Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!

Nový Trek Supercaliber reaguje na zvýšené nároky XC pretekov agresívnou geometriou a vyšším zdvihom

Trek odhaľuje druhú generáciu Supercaliber s novým tlmičom RockShox IsoStrut a nižšou hmotnosťou.
Matúš Bušík
Nový Trek Supercaliber reaguje na zvýšené nároky XC pretekov agresívnou geometriou a vyšším zdvihom

Trek predstavil svoj prepracovaný cross-country pretekársky stroj Supercaliber, ktorý sa vyznačuje väčším zdvihom, geometria je viac položená a bicykel je dlhší, zároveň však poteší nižšou hmotnosťou.

Cross-country bicykle zaznamenali v posledných rokoch rýchly pokrok vo svojich schopnostiach, keďže technickejšie trate a väčšie prekážky posúvajú hranice XC pretekov.

V snahe držať krok s tempom zmien a splniť požiadavky svojich jazdcov, Trek prepracoval Supercaliber.

Pri rovnakom usporiadaní rámu a odpruženia má Supercaliber Gen 2 nový zadný tlmič IsoStrut od RockShox s aktualizovanou kinematikou odpruženia navrhnutou na zlepšenie výkonu pri pedálovaní.

Uvádza sa sedem modelov nového Supercaliberu s cenami od 3 999 EUR za základný model Trek Supercaliber SL 9.6. Špičkový model Trek Supercaliber SLR 9.9 XX má cenu statných 11 499 EUR.

K dispozícii je aj rámová sada, ale podrobnosti o jej cene ešte neboli zverejnené.

Viac zdvihu

S cieľom pomôcť vyrovnať sa s požiadavkami na drsnejšie XC trate a technické zjazdy posiate väčšími prekážkami, Trek zvýšil zdvih predného, ale aj zadného odpruženia na Supercaliber Gen 2.

Spätná väzba od športovcov Trek zdôraznila, že chcú viac zjazdovo orientovaný bicykel, ktorý ponúka trakciu v zjazdoch, pričom si stále zachováva čo najväčšiu efektivitu šliapania.

Aby sa to dosiahlo, 33-percentný nárast v zadnej časti zvyšuje zdvih zo 60 mm na 80 mm. Rám je navrhnutý so zdvihom vidlice 110 mm v porovnaní s predtým používaným zdvihom 100 mm.

Rám poskytuje možnosť jazdiť aj s vidilicou so zdvihom 100 alebo 120 mm, pri upravení geometrie. Bližšie informácie zatiaľ neboli dostupné.

Trek však nepridal len viac zdvihu. Prepracoval kinematiku flexstay rámu v snahe zlepšiť celkový výkon odpruženia.

Rám má teraz vyšší pákový pomer. To dáva zadnému kolesu väčšiu páku oproti tlmiču IsoStrut, ktorý má zlepšiť citlivosť pri malých nárazoch. Trek tvrdí, že jazda Supercaliberu by mala byť plynulejšia ako u jeho predchodcu.

Progresivita odpruženia sa údajne zvýšila aj vďaka kinematike rámu a vyladeniu otrasov, tak aby sa zlepšila odolnosť dorazom pri väčších nerovnostiach a pri vyšších rýchlostiach.

Trek uvádza, že zvýšili anti-squat aby rám pomohol udržať efektivitu šliapania na bicykli. To znamená, že jazdci a pretekári by mali byť schopní jazdiť na väčších prevodníkoch, ktoré Trek sa stávajú čoraz obľúbenejšími, pretože trate sa zrýchľujú.

Tlmič SIDLuxe IsoStrut

Trek spolupracoval s RockShox na výrobe nového tlmiča SIDLuxe IsoStrut a novej kinematiky rámu. Má väčší zdvih o 40 mm, ktorý zvyšuje zdvih Supercaliber Gen 2. Je tiež o 5 mm dlhší rozmer oko-oko, takže nie je kompatibilný so starým modelom.

Nový bicykel používa širší tlmič s priemerom 38 mm. Trek uvádza, že to pomáha zlepšiť bočnú tuhosť rámu pre priamejšie ovládanie a lepšiu efektivitu šliapania. Znamená to tiež, že tlmič môže poháňať širší piest pre väčší prietok oleja, čím sa dosiahne lepší a konzistentnejší výkon tlmiča.

Tlmič integruje komponenty tlmičov SIDLuxe a vzduchová pružina môže byť vyladená objemovými rozperami, aby sa vylepšila jeho progresivita.

Podľa výrobcu je už len čerešniščou na torte zlepšený servis na novom SIDLuxe IsoStrut, ktorý nepotrebuje žiadny špecifický nástroj na inštaláciu a servis.

Pretože ide o produkt RockShox, tlmič má laserom vypálené značenie SAG. Trek odporúča pre nový Supercaliber 25 percentný SAG, ale dodáva, že môžete jazdiť na hodnotách medzi 20 a 30 percentami v závislosti od toho, ako chcete, aby sa bicykel cítil na konkrétnom type trasy.

Upravená geometria

Trek sa snažil čo najviac zachovať pozíciu jazdca na bicykli a zároveň zlepšiť výkon pri rýchlosti a ovládateľnosť na trailoch.

Hlavnými zmenami bolo zníženie uhla hlavovej trubky o 1,5 stupňa na 67,5 stupňa so 110 mm zdvihom vidlice.

Trek tiež predĺžil „Reach“ o 10 mm, aby pomohol zachovať podobné efektívne dĺžky hornej trubky v kombinácii s novými uhlami hlavovej trubky. Tieto zmeny sú zamerané na zlepšenie výkonu pri zjazde a stability na trailoch.

Zadná stavba sa tiež predĺžila o 5 mm na 435 mm. To má pomôcť udržať jazdca v strede nad ťažiskom bicykla pre lepšiu trakciu zadného kolesa v stúpaniach a zabrániť zdvihnutiu predného kolesa na strmých svahoch.

Trek revidoval výšku stredovej konzoly kvôli zvýšeniu zdvihu, tá je teraz o 7 mm vyššie a má to prispieť k šliapaniu v technickom teréne.

Geometria Trek Supercaliber Gen 2

Nový Supercaliber je navrhnutý tak, aby bol kompatibilný s vidlicou so zdvihom 100 mm alebo 120 mm.

120 mm vidlica má poskytnúť o niečo lepší výkon pri zjazde znížením uhla hlavovej trubky o pol stupňa a skrátením „Reach“ o 5 mm.

Vidlica so 100 mm zdvihom bude mať opačný efekt a poskytne citlivejšie a ostrejšie ovládanie. Zvyšuje uhol hlavovej trubky na 68 stupňov a zvyšuje „Reach“ o 5 mm.

Na váhe záleží

Trek uvádza, že chceli urobiť viac než len vyrobiť bicykel, ktorý je schopnejší pri zjazdoch so zlepšenou účinnosťou šliapania. Rozhodli sa postaviť bicykel, ktorý je rýchlejší, čo tiež znamená – vyrobiť ľahší bicykel.

Inžinieri vrátili rám späť na rysovaciu dosku, zlepšili kinematiku a geometriu, ale pozreli sa aj na každý profil a rozmer rúry, aby sa optimalizoval pomer pevnosti a hmotnosti.

Pomocou optimalizačného softvéru hľadali inžinierske, dizajnérske a analytické tímy spoločnosti Trek najefektívnejšie profily rúr ešte predtým, než zvažovali ukladanie karbónových vlákien.

Revíziou každého profilu trubiek Trek zlepšil torznú tuhosť a ohyb, aby sa zlepšil výkon odpruženia pri zachovaní robustnosti celého bicykla.

Čo sa týka karbónových vlákien, z ktorých sú rámy vyrobené, Trek sa rozhodol pre dve rôzne rozloženia. Týmto výsledkom sú bicykle Supercaliber SLR a Supercaliber SL.

Hlavným rozdielom v materiáli je hmotnosť vlákna (FAW), modul a množstvo materiálu. SLR má nižšiu FAW, materiál s vyšším modulom a je ho menej (menej vrstiev).

Bicykle SLR sú vyrobené z najľahších a najsofistikovanejších uhlíkových vlákien Trek. Tento rám údajne ušetrí približne 200 až 250 g oproti svojmu predchodcovi, pôvodnému Supercaliberu . NEobsahuje klasické vnútorné vedenie káblov v puzdre, ale získate ľahkú penovú ochranu, ktorá pomôže minimalizovať hluk káblov vo vnútri rámu.

Rámy SL používajú rovnaké tvary, profily trubiek a geometriu a zdieľajú rovnaký zadný trojuholník ako SLR. Predný trojuholník je však asi o 235 g ťažší kvôli rôznym použitým uhlíkovým vláknam, čo ho dáva do súladu so súčasným Supercaliberom.

Podľa spoločnosti Trek má puzdra pre vnútorne vedené káble, čo zvyšuje hmotnosť, ale uľahčuje inštaláciu zadnej brzdovej hadice a bovednu prehazdovačky a teleskopickej sedlovky.

Trek tvrdí, že najľahšia konštrukcia, Supercaliber SLR 9,9 XX AXS, váži 9,45 kg.

Detaily Trek Supercaliber Gen 2

Aj keď mať najľahší bicykel s najmodernejšou technológiou je vynikajúce, stále musí byť praktický.

Rámy používajú štandardný rozstup zadných nábojov Boost 12×148 mm. Plávajúci držiak brzdy je zameraný na zlepšenie výkonu odpruženia pri brzdení. Rám je obmedzený na 160mm zadný kotúč a nič väčšie ani menšie sem nedáte.

Bicykel používa 29-palcové predné a zadné pneumatiky s maximálnou šírkou 2,4 palca. Supercaliber SLR 9,9 XX AXS však má vidlicu SID SL od RockShox s maximálnou šírkou 2,35 palca.

Bicykle sú vhodné pre najnovšiu T-Type SRAM Eagle alebo používajú SRAM UDH . Do predného trojuholníka sa zmestia dve fľaše s vodou a stredová konzola naďalej používa štandard Press Fit 92.

Modely a špecifikácie Trek Supercaliber Gen 2

Trek uvádza na trh sedem modelov Supercaliber vo svojej novej zostave. Päť so špičkovým rámom SLR a dva vo verzii SL.

Každý model je dodávaný so 110 mm zdvihom vidlice a 80 mm zadným zdvihom s tlmičom RockShox SIDLuxe IsoStrut.

K dispozícii je aj rámová sada Supercaliber SLR.

Trek Supercaliber SL 9.6

Rám:  Supercaliber SL OCLV Mountain Carbon, IsoStrut, zdvih 80 mm
Vidlica: RockShox Recon Gold RL, zdvih 110 mm
Tlmič:  Trek IsoStrut, RockShox SIDLuxe, 2-polohový diaľkovo ovládaný
Pohon: Shimano Deore M6100, mech Shimano SLX M7100, kľuky Shimano M512 s 32t prevodníkom
Brzdy:  Shimano MT501 páka, MT500 strmeň, 160 mm kotúče
Kolesá:  Bontrager Kovee Comp 23
Plášte: Bontrager Sainte-Anne RSL XR 29×2,4in
Riadidlá, predstavec:  Bontrager Rhythm Comp, Bontrager Elite
Sedlo a sedlovka:  TranzX JD-YSP18, Bontrager Verse Comp
Cena:  3 780 GBP/4 199,99 USD/3 999 EUR
Hmotnosť: 13,1 kg

Trek Supercaliber SL 9.7 AXS

Rám:  Supercaliber SL OCLV Mountain Carbon, IsoStrut, zdvih 80 mm
Vidlica: RockShox Reba RL, zdvih 110 mm
Tlmič:  Trek IsoStrut, RockShox SIDLuxe, 2-polohový diaľkovo ovládaný
Pohon: SRAM GX Eagle AXS T-Type
Brzdy:  SRAM Lever Bronze 2-piestové, kotúče 160 mm
Kolesá:  Bontrager Kovee Comp 25
Plášte:  Bontrager Sainte-Anne RSL XR 29×2,4in
Riadidlá, predstavec:  Bontrager Rhythm Comp, Bontrager Elite
Sedlo a sedlovka:  Bontrager Line Dropper, Bontrager Verse Elite
Cena: 5 499 EUR
Hmotnosť: 11,8 kg

Trek Supercaliber SLR 9,8 XT

Rám:  Supercaliber SLR OCLV Mountain Carbon, IsoStrut, zdvih 80 mm
Vidlica: Fox 34 Performance StepCast, zdvih 110 mm
Tlmič:  Trek IsoStrut, RockShox SIDLuxe, 2-polohový diaľkovo ovládaný
Pohon: Shimano Deore XT M8100, e*thirteen kľuky TRS Race Carbon, 34t prevodník
Brzdy:  Shimano Deore XT M8100, kotúče 160 mm
Kolesá:  Bontrager Kovee Elite 30 Carbon
Plášte:  Bontrager Sainte-Anne RSL XR 29×2,4in
Riadidlá, predstavec:  Integrované riadidlá/predstavec Bontrager RSL
Sedlo a sedlovka:  Bontrager Line Dropper, Bontrager Aeolus Elite
Cena: 6 100 GBP / 6 999,99 USD / 6 499 EUR / 11 599,99 USD
Hmotnosť: 10,95 kg

Trek Supercaliber SLR 9.8 GX AXS

Rám:  Supercaliber SLR OCLV Mountain Carbon, IsoStrut, zdvih 80 mm
Vidlica: RockShox SID, zdvih 110 mm
Tlmič:  Trek IsoStrut, RockShox SIDLuxe, 2-polohový diaľkovo ovládaný
Pohon: SRAM GX Eagle AXS T-Type
Brzdy:  SRAM Level Bronze 4-piestové, kotúče 160 mm
Kolesá:  Bontrager Kovee Elite 30 Carbon
Plášte:  Bontrager Sainte-Anne RSL XR 29×2,4in
Riadidlá, predstavec:  Integrované riadidlá/predstavec Bontrager RSL
Sedlo a sedlovka:  Bontrager Line Dropper, Bontrager Verse Elite
Cena: 6 999 EUR
Hmotnosť: 11,28 kg

Trek Supercaliber SLR 9,9 X0 AXS

Rám:  Supercaliber SLR OCLV Mountain Carbon, IsoStrut, zdvih 80 mm
Vidlica: RockShox SID Ultimate, zdvih 110 mm
Tlmič:  Trek IsoStrut, RockShox SIDLuxe, 2-polohový diaľkovo ovládaný
Pohon: SRAM X0 Eagle AXS T-Type
Brzdy:  SRAM Level Silver 4-piestové, kotúče 160 mm
Kolesá:  Bontrager Kovee Pro 30 Carbon
Plášte: Bontrager Sainte-Anne RSL XR 29×2,4in
Riadidlá, predstavec:  Integrované riadidlá/predstavec Bontrager RSL
Sedlo a sedlovka:  RockShox Reverb AXS, Bontrager Aeolus Elite
Cena:  8 999 EUR
Hmotnosť: 11 kg

Trek Supercaliber SLR 9,9 XTR

Rám:  Supercaliber SLR OCLV Mountain Carbon, IsoStrut, zdvih 80 mm
Vidlica: Fox 34 Factory StepCast, zdvih 110 mm
Tlmič:  Trek IsoStrut, RockShox SIDLuxe, 2-polohový diaľkovo ovládaný
Pohon: Shimano XTR M9100, e*thirteen kľuky TRS Race Carbon, 34t
Brzdy:  Shimano XTR M9100, kotúče 160 mm
Kolesá:  Bontrager Kovee RSL
Plášte: Bontrager Sainte-Anne RSL XR 29×2,4in
Riadidlá, predstavec:  Integrované riadidlá/predstavec Bontrager RSL
Sedlo a sedlovka:  Fox Transfer SL, Bontrager Aeolus RSL
Cena: 10 999 EUR
Hmotnosť: 9,75 kg

Trek Supercaliber SLR 9,9 XX AXS

Rám:  Supercaliber SLR OCLV Mountain Carbon, IsoStrut, zdvih 80 mm
Vidlica: RockShox SID Ultimate SL, zdvih 110 mm
Tlmič:  Trek IsoStrut, RockShox SIDLuxe, 2-polohový diaľkovo ovládaný
Pohon: SRAM XX SL Eagle AXS T-Type
Brzdy:  SRAM Level Ultimate 4-piestové, kotúče 160 mm
Kolesá:  Bontrager Kovee Pro 30 Carbon
Plášte:  Bontrager Sainte-Anne RSL XR 29×2.2in
Riadidlá, predstavec:  Integrované riadidlá/predstavec Bontrager RSL
Sedlo a sedlovka:  Fox Transfer SL, Bontrager Aeolus Elite
Cena:  11 499 EUR
Hmotnosť: 9,45 kg

Aktuality

Včera 17:33 Mark Cavendish vyhral druhú etapu Okolo Maďarska. Sagan sa do šprintu nezapojil a Martin Voltr ide do žltého dresu.

Skvelú prácu odviedol opäť český jazdec slovenského tímu Pierre Baguette Cycling Martin Voltr, ktorý sa druhý deň po sebe dostal do úniku a vďaka bonusovým sekundám na prémiách sa dostal do vedenia celkovej klasifikácie.

Včera 17:16 Pelayo Sánchez porazil v šprinte úniku Alaphilippa a vyhral šiestu etapu Giro d’Italia.

Julian Alaphilippe finišoval na druhom mieste pred Lukeom Plappom. Ružový dres drží aj naďalej Tadej Pogačar.

Včera 15:58 Dorota Vojtíšková dosiahla skvelý výsledok, keď na majstrovstvách Európy skončila 5. v Short-Tracku (+galéria).

Majstrovstvá Európy v horskej cyklistike sa konajú v rumunskom Cheile Gradistei a pre slovenskú reprezentáciu odštartovali úspešne. Dorota Vojtíšková sa v juniorskej kategórii pretekov XCC umiestnila na výbornom 5. mieste.

Včera 12:37 Peter Sagan o výhre na Giro d’Italia: Celý deň sa deriem v úniku a teraz ma niekto predbehne tesne pred koncom? No to určite.

„Keď sa to konečne upokojilo, začal som hrať mŕtveho chrobáka. Cítil som, že sa mi ide dobre a chcel som sa trochu pohrať s ich hlavami, aby si mysleli, že nevládzem,“ opisuje Peter Sagan desiatu etapu na Gire v roku 2020, ktorú vyhral po 133 km v úniku a 12-kilometrovom sóle.

Včera 11:58 Pomôžte Soni posadiť sa znovu na bicykel.

„Volám sa Soňa a v 15-tich rokoch som absolvovala takmer rutinnú operáciu chrbtice, následkom čoho som zostala ochrnutá od pol pása dolu s diagnózou spastická paraplégia spôsobená ischemickou léziou hrudnej miechy.“ Soňa Gabriš robí verejnú zbierku s cieľom vyzbierať peniaze na kúpu bicykla pre hendikepovaných.

Zavrieť reklamu