Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ROČNÉ PREDPLATNÉ ČASOPISU BIKER SPOLU S FUNKČNOU ČELENKOU GARMIN IBA ZA 18,90€!
Elektrické bicykle

Test: Focus JAM2 7.0

Najdôležitejšie na cyklistike je baviť sa. S týmto heslom pristupovali inžinieri k vývoju bicykla Focus JAM2. Svoj predsavzatie do bodky naplnili.
Hodnotenie: 4/5
7 999
Biker
Test: Focus JAM2 7.0

Naše hodnotenie

Ak vám viac než na čo najnižšej hmotnosti a kradnutí KOM-ov záleží na zábave a odolnosti, rozhodne stojí za zváženie.

+PLUSY

  • Vďaka rozumnej geometrii je zábavný aj na menej náročných trailoch
  • Pekne vymyslený úložný priestor v prednom rámovom trojuholníku
  • Jednoducho sme sa na ňom bavili

-MÍNUSY

  • Zadný strmeň sériovo nedosadá na kotúč presne
  • Integrované vedenie kabeláže v predstavci má aj svoje nevýhody

Focus hovorí, že e-biky existujú preto, aby sa viac ľudí mohlo tešiť z jazdy na bicykli, nech už je akákoľvek.

A tak JAM2 nemá za cieľ byť najrýchlejší, no najzábavnejší. Nový model preto nie je len faceliftom starého modelu, ale kompletne prepracovanou novinkou. A tento s označením 7.0 je najvyšší v rade pozostávajúcom z troch úrovní výbavy.

Rám

So starým rámom má spoločný snáď len hliník a 150 mm zdvih, hoci ten starý stále našiel uplatnenie v o úroveň nižšom rade s označením 6.

Tento sedmičkový však už kúpite len s 29-palcovými kolesami bez ohľadu na veľkosť rámu. Poháňa ho najnovší motor Shimano EP8 s 85 Nm maximálnym krútiacim momentom a masívnou 720 Wh batériou.

Prepracovaný je aj systém odpruženia. Tlmič je namontovaný horizontálne pod hornou rámovou trubkou. Rám má vďaka tomu nižší standover a kratšiu sedlovú trubku. To umožňuje použitie vyšších teleskopických sedloviek, ktoré potom viete zaraziť nižšie a uhnúť tak sedlo preč od kráľovských klenotov.

Preč je aj niekdajšia krivka chodu odpruženia, ktorá bola v začiatku zdvihu regresívna a následne progresívna. Nová kinematika je lineárne progresívna, čo by malo priniesť aktívnejší chod.

Geometria je moderná, a pritom nie extrémna. V nižšom nastavení má JAM2 65-stupňový hlavový uhol, 76-stupňový efektívny sedlový a reach siaha od 420 mm v S-ku až po 510 mm v XL-ku. Otočením flip chipu vo vahadle môžete geometriu urobiť strmšou o pol stupňa, zdvihnúť stred o 5,5 mm, skrátiť zadnú stavbu o 1,5 mm a predĺžiť reach o 5 mm.

Foto: Andy Lloyd MBUK

Na ráme nájdete montážne body na kapsičku na náradie, ktorá sa pekne vojde do spoja medzi hornou a spodnou rámovou trubkou. Do nej sa zmestia náhradná duša, multikľúč a montpáky.

Vychytávkou je aj adaptér na košík na fľašu, ktorý maximálne využíva miesto v ráme. Do L-ka a XL-ka sa tak vojde až 750 ml fľaša.

Všetky ložiská majú dvojité tesnenia, pätka na prehadzovačku je univerzálna (nebudete v prípade poškodenia musieť zháňať špecifickú), kľúčové miesta na ráme sú chránené priehľadnými nálepkami a na zadnej stavbe je pripevnený robustný chránič proti reťazi.

Nájdete tu dokonca aj USB-C port, ktorým si môžete dobiť telefón, alebo GPS či svetlo.

Komponenty

Foto: Andy Lloyd MBUK

Náš testovací bike prišiel s o niečo lepšou vidlicou RockShox ZEB Select+ s patrónou Charger 2.1 namiesto najnižšieho modelu ZEB, v ktorom je jednoduchšia patróna Charger R.

Všetka ostatná výbava však sedí vrátane tlmiča Fox Float X Performance. Bezdrôtové elektrické radenie SRAM GX Eagle AXS je luxus, rovnako ako mocné brzdy SRAM Code RSC s obrovskými 220 mm kotúčmi nielen vpredu, ale aj vzadu.

Exekúcia však nie je bezchybná. Vzadu sú návarky len na 203 mm kotúč a strmeň tak je namontovaný s 20 mm adaptérom. Výsledkom je, že platničky dosadajú na kotúč o 3 mm vyššie, než by mali. Museli sme si teda adaptér mierne upraviť.

Kolesá DT Swiss HX1700 sú obuté do plášťov Schwalbe Magic Mary a Big Betty. Zaujímavé je aj vedenie kabeláže cez kokpit CIS (Cockpit Integration Solution). Hadička brzdy a kábel radenia sú prevlečené priamo cez predstavec až do hlavovej trubky. Výsledok vyzerá úhľadne.

Jazda

Foto: Andy Lloyd MBUK

Rozhodne nejde o najľahší bicykel. Hmotnosť cez 25 kíl však ospravedlňuje fakt, že hmotnostný limit na celý systém (bike a jazdca) je až 150 kíl.

Rám by teda mal čo-to zniesť. A ak ide o cieľ Focusu, ktorý sme spomínali hneď v úvode, splnili ho do bodky.

Najprv si však tradične povedzme niečo k výšľapom. Tu je jazdecká pozícia pohodlná a dobre vyvážená medzi oboma kolesami. Odpruženie sa pri pedálovaní príliš nehýbe a len zriedka sme siahali po páčke na tlmiči. Hmotnosť je pri jazde cítiť, no vďaka dobre navrhnutej geometrii je bike stále dostatočne agilný a reaguje na zmeny smeru pohotovo.

Plusom je, že na menej náročných trailoch nepôsobí lenivo a nezáživne – niečo, čo často vyčítame dlhým a položeným bikom prispôsobeným na čo najrýchlejšiu jazdu v tom najťažšom teréne.

Citeľne tu pomáha aj prepracovaná kinematika odpruženia. Na staršom modeli nám vadil nedostatok opory v strede zdvihu, teda tam, kde sa zvyknete odrážať do vzduchu a pracovať s bikom.

Novinka rozhodne jazdí aktívnejšie a vďaka plynulo progresívnemu chodu často pôsobí, že má viac zdvihu než je to v skutočnosti.

Tak ako na iných e-bikoch, aj tu je v istom ohľade vyššia hmotnosť výhodou. Odpruženie chodí v počiatku veľmi citlivo a perfektne kopíruje zem.

Špecifikácia

  • Rám: hliníkový, 150 mm
  • Vidlica: RockShox ZEB, 150 mm
  • Tlmič: Fox Float X Performance
  • Motor: Shimano STEPS EP8 so 720 Wh batériou
  • Pohon: SRAM GX Eagle AXS s kľukami e*thirteen e*spec Plus (1 x 12)
  • Kolesá: DT Swiss HX 1700, 29 × 2,6 SuperTrail ADDIX Soft
  • Plášte: Schwalbe Magic Mary vpredu a Big Betty vzadu
  • Brzdy: SRAM Code RSC (220/220 mm)
  • Rajdy/Predstavec: Race Face Chester, 780 mm/Focus CIS, 50 mm
  • Sedlovka/Sedlo: Post Moderne teleskopická, 150 mm/Proxim W450
  • Hmotnosť: 25,3 kg (veľkosť M, bez pedálov)

www.focus-bikes.com

Aktuality

12:13 Dusty Days 2023 sa uskutočnia koncom apríla v Kálnici.

Freeride podujatie Dusty Days majú na svedomí chalani z Bikes on Film v spolupráci s Freeride Bikepark Kálnica.

12:04 Bikecheck: Elektrobicykel CTM Switch Denisa Kohúta.

Denis Kohút je popredný slovenský zjazdár a okrem iného trénuje aj na elektrobicykli CTM Switch.

10:55 Musíte vidieť: Dokument zo zákulisia, keď Peter Sagan vyhral skvelým sólo útokom monument Okolo Flámska.

„Taktika bola jasná – chcel som prísť do cieľa sám,“ povedal Peter Sagan po víťazstve svojho prvého monumentu v kariére.

10:15 Video: Peter Sagan ukazuje obrovskú silu i rovnováhu v drepe na jednej nohe.

Tím TotalEnergies zverejnil pri želaní k Saganovým 33. narodeninám video, v ktorom drepuje na jednej nohe na mäkkej balančnej podložke.

10:00 Video: Peter Sagan hovorí o ukončení kariéry a návrate k horskému bicyklu.

„Je pre mňa dôležité tráviť čas so svojím synom Marlonom a vidieť život z rôznych uhlov, nielen ako cyklista,“ povedal Peter Sagan popri oznámení o ukončení profesionálnej kariéry po sezóne 2023.

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu