Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Elektrické bicykle

Test: Focus JAM2 7.0

Najdôležitejšie na cyklistike je baviť sa. S týmto heslom pristupovali inžinieri k vývoju bicykla Focus JAM2. Svoj predsavzatie do bodky naplnili.
Hodnotenie: 4/5
7 999
Biker
Test: Focus JAM2 7.0

Naše hodnotenie

Ak vám viac než na čo najnižšej hmotnosti a kradnutí KOM-ov záleží na zábave a odolnosti, rozhodne stojí za zváženie.

+PLUSY

  • Vďaka rozumnej geometrii je zábavný aj na menej náročných trailoch
  • Pekne vymyslený úložný priestor v prednom rámovom trojuholníku
  • Jednoducho sme sa na ňom bavili

-MÍNUSY

  • Zadný strmeň sériovo nedosadá na kotúč presne
  • Integrované vedenie kabeláže v predstavci má aj svoje nevýhody

Focus hovorí, že e-biky existujú preto, aby sa viac ľudí mohlo tešiť z jazdy na bicykli, nech už je akákoľvek.

A tak JAM2 nemá za cieľ byť najrýchlejší, no najzábavnejší. Nový model preto nie je len faceliftom starého modelu, ale kompletne prepracovanou novinkou. A tento s označením 7.0 je najvyšší v rade pozostávajúcom z troch úrovní výbavy.

Rám

So starým rámom má spoločný snáď len hliník a 150 mm zdvih, hoci ten starý stále našiel uplatnenie v o úroveň nižšom rade s označením 6.

Tento sedmičkový však už kúpite len s 29-palcovými kolesami bez ohľadu na veľkosť rámu. Poháňa ho najnovší motor Shimano EP8 s 85 Nm maximálnym krútiacim momentom a masívnou 720 Wh batériou.

Prepracovaný je aj systém odpruženia. Tlmič je namontovaný horizontálne pod hornou rámovou trubkou. Rám má vďaka tomu nižší standover a kratšiu sedlovú trubku. To umožňuje použitie vyšších teleskopických sedloviek, ktoré potom viete zaraziť nižšie a uhnúť tak sedlo preč od kráľovských klenotov.

Preč je aj niekdajšia krivka chodu odpruženia, ktorá bola v začiatku zdvihu regresívna a následne progresívna. Nová kinematika je lineárne progresívna, čo by malo priniesť aktívnejší chod.

Geometria je moderná, a pritom nie extrémna. V nižšom nastavení má JAM2 65-stupňový hlavový uhol, 76-stupňový efektívny sedlový a reach siaha od 420 mm v S-ku až po 510 mm v XL-ku. Otočením flip chipu vo vahadle môžete geometriu urobiť strmšou o pol stupňa, zdvihnúť stred o 5,5 mm, skrátiť zadnú stavbu o 1,5 mm a predĺžiť reach o 5 mm.

Foto: Andy Lloyd MBUK

Na ráme nájdete montážne body na kapsičku na náradie, ktorá sa pekne vojde do spoja medzi hornou a spodnou rámovou trubkou. Do nej sa zmestia náhradná duša, multikľúč a montpáky.

Vychytávkou je aj adaptér na košík na fľašu, ktorý maximálne využíva miesto v ráme. Do L-ka a XL-ka sa tak vojde až 750 ml fľaša.

Všetky ložiská majú dvojité tesnenia, pätka na prehadzovačku je univerzálna (nebudete v prípade poškodenia musieť zháňať špecifickú), kľúčové miesta na ráme sú chránené priehľadnými nálepkami a na zadnej stavbe je pripevnený robustný chránič proti reťazi.

Nájdete tu dokonca aj USB-C port, ktorým si môžete dobiť telefón, alebo GPS či svetlo.

Komponenty

Foto: Andy Lloyd MBUK

Náš testovací bike prišiel s o niečo lepšou vidlicou RockShox ZEB Select+ s patrónou Charger 2.1 namiesto najnižšieho modelu ZEB, v ktorom je jednoduchšia patróna Charger R.

Všetka ostatná výbava však sedí vrátane tlmiča Fox Float X Performance. Bezdrôtové elektrické radenie SRAM GX Eagle AXS je luxus, rovnako ako mocné brzdy SRAM Code RSC s obrovskými 220 mm kotúčmi nielen vpredu, ale aj vzadu.

Exekúcia však nie je bezchybná. Vzadu sú návarky len na 203 mm kotúč a strmeň tak je namontovaný s 20 mm adaptérom. Výsledkom je, že platničky dosadajú na kotúč o 3 mm vyššie, než by mali. Museli sme si teda adaptér mierne upraviť.

Kolesá DT Swiss HX1700 sú obuté do plášťov Schwalbe Magic Mary a Big Betty. Zaujímavé je aj vedenie kabeláže cez kokpit CIS (Cockpit Integration Solution). Hadička brzdy a kábel radenia sú prevlečené priamo cez predstavec až do hlavovej trubky. Výsledok vyzerá úhľadne.

Jazda

Foto: Andy Lloyd MBUK

Rozhodne nejde o najľahší bicykel. Hmotnosť cez 25 kíl však ospravedlňuje fakt, že hmotnostný limit na celý systém (bike a jazdca) je až 150 kíl.

Rám by teda mal čo-to zniesť. A ak ide o cieľ Focusu, ktorý sme spomínali hneď v úvode, splnili ho do bodky.

Najprv si však tradične povedzme niečo k výšľapom. Tu je jazdecká pozícia pohodlná a dobre vyvážená medzi oboma kolesami. Odpruženie sa pri pedálovaní príliš nehýbe a len zriedka sme siahali po páčke na tlmiči. Hmotnosť je pri jazde cítiť, no vďaka dobre navrhnutej geometrii je bike stále dostatočne agilný a reaguje na zmeny smeru pohotovo.

Plusom je, že na menej náročných trailoch nepôsobí lenivo a nezáživne – niečo, čo často vyčítame dlhým a položeným bikom prispôsobeným na čo najrýchlejšiu jazdu v tom najťažšom teréne.

Citeľne tu pomáha aj prepracovaná kinematika odpruženia. Na staršom modeli nám vadil nedostatok opory v strede zdvihu, teda tam, kde sa zvyknete odrážať do vzduchu a pracovať s bikom.

Novinka rozhodne jazdí aktívnejšie a vďaka plynulo progresívnemu chodu často pôsobí, že má viac zdvihu než je to v skutočnosti.

Tak ako na iných e-bikoch, aj tu je v istom ohľade vyššia hmotnosť výhodou. Odpruženie chodí v počiatku veľmi citlivo a perfektne kopíruje zem.

Špecifikácia

  • Rám: hliníkový, 150 mm
  • Vidlica: RockShox ZEB, 150 mm
  • Tlmič: Fox Float X Performance
  • Motor: Shimano STEPS EP8 so 720 Wh batériou
  • Pohon: SRAM GX Eagle AXS s kľukami e*thirteen e*spec Plus (1 x 12)
  • Kolesá: DT Swiss HX 1700, 29 × 2,6 SuperTrail ADDIX Soft
  • Plášte: Schwalbe Magic Mary vpredu a Big Betty vzadu
  • Brzdy: SRAM Code RSC (220/220 mm)
  • Rajdy/Predstavec: Race Face Chester, 780 mm/Focus CIS, 50 mm
  • Sedlovka/Sedlo: Post Moderne teleskopická, 150 mm/Proxim W450
  • Hmotnosť: 25,3 kg (veľkosť M, bez pedálov)

www.focus-bikes.com

Aktuality

Včera 14:51 Juan Ayuso odstúpil z Tour de France počas 13. etapy, mal pozitívny test na COVID-19.

Jeden z hlavných vrchárskych domestikov Tadeja Pogačara mal pozitívny výsledok testu na COVID-19, ale dostal povolenie pokračovať. Počas hektickej trinástej etapy však nezvládol vysoké tempo pelotónu, ktorý sa snažil dobehnúť únik. (AS)

Včera 13:32 Zoznam jazdcov, ktorí odstúpili z Tour de France 2024.

Z Tour de France odstúpilo zatiaľ 16 jazdcov. Najväčším menom je Primož Roglič, ktorý bol jedným z hlavných favoritov v boji o žltý dres a po siedmej etape z pretekov odstúpil aj jeden z najlepších šprintérov Mads Pedersen.

Včera 13:18 Primož Roglič končí na Tour de France pre zranenia, ktoré utrpel pri páde.

„Primož Roglič sa po včerajšej etape a dnes ráno podrobil starostlivému vyšetreniu nášho lekárskeho tímu. Bolo prijaté rozhodnutie, že dnes nenastúpi, aby sa sústredil na blížiace sa ciele,“ oznámil tím Red Bull-Bora-Hansgrohe.

Včera 10:59 „Musíme nájsť Maxa Verstappena cyklistiky. To je náš cieľ,“ hovorí o budúcnosti šéf tímu Red Bull-Bora-Hansgrohe.

Ralph Denk sa už v minulosti pokúsil podpísať zmluvu s Remcom Evenepoelom a chcel by s ním pracovať v budúcnosti. (Cyclingnews)

Včera 10:15 Marka Cavendisha aj Arnauda Démara relegovali za nebezpečný šprint v 12. etape Tour de France.

Rozhodcovia odsunuli Démara a Cavendisha z prvej päťky na koniec hlavnej skupiny. Druhé miesto Wouta van Aerta sa nezmenilo, ale na tretiu priečku sa namiesto Démara posunul Pascal Ackermann.

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu