Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Horské bicykle

Test: Santa Cruz 5010 CC X01 AXS RSV MX

Santa Cruz 5010 je bicykel orientovaný na zábavu a skoky, ponúka 130 mm zdvihu a prevedenie mullet.
Hodnotenie: 3.6/5
10 999
Matúš Bušík
Test: Santa Cruz 5010 CC X01 AXS RSV MX

Naše hodnotenie

V teréne, ktorý bicyklu 5010 vyhovuje je jazda božská. Konkrétne cielenie na určitý terén znamená, že tento bicykel nie je veľmi univerzálny.

+PLUSY

  • Ľahko sa na ňom odráža
  • Jednoduchá ovládateľnosť
  • Predvídavé driftovanie
  • Dobré plášte

-MÍNUSY

  • Pomer cena/výkon
  • Vysoký výkon len na špecifických trailoch
  • Ľahko stráca flow
  • Je ťažké jazdiť na ňom rýchlo
  • Vidlica pôsobí neohrabane
  • Malý zadný kotúč

Santa Cruz 5010 je horský bicykel s nižším zdvihom, ktorý je primárne určený na zábavné jazdenie po trailoch. Jeho úlohou je oživiť traily a poskytnúť maximum zábavy.

Tento model je posledným z radov Santa Cruz, ktorý prešiel z 27,5 palcovej verzie do prevedenia mullet.

Santa Cruz uvádza, že toto nastavenie spája dve veľmi dôležité vlastnosti, ktoré sú zväčša v protiklade a tými sú trakcia a obratnosť.

Rám dostal niekoľko vylepšení vrátane úložného priestoru v spodnej rámovej rúrke a okienko na jednoduché nastavovanie sag-u.

Čo však ostalo nezmenené je dĺžka zadnej stavby, naopak uhol sedlovej rúrky je špecifická pre každú veľkosť.

Zadný zdvih je 130 mm, progresivita je vyššia oproti predchodcovi a taktiež sa znížila hodnota anti-squat.

Santa Cruz 5010 je vyrábaný v šiestich rozličných špecifikáciách, pričom testovaný model je najvyšším a stojí 10 999 €.

Rám a odpruženie

Tento model je vyrobený z najvyššej triedy karbónu s označením CC, ktorý má byť ľahší, ale zároveň rovnako pevný ako ten s označením C.

Výrobca uvádza, že každá veľkosť má prispôsobenú tuhosť a teda pocit z jazdy by mal byť rovnaký pre všetkých jazdcov.

Novinkou na ráme je úložný priestor v spodnej rúrke, ktorý je prístupný cez port a funguje aj ako držiak na fľašu.

Súčasťou bicykla sú aj vrecká na náradie, ktoré uložíte do spomínaného priestoru.

Novinkou je aj malý výrez, vďaka ktorému jednoducho odčítate nastavenia sag.

Káble sú vedené vnútrom rámu a v rúrkach sa nachádza vedenie pre každý bovden zvlášť, takže servis bude jednoduchý.

Zadná oska má rozmer 12×148 Boost a univerzálnu pätku SRAM. Na ráme sa nachádza úchyt na pripevnenie chrániča prevodníka ISCG05.

Santa Cruz 5010 má doživotnú záruku na rám a ložiská.

Kinematika odpruženia

Model 5010 sa od ostatných bicyklov značky v systéme pruženia nelíši a teda využíva systém VPP so 130 mm zdvihu.

Podľa údajov od výrobcu má nový model nižšie hodnoty anti-squat na úrovni 125 %.

Miera pákového efektu bola upravená a progresivita sa zvýšila o 23,7 percenta, čo rám lepšie prispôsobilo použitiu so vzduchovým, ale aj pružinovým tlmičom.

Santa Cruz si od toho sľubuje viac opory v strede zdvihu, čo bicykel urobí ešte viac hravým.

Geometria

Vzhľadom k zmene bicykla z 27,5 palcových kolies na mullet, museli v Santa Cruz prispôsobiť aj geomtriu. Cieľom bolo zachovanie čo najvyššej hravosti bicykla.

Každá zo šiestich veľkostí 5010 (XS až XXL) má špecifickú dĺžku zadnej stavby a uhly sedlovej trubky, čo bicyklu dodáva proporcionalitu tvaru so zvyšujúcou sa veľkosťou.

Nastavenie geometrie „Flip chip“ umožňuje zmenu hlavového uhla o 0,3 stupňa z 65,2 na 64,9 a znižuje stred bicykla o 4 mm z 338 na 334 mm.

Rázvor kolies pri veľkosti L je 1240 mm, hodnota reach je 476 mm a a uhol sedlovej trubky 76,8 stupňa.

Špecifikácia

Testovaný bicykel je vyskladaný takmer bez kompromisov a výbava je naozaj na úrovni.

O pruženie sa stará vpredu RockShox Pike Ultimate so 140 mm zdvihom, doplnená vzduchovým tlmičom Super Deluxe Ultimate.

Pohon má na starosti SRAM X01/GX AXS s kazetou s rozsahom 10-52t, hoci na webovej stránke Santa Cruz sa uvádza, že by mal mať model rozsah 10-50t.

O brzdný výkon sa starajú SRAM Guide G2 RSC s kotúčmi 200 mm vpredu a 180 mm vzadu.

Teleskopická sedlovka je RockShox Reverb Stealth so zdvihom 175 mm, na ktorej je uchytené sedlo WTB Silverado Medium Ti.

Kolesá sú od Santa Cruz Reserve 30HD, na ktorých sú obuté plášte od Maxxisu, konkrétne Minion DHR II vpredu MaxxGrip a vzadu MaxxTerra.

Riadidlá sú karbónové Santa Cruz 35 s predstavcom Burgtec MK3 s dĺžkou 42 mm.

Bicykel vo veľkosti L a bez pedálov váži 13,92 kg.

Stúpanie

Smerom hore je to na Santa Cruz 5010 príbeh dvoch tvárí.

Efektivita šliapania je pôsobivá. Ak sedíte, zadná stavba zostáva relatívne statická, bez ohľadu na to ako silno tlačíte na pedále.

Avšak pri stoji a dynamickom šliapaní do pedálov sa bicykel začne pohupovať, toto môžete zmierniť páčkou na tlmiči.

Kombinácia toho, že bicykel je mullet a teda má menšie zadné koleso a toho, že predok je dosť vysoko nadobúdate pocit, že sedíte veľmi nízko pri zemi.

To umocňuje uhol stúpania a v realite to má za následok, že vaše ťažisko sa presúva viac dozadu, aj keď v ideálnom prípade by malo zostať v strede.

Viete to korigovať prisunutím hrudníka k riadidlám, čím viac zaťažíte prednú časť bicykla, ale bez toho aby sme znížili sag alebo znížili výšku riadidiel tento pocit pretrvával.

Uhol sedlovej trubky síce na papieri vyzerá uspokojivo, no v realite a pri stavbe bicykla pôsobí mierne, čo je opäť spôsobené prehnanou výškou riadidiel.

Nastavenie sedla mierne nadol a jeho posunutie dopredu na koľajniciach určite pomohlo dostať moje boky priamo nad stredovú konzolu, aby sa zlepšila účinnosť pedálovania, ale strmší uhol sedlovej trubky by bol krokom vpred.

A nakoniec priľnavosť plášťov Maxxis obzvlášť použitých zmesí obmedzuje rýchlosť tohto bicykla v stúpaniach.

Všetky tieto faktory prispievajú tomu, že na 5010 – ke sa cítite skôr ako na enduro bicykli.

Zníženie sagu, zníženie riadidiel a nastavenie geometrie bicykla do polohy s vyššou geometriou by výkon v stúpaniach zlepšilo, naopak by to negatívne ovplyvnilo jeho vlastnosti v zjazdoch.

Klesanie

Zatiaľ čo nízky zadok a zvýšený predok negatívne ovplyvňujú výkon v stúpaniach, pri zjazdoch je táto poloha výhodná.

Ťažisko mierne posunuté vpredu, poskytuje dostatok gripu a predná časť je dostatočne vysoká na to aby sa so zvýšeným tlakom na predok vyrovnala. Koniec koncov, je tu osvedčená vidlica RockShox Pike a je veľmi málo pravdepodobné, že vás prehodí cez riadidlá, aj keď … všetci to poznáme.

Vidlica Pike poskytuje dostatok podpory a je excelentá v strede svojho zdvihu, čo pomáha trakcie predného kolesa. Zaťaženie predku v spolupráci s vidlicou funguje vynikajúco a je to najlepší spôsob ako jazdiť na tomto bicykli.

Avšak vedľajším účinkom je, že zadná časť poskytuje minimum trakcie a dostávate sa do driftov aj vtedy, keď to nečakáte.

Aj menšie pohyby bokov podnecujú bicykel k tomu aby driftoval. Takže ak výrobca uvádza, že tento bicykel je veľmi hravý a chce vám poskytnúť maximum zábavy tak to je naozaj tak.

Napriek robustnej zadnej pneumatike Maxxis MaxxTerra, priľnavosť rozhodne nie je prioritou modelu 5010. Vzhľadom na jeho kompaktný charakter sa drifty dajú pomerne ľahko ovládať, ale nie sú také predvídateľné ako na  bicykloch s väčším zdvihom.

Na jednej strane je toto obrovská zábava, ktorú si však viete dovoliť len na jednoduchších trailoch. Na tých strmých a technických potrebujete presné a bezchybné ovládanie a to tento bicykel neposkytuje.

Odpruženie pracuje dobre, ale musím povedať, že pár centimetrov zdvihu by som ešte privítal. V strednej časti zdvihu je bicykel perfektný, ale keď ju presiahnete, neposkytuje už dostatok opory a na ťažších trailoch to musíte kompenzovať telom.

Každopádne pri znížení rýchlosti sa bicykel javil úplne v poriadku a zvládal aj ťažké a technické traily.

Menej technické traily so skokmi a vlnami sú na tomto bicykla čistá radosť.  Progresívny zadok s podporou vidlice generujú množstvo popu, vďaka čomu je zrýchľovanie a udržiavanie rýchlosti na týchto trailoch naozaj jednoduché.

Kombinácia skvelej manévrovateľnosti a jednoduchého ovládania zadnej časti bicykla pridáva na zábave. Na tomto biku sa chcete baviť a chcete s ním lietať. Pripomína bicykel určený na skákanie viac než ten trailový.

Zhrnutie

Santa Cruz  vyniká na zábavných trailoch, plných skokov a vĺn. Nedá sa povedať, že by to bol všestranný trailový bicykel, ktorý sa nestratí ani vo vysokých rýchlostiach a ťažkých a rozbitých terénoch.

V stúpniach exceluje pri umiernenom šliapaní, neobľubuje šliapanie v stoji, ani veľmi strmé a technické stúpania.

Bicykel odporúčam jazdcom, ktorí chcú jazdiť flow traily a skákať na svojich lokálnych trailoch. Tí si bicykel zamilujú.

Avšak chýba mu rozmanitosť, ktorú trailové jazdenie vyžaduje.

Je ťažké ignorovať vysokú cenu, keď sa na to pozriete z uhla, že bicykel obsluhuje veľmi úzky záber použitia.

Špecifikácia

  • Rám: 5010 CC, 130 mm
  • Vidlica: RockShox Pike Ultimate 140 mm
  • Tlmič: RockShox Super Deluxe Ultimate
  • Pohon: SRAM X01 Eagle AXS, kľuky SRAM X1 Eagle Carbon
  • Kolesá: Santa Cruz Reserve 30 HD rims on Industry Nine 1/1 hubs
  • Plášte: Maxxis Minion DHR II 3C MaxxGrip EXO TR 29×2.4in f, Maxxis Minion DHR II 3C MaxxTerra EXO TR 27.5×2.4in r
  • Brzdy: SRAM Guide G2 RSC
  • Rajdy/Predstavec: Santa Cruz 35 Carbon, 800mm, Burgtec Enduro MK3, 42mm
  • Sedlovka/Sedlo: RockShox Reverb, WTB Silverado Medium Ti
  • Hmotnosť: 13,92 kg
  • Cena: 10, 999 €

Aktuality

25.04.2024 Kompletne hliníková prehadzovačka? Vivo Cycling ukázali, na čom pracujú.

V súčasnosti dominujú trhu s pohonom a radením dve obrovské spoločnosti Shimano a Sram. To však nebráni menším spoločnostiam pokúsiť sa zabojovať o svojich zákazníkov. S klasickým dizajnom zrejme v tejto konkurencii neuspejete a tak prichádza Vivo Cycling s kompletne hliníkovou prehadzovačkou.

25.04.2024 Canyon predstavil Neuron:ONfly, ide o vôbec prvý ľahký e-bike nemeckej značky.

Na jeho zostavenie využili v Canyon ľahký motor Bosch Performance Line SX, a tento bickykel má hmotnosť 19,1 kg.

24.04.2024 Kultová značka bicyklov Kona je na predaj.

Do problémov sa dostal ďalší veľký a svetoznámy výrobca bicyklov Kona Bikes. Táto pôvodne kanadská značka bola ústrednou v cyklistickom boome počas 90. rokov. Aktuálne však prechádza turbulentným obdobím s neistou budúcnosťou.

24.04.2024 Preteky Okolo Slovenska prevedú jazdcov z Podunajskej nížiny až po Tatry a nový je okrem trate aj ich termín.

68. ročník medzinárodných pretekov Okolo Slovenska sa uskutoční od 26. do 30. júna. Pozostávať bude z úvodnej tímovej časovky a následných štyroch etáp. Svoju účasť v pretekoch potvrdili tri tímy World Tour a sedem profesionálnych kontinentálnych tímov a desať kontinentálnych tímov, ktoré sa pobijú o UCI body.

24.04.2024 Preteky 1. kola KENNY Slovenského pohára v endure na Baťovych trailoch v Partizánskom sú zrušené.

Organizátori museli k tomuto kroku pristúpiť, kvôli šíreniu sa afrického moru ošípaných v tejto a v priľahlých lokalitách.

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu