5 dôvodov, prečo budú ráfikové brzdy o chvíľu už len minulosťou
V uplynulej sezóne sme mohli vidieť u veľkého množstva profesionálnych cestných cyklistov, že jazdili na bicykloch s kotúčovými brzdami. Dôvodom je fakt, že Medzinárodná cyklistická únia (UCI) povolila vo všetkých pretekoch používanie takýchto bŕzd.
Faktom tiež je, že kotúče mohli byť pri súčasných technológiach povolené už minimálne dva roky a UCI bola dosť silne kritizovaná za nepochopiteľný zákaz dikových bŕzd v profi pelotóne, keďže dôvodom mala byť bezpečnosť pretekárov.
Ale niet divu, že to toľko trovalo, keďže UCI rieši také pravidlá, ako napríklad obmedzenie výšky ponožiek pretekárov.
Keď kotúče spôsobili zranenia
Jeden z mála prípadov, kedy disk brzdy spôsobil zranenie pretekára, bolo v roku 2016, kedy Francisco Ventoso spadol počas pretekov Paríž-Roubaix a kotúč mu porezal nohu v oblasi holene.
Známejším prípadom bolo prerezanie tretry Owaina Doulla kotúčom Marcela Kittela na pretekoch Okolo Abu Dabi vo februári 2017.
Iné prípady zranení kotúčovými brzdami v cestnej cyklistike nám nie sú známe.
Prečo teda prejsť na brzdy, ktoré sú nebezpečné?
Odpoveď je jednoduchá. Stačí si vymenovať všetky dôvody, v čom sú kotúčové brzdy lepšie, a teda zároveň aj bezpečnejšie (!) ako ráfikové.
Lepšia dávkovateľnosť, efektívnosť v suchých i vlhkých podmienkach a cyklisti sú s nimi teda jednoducho rýchlejší. A o čo ide všetkým cyklistom? Predsa o rýchlosť. Ale ako sme už uviedli vyššie, všetky výhody kotúčov sa prenášajú aj do bezpečnosti, pretože jazdec má s diskovými brzdami omnoho väčšiu kontrolu nad bicyklom.
Sú síce ťažšie, ale aj tak rýchlejšie
Ale keďže hovoríme o cestných cyklistoch, treba priznať, že im ide samozrejme aj o gramy. Avšak aj napriek väčšej váhe kotúčových bŕzd v porovnaní s ráfikovými, sú cyklisti s diskami jednoducho rýchlejší, pretože najmä pri zjazde môžu brzdiť omnoho neskôr.
Specializedu dokonca vo svojom aerodynamickom tuneli otestoval a porovnal disky a ráfikové brzdy a aj z tohto testu vyšli kotúčové brzdy rýchlejšie.
Po legalizácii diskových bŕzd cyklistickou úniou UCI ich začali výrobcovia cestných bicyklov vo veľkom montovať na svoje rámy. A dokonca nielen na klasické cestné bicykle, ale aj na aero i triatlonové bicykle.
Prečo budú ráfikové brzdy čoskoro minulosťou?
V horskej cyklistike sú v súčasnosti ráfikové brzdy už iba minulosťou a je možné, že o pár rokov to tak bude aj v cestnej cyklistike. A ak vám náhodou nestačili doposiaľ uvedené informácie, tu je päť dôvodov, prečo je to tak.
1. Prechod na kotúčové brzdy a širšie kolesá
Všetci veľkí výrobcovia cestných bicyklov prechádzajú na kotúčové brzdy. Moderné cestné aero bicykle, triatlonové i cyklokrosové bicykle majú už takmer všetky disky. Okrem toho máte s kotúčmi viac priestoru v ráme, a teda aj viac priestoru pre širšie gumy, ktoré sú zároveň pohodlnejšie.
2. Slabá brzdná sila i dávkovateľnosť
Oproti diskom majú kotúče omnoho väčiu brzdnú silu i dávkovateľnosť, takže môžete brzdiť pohodlnejšie a s väčším citom, takže má jazdec väčšiu kontrolu nad bicyklom.
3. Účinnosť v suchu i daždi
Ak máte ráfikové brzdy a už ste niekedy jazdili v daždi, tak viete ako fungujú. Nie dobre – brzdná sila ide zásadne dole a s dávkovateľnosťou je to asi ešte horšie. Kotúče majú naopak skvelú schopnosť brzdiť efektívne v suchu aj vlhku.
4. Kotúče nie sú nebezpečné (!)
Aj keď UCI nechcela povoliť kotúčové brzdy práve s odôvodnením, že sú nebezpečné, opak je pravdou. A vyplýva to z predošlého bodu – jazdec má s diskami bicykel viac pod kontrolou ako s ráfikovými brzdami.
5. Sú škaredé
Áno, je to tak. Sú škaredé. Alebo teda aby sme niekoho neurazili – nie sú také pekné ako kotúčové. Keď sa pozriete na bicykle s diskovými brzdami, vyzerajú vo veľkej väčšine omnoho lepšie ako akýkoľvek bicykel s „kaliperkami“, a to môžu mať všakovako integrované hadice. Bicykle s kotúčovými brzdami sú jednoducho pekné a elegantné.
Čo z toho vyplýva?
Asi iba toľko, že ak sa náhodou chystáte kúpiť si nový cestný bicykel, skúste sa aspoň previezť na bicykli s kotúčovými brzdami a porovnať si to naživo s ráfikovými.
Je totiž dosť možné, že o pár rokov budú výrobcovia produkovať rámy prevažne s úchytmi pre kotúčové brzdy a s tým súvisí aj vývoj kolies, ktoré sa pomaly prispôsobujú trhu a výrobcom bicyklov, takže budú rovnako vyvíjať svoje kolesá pre kotúče.
Aké brzdy preferujete?
Vaše komentáre