Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Cestné bicykle

Test: Specialized Allez Elite

Obľúbená ľudová voľba podstúpila zásadný redizajn.
Hodnotenie: 4/5
1 299
bikeradar

 

Verdikt: Starý dobrý Allez je teraz ešte všestrannejší, a pritom nestratil nič z jazdného komfortu.

Plusy: Pohon Shimano 105, ľahké a široké ráfiky DT Swiss, oproti minuloročnému modelu lepší komfort aj všestrannosť

Mínusy: Brzdy nie sú zo sady 105

Kúpte ak: Chcete naozaj kvalitný hliníkový rám s čistým dizajnom, sadu Shimano 105, všestranný bicykel a komfort pri jazde

Allez je v portfóliu Specializedu už do roku 1980. Vtedy bol samozrejme postavený z tenučkých oceľových trubiek. V posledných rokoch predstavoval Allez vstupnú bránu do sveta výkonnostných cestných bicyklov značky, bol postavený z hliníka, trubky mali masívny priemer, a nápadne pripomínali karbónový model Tarmac vrátane charakteristicky oblúkovej hornej rámovej trubke.

O pol kila ľahší

Na rok 2018 však Allez prešiel zásadným redizajnom. Zhodil takmer pol kila, hlavová trubka mu narástla o 10 mm, sedlové vzpery zadnej stavby sa napájajú podstatne nižšie na sedlovej trubke ako doteraz, a kolesá Axis vlastnej značky nahradili široké ráfiky R460 od DT Swiss predpripravené na použitie bez duší.

Novinkou sú aj závity na namontovanie zadného nosiča, a nájdete tu aj úhľadné schované úchyty na blatníky. Kabeláž je skrytá a po novom vedie vnútrom rámu. Podstatným parametrom je 11-rýchlostná sada 105 namiesto 10-rýchlostnej Tiagry. Aj kvôli tomu stojí o kúsok viac ako minuloročný model, no nárast ceny si evidentne dokáže obhájiť.

Hliníkový rám, no kvalitné komponenty

V tejto cenovej hladine existujú dva prístupy – tým prvým je zvoliť drahší karbónový rám a následne ho osadiť lacnejšími komponentami.

Specialized naopak zostáva pri hliníku a vďaka tomu si môže dovoliť ohádzať Allez Elite veľmi dobrými dielmi. Výsledné hmotnosti sú častokrát takmer identické, a vďaka kónickej karbónovej vidlici by ste pri jazde len ťažko rozoznali jeden materiál rámu od druhého. 

Odbočkou od sady Shimano 105 sú kľuky Praxis Alba. V praxi (haha) však fungovali dobre.
Praxis namiesto Shimana

Sadu Shimano 105 v tejto cenovej hladine vidíme veľmi radi, a hoci kľuky iných značiek sú väčšinou len snahou výrobcov ušetriť na komponente, na ktorý zákazníci možno až tak nepozerajú, tieto značky Praxis vyzerajú celkom k svetu, a hladkosť a presnosť radenia po ich prevodníkoch je na nerozoznanie od Shimana.

Vďaka 11-tim rýchlostiam s 11-32 zubami má Allez Elite k dispozícii široký rozsah prevodov bez výrazných skokov medzi jednotlivými rýchlosťami. Chcete trochu pomôcť do kopca? 32-zubový pastorok je váš najlepší kamarát.

Komfortnejší ako predošlý model

Hlavový uhol sa naprieč celým radom pohybuje okolo 73 stupňov, a zvýšená hlavová trubka si jazdca posadí do neutrálnej pozície – nie úplne pretekársky nízkej a natiahnutej, no ani nie výletnícky vzpriamenej.

Zvyšné úpravy na ráme mali pozitívny dopad, a nový Allez je citeľne komfortnejší v porovnaní s tým minuloročným. Lepšiu absorbciu vibrácií majú zrejme na svedomí nízko napojené vzpery zadnej stavby. Sedlo Specialized Toupé sedelo dobre viacerým našim testerom, a širšie 25 mm plášte rovnako pomáhajú izolovať jazdca od cesty o niečo lepšie.

Specialized Allez Elite sme prevetrali na cestách okolo juhofrancúzskeho Peille.

Čo však Allez nestratil, je pocit, že výkon kvadricepsov nevychádza nazmar. Krátka zadná stavba je tuhá, karbónová vidlica s kónickým krkom presne sleduej stopu, a tuhšie v zákrutách a pod záberom pedálov pôsobia aj nové kolesá. Hore kopcom sa môžete do pedálov naplno oprieť, a dolu z neho sebavedomo triafať apexy zákru.

Multifunčný cesťák

Redizajnovať obľúbený model je vždy neľahká úloha, no Specialized ju zvládol veľmi dobre. Nový Allez Elite je výborný. Všetko dobré z predchádzajúceho modelu ponechal, no pridal nižšiu hmotnosť, vyšší komfort aj všestrannosť vďaka úchytom na nosič a blatníky, aj možnosti prekonvertovať kolesá na bezdušové. Zvláda všetko od dochádzania do práce, cez zhadzovanie kíl, až po výjazdy s kamarátmi, či mimosezónny tréning.

Okrem čiernobieleho je v ponuke aj ostro zelený a šedoružový. Oveľa lepšie vyzerá aj zadná brzda vedená vnútrom, ktorá už nevisí pod spodnou rámovou trubkou ako šnúra na prádlo.

Vaše komentáre

Špecifikácia

Materiál rámu
E5 aluminium
Veľkosti
49cm 50cm 52cm 54cm 56cm 58cm 61cm
Riadidlá
Specialized Shallow Drop
Hlavové zloženie
Integrated
Predstavec
Specialized 3D forged alloy
Brzdy
Tektro Axis
Kazeta
Shimano 105 11-28
Kľuky
Praxis Alba 50/34
Vidla
FACT carbon, tapered
Kolesá
DT R460 rims, sealed cartridge hubs
Stredové zloženie
Praxis
Predný plášť
Specialized Espoir Sport 25mm
Váha predného kolesa g
1280
Zadný plášť
Specialized Espoir Sport 25mm
Váha zadného kolesa g
1860
Prešmykač
Shimano 105
Prehadzovač
Shimano 105
Reťaz
KMC X11EL
Sedlo
Body Geometry Toupé Sport
Sedlovka
Alloy
Radenie
Shimano 105
Váha kg
8.83
Testovaná veľkosť
56cm
Offset vidly
4.5
Trail
6.3
Hlavový uhol
72
Uhol sedlovej rúrky
73
Dĺžka zadnej stavby cm
42
Dĺžka sedlovej rúrky cm
48
Dĺžka hornej rúrky rámu cm
55.5
Rázvor kolies cm
100.5

Aktuality

10:33 Držať tempo s Tadejom Pogačarom sa nevyplatí. Ben O’Connor to skúsil a doplatil na to veľkou stratou.

Ben O’Connor bol jediný, kto sa pokúsil udržať tempo s Tadejom Pogačarom po jeho útoku v závere 2. etapy Giro d’Italia. Už po 300 metroch však zaostal a nakoniec prišiel do cieľa s minútovou stratou.

10:08 Tadej Pogačar vyhral etapu na Gire bez cyklopočítača: Musíte len viac počúvať svoje telo.

25-ročný Slovinec dostal defekt a spadol v úvode rozhodujúceho stúpania. Napriek tomu dokázal zvíťaziť a oblečie sa do ružového dresu lídra Giro d’Italia.

09:25 Detaily 3. etapy Giro d’Italia 2024: Dĺžka, prevýšenie a najväčší favoriti.

Prvá rovinatá etapa má 165 km, prevýšenie len 831 m a očakávame dojazd v hromadnom šprinte. Najväčší favoriti sú Tim Merlier a Olav Kooij.

Včera 17:18 Tadej Pogačar suverénne vyhral druhú etapu Giro d’Italia aj napriek defektu a pádu pred rozhodujúcim stúpaním.

Na druhom mieste skončil Daniel Martinez a tretí finišoval Geraint Thomas. Pogačar sa po premiérovom víťazstve na Gire oblečie do ružového dresu.

Včera 14:10 Viktória Chladoňová skončila celkovo druhá po skvelých výkonoch na juniorskom etapáku vo Francúzsku.

Chladoňová vybojovala na pretekoch Tour du Gévaudan Occitanie femmes druhé miesto v prvej etape a v druhej etape skončila šiesta. Výborný výsledok dosiahla aj Sofia Ungerová, ktorá skončila celkovo siedma po siedmom a ôsmom mieste v etapách.

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu