Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Horské bicykle

Test: Trek Top Fuel 8

Klasický XC pretekár, ktorému by veľmi pomohli lepšie kolesá.
Hodnotenie: 3/5
2 799
Biker

Verdikt: Tuhý rám a klasicky pretekársky vyladené odpruženie, no kolesá pôsobia pomaly a ovládanie je konzervatívne.

Plusy: Tuhý rám a odpruženie vyladené na efektívne pedálovanie.

Plusy: Vzhľadom na cenu celkom dobrá výbava, ak hľadáte dvojprevodník.

Mínusy: Konzervatívne ovládanie, ktoré až tak nevzbudzuje sebavedomie.

Mínusy: Kolesá a plášte ukrajujú z akcelerácie aj zo zotrvačnosti v náročnom teréne.

Detaily

 

Overená platforma
Top Fuel používa rovnaký systém odpruženia ABP, otočnú vložku Mino Link a plávajúci tlmič ako väčšina celoodpružených bikov Trek.

 

Tenké nohy
Vidlica Fox Rhythm s 32 mm nohami nemá ľahučkú konštrukciu Step-Cast ako topmodely, no stále je podstatne ľahšia ako väčšina trailových vidlíc s 34/35 mm nohami.

 

Jasný upgrade
Výmena kolies a plášťov je najrýchlejšou cestou k rýchlosti navyše.

Najlacnejší Top Fuel v rade je tuhý a jeho jazdné vlastnosti budú vyhovovať tým, ktorí neradi menia to, čo funguje. Nechodí však tak hladko a nepôsobí tak rýchlo ako konkurencia na ďalších stranách.

Rám
Model Top Fuel sa dá kúpiť aj s celokarbónovým rámom alebo s karbónovým predkom. TF8 je však celý z hliníka. Hmotnosť 2,725 g vrátane tlmiča však vôbec nie je zlá a vďaka krátkemu vahadlu z jedného kusa kovu a širokému náboju v štandarde Boost je aj pekne tuhý.

Unikátny tlmič RE:aktiv je uchytený „plávajúcim“ spôsobom, teda stláčaný z oboch strán naraz. Na vahadle nájdete otočnú vložku Mino Link, ktorou sa dá meniť geometria o pol stupňa. Rám je pripravený aj na čiastočne vnútorné vedenie teleskopickej sedlovky.

Komponenty

V tomto teste je druhým najlacnejším bikom, no brzdy Shimano Deore s pohonom SLX fungujú úplne bezproblémovo. Nevadí nám ani dvojpíla RaceFace namiesto jednoprevodníka – stále sa nájdu pretekári, ktorí ju ocenia.

Vidlica Fox chodí hladko a neváži veľa a kontaktné body od Bontrageru sú pohodlné. Zmenili by sme len kolesá, tie biku na agilite príliš nepridávajú.

Jazda

Okrem toho, že je Top Fuel 8 druhý najlacnejší v teste, je postavený na najstaršom ráme. Jazdné vlastnosti aj preto pôsobia konvenčne – tak ako to bolo ešte pred pár rokmi štandardom. Má najstrmší hlavový uhol v teste (70 stupňov), a preto pôsobí o niečo nervóznejšie a menej stabilne.

Trek tiež zvolil dlhý predstavec (90 mm) v kombinácii s úzkymi (720 mm) rajdami. S ťažiskom viac vpredu má predné koleso menšiu tendenciu vypadnúť zo stopy. Jednoducho klasický recept na geometriu pretekárskeho XC-čka, ktorý možno mnohí ocenia. Ak však chcete posunúť svoju techniku a sebavedomie na iný level, ostatné biky v teste budú o niečo lepšou voľbou.

Kolesá Bontrager odeté do plášťov rovnakej domácej značky sú asi najväčšou brzdou živosti tohto bicykla. Dokopy vážia 4,83 kg a Top Fuel s nimi akceleruje skôr pozvoľna než bleskovo. Plášte síce sú v najvyššej verzii Team Issue, no pre relatívne starú kostru nie sú také poddajné a nedržia tak dobre ako iné v tomto teste. Výhodou však je, že sa neopotrebujú tak rýchlo. Keď sme však tieto kolesá vymenili za podstatne ľahšie z Giantu na ďalšej strane, celý bike citeľne ožil.

Zadné odpruženie patrí skôr k tým tuhším, no to je rovnako ako výber kokpitu skôr cieľom než nedostatkom, ktorý bude vyhovovať dlhoročným pretekárom, ktorí necítia potrebu nič meniť na overenom recepte. Na trhu však existujú aj citlivejšie chodiace XC biky, ktoré pritom neukrajujú nič z rýchlosti, najmä v rozbitom teréne, kde je základom udržanie zotrvačnosti.

Výsledkom všetkých týchto vlastností je bike, ktorému by sme len pred pár rokmi nemali veľmi čo vytknúť. V porovnaní s progresívnejšími konkurentami v tomto teste však nikdy nepôsobil tak rýchlo ani živo – a presne to sú tie vlastnosti, ktoré na XC-čku väčšina ľudí hľadá. Je však pravda, že z tohto testu je druhý najlacnejší, a rýchla výmena kolies dokázala, že má potenciál jazdiť hladšie a rýchlejšie.

www.bajkula.sk

Vaše komentáre

Aktuality

16:43 Birell Bikefest 2024: Registrácia testovacích bicyklov je spustená!

Na webe bikefest.biker.sk pristáli prvé testovacie bicykle od značiek CTM, Forbidden, Rocky Mountain, či Wilier, no po prvýkrát si môžete rezervovať na testovanie aj cyklistické tretry. Prinesie ich so sebou Shimano.

16:38 Najhoršia bola prvá polhodina. Wout van Aert opisuje pád, pri ktorom utrpel zlomeniny rebier, kľúčnej aj hrudnej kosti.

Van Aert utrpel najhoršie zranenia zo všetkých pretekárov, ktorí skončili na zemi pri hromadnom páde na klasike Dwars door Vlaandren.

14:14 Foto: Ako to vyzeralo na prezentácii tímov na Giro d’Italia 2024.

176 jazdcov z 22 tímov má za sebou prezentáciu a najbližšie tri týždne ich čaká 21 etáp s celkovou dĺžkou 3 408 km a prevýšením 44 650 metrov.

13:49 Foto: Tím EF Education musel na Giro d’Italia vymeniť ružové dresy za čierne.

Keďže ružový dres symbolizuje lídra na Gire, americký tím musel zmeniť farbu dresov, aby sa nemýlili s vedúcim jazdcom celkovej klasifikácie.

11:37 Slovenská polícia spustila absurdnú kampaň: Buď cyklista, nie egoista.

Minulý rok zomrelo na Slovensku 13 cyklistov a došlo k stovkám nehôd. Napriek tomu polícia nevyzýva k ohľaduplnosti vodičov áut voči cyklistom, ale naopak, cyklistov kritizuje už v slogane kampane.

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu