Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

MULTIKĽÚČ K DVOJROČNéMU PREDPLATNĚMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 39,80€!
Elektrické bicykle

Test: Focus JAM2 7.0

Najdôležitejšie na cyklistike je baviť sa. S týmto heslom pristupovali inžinieri k vývoju bicykla Focus JAM2. Svoj predsavzatie do bodky naplnili.
Hodnotenie: 4/5
7 999
Biker
Test: Focus JAM2 7.0

Naše hodnotenie

Ak vám viac než na čo najnižšej hmotnosti a kradnutí KOM-ov záleží na zábave a odolnosti, rozhodne stojí za zváženie.

+PLUSY

  • Vďaka rozumnej geometrii je zábavný aj na menej náročných trailoch
  • Pekne vymyslený úložný priestor v prednom rámovom trojuholníku
  • Jednoducho sme sa na ňom bavili

-MÍNUSY

  • Zadný strmeň sériovo nedosadá na kotúč presne
  • Integrované vedenie kabeláže v predstavci má aj svoje nevýhody

Focus hovorí, že e-biky existujú preto, aby sa viac ľudí mohlo tešiť z jazdy na bicykli, nech už je akákoľvek.

A tak JAM2 nemá za cieľ byť najrýchlejší, no najzábavnejší. Nový model preto nie je len faceliftom starého modelu, ale kompletne prepracovanou novinkou. A tento s označením 7.0 je najvyšší v rade pozostávajúcom z troch úrovní výbavy.

Rám

So starým rámom má spoločný snáď len hliník a 150 mm zdvih, hoci ten starý stále našiel uplatnenie v o úroveň nižšom rade s označením 6.

Tento sedmičkový však už kúpite len s 29-palcovými kolesami bez ohľadu na veľkosť rámu. Poháňa ho najnovší motor Shimano EP8 s 85 Nm maximálnym krútiacim momentom a masívnou 720 Wh batériou.

Prepracovaný je aj systém odpruženia. Tlmič je namontovaný horizontálne pod hornou rámovou trubkou. Rám má vďaka tomu nižší standover a kratšiu sedlovú trubku. To umožňuje použitie vyšších teleskopických sedloviek, ktoré potom viete zaraziť nižšie a uhnúť tak sedlo preč od kráľovských klenotov.

Preč je aj niekdajšia krivka chodu odpruženia, ktorá bola v začiatku zdvihu regresívna a následne progresívna. Nová kinematika je lineárne progresívna, čo by malo priniesť aktívnejší chod.

Geometria je moderná, a pritom nie extrémna. V nižšom nastavení má JAM2 65-stupňový hlavový uhol, 76-stupňový efektívny sedlový a reach siaha od 420 mm v S-ku až po 510 mm v XL-ku. Otočením flip chipu vo vahadle môžete geometriu urobiť strmšou o pol stupňa, zdvihnúť stred o 5,5 mm, skrátiť zadnú stavbu o 1,5 mm a predĺžiť reach o 5 mm.

Foto: Andy Lloyd MBUK

Na ráme nájdete montážne body na kapsičku na náradie, ktorá sa pekne vojde do spoja medzi hornou a spodnou rámovou trubkou. Do nej sa zmestia náhradná duša, multikľúč a montpáky.

Vychytávkou je aj adaptér na košík na fľašu, ktorý maximálne využíva miesto v ráme. Do L-ka a XL-ka sa tak vojde až 750 ml fľaša.

Všetky ložiská majú dvojité tesnenia, pätka na prehadzovačku je univerzálna (nebudete v prípade poškodenia musieť zháňať špecifickú), kľúčové miesta na ráme sú chránené priehľadnými nálepkami a na zadnej stavbe je pripevnený robustný chránič proti reťazi.

Nájdete tu dokonca aj USB-C port, ktorým si môžete dobiť telefón, alebo GPS či svetlo.

Komponenty

Foto: Andy Lloyd MBUK

Náš testovací bike prišiel s o niečo lepšou vidlicou RockShox ZEB Select+ s patrónou Charger 2.1 namiesto najnižšieho modelu ZEB, v ktorom je jednoduchšia patróna Charger R.

Všetka ostatná výbava však sedí vrátane tlmiča Fox Float X Performance. Bezdrôtové elektrické radenie SRAM GX Eagle AXS je luxus, rovnako ako mocné brzdy SRAM Code RSC s obrovskými 220 mm kotúčmi nielen vpredu, ale aj vzadu.

Exekúcia však nie je bezchybná. Vzadu sú návarky len na 203 mm kotúč a strmeň tak je namontovaný s 20 mm adaptérom. Výsledkom je, že platničky dosadajú na kotúč o 3 mm vyššie, než by mali. Museli sme si teda adaptér mierne upraviť.

Kolesá DT Swiss HX1700 sú obuté do plášťov Schwalbe Magic Mary a Big Betty. Zaujímavé je aj vedenie kabeláže cez kokpit CIS (Cockpit Integration Solution). Hadička brzdy a kábel radenia sú prevlečené priamo cez predstavec až do hlavovej trubky. Výsledok vyzerá úhľadne.

Jazda

Foto: Andy Lloyd MBUK

Rozhodne nejde o najľahší bicykel. Hmotnosť cez 25 kíl však ospravedlňuje fakt, že hmotnostný limit na celý systém (bike a jazdca) je až 150 kíl.

Rám by teda mal čo-to zniesť. A ak ide o cieľ Focusu, ktorý sme spomínali hneď v úvode, splnili ho do bodky.

Najprv si však tradične povedzme niečo k výšľapom. Tu je jazdecká pozícia pohodlná a dobre vyvážená medzi oboma kolesami. Odpruženie sa pri pedálovaní príliš nehýbe a len zriedka sme siahali po páčke na tlmiči. Hmotnosť je pri jazde cítiť, no vďaka dobre navrhnutej geometrii je bike stále dostatočne agilný a reaguje na zmeny smeru pohotovo.

Plusom je, že na menej náročných trailoch nepôsobí lenivo a nezáživne – niečo, čo často vyčítame dlhým a položeným bikom prispôsobeným na čo najrýchlejšiu jazdu v tom najťažšom teréne.

Citeľne tu pomáha aj prepracovaná kinematika odpruženia. Na staršom modeli nám vadil nedostatok opory v strede zdvihu, teda tam, kde sa zvyknete odrážať do vzduchu a pracovať s bikom.

Novinka rozhodne jazdí aktívnejšie a vďaka plynulo progresívnemu chodu často pôsobí, že má viac zdvihu než je to v skutočnosti.

Tak ako na iných e-bikoch, aj tu je v istom ohľade vyššia hmotnosť výhodou. Odpruženie chodí v počiatku veľmi citlivo a perfektne kopíruje zem.

Špecifikácia

  • Rám: hliníkový, 150 mm
  • Vidlica: RockShox ZEB, 150 mm
  • Tlmič: Fox Float X Performance
  • Motor: Shimano STEPS EP8 so 720 Wh batériou
  • Pohon: SRAM GX Eagle AXS s kľukami e*thirteen e*spec Plus (1 x 12)
  • Kolesá: DT Swiss HX 1700, 29 × 2,6 SuperTrail ADDIX Soft
  • Plášte: Schwalbe Magic Mary vpredu a Big Betty vzadu
  • Brzdy: SRAM Code RSC (220/220 mm)
  • Rajdy/Predstavec: Race Face Chester, 780 mm/Focus CIS, 50 mm
  • Sedlovka/Sedlo: Post Moderne teleskopická, 150 mm/Proxim W450
  • Hmotnosť: 25,3 kg (veľkosť M, bez pedálov)

www.focus-bikes.com

Aktuality

08.12.2023 Shimano prešetruje moderné otroctvo u jedného zo svojich dodávateľov v Malajzii.

Spoločnosť Shimano uviedla, že na základe správy britského denníku Telegraph vyšetruje, že jeden z jej dodávateľov v Malajzii uplatňuje na svojich zamestnancov princípy, ktoré sú „podobné modernému otroctvu“.

08.12.2023 Wout van Aert zajtra odštartuje cyklokrosovú sezónu na pretekoch Exact Cross v Essene.

29-ročný Belgičan absolvuje svoje prvé preteky na cyklokrosovom bicykli v sezóne 2023/24 a na štarte bude najväčším favoritom, keďže väčšina cyklokrosovej elity sa bude pripravovať na nedeľné preteky Svetového pohára vo Val di Sole.

08.12.2023 Maciej Bodnar bol celú kariéru po boku Sagana. Bol jedným z najväčších tichých hrdinov pelotónu, hovorí Peter Sagan.

38-ročný poľský špecialista na časovky a verný domestik Petra Sagana oznámil, že po 17 rokoch končí s profesionálnou cyklistikou.

08.12.2023 Video: Jeden z najrýchlejších zjazdárov sveta Finn Iles si užíva jazdenie mimo sezóny.

Žiadny plán, žiadne merané jazdy, žiadny tlak v deň pretekov… Mimo sezóny si pretekár potrebuje oddýchnuť. To však neplatí, ak ste Finn Iles! Lokál z Whistleru si vyhrnul rukávy, dal dokopy štáb a odcestoval do rezortu Sun Peaks, kde vytvorili a natočili skutočné majstrovské dielo. Užite si to!

08.12.2023 Poznáme termíny iXS European Downhill Cup.

Seriál pretekov Európskeho pohára v zjazde iXS European Downhill Cup sa teší čoraz väčšej popularite. Nás nesmierne teší, že celkovým víťazom seriálu sa v uplynulom ročníku stal Adam Rojček a veríme, že na tieto úspechy nadviaže aj v nasledujúcej sezóne.

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu