Test: Focus JAM2 7.0

Naše hodnotenie
Ak vám viac než na čo najnižšej hmotnosti a kradnutí KOM-ov záleží na zábave a odolnosti, rozhodne stojí za zváženie.
PLUSY
- Vďaka rozumnej geometrii je zábavný aj na menej náročných trailoch
- Pekne vymyslený úložný priestor v prednom rámovom trojuholníku
- Jednoducho sme sa na ňom bavili
MÍNUSY
- Zadný strmeň sériovo nedosadá na kotúč presne
- Integrované vedenie kabeláže v predstavci má aj svoje nevýhody
Focus hovorí, že e-biky existujú preto, aby sa viac ľudí mohlo tešiť z jazdy na bicykli, nech už je akákoľvek.
A tak JAM2 nemá za cieľ byť najrýchlejší, no najzábavnejší. Nový model preto nie je len faceliftom starého modelu, ale kompletne prepracovanou novinkou. A tento s označením 7.0 je najvyšší v rade pozostávajúcom z troch úrovní výbavy.
Rám
So starým rámom má spoločný snáď len hliník a 150 mm zdvih, hoci ten starý stále našiel uplatnenie v o úroveň nižšom rade s označením 6.
Tento sedmičkový však už kúpite len s 29-palcovými kolesami bez ohľadu na veľkosť rámu. Poháňa ho najnovší motor Shimano EP8 s 85 Nm maximálnym krútiacim momentom a masívnou 720 Wh batériou.
Prepracovaný je aj systém odpruženia. Tlmič je namontovaný horizontálne pod hornou rámovou trubkou. Rám má vďaka tomu nižší standover a kratšiu sedlovú trubku. To umožňuje použitie vyšších teleskopických sedloviek, ktoré potom viete zaraziť nižšie a uhnúť tak sedlo preč od kráľovských klenotov.
Preč je aj niekdajšia krivka chodu odpruženia, ktorá bola v začiatku zdvihu regresívna a následne progresívna. Nová kinematika je lineárne progresívna, čo by malo priniesť aktívnejší chod.
Geometria je moderná, a pritom nie extrémna. V nižšom nastavení má JAM2 65-stupňový hlavový uhol, 76-stupňový efektívny sedlový a reach siaha od 420 mm v S-ku až po 510 mm v XL-ku. Otočením flip chipu vo vahadle môžete geometriu urobiť strmšou o pol stupňa, zdvihnúť stred o 5,5 mm, skrátiť zadnú stavbu o 1,5 mm a predĺžiť reach o 5 mm.

Na ráme nájdete montážne body na kapsičku na náradie, ktorá sa pekne vojde do spoja medzi hornou a spodnou rámovou trubkou. Do nej sa zmestia náhradná duša, multikľúč a montpáky.
Vychytávkou je aj adaptér na košík na fľašu, ktorý maximálne využíva miesto v ráme. Do L-ka a XL-ka sa tak vojde až 750 ml fľaša.
Všetky ložiská majú dvojité tesnenia, pätka na prehadzovačku je univerzálna (nebudete v prípade poškodenia musieť zháňať špecifickú), kľúčové miesta na ráme sú chránené priehľadnými nálepkami a na zadnej stavbe je pripevnený robustný chránič proti reťazi.
Nájdete tu dokonca aj USB-C port, ktorým si môžete dobiť telefón, alebo GPS či svetlo.
Komponenty

Náš testovací bike prišiel s o niečo lepšou vidlicou RockShox ZEB Select+ s patrónou Charger 2.1 namiesto najnižšieho modelu ZEB, v ktorom je jednoduchšia patróna Charger R.
Všetka ostatná výbava však sedí vrátane tlmiča Fox Float X Performance. Bezdrôtové elektrické radenie SRAM GX Eagle AXS je luxus, rovnako ako mocné brzdy SRAM Code RSC s obrovskými 220 mm kotúčmi nielen vpredu, ale aj vzadu.
Exekúcia však nie je bezchybná. Vzadu sú návarky len na 203 mm kotúč a strmeň tak je namontovaný s 20 mm adaptérom. Výsledkom je, že platničky dosadajú na kotúč o 3 mm vyššie, než by mali. Museli sme si teda adaptér mierne upraviť.
Kolesá DT Swiss HX1700 sú obuté do plášťov Schwalbe Magic Mary a Big Betty. Zaujímavé je aj vedenie kabeláže cez kokpit CIS (Cockpit Integration Solution). Hadička brzdy a kábel radenia sú prevlečené priamo cez predstavec až do hlavovej trubky. Výsledok vyzerá úhľadne.
Jazda

Rozhodne nejde o najľahší bicykel. Hmotnosť cez 25 kíl však ospravedlňuje fakt, že hmotnostný limit na celý systém (bike a jazdca) je až 150 kíl.
Rám by teda mal čo-to zniesť. A ak ide o cieľ Focusu, ktorý sme spomínali hneď v úvode, splnili ho do bodky.
Najprv si však tradične povedzme niečo k výšľapom. Tu je jazdecká pozícia pohodlná a dobre vyvážená medzi oboma kolesami. Odpruženie sa pri pedálovaní príliš nehýbe a len zriedka sme siahali po páčke na tlmiči. Hmotnosť je pri jazde cítiť, no vďaka dobre navrhnutej geometrii je bike stále dostatočne agilný a reaguje na zmeny smeru pohotovo.
Plusom je, že na menej náročných trailoch nepôsobí lenivo a nezáživne – niečo, čo často vyčítame dlhým a položeným bikom prispôsobeným na čo najrýchlejšiu jazdu v tom najťažšom teréne.
Citeľne tu pomáha aj prepracovaná kinematika odpruženia. Na staršom modeli nám vadil nedostatok opory v strede zdvihu, teda tam, kde sa zvyknete odrážať do vzduchu a pracovať s bikom.
Novinka rozhodne jazdí aktívnejšie a vďaka plynulo progresívnemu chodu často pôsobí, že má viac zdvihu než je to v skutočnosti.
Tak ako na iných e-bikoch, aj tu je v istom ohľade vyššia hmotnosť výhodou. Odpruženie chodí v počiatku veľmi citlivo a perfektne kopíruje zem.
Špecifikácia
- Rám: hliníkový, 150 mm
- Vidlica: RockShox ZEB, 150 mm
- Tlmič: Fox Float X Performance
- Motor: Shimano STEPS EP8 so 720 Wh batériou
- Pohon: SRAM GX Eagle AXS s kľukami e*thirteen e*spec Plus (1 x 12)
- Kolesá: DT Swiss HX 1700, 29 × 2,6 SuperTrail ADDIX Soft
- Plášte: Schwalbe Magic Mary vpredu a Big Betty vzadu
- Brzdy: SRAM Code RSC (220/220 mm)
- Rajdy/Predstavec: Race Face Chester, 780 mm/Focus CIS, 50 mm
- Sedlovka/Sedlo: Post Moderne teleskopická, 150 mm/Proxim W450
- Hmotnosť: 25,3 kg (veľkosť M, bez pedálov)