam chcete ísť – bike bude prirodzene nasledovať. Hneď ako si nabrzdíte a natočíte bike, uprite pohľad na výjazd zo sekcie na konci vybranej stopy. Tú ste videli a vybrali si ju ešte pred samotným vjazdom do nej.

Nemusíte sa preto pozerať pod predné koleso. Všetky korekcie smeru a ťažiska by mali vyplývať len z toho, čo pod vami robí bike, nie z toho, čo vidíte.

Vaše komentáre

Aktuality

11:37 Slovenská polícia spustila absurdnú kampaň: Buď cyklista, nie egoista.

Minulý rok zomrelo na Slovensku 13 cyklistov a došlo k stovkám nehôd. Napriek tomu polícia nevyzýva k ohľaduplnosti vodičov áut voči cyklistom, ale naopak, cyklistov kritizuje už v slogane kampane.

10:30 Giro d’Italia 2024: Detaily trasy & dĺžky, prevýšenia a profily všetkých etáp.

Trasa Giro d’Italia 2024 je výrazne ľahšia v porovnaní s predošlými rokmi, ale stále sa môžeme tešiť na legendárne stúpania Mortirolo či Stelvio.

09:31 Red Bull-Bora-Hansgrohe bude nový názov nemeckého tímu od Tour de France 2024.

„S príchodom Red Bullu máme veľké, veľké ciele a Tour de France nie je jediným cieľom,“ hovorí šéf tímu Ralph Denk, pričom cieľom je stať sa najlepším tímom na svete.

Včera 18:03 Demi Vollering bola najsilnejšia v dojazde do kopca a vyhrala 5. etapu Vuelta España Femenina.

Etapa sa končila 3,2 km dlhým stúpaním Alto del Fuerte Rapitán s priemerným sklonom 8,1 %. Vollering zaútočila necelý kilometer pred koncom a do cieľa prišla sama pred Yarou Kastelijn a Elisou Longo Borghini.

Včera 12:04 Peter Sagan na Giro d’Italia: Jeden z najlepších výkonov v kariére a honba za cyklámenovým dresom.

„Keď sa to konečne upokojilo, začal som hrať mŕtveho chrobáka. Cítil som, že sa mi ide dobre a chcel som sa trochu pohrať s ich hlavami, aby si mysleli, že nevládzem,“ opisuje Peter Sagan desiatu etapu na Gire v roku 2020, ktorú vyhral po 133 km v úniku a 12-kilometrovom sóle.

Zavrieť reklamu