Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Horské

Dosiahli sme vrchol modernej MTB geometrie?

Spravili sme prieskum naprieč rôznymi MTB disciplínami s cieľom popísať vývoj geometrie a zamyslieť sa nad tým, či je tu ďalší priestor na posun.
Matúš Bušík
Dosiahli sme vrchol modernej MTB geometrie?

Foto: Max Čistý

Geometria definuje, ako váš bicykel jazdí, ovplyvňuje rozloženie hmotnosti na bicykli, jazdnú pozíciu a v konečnom dôsledku aj vašu istotu na trailoch.

V posledných rokoch väčšina výrobcov rámov tlačí na to, aby ste zostali mierne vpredu. Trendom je aj posun k „progresívnej“ – položenejšej geometrii, ktorá však nezachádza do extrémov.

Každopádne okrem niekoľkých netradičných hodnôt sa však zdá, že krivka sa splošťuje a množstvo výrobcov má veľmi podobné hodnoty, čo vyvoláva otázku: Po 50 rokoch horskej cyklistiky majú výrobcovia konečne správnu geometriu?

Horská cyklistika datuje svoj vznik v roku 1970 v Kalifornii s vytvorením bicyklov tzv. „klunkers“ . Tieto pevné oceľové rámy boli inšpirované plážovými cruisermi a vtedajšími motokroskami. Mali položené hlavové uhly, nízke stredové zloženia a dlhé rázvory kolies na maximalizáciu stability.

Keď sa účelové horské bicykle začali dostávať do hlavného prúdu približne o desaťročie neskôr, ich geometria vyzerala viac ako geometria cestných bicyklov . PRedstavce boli dlhšie, rázvor kolies sa zmenšil a hlavové uhly sa začali zväčšovať.

Našťastie, tieto dni sú preč. Za posledných 10 rokov sa vývoj progresívnej geometrie zrýchlil. Množstvo disciplín, čoraz technickejšie trate a výskum a vývoj pretekárskych tímov, to všetko zohralo svoju úlohu v neustálom vývoji toho, ako dnes vyzerá geometria MTB.

Sme stále na krivke inovácií, alebo priemysel začal brzdiť progresívnu geometriu? Pozrime sa na niektoré z najlepších zjazdových, enduro a trailových bicyklov, aby sme videli, ako sa zmenila ich geometria.

Zjazdové bicykle

Foto: Bartek Wolinski, Red Bull Content Pool

Zjazdové bicykle sa musia popasovať s najdrsnejším terénom na svete a neuveriteľne vysokými rýchlosťami. Sú to stroje zamerané na klesanie, takže určite tu nájdete tú najdrsnejšiu geometriu bez kompromisov.

Pri pohľade na tabuľky geometrie dvoch najpopulárnejších zjazdových bicyklov na trhu, Specialized Demo a Canyon Sender, môžeme vidieť, že geometria zjazdových bicyklov sa za posledných päť rokov takmer nezmenila.

Geometria Canyon Sender bola v posledných rokoch zmenená minimálne.

Začnime uhlom hlavy. Od svojho uvedenia na trh v roku 2016 sa Canyon Sender drží rovnakého 63-stupňového uhla hlavy, napriek tomu, že bol niekoľkokrát revidovaný.

Na porovnanie, Specialized Demo, ktoré malo v roku 2018 uhol hlavy 63,5 stupňa, teraz štandardne sedí na 63,2 stupňoch. Hlavový uhol sa v roku 2019 značne znížil a potom sa postupne zväčšil o 0,2 stupňa.

A čo dĺžka? No, dosah („Reach“) vzrástol zo 460 mm pre Sender vo veľkosti L na 485 mm v roku 2021, ale odvtedy sa nezmenil. Podobný príbeh vidíme aj v prípade Specialized: stredne veľké Demo narástlo za posledných 5 rokov len o štyri milimetre.

Enduro bicykle

Foto: Max Čistý

Najlepšie enduro bicykle sú navrhnuté tak, aby prešli dlhé vzdialenosti v extrémnom teréne a odolali drsnému zaobchádzaniu, ale stále by ste mali byť schopní pohodlne šliapať na prechodoch medzi etapami enduro pretekov bez toho, aby ste zbytočne stratili energiu.

Značky ako Pole, Geometron a Alutech v posledných rokoch posunuli enduro geometrie do sfér zjazdových bicyklov a mimo nich, čím pripravili cestu pre viacerých mainstreamových výrobcov.

Nicolai Geometron

Čo nám teda hovoria čísla enduro bicyklov od preferovaných značiek? Pozrime sa na stálicu enduro scény: Trek Slash.

Trek Slash prešiel za posledných päť rokov neustálym vývojom. Ako sa rapídne zmenšili uhly hlavy a klesla výška stredovej konzoly, zväčšili sa aj dosahy.

Trek Slash Gen 6

Nový Slash Gen 6 od spoločnosti Trek s high-pivotom však prichádza s o 8 mm väčšou výškou stredového zloženia ako predchádzajúca iterácia. Dosah od Gen 5 narástol, ale len o 4 mm.

Zaujímavé je, že uhol hlavy je o viac ako pol stupňa položenejší ako u staršieho modelu, ktorý je teraz len 63,5 stupňa.

V prípade Slash sa zdá, že rýchlosť zmeny geometrie sa spomaľuje alebo dokonca obracia, pokiaľ ide o dosah a výšku stredu. Zistili sme však, že zmena uhla hlavy je na ceste určite viditeľná. Bude ďalší Slash ešte položenejší, alebo Trek konečne trafil klinec po hlavičke?

Trailové bicykle

Foto: Max Čistý

So zámerom poskytnúť maximálnu zábavu na rôznych trasách, stúpaniach a v teréne sú trailové bicykle tým najlepším spoločníkom pre jazdcov, ktorí nepretekajú.

Trailové bicykle, sa cítia doma v trailovom centre, no stále si s nimi užijete dostatok zábavy pri jazde na náročnejších tratiach alebo dokonca v bikeparku.  Za posledné desaťročie sa vyvinuli pravdepodobne najviac zo všetkých uvedených tipov bicyklov.

Specialized Stumpjumper Evo bol prelomovým modelom v roku 2018 a stal sa jedným z najextrémnejších mainstreamových trailových bicyklov, aké kedy boli uvedené na trh. Ako sa však vyvíjal za posledných päť rokov? Je to ešte extrémnejšie?

Krátka odpoveď je nie. V skutočnosti má súčasný Stumpjumper Evo strmší hlavový uhol (o 0,5 stupňa) a vyššie položený stred ako bicykel z roku 2018.

Rozdiely nie sú v žiadnom prípade veľké, takže Specialized určite netrafil mimo s pôvodným Stumpjumper Evo.

Zaujímavosťou však je, že namiesto toho, aby geometriu tlačil ešte ďalej, sa značka rozhodla spomaliť a ťažiť z obľúbenosti tohto modelu.

Dôvod na úsmev

Foto: Matúš Bušík

Aj keď tu a tam určite dôjde k nejakým vylepšeniam, môžete si byť istí, že súčasné geometrie MTB budú aj o päť rokov naozaj dobre fungovať.

Horské bicykle sú skrátka najlepšie, aké kedy boli. Žijeme v zlatom veku fantastických bicyklov s dobre usporiadanou geometriou, ktorá je často dokonca nastaviteľná tak, aby vyhovovala vašim potrebám.

Skvelá doba pre všetkých horských cyklistov!

Aktuality

11.05.2024 Tadej Pogačar nedal šancu súperom už po tretíkrát a na Giro d’Italia dosiahol etapový hetrik.

Pogačar vyhral horskú ôsmu etapu pred Danielom Martinezom a Benom O’Connorom.

10.05.2024 Tadej Pogačar suverénne vyhral prvú časovku na Giro d’Italia a zvýšil náskok vo vedení celkovej klasifikácie.

Na druhom mieste skončil Filippo Ganna a tretí najrýchlejší bol Magnus Sheffield.

10.05.2024 Detaily 7. etapy Giro d’Italia 2024: Dĺžka, prevýšenie a najväčší favoriti.

40-kilometrová individuálna časovka sa končí stúpaním a očakáva sa ďalší súboj favoritov celkovej klasifikácie, do ktorého sa však určite zapojí aj Filippo Ganna.

09.05.2024 Mark Cavendish vyhral druhú etapu Okolo Maďarska. Sagan sa do šprintu nezapojil a Martin Voltr ide do žltého dresu.

Skvelú prácu odviedol opäť český jazdec slovenského tímu Pierre Baguette Cycling Martin Voltr, ktorý sa druhý deň po sebe dostal do úniku a vďaka bonusovým sekundám na prémiách sa dostal do vedenia celkovej klasifikácie.

09.05.2024 Pelayo Sánchez porazil v šprinte úniku Alaphilippa a vyhral šiestu etapu Giro d’Italia.

Julian Alaphilippe finišoval na druhom mieste pred Lukeom Plappom. Ružový dres drží aj naďalej Tadej Pogačar.

Zavrieť reklamu