Návod: Ako na horskú cyklistiku v zime
Zimná jazda na horskom bicykli sa môže zdať na prvý pohľad náročná, či sa bavíme o výbave alebo podmienkach. Potrebujete viac kvalitného oblečenia a o bicykel je potrebné sa viac starať.
Môže sa vám však v odvďačiť v podobe zážitkov, na ktoré len tak nezabudnete. Zablatené korene a zasnežené traily zvyšujú faktor zábavy a fakt, že toto obdobie trávite vonku tieto zážitky umocňuje.
So správnym vybavením a prípravou môže byť zimné jazdenie mimoriadne obohacujúce a taktiež pomáha udržať vaše jazdecké schopnosti a kondíciu na správnom mieste aj v mimosezónnom období.
Aby sme vám pomohli zostať v pohodlí a jazdiť aj cez zimu, zostavili sme tohto sprievodcu, ktorý vysvetľuje, čo si obliecť, ako nastaviť bicykel do drsných podmienok a kde je dobré jazdiť v chladnejších mesiacoch.
Čo si obliecť?
Známe príslovie hovorí: „Neexistuje zlé počasie, existujú len zle oblečení cyklisti.“
Túto lekciu už utŕžil nejeden z nás, takže vieme, že je to pravda.
Aby ste sa tomu vyhli je potrebné dbať na správne oblečenie. Obliekanie sa vo vrstvách vám umožní prispôsobiť sa počasiu a teplotným zmenám počas vašej jazdy a udržať si optimálnu teplotu.
Samozrejme treba dbať na to do akých podmienok sa vyberieme. Inak sa obliekame do teplôt okolo nuly a inak ak je mínus desať alebo nás čaká silný vietor na hrebeni.
Všetko samozrejme závisí aj na individuálnych faktoroch, ak je niekto na bicykli celoročne, pravdepodobne bude zimu zvládať lepšie ako niekto, kto doteraz jazdil len v lete v krátkom oblečení a s jazdením v zime začína.
Termoprádlo
Alfou a omegou vrstvenia oblečenia je voľba kvalitného a teplého termoprádla. Obliekanie vo vrstvách vám umožní prispôsobiť sa počas jazdy zmenám počasia a teploty.
Základná vrstva je základom tohto systému a mala by čo najtesnejšie priliehať k telu. Zimné základné vrstvy zachytia teplo a odvádzajú vlhkosť, čím vás udržia v suchu a minimalizujú možnosť prechladnutia, keď sa pot ochladí.
Ja osobne som si zvykol na termoprádlo s obsahom vlny merino. To je totiž jediný materiál, ktorý vás dokáže zahriať aj keď je vlhký.
Niektoré základné vrstvy majú predný panel zabraňujúci vetru, ktorý vás chráni pred chladom.
Kvalitné termoprádlo ponúka množstvo značiek, takže si stačí len vybrať to, ktoré vám je najsympatickejšie prípadne to, v ktorom sa cítite najlepšie. Ak plánujete jazdiť v mínusových teplotách odporúčam používanie celého setu termoprádla teda vrchného aj spodného dielu.
Druhá vrstva
Zimné cyklistické dresy môžu slúžiť ako stredná vrstva počas tých najchladnejších dní, pričom v miernejších teplotách – rozumej viac ako nula stupňov môžu nahrádzať aj termoprádlo.
Niektoré zimné dresy budú mať vodeodolné predné panely, ako aj priedušné zadné panely, ktoré vám pomôžu udržať vás v suchu a bez potu. Toto však v zásade neplatí ak jazdíte s batohom.
Čo sa týka nohavíc, ako druhú vrsvtu môžete využiť klasické cyklistické nohavice, či už dlhé alebo kraťasy. Taktiež existujú špeciálne vodeodolné modely nohavíc, ktoré sú vhodné do tých najdrsnejších podmienok.
Mne sa osvedčilo používanie klasických cyklistických kraťasov v kombinácii s kvalitnou spodnou vrstvou, či už cyklistických nohavíc alebo termoprádla.
Aby som nemal kolená v chlade nosím počas celého výjazdu chrániče na nohách, prípadne pri teplotách okolo nuly som schopný šliapať aj bez nich.
Vrchná vrstva
Pri vrchnej vrstve je dôležité aby vás počas výjazdu udržala v suchu a ochránila pred vplyvmi vonkajšieho prostredia. To znamená pred vodou a vetrom.
Najlepšie sa na tento účel hodia tenké membránové bundy. Najznámejšou membránou je goretex a momentálne platí, že aj najdrahšou. Je to pre to, že poskytuje naozaj dobré parametre vodeodolnosti a priedušnosti.
Je dobré ak má bunda vzadu predĺžený strih, dlhé rukávy so sponou a kapucňu. Tá by mala byť nastaviteľná a použiteľná aj s cyklistickou prilbou.
V súčasnosti niektorí cyklisti volia ako vrchnú vrstvu softshellové bundy, ktoré už tiež dosahujú relatívne dobré hodnoty vodeodolnosti.
Relatívnou novinkou na trhu sú membránové kombinézy, ktoré vás takmer dokonale ochránia pred vonkajšími vplyvmi.
Ich nevýhodou môže byť nepraktickosť, prípadne to, že prichádzate o možnosť zhodiť najvrchnejšiu vrstvu počas pekného slnečného dňa v zime.
Cyklistické tretry prípadne topánky
Studené a mokré nohy môžu zmeniť každú jazdu na mučivú skúšku, kde sa hlavnou prioritou stáva dostať sa k zdroju tepla.
Ak plánujete v zime veľa jazdiť, zimné topánky na horský bicykel sú jednou z najlepších investícií, ktoré môžete urobiť.
Zimné topánky udržujú vaše nohy v suchu a teple, pričom väčšina z nich je vodotesná a odstraňuje potrebu motať sa s nemotornými návlekmi.
Niektoré topánky majú zabudované neoprénové návleky. Vďaka tomu budú menej priedušné, ale pri ponorení do mláky budú vodotesnejšie.
Či už máte nepremokavé topánky alebo nie, sada nepremokavých ponožiek je skvelým doplnkom do vášho zimného šatníka.
Vodotesné ponožky používajú podšívku, aby sa voda nedostala dovnútra, čo znamená, že voda z kaluží a kolies vám okamžite nenechajú studené a mokré nohy.
Zimné rukavice
Ďalšou veľmi dôležitou súčasťou výbavy v zime sú rukavice. Áno stále vidíme množstvo najlepších jazdcov jazdiť bez rukavíc, argumentujúcich tým, že v rukaviciach nepociťujú dostatočný cit pre riadidlá.
Ale úprimne, v zime bez rukavíc to proste nejde, pretože cit stratíte úplne.
Za zváženie stojí zvoliť zateplené a vodotesné rukavice do tých najdrsnejších podmienok. V teplotách okolo nuly niekomu postačia aj klasické dlhoprsté rukavice.
Ak zimné rukavice nemáte vo výbave skúste si pomôcť tak, že pod klasické cyklistické rukavice si natiahnete ešte nejaké tenké zimné rukavice.
Taktiež sa dá jazdiť aj v klasických lyžiarskych rukaviciach, akurát tu strácate cit pre presné ovládanie bŕzd.
Ako pripraviť bicykel na jazdenie v zime
Sneh a blato v zime môžu spôsobiť problémy vášmu horskému bicyklu, pretože vlhkosť a nečistoty vedú k opotrebovaniu dielov, zadretiu alebo jednoducho nefungujú tak, ako by ste po zvyšok roka očakávali.
Postupujte podľa týchto tipov, aby ste svoj bicykel ochránili v zime čo najlepšie a zabezpečili aj jednoduchšiu údržbu.
Plášte
Plášte horských bicyklov sú navrhnuté tak, aby zvládali rôzne typy terénu, pričom vzor dezénu prináša veľké rozdiely v ovládaní bicykla.
V zime sú traily vlhkejšie, blatistejšie prípadne pokryté snehom a preto majú najlepšie zimné plášte výraznejší a otvorenejší dezén. Zvyšujú tým priľnavosť k terénu a lepšie odvádzajú nečistoty a vodu.
Zníženie tlaku v pneumatikách na horskom bicykli vám tiež pomôže nájsť potrebný grip, ale riskujete poškodenie ráfika.
Pneumatiky s hrotmi vám umožnia jazdu na ľade a tvrdom snehu.
Ak ste pravý enduro jazdec, vo vašom prípade budete v zime zrejme využívať tie isté plášte ako aj v sezóne, prípadne zvolíte mäkšiu zmes alebo špecifické plášte do blata.
Pohon
V zimných mesiacoch sa váš pohon rýchlejšie opotrebúva, pretože na zablatených trailoch sa do komponentov dostáva viac nečistôt.
Udržiavanie reťaze čistej a používanie kvalitného mazania do mokra na reťaz predĺži životnosť vašich komponentov a váš pohon bude hladší a tichší. Koniec koncov toto platí po celý rok, s rozdielnym druhom mazania.
Niektorí ľudia sa rozhodnú v zime jazdiť na cenovo dostupnejších pohonoch. To znamená, že výmena akýchkoľvek častí bude lacnejšia, ak sa opotrebujú.
Svetlá
Ak v zime jazdíte aj po práci rozhodne sa vám vo výbave zídu svetlá. Dni sú kratšie a šero prichádza veľmi skoro. Nenechajte nič na náhodu a vybavte sa kvalitným osvetlením.
Existuje veľké množstvo rôznych svetial s rôznymi uchyteniami. Môžete používať aj ich kombinácie. Jedno svetlo umiestnite na riadidlá a druhé si dáte na hlavu a podobne.
Blatníky
Dobrým pomocníkom v zimnom období môžu byť aj blatníky. Existuje veľké množstvo blatníkov s rôznymi typmi uchytenia.
Napríklad blatníky montované na spodnú rámovú trubku vás dobre ochránia pred vodou, ktorá by inak skončila na vašom oblečení. Naopak blatníky na vidlici minimalizujú množstvo vody, ktoré vám strieka do očí.
Blatníky určené na zadné koleso zamedzujú vode skončiť na vašom chrbte a zadku. V niektorých prípadoch najmä na celoodpružených bicykloch však môže byť ich inštalácia náročná, to platí aj ak máte teleskopickú sedlovku.
Náboje
Doprajte svojím nábojom pred zimou trochu pozornosti tak, že ich rozoberiete, potom vyčistíte a namažete. Väčšina problémov, ktorým čelia náboje, bude spôsobená vniknutím vody a nečistôt – servis pred zimou by mal minimalizovať všetky problémy, ktoré máte.
Na náboje použite kvalitné mazivo a na západky na konci tela kazety riedky olej. Ložiská a vysokotlakové hadice sa nemajú v láske, takže je dôležité nezamerať prúd na náboj.
Toto platí aj po ukončení jazdenia v zime, náboje si skontrolujte a doprajte im ozdravnú kúru.
Lanká a bovdeny
Nečistoty z blatistých trailov sa zväčša dostanú aj do bovdenov, vďaka čomu je radenie menej prené v porovnaní s inými obdobiami roka. Pred zimou sa oplatí vymeniť vnútorné a vonkajšie časti, aby ste mali počas sezóny čo najlepší výkon.
Kontroverzný trik s naolejovaním by mal znížiť trenie, ale riskujete, že sa vám tam nalepí viac nečistôt. Je preto dobrá zvážiť kde budete jazdiť a aký typ blata tam prevažuje.
Sedlovka
Voda a piesok sa môžu dostať do vášho rámu v oblasti sedlovky a môžu spôsobiť zaseknutie sedlovky v ráme. Taktisto môžu spôsobovať nepríjemný zvuk, ktorý budete počuť pri šliapaní.
Čistenie sedlovky a kontaktných plôch v ráme by malo odstrániť všetky nečistoty, ale uistite sa, že ste pred výmenou sedlovky pridali trochu maziva (alebo karbónovej montážnej pasty), aby ste sa v budúcnosti vyhli jej zapečeniu.
Ak máte teleskopickú sedlovku, dbajte na pravidelné čistenie klznej plochy a namazanie tesnení sprejom na báze silikónu.
Brzdy
Netreba zabúdať ani na pravidelnú údržbu a čistenie bŕzd. Pretože nečistoty a piesok sa dostávajú aj tam a tým pádom sa tieto plochy rýchlejšie opotrebúvajú.
Včasná výmena brzdových platničiek zamedzí nepríjemným zvukom a zabezpečí optimálny brzdný výkon.
Kde v zime jazdiť
Ak žijete v nížinách a v okolí veľkých miest, je dosť možné, že si zajazdíte počas celého roka na svojich obľúbených trailoch a cyklotrasách.
Ak však bývate v oblasti pohorí pravdepodobne bicykel na zimu vymeníte za lyže alebo snowboardy.
Bikeparky
Väčšina bikeparkov na Slovensku je v zimnom období zatvorená a stávajú sa z nich lyžiarske strediská. Čo je samozrejme logické, keďže existencia bikeparku je podmienená právadzkou vleku alebo lanovky.
To sa však v najbližších rokoch môže vplyvom globálneho otepľovania rýchlo zmeniť a na zimnú prevádzku budeme zrejme vyrážať do okolitých krajín.
Výnimkou je lanovka na bratislavskej kolibe, ktorú môžete využívať aj v zime a počas pekných dní sa tak povozíte do sýtosti.
Trailcentrá
Na Slovensku existuje niekoľko trail centier, v ktorých si zajazdíte celoročne a naopak niektoré svoju prevádzku utlmujú len na obdobie medzi jarou a letom.
Odporúčam preto pred návštevou trail centra zistiť dostupnosť trailov. V prípade ak sa prevádzková doba nedodržiava môžete tým naštrbiť vzťahy miestnych bikerských organizácií s majiteľmi pozemkov, čo môže viesť až k trvalému ukončeniu činnosti v danom trailcentre.
Ideálnymi trailami na zimnú zábavu sú práve tie, ktoré poznáte najlepšie a máte ich za domom. Prípadne vyrazte na dlhší výlet v okolí domu s cieľom preksúmať danú oblasť. V zime je v lese lepšie vidieť a možno tak natrafíte na nové cestičky a terény.
Skateparky a pumptracky
Zima je ideálnym obdobím aj na trénovanie svojich zručností menej tradičným spôsobom. Vyrazte do lokálneho skateparku alebo na pumptrack a rozšírte tak svoje cyklistické schopnosti.
Vyhnete sa tak blatu a pri najhoršom budete mokrí a uzimení, ale stále blízko civilizácie.