Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Scott predstavil nový celoodpružený e-bike Lumen s integrovaným tlmičom, ktorý váži iba 15,5 kg

Ľahký a všestranný elektorbicykel Lumen, je vybavený motorom TQ HPR50 a kombinuje v sebe výhody jazdy na klasickom bicykli a elektrobicykli. Je ľahký a tichý a na prvý pohľad len ťažko zistíte, že sa jedná o elektrobicykel.
Matúš Bušík
Scott predstavil nový celoodpružený e-bike Lumen s integrovaným tlmičom, ktorý váži iba 15,5 kg

Scott predstavil horský elektrobicykel s hmotnosťou len 15,5 kg. Áno, čítate správne. Lumen využíva najrýchlejšiu XC/Trail rámovú platformu na svete a pridáva úplne tichú a výkonnú elektrickú asistenciu.

Scott Lumen je inšpirovaný pretekárskym xc bicyklom Scott Spark, ktorý vyhral nejedny preteky.

Motor TQ HPR50

Od začiatku bolo cieľom vytvoriť čo najľahší E-Bike a výber správneho motora a softvéru zabralo dizajnérom až 1,5 roka.

Rozhodli sa pre TQ HPR50, ktorý je napríklad použitý aj v konkurenčnom novom Treku Fuel Exe.

TQ je nemecká spoločnosť založená v roku 1994, ktorá sa špecializuje na elektrické komponenty v celom rade priemyselných odvetví vrátane letectva, medicíny a infraštruktúry.

S modelom HPR50 poskytli bezprecedentný pomer hmotnosti a výkonu 1,8 kg pri krútiacom momente 50 Nm.

Motor s priemerom 8 cm TQ inovovalo použitím harmonického prevodového systému. To umožňuje zmenšiť veľkosť a zároveň zvýšiť presnosť systému.

Výsledkom je ľahší bicykel, lepšia integrácia a zároveň zníženie vôle pre prirodzenejší pocit z šliapania.

Táto technológia tiež umožňuje zníženie hluku systému pre skutočne prirodzený zážitok. Môžem potvrdiť, že motor je naozaj tichý a počujete ho len keď skloníte hlavu alebo pri poriadnom zábere do pedálov.

Diaľkové ovládanie

Foto: Michal Červený

Celý elektronický systém je možné ovládať pomocou minimalistického diaľkového ovládača na riadidlách spárovaného s integrovaným displejom na hornej trubke.

Režimy sa ľahko prepínajú a vďaka ergonomickému umiestneniu na riadidlách sa dajú ľahko ovládať počas jazdy, ako aj pri používaní režimu chôdze.

Prispôsob si svoju jazdu

Aplikácia TQ je jednoduchá a prehľadná. Pomocou nej sa pripojíte k systému a viete ho prispôsobiť. Továrenské nastavenie bicykla je navrhnuté spoločnosťou SCOTT, ale pomocou aplikácie môžete vyladiť svoju pohonnú jednotku, aby ste šetrili výdrž batérie alebo maximalizovali výstupný výkon.

Reakciu pedálov môžete zmeniť buď pre rýchlejšiu odozvu motora, alebo spomaliť pre prirodzenejší pocit.

Nakoniec si môžete prispôsobiť zobrazenie, zmeniť poradie a počet dostupných obrazoviek, zapnúť a vypnúť ovládacie zvuky atď.

Žiadny bzukot, žiadny ďalší hluk – jednoduché základné informácie, keď ste vy a váš E-Bike na cestách, aby ste mohli jazdiť viac a užiť si daný moment.

Range extender pre dlhší dojazd

Foto: Michal Červený

Scott Lumen je vybavený 360Wh internou batériou, ktorá môže byť ďalej doplnená o 160Wh externé zvýšenie jej kapacity tzv. extender.

Ten  jednoducho pripevníte na predný držiak na fľašu s vodou rýchloupínacieho držiaka navrhnutého spoločnosťou SCOTT, má minimalistický dizajn a nízku hmotnosť, čo znamená minimálny vplyv na ovládanie bicykla.

Vďaka odborným znalostiam spoločnosti TQ zaručuje batéria HPR50 v kombinácii s extendrom maximálny výkon až do vybitia.

TQ používa špecifické články batérie, aby sa zabezpečilo, že batéria aj extender budú pokračovať na plný výkon, aj keď dosiahnu nízku kapacitu.

Jediná možnosť, kedy pocítite zníženie výkonu je pri prechode z využívania extendra k využívaniu batérie. Toto trvá 2 sekundy.

Systém je možné nabíjať s nasadeným extendrom, pričom inteligentná nabíjačka uprednostňuje nabitie batérie bicykla.

Doba nabíjania je tiež rýchla, hlavná batéria môže dosiahnuť 80% za dve hodiny nabíjania.

Dva košíky na fľašu

Foto: Michal Červený

Na rozdiel od väčšiny celoodpružených elektrobicyklov na Lumene nie je potrebné voliť medzi extendrom alebo fľašou s vodou, teda medzi dlhšími jazdami a hydratáciou.

Vďaka integrovanému tlmiču je priestor pre externú batériu aj vodu. Voliteľný posuvný systém uchytenia umožňuje jednoduchú manipuláciu a rozhodovanie, či zvolíte extender alebo 2 fľašky s vodou.

Integrovaný tlmič

Foto: Michal Červený

Lumen používa rovnaké usporiadanie odpruženia ako na SCOTT Spark víťaznom bicykli Nina Schurtera z majstrovstiev sveta.

Použitie ohybného čapu v sedlovej vzpere je ideálnym riešením pre bicykle s týmto zdvihom a umožňuje zachovať veľmi ľahký systém pri zachovaní optimálneho výkonu odpruženia.

Rámová platforma s integrovaným tlmičom debutovala na modeli Scott Spark a Lumen sa riadi rovnakým princípom.

V Scotte sú presvedčení, že po prvé to vyzerá fantasticky a po druhé tento prístup umožňuje vylepšiť charakteristiky odpruženia bez obetovania hmotnosti.

Hlavný inžinier tvrdí, že pri vývoji najľahšieho E-MTB na svete záleží na každom grame. Pre optimálny výkon tlmiča musí byť prenos sily čo najpriamejší a potrebujeme sa teda vyhnúť akýmkoľvek neefektívnym smerovým pohybom. Inými slovami, bočným pohybom (do strán k smeru jazdy), keď tlmič prechádza stláčaním.

Integrovaný tlmič nám umožňuje zlepšiť to niekoľkými spôsobmi. Po prvé, rámová konštrukcia okolo tlmiča a s kolíkovým uchytením môže byť navrhnutá tak, aby bola oveľa tuhšia, čím sa znižuje pohyb a podporuje sa efektívnejší prenos sily.

Môžeme tiež pridať oveľa väčšie ložiská na čap sedlovej trubky, čím túto oblasť ešte viac vystužíme a znížime akýkoľvek nepotrebný pohyb.

Foto: Michal Červený

Aj keď sa to môže zdať javiť ako niekoľko malých vylepšení,  ich súčet vedie k efektívnejšiemu výkonu tlmiča.

Okrem toho je tlmič plne chránený pred akýmikoľvek cudzími prvkami. Odporci integrovaných riešení môžu namietať, že to znemožňuje prístup k tlmiči, ale ten je stále dostupný a môžete ho jednoducho nastaviť alebo dofúkať.

Naša integrovaná technológia odpruženia nám tiež pomáha navrhnúť rámy s nižším umiestnením tlmičov, čo znižuje ich ťažisko.

Výsledkom je, že bicykel ťaží z lepšej ovládateľnosti a stabilnejšej jazdy vzbudzujúcej dôveru pre koncového užívateľa.

Detaily rámu a geometria

So 130 mm zdvihu dávalo zmysel využiť osvedčenú platformu Spark 900. Tento dizajn je výsledkom rokov inžinierskych skúseností a spätnej väzby od najúspešnejších elitných jazdcov na svete.

Na splnenie požiadaviek elektrického systému boli samozrejme potrebné úpravy, počnúc hrúbkou karbónovej vrstvy, kinematikou, umiestnením tlmiča a geometriou.

Aj keď sú Lumen eRIDE a Spark veľmi podobné, dizajn Lumen bol optimalizovaný tak, aby vyhovoval motoru a batérii.

Výsledkom je motor a batéria integrované do celoodpruženého rámu s nárastom objemu iba o 17 % oproti Sparku. Pri prvom pohľade naň vás nenapadne, že ide o elektrický horský bicykel.

Nastavenie SAGu je jednoduché, pretože pomocou indikátora na jednom z otočných čapov môžete vidieť, aká hodnota je aktuálne nastavená.

Ak sa chcete dozvedieť, či využívate celý zdvih bicykla jednoducho sa pozriete cez otvor v sedlovej trubke, kde uvidíte O krúžok na tlmiči. Môžete ho jednoducho posunúť späť nadol a resetovať ho.

Geometria

Kokpit

Foto: Michal Červený

Modely Lumen 900 SL a 900 obsahujú kombo Fraser IC DC od Syncros. Dizajnéri zapracovali na tvare, ktorý umožňuje káblom prechádzať pod lištou a po stranách predstavca, než vstúpia do hlavovej trubky s integrovanými plastovými časťami.

Tým sa zabráni ohybom alebo zauzleniam káblov a dosiahne sa minimalistický vzhľad prednej časti bicykla. V skutočnosti, keď bol systém vyvíjaný, už pri návrhu sa myslelo na káble pre e-bike.

Všetky naše riadidlá a predstavce majú viacero možností uchytenia počítača, svetla alebo kamery na vrch alebo pod riadidlá.

Modely 910 a Contessa majú štandardnejšie riadidlá a predstavec navrhnuté tak, aby spolupracovali s vnútorným vedením káblov.

Syncros dodáva všetky kontaktné body na bicykli pre ten najlepší zážitok z jazdy.

Pre Scott je typický systém Twin Lock, ktorý je použitý aj na Lumene. Tento systém vám umožňuje ovládať odpruženie a teleskopickú sedlovku priamo z vašich riadiel.

Foto: Michal Červený

Na objímke na riadidlách sa nachádzajú tri páčky, pomocou ktorých meníte jednotlivé režimy a ovládate teleskopickú sedlovku.

Režimy sú prispôsobené špecifickým jazdným situácim. Úplne otvorený poskytuje všetky výhody tlmenia a pracuje s celým zdvihom.

Pri strednom nastavení tlmič funguje, ale zaoberá sa len tými najväčšími nerovnosťami. Pri stúpaniach je toto ten najpohodlnejší mód.

Pruženie viete aj úplne vypnúť a vychutnať si tak výkon bicykla bez obmedzení.

Dojmy z prvých jázd

Foto: Michal Červený

Bicykel sme mali možnosť otestovať v rámci predstavovania nových elektrobicyklov Scott v Taliansku na trailoch v oblasti Massa Vecchia.

Môžem povedať, že prvý dojem z bicykla bol vynikajúci, jeho dizajn ma oslovil a po krátkom zoznámení s technickými parametrami sme sa vydali na traily.

Hneď po pár metroch nadobudnete pocit, že nesedíte na elektrobicykli, samozrejme závisí od zvoleného režimu, ale pomoc motora je veľmi prirodzená, nepociťujete žiadne trhania a čo je na tom najlepšie takmer nič nepočujete.

Po pár kilometroch na spevnených a lesných cestách sme sa dostali k stúpaciemu trailu, ktorý bol plný switchbackov a technických stúpaní.

Ten sme za deň absolvovali viackrát a najlepšie sa mi osvedčila kombinácia najvyššej pomoci a strednej polohy na Twin Locku.

Foto: Michal Červený

Na druhý deň som sa pohral s aplikáciou TQ a prestavil továrenské nastavenia. Zvolil som vyššiu odozvu pri pedálovaní v režime boost, čo ešte umocnilo zážitok pri výšľape.

Na prvé testovanie som prešiel takmer 25 kilometrov a nastúpal 1000 m a z batérie mi ostalo ešte 20%. Prvá jazda prebehla bez extendera, takže si myslím, že 1200 nastúpaných metrov je zhruba limit výdrže batérie. Samozrejme to závisí od zvolenej pomoci, ja som medzi režimami prepínal, ale zhruba v polovici som sa rozhodol využívať najvyššie mieru pomoci.

Čo sa týka zjazdov, bol som veľmi prekvapený ako sa bicykel správa. Na to, že pri debatách s inžiniermi a testovacími jazdcami nám bolo prízvukované, že sa jedné o cross country bicykel, musím povedať, že pocit z jazdy vo mne evokoval plnokrvý trail bike.

Traily boli prírodné, s kameňmi a koreňmi a musím povedať, že jazdu na nich som si užíval. Niekedy až príliš. Nadobudol som pocit, že si nie som 100 % istý, či by som na svojom enduro bicykli bol na týchto trailoch rýchlejší.

Foto: Michal Červený

Na biku som sa cítil veľmi prirodzene a sebavedomo, nemal som problém dostať bike do vzduchu, ani so slabším brzdením, ani s pružením.

Jedinú vec, voči ktorej mám výhrady sú veľmi ľahké a drahé xc kolesá od Syncrosu na najvyššom modeli. Tie by som volil vyslovene na pretekársky xc bike a nie na trailový elektrobicykel s hmotnosťou 15,5 kg.

Aby som to zhrnul tak podľa môjho názoru, čo chceli inžinieri dosiahnuť a čo deklarujú, to sa aj podarilo. Tento elektrobicykel ma naozaj prekvapil a je určený všetkým ortodoxným horským cyklistom, ktorí chcú využívať výhody klasického bicykla, ale chcú na kopec vyšliapať rýchlejšie, prípadne sa chcú dostať ďalej za použitia extendra.

Špecifikácie, ceny Scott Lumen eRide

Nová kolekcia Lumen obsahuje 4 modely: Lumen eRIDE 900 SL, Lumen eRIDE 900 a Lumen eRIDE 910 a jeden špecificky ženský model Contessa.Všetky špecifikácie a ceny sú predbežné a môžu sa líšiť v závislosti od meny.

Lumen eRide 900 SL

Foto: Michal Červený
  • Rám: Lumen eRIDE Carbon HMX
  • Vidlica: FOX 34 Float Factory Air / Kashima FIT4
  • Tlmič: FOX NUDE 5T Factory EVOL Trunnion
  • Diaľkové ovládanie SCOTT TwinLoc 2 Technology
  • Prehadzovačka: SRAM XX1 Eagle AXS 12 Speed
  • Brzdy: Shimano XTR M9120 4 Piston Disc
  • Kľuky: FSA Carbon Kľuky
  • Reťaz: SRAM CN XX1 Eagle
  • Kazeta: SRAM XX1 XG1299 / 10-52 T
  • Riadidlá: Syncros Fraser iC SL DC Carbon
  • Teleskopická sedlovka: FOX Transfer Factory Dropper Post Kashima
  • Sedlo: Syncros Tofino Regular 1.0, Carbon rails
  • Plášte: Schwalbe Wicked Will 29×2.4” EVO
  • Kolesá: Syncros Silverton SL2-30 CL full Carbon
  • Cena: 15,999 eur

Lumen eRide 900

Foto: Michal Červený
  • Rám: Lumen eRIDE Carbon HMX
  • Vidlica: FOX 34 Float Performance Elite Air FIT4
  • Tlmič: FOX NUDE 5T EVOL Trunnion
  • Diaľkové ovládanie SCOTT: TwinLoc 2 Technology
  • Prehadzovačka: SRAM GX Eagle AXS 12 Speed
  • Brzdy: Shimano XT / BR-M8120 4 Piston
  • Kľuky: FSA Carbon Kľuky
  • Kazeta: SRAM XG1275 / 10-52 T
  • Riadidlá: Syncros Fraser iC SL DC Carbon
  • Teleskopická sedlovka: FOX Transfer Dropper Post
  • Sedlo: Syncros Tofino 1.5 Regula
  • Plášte: Schwalbe Wicked Will 29×2.4”
  • Kolesá: Syncros Silverton 1.5-30 CL
  • Cena: 9,999 eur

Lumen eRide 910

Foto: Michal Červený
  • Rám: Lumen eRIDE Carbon HMX
  • Vidlica: FOX 34 Float Rhythm Air Grip
  • Tlmič: FOX NUDE 5T EVOL Trunnion
  • Diaľkové ovládanie: SCOTT TwinLoc Suspension System
  • Prehadzovačka: Shimano XT RD-M8100 SGS, Shadow Plus / 12 Speed
  • Radenie: Shimano Deore SL-M6100-IR
  • Brzdy: Shimano Deore M6120 4 Piston Disc
  • Kľuky: FSA Alloy Kľuky
  • Kazeta: Shimano CS-M6100 / 10-51 T
  • Riadidlá: Syncros Fraser 2.0 DC Alloy 6061
  • Predstavec: Syncros DC 2.0,
  • Teleskopická sedlovka: Syncros Duncan Dropper Post 2.0,
  • Sedlo: Syncros Tofino 1.5 Regular
  • Ráfiky: Syncros X-30SE / 32H / 30mm, Tubeless ready
  • Predný náboj: Formula CL-811 / 15x110mm
  • Zadný náboj: Formula CL-148M / 12x148mm / Micro Spline, Syncros Axle w/
  • Plášte: Schwalbe Wicked Will 29×2.4” EVO
  • Cena: 6,999 eur

Contessa Lumen eRide 900

Foto: Michal Červený
  • Rám: Lumen eRIDE Carbon HMX
  • Vidlica: FOX 34 Float Rhythm Air Grip
  • Tlmič: FOX NUDE 5T EVOL Trunnion
  • Diaľkové ovládanie: SCOTT TwinLoc 2 Technology
  • Hlavové zloženie: Syncros – Acros Angle adjust & Cable Routing HS System,
  • Prehadzovačka: Shimano XT RD-M8100 SGS, Shadow Plus / 12 Speed
  • Radenie: Shimano Deore SL-M6100-IR
  • Brzdy: Shimano Deore M6120 4 Piston Disc
  • Kľuky: FSA Alloy Kľuky / 175mm / 34T
  • Vodítko reťaze: e*thirteen / e*spec Slider
  • Reťaz: Shimano CN-M6100
  • Kazeta: Shimano CS-M6100 / 10-51 T
  • Riadidlá: Syncros Fraser 2.0 DC Alloy 6061
  • Predstavec: Syncros DC 2.0,
  • Teleskopická sedlovka: Syncros Duncan Dropper Post 2.0, 31.6mm
  • Predný náboj: Formula CL-811 / 15x110mm
  • Zadný náboj: Formula CL-148M / 12x148mm
  • Ráfiky: Syncros X-30SE / 32H / 30mm, Tubeless ready
  • Plášte: Schwalbe Wicked Will 29×2.4” EVO
  • Cena: 6,999 eur

Aktuality

17:54 37-ročná Marianne Vos prešprintovala Lotte Kopecky a vyhrala gravelové majstrovstvá sveta.

Marianne Vos opäť ukázala, prečo je označovaná ako najlepšia cyklistka všetkých čias. Lotte Kopecky získala striebro a bronz si odnáša Lorena Wiebes.

17:15 Tadej Pogačar vyhral Giro dell’Emilia v dúhovom drese majstra sveta po 37-kilometrovom sóle.

Pogačar pokračuje v absolútnej dominancii a pripísal si svoje prvé víťazstvo ako majster sveta a celkovo už 24. výhru v roku 2024.

Včera 16:11 Ridley ASTR RS a ASTR búrajú hranice gravel cyklistiky.

Ridley definuje novú éru gravel bicyklov s modelmi ASTR RS a ASTR, ktoré kombinujú špičkovú aerodynamiku, nízku hmotnosť a pretekársku geometriu. Tieto bicykle sú navrhnuté pre najnáročnejšie gravel preteky, no zároveň poskytujú všestrannosť a výkon pre ambicióznych jazdcov. Ridley s týmito modelmi posúva hranice gravel pretekov a ponúka nový štandard pre jazdcov, ktorí hľadajú rýchlosť, odolnosť a dobrodružstvo vo všetkých terénoch.

Včera 12:05 Kto sú najväčší favoriti gravelových majstrovstiev sveta a ako vyzerajú trasy v Belgicku?

Najväčším favoritom na zisk dúhového dresu je v mužoch Mathieu van der Poel a v ženách Lotte Kopecky.

03.10.2024 Legendárny Greg Minnaar oznámil, že Mont-Sainte-Anne budú jeho posledné preteky vo Svetovom pohári v zjazde.
Zavrieť reklamu