Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Inzercia

Martin Smatana: 20 rokov vo svete bicyklov (rozhovor)

Inšpiratívny príbeh Martina Smatanu, ako sa z malého servisu v garáži prepracoval až k veľkej cyklistickej predajni.
Matúš Bušík
Martin Smatana: 20 rokov vo svete bicyklov (rozhovor)

Martin Smatana začínal s podnikaním v športovej sfére zhruba pred 20 rokmi. Prvý servis poskytoval v garáži svojich rodičov. Dnes podniká v priestoroch s rozlohou 300 metrov štvorcových a podporuje nádejných slovenských cyklistov.

V rozhovore sa dočítate:

  • O začiatkoch podnikania Martina
  • O zmenách v cyklistickom biznise v priebehu dvoch dekád
  • Ktorých jazdcov podporoval v ich začiatkoch

20 rokov podnikania je v dnešnom svete úctyhodná doba. Ako vyzerali tvoje začiatky? 

Detstvo a puberta sa, asi ako u väčšiny ľudí v tých dobách, točili okolo športu a pohybu vonku. Cyklistika a láska k nej sa postupne pretavili do účasti na prvých maratónoch a pretekoch. Po skončení školy, okolo roku 2000, prišla možnosť pracovať v dnes už neexistujúcej firme Vector.
Práca v montáži bicyklov sa postupne rozvinula a preklopila do vlastného podnikania. S kamarátom sme po návšteve prvých výstav v Prahe rozbiehali dovoz termobielizne na slovenský trh. V rovnakom čase som sa začal venovať aj prvým opravám a predaju bikov – rodičovská garáž sa stala prvou „základňou“.
Približne po troch rokoch nastal čas na odchod z veľkoobchodnej spolupráce a zameral som sa iba na svoje podnikanie. V roku 2003, s pomocou kamarátov, blízkych a rodiny, vznikla prvá oficiálna predajňa Cykloservis Martin Smatana. Začiatky boli často úsmevné – rozloha predajne bola približne 25 m² a skladová zásoba 5 bicyklov by už dnes zrejme nezaujala.
Situácia bola na úvod komplikovaná v mnohých smeroch, aj z toho dôvodu som tak okrem predaja a servisu pracoval v pekárni. Môj denný harmonogram vyzeral preto často nasledovne: 3.00 – 8.00 rozvoz pečiva, 8.15 – 18.00 práca v obchode. Vypletanie kolies doma po večeroch nebolo nič výnimočné. Výnimočné neboli ani objednávky tovaru a dielov cez fax, za ktorým som cestoval k rodičom.

Počas týchto rokov sa svet výrazne zmenil. Platí to aj pre svet cykloobchodu? 

Aj tento svet sa výrazne zmenil, za objednávkami a faxom už, našťastie, nemusím cestovať k rodičom:). Začiatky boli, samozrejme, offline. Internet bol v plienkach a myslím si, že každý mal svojho lokálneho predajcu a vkladal do neho plnú dôveru. Nebolo bežné cestovať za nákupom komponentov ani do vedľajšieho mesta. Ďalším zásadným rozdielom bolo, že zákazníci svoje bicykle vlastnili dlhšie a vkladali viac peňazí a úsilia do ich postupného vylepšenia. Nepochybujem, že je to tak aj dnes, avšak doba je viac konzumná a mnohé vylepšenia a úpravy skrátka nemajú význam. V prvých rokoch predaja nebolo nič výnimočné mať skladom vyššie množstvo legendárnych vidlíc Marzocchi, pričom ich cena sa pohybovala okolo 15 000 korún. Zásadný rozdiel tiež je, že v minulosti boli vzťahy zrejme viac založené na „chlapskom slove“.

Akým vývojom prešla predajňa? 

Predajňa za celú históriu nezmenila svoju adresu, postupne sa však rozrástla z pôvodných 25 na aktuálnych cca 300 m². Rovnako tak rástli skladové zásoby bicyklov, doplnkov a oblečenia. Už niekoľko sezón mávame skladom približne 350 bicyklov pripravených na predaj. Výrazným rozdielom oproti minulosti je tiež fakt, že sme z našej ponuky vypustili doplnkové športy. Aktuálne sa zameriavame iba na cyklistiku vo všetkých podobách. Snažíme sa robiť jednu vec na 100 %.

Išlo vždy o iba biznis? 

Zrejme išlo vždy najmä o lásku k cyklistike ako takej. Snažím sa robiť, čo ma baví. Aj napriek mnohým hodinám v práci sa vždy našiel – a verím, že sa aj nájde – čas na pomoc a podporu ľudí a akcií, ktoré si to zaslúžia. V minulosti sme vo veľkej miere zastrešovali zjazdový tím Life4Ride, z ktorého odrástol napríklad aj Rasťo Baránek. Aktuálne sa snažíme využiť naše skúsenosti a kontakty na podporu mladých enduro talentov Jakuba Mudráka a Jakuba Budaya a taktiež sa v rámci možností podieľame na organizácii detských pretekov.

Stále platí – Náš zákazník, náš pán? 

Zákazníkovi sme sa snažili vyhovieť vždy – a v budúcnosti sa to nezmení. Trh je oproti minulosti otvorenejší, doba rýchlejšia. Pri cenových ponukách a skladových zásobách tak nekonkurujeme iba obchodom v susedstve, ale v podstate celému svetu. Zákazníkovi sa okrem štandardných služieb snažíme tlmočiť vlastné skúsenosti a rady. Ak nepoznám odpoveď, nie je hanba priznať pravdu a povedať Neviem. Aj po toľkých rokoch taká situácia môže nastať, je však dôležité snažiť sa držať krok s ostatnými, zbierať skúsenosti a vedomosti.
Stretávam sa aj s tým, že mnoho ľudí považuje neoverené a nepravdivé informácie za jedinú a správnu možnosť. Občas tak vznikajú úsmevné situácie.

Kam sa uberá Cykloservis Martin Smatana? Presunie sa do online sveta? 

V dnešnej dobe je náročné predpovedať budúcnosť. Myslím si, že tá naša je v špecializácii a odbornosti. Dlhodobo sa snažíme získavať vlastné skúsenosti a vedomosti, ktoré sú aktuálne nevyhnutné pri predaji a servise. Servis bicykla dnes už nie je o pocitoch a zabehnutých metódach, ako by daný komponent mal fungovať, ale o presných postupoch, ktoré sa z roka na rok menia. Rovnako to tak je aj pri e-bikoch – ak človek neovláda správny postup, nedisponuje diagnostikou a znalosťami, problém jednoducho nevyrieši.
Prechod do online sveta už čiastočne nastal – náš web www.cms-cyklo.sk nám zásadne pomohol počas covidu a záujem, našťastie, naďalej pretrváva. Ako som spomenul, v minulosti mali ľudia svoje lokálne obchody, dnes cestujú za nákupom stovky kilometrov. Aktuálne ponúkame online iba bicykle, táto situácia sa však bude musieť čoskoro zmeniť.
Okrem e-shopu sa snažíme zákazníkov osloviť a zaujať aj cez sociálne siete, často môžu sledovať novinky a informácie zo zákulisia.

Vzhľadom na širokú problematiku servisu sa však zrejme nikdy nepresunieme do online sveta na 100 %. Verím, že aj zákazníci ešte nejaký čas ocenia osobné stretnutie, možnosť dostať informácie či vyskúšať si bike.

Aktuality

17:14 Po Cape Epic potvrdzujú Števková s Krahulcovou výbornú formu aj na pretekoch 4 Islands, kde sú priebežne na 3. mieste (+ galéria).

Slovenské duo pretekárok Janka Keseg Števková s Martinou Krahulcovou nastúpili do ďalších etapových pretekov dvojíc, tentokrát v Chorvátsku na podujatí 4 Islands. V pretekoch sa im darí a zatiaľ v každej etape skončili na vynikajúcom 3. mieste!

16:30 Video: Toto je trať 2. kola svetového pohára XCO v brazílskej Araxá.

Minulý týždeň odštartoval seriál svetového pohára v horskej cyklistike podujatiami XCC a XCO v brazílskej Mairiporã. Pretekári mali niekoľko dní na oddych a doladenie formy a už počas soboty a nedele sa môžeme tešiť na druhé kolo svetového pohára.

15:58 Juan Pedro López je celkovým víťazom pretekov Okolo Álp, poslednú etapu vyhral Aurélien Paret-Peintre.

26-ročný Španiel si pripísal na talianskych etapových pretekoch svoje prvé profesionálne víťazstvo, keď vyhral tretiu etapu, a zároveň sa stal po prvýkrát víťazom celkovej klasifikácie.

11:13 Fotogaléria: Ako Peter Sagan jazdil aj varil na tréningovom kempe vo Finale Ligure.

„Takto dobre som sa necítil už asi 10 rokov,“ povedal Peter pri našej poslednej spoločnej večeri. „Som naozaj rád, že sme sa tu stretli takáto skvelá partia a dúfam, že sa takto ešte stretneme.“

10:49 Lukáš Kubiš vyhral Pardubické kritérium, druhý skončil Štoček.

Kubiš pokračuje v úspešnej sezóne víťazstvom kritéria v Pardubiciach, na ktorom skončil druhý ďalší Slovák Matúš Štoček a tretí finišoval víťazov český tímový kolega z Elkov-Kasper Daniel Mráz.

Zavrieť reklamu