Test: Canyon Spectral CF8 K.I.S.

Naše hodnotenie
Canyon Spectral CF8 K.I.S. je prvý a zatiaľ jediný bicykel spoločnosti Canyon so systémom K.I.S. na trhu. Podľa môjho názoru sa inžinierom podarilo docieliť to, čo deklarujú, a síce zlepšenie kontroly bicykla a zníženie únavy z riadenia. Najviac sa systém K.I.S. prejavuje v strmých a technických výšľapoch, kde vám pomáha udržať správnu stopu a tým pádom aj trakciu predného kolesa, a v technických zjazdoch plných skál, prípadne na úzkych lávkach. Mne sa systém naozaj páči a sám som zvedavý, či sa v budúcnosti stane štandardom na horských bicykloch.
PLUSY
- Všestranný a hravý bicykel
- Výbava na úrovni
- Systém K.I.S.
MÍNUSY
- Vysoký cenový rozdiel medzi klasickým modelom a tým s K.I.S. Ale keďže ide o novú technológiu, je to pochopiteľné
Bicykel Canyon Spectral je bikerom veľmi dobre známy, ale čo znamená skratka K.I.S. za jeho názvom a ako to celé funguje?
K.I.S. – Keep it stable – je názov nového stabilizačného systému, ktorý Canyon vyvinul v spolupráci so spoločnosťou Syntace.
Tento systém má za úlohu zlepšiť kontrolu nad ovládaním a znížiť únavu, ktorú bikeri pociťujú v rukách. Podarilo sa inžinierom dosiahnuť to, čo si zaumienili?
Rám
Na prvý pohľad pôsobí bicykel veľmi elegantne, čisto a hladko. Má prepracovaný dizajn a musím povedať, že po zložení sa naň v obývačke veľmi dobre pozeralo.
Karbónový rám je totožný s klasickým modelom Spectral a poskytuje 150 mm zdvihu. Má veľmi dobre prepracované detaily a je na ňom perfektné, že sa inžinierom podarilo celý systém K.I.S. doňho integrovať. Ako to funguje?
Na mechanickom princípe. Celý systém je pomocou vymedzovacieho krúžku obopnutý okolo krku vidlice vo vnútri hlavovej trubky. Tento krúžok je spojený pomocou popruhov s dvoma pružinami, ktoré sa nachádzajú vo vrchnej rámovej trubke.
Pri otáčaní riadidiel sa striedavo rozťahujú, čoho dôsledkom je vyrovnávací efekt riadenia. V hornej rámovej trubke nájdete skrutku, pomocou ktorej je možné systém nastavovať a vyrovnávací efekt zvyšovať alebo znižovať.
Na otáčanie riadidiel zo stredu počas prvých 15° je potrebné väčšie množstvo sily, avšak od 15° do 50° sa množstvo sily znižuje. Aj toto prispieva k stabilnejšiemu riadeniu.
Celý systém K.I.S. je navyše veľmi ľahký a k celkovej hmotnosti bicykla pridáva len 110 gramov, za ktoré si ale priplatíte 400 €.
Geometria rámu je moderná, vo veľkosti M, ktorú sme testovali, disponuje hlavovým uhlom 64° a uhol sedlovej trubky je 76°. Reach dosahuje 456 mm a stack je 624 mm.
Z uvedeného je jasné, že ide o veľmi univerzálny trailový bicykel, na ktorom zvládnete takmer všetko.
Ďalšou výhodou rámu je, že je vybavený technológiou flip chip, vďaka ktorej môžete jeho geometriu meniť. K dispozícii sú dve polohy, a síce high alebo low, v ktorých je rozdiel v uhloch hlavovej a sedlovej trubky 0,5° a zároveň viete zdvihnúť stred bicykla o 8 mm.
Káble sú vedené vnútrom a vstupné porty riešené veľmi dobre, čo sa odráža v minimálnom hluku pri jazde.
Komponenty
Cena sa môže zdať na prvý pohľad vyššia, ale osobne si myslím, že Canyon Spectral CF8 K.I.S. si ju dokáže obhájiť.
A to z jedného jednoduchého dôvodu: Na bicykli sa totiž nenachádza ani jeden vyslovene zlý komponent, ktorý by ste chceli vymeniť pri prvom pohľade naň. A to sa v dnešnej dobe až tak nevidí, alebo vidí na ešte drahších bicykloch.
O odpruženie vpredu sa stará vidlica FOX Performance Elite Grip2 so zdvihom 160 mm, tlmenie má na starosti tlmič FOX Float X Performance Elite. Pohon zabezpečuje súprava Shimano XT – to sa týka prehadzovačky, kľúk a radenia.
Brzdný výkon majú na starosti spoľahlivé 4-piestové brzdy Shimano XT s 203 mm kotúčmi.
Kolesá sú od známeho výrobcu DT Swiss, konkrétne XM1700 a sú obuté do plášťov Maxxis Minion DHRII.
Kokpit zabezpečujú komponenty od Canyonu, konkrétne predstavec a riadidlá G5. Rovnaká je aj teleskopická sedlovka, ktorú si v Canyone vyrábajú samostatne.
Jazda
Hneď ako som nasadol na bicykel, uvedomil som si, že je niečo inak a moje pocity boli rozpoltené. Našťastie tento pocit trval len prvých niekoľko metrov.
Taktika testovania bola jasná: Ak chcem pocítiť skutočný rozdiel medzi ovládaním klasického bicykla a toho so systémom K.I.S., musím ísť z extrému do extrému. A tak som systém nastavil na najsilnejšiu polohu stabilizácie.
Pri výšľape po asfaltovej ceste nepociťujete žiadny rozdiel v riadení bicykla. Ten sa začne prejavovať až v technických miestach, kde strácate rýchlosť a vaše šliapanie prestáva byť plynulé.
Nadobudol som pocit, že lepšie zvládam tieto miesta, kde som mal vždy problémy. Systém K.I.S. mi pridáva viac sebadôvery pri technickom a strmom stúpaní a to sa mi páči.
Neviem posúdiť, či mi to pridalo aj na rýchlosti smerom nahor, každopádne som sa s jeho pomocou cítil lepšie.
Bicykel je vynikajúco vybalansovaný, smerom nahor šliapete bez problémov a nadol si užívate výhody vyšších zdvihov a nízku hmotnosť bicykla – 14,55 kg.
V zjazdoch som najviac systém K.I.S. ocenil v nižších rýchlostiach. Výrobca deklaruje, že vo vysokých rýchlostiach pohodlnejšie držíte stopu v zákrutách, ale toto objektívne posúdiť nedokážem. Avšak v nízkych rýchlostiach a na prekážkach vyžadujúcich si balans je pomoc K.I.S. citeľná a pre mňa aj veľmi vítaná.
Naozaj sa mi páčilo, ako v nízkej rýchlosti predné koleso držalo stopu na rôznych lavičkách a spadnutých stromoch. Taktiež som systém ocenil pri vedení bicykla cez rockgarden, kde som zvolil stopu a bolo naozaj jednoduché ju udržať.
Zaujímavé, voči systému som bol spočiatku dosť skeptický, ale po jeho otestovaní musím priznať, že sa mi páči a viem si predstaviť jeho využívanie na bicykli.
Ostatné prvky na trailoch, ako sú skoky a klopené zákruty, zvláda bicykel v pohode.
Celkovo ide o veľmi hravý a zábavný bicykel, na ktorom si to užijete na všetkých druhoch trailov a výšľap na nich vám nebude spôsobovať muky.