Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Nový Scott Genius má 150 mm zdvihu a integrovaný tlmič

Nový Scott Genius je dostupný v dvoch prevedeniach Genius, Genius Super Trail, ktorý je určený na agresívnejšiu jazdu.
Matúš Bušík
Nový Scott Genius má 150 mm zdvihu a integrovaný tlmič

Scott kompletne inovoval svoj trailový respektíve all mountain bicykel Genius. Ten je inšpirovaný integrovaným tlmičom, tak ako pri modeli Spark, ktorý je zameraný na cross-country.

Scott Genius má zdvih 150 mm a k dispozícii budú dva modely nového bicykla, so štandardným označením Genius a agresívnejším Genius Super Trail, ktorý je navrhnutý s ohľadom na klesanie.

Oba majú 160 mm vidlice, ale Super Trail (ST) má pevnejšie komponenty a nie je vybavený diaľkovým ovládaním vidlice.

Nový Genius je dostupný v troch rôznych prevedeniach rámu a síce špičkový celokarbónový rám, kombinovanú karbónovú prednú (vyrobená z lacnejšej verzie karbónu) a zliatinovú zadnú stavbu a kompletne hliníkový rám.

Všetky rámy majú rovnaké vlastnosti – geometriu, kinematiku a integráciu.

Genius ako taký je v podstate rozšírením modelu Spark, ktorý má taktiež verziu Super Trail, čo znamená, že Scott poskytuje päť kombinovaných úrovní bicyklov Spark a Genius, od pretekárskych cross-country až po ľahšie enduro.

Filozofia dizajnu pre tieto dva bicykle sa nazýva „Simplexity“ – bicykle, ktoré zvonku vyzerajú jednoducho (simple) –  integrovaný tlmič a vnútorné vedenie káblov, ale vo vnútri sú zložité (complex) z hľadiska použitej technológie.

Scott TwinLoc zostáva na Genius a Genius ST, aj keď v rôznych podobách. Pri verzii ST ovládate z riadidiel iba zadné odpruženie.

Tento systém dáva odpruženiu tri režimy – stúpanie, traction mode a zjazd. Cieľom je zachovať efektivitu a všestrannosť a zároveň zlepšiť vlastnosti pri zjazdoch.

Jemné, ale nápadité farby sú znakom celého radu. Foto: Daniel Geiger, Scott

Detaily rámu Scott Genius

Scott ponúka tri rôzne kombinácie rámov Genius najnovšej generácie. Celokarbónové rámy sú vyrobené z ľahkého vysoko modulovaného karbónu HMX.

O niečo lacnejšie sú hybridné rámy, ktoré využívajú lacnejší karbón HMF a zadná stavba je vyrobená zo zliatiny  Alloy 6061.

Nakoniec, kompletne zliatinové bicykle, ktoré majú rovnaký materiál na prednej a zadnej časti rámu.

Zadná stavba z ľahkej zliatiny je súčasťou radu modelov s čapom tesne pred zadnou oskou. Foto: Daniel Geiger / Scott

Karbónový rám je vyrobený zo 677 karbónových dielov, pričom až 55 oblastí rámu je dôkladne analyzovaných pre optimálne usporiadanie a výkon.

Celokarbónový HMX rám vo veľkosti M údajne váži 2 295 g vrátane hardvéru, ale bez tlmiča. Lacnejšie rámy HMF sú o 500 g ťažšie.

Každý zliatinový rám je vyrobený z 30 rôznych kusov hliníka, pričom každý z nich je navrhnutý individuálne.

Tlmič je chránený pred nečistotami a vodou, ale jeho nastavenia sú stále prístupné. Foto: Daniel Geiger / Scott

Rám využíva integrovanú technológiu odpruženia. Tlmič je umiestnený vnútri rámu a je stláčaný prostredníctvom hlavného čapu, v ktorom sa nachádzajú veľké ložiská. Nachádza sa tu aj drážkovaná trojdielna konštrukcia so závitovou skrutkou, ktorá predpína drážky, aby sa zabránilo klepaniu a opotrebovaniu.

Dizajn pomáha izolovať tlmič od bočných síl, zatiaľ čo jeho zapuzdrenie vo vnútri rámu ho chráni pred vonkajšími vplyvmi, čo zvýši spoľahlivosť a zabezpečí dlhú životnosť. Znižuje sa tak aj ťažisko bicykla, čo má výrazný vplyv na ovládanie a stabilitu.

Integrovaný dizajn tlmiča

Prístup k tlmiču dosiahnete pomocou gombíka. Foto: Daniel Geiger Scott

Masívna konštrukcia obklopujúca tlmič zvyšuje tuhosť rámu v oblasti stredového zloženia, znižuje ťažisko a poskytuje dostatok miesta pre fľašu s vodou v hlavnom trojuholníku.

V spodnej časti rámu je kryt, po ktorého otvorení získate prístup k nastaveniu tlmiča a taktiež k vzduchovému ventilu. Otvorenie krytu je veľmi jednoduché a vykonáva sa stlačením tlačidla, ktoré uvoľní kolík. Vnútorný povrch dvierok zobrazuje vedenie káblov a poskytuje miesto na zapisovanie nastavenia tlmiča.

Okolo hlavného čapu sa nachádza sag meter. Ukazovateľ sa stlačí, keď sa odpruženie zaťaží, ale nevráti sa, ak je bicykel odľahčený. Stupnica zobrazená na ráme ukazuje váš percentuálny pokles v rámci odporúčanej hodnoty 25 až 35 percent.

Tlmič je možné uvoľniť pomocou skrutiek prístupných z vonkajšej strany rámu. Všetky čapy zavesenia je možné demontovať pomocou kľúča Torx 30. Odnímateľná páka zadnej osky je vybavená náradím T30, T25 a 6 mm imbusovým kľúčom.

Vnútorné káble vedú čo najbližšie k otočným čapom, čo znižuje mieru, ktorou sú ťahané počas cyklu kompresie zavesenia. To zase znižuje opotrebenie a zamedzuje možnosti zdvojeného radenia, pri ktorom dochádza k chybnému preraďovaniu mechanických prevodov.

Čistý dizajn zvýrazňuje integrované vedenie káblov. Foto: Daniel Geiger / Scott

K integrácii a čistému vzhľadu prispieva vnútorné vedenie káblov cez hlavové predstavec a riadidlá Syncros a následne cez hlavovú trubku.

Geometria

Geometria Scott Genius je v súlade s modernými požiadavkami bicyklov. Bicykel je dlhý, nízky a položený.

Objímky hlavového zloženia je možné otočiť a docieliť tak zmenu hlavového uhla na 64 alebo 65 stupňov. Značky na nádobkách a ráme zaisťujú správne zarovnanie.

Karbónové rámy sú dodávané s prídavným hlavovým zložením, ktoré má hlavový uhol 64,5 stupňa. Genius sa dodáva s hlavovým uhlom 65 stupňov, zatiaľ šo Genius ST s uhlom 64 stupňov.

V porovnaní s predchádzajúcim modelom má nový Genius o dva stupne strmší uhol sedlovej trubky, o 20 mm dlhší reach a je o pol stupňa položenejší.

Detaily odpruženia

Sag meter je umiestnený na hlavnom čape. Foto: Daniel Geiger / Scott

TwinLoc je systém spoločnosti Scott, ktorý za chodu mení charakteristiku tlmiča prostredníctvom trojpolohového pákového systému namontovaného na riadidlách. Tento pákový systém má aj tretiu páku na ovládanie teleskopickej sedlovky.

Genius a Genius ST majú mierne odlišné systémy a používajú tlmiče z rady Fox Nude.

Oba modely ponúkajú režimy  stúpanie, kontrola trakcie a klesanie. V režime kontroly trakcie je veľkosť vzduchovej komory obmedzená, čo efektívne znižuje zdvih na 60 percent originálu a zároveň pomáha udržať zavesenie podopreté, s menším priehybom a teda s vyššou stredovou konzolou.

Pri modeloch Genius je systém TwinLoc integrovaný aj s vidlicou Fox FIT4 a ponúka tri polohy tlmenia podobné tým na tlmiči.

Vidlice Fox 36 bicyklov Genius ST nie sú prepojené s TwinLoc, čo umožňuje niektorým modelom osadenie vidlice Fox 36 Factory GRIP2.

Scott Genius Twin Lock systém

Štandardný Genius TwinLoc má plne otvorený režim klesania, kde má tlmič prístup k celému chodu a obe komory sú otvorené.

V režime kontrola trakcie uzatvára kolík sekundárnu vzduchovú komoru a pridáva dodatočné hydraulické tlmenie.

V režime stúpannia zostáva komora sekundárneho vzduchu zatvorená a tlmiaci okruh je tiež uzavretý.

Scott Genius ST Twin Lock systém

Twin Lock systém kombinuje nastavenie tlmiča a vidlice (Genius) respektíve iba tlmiča pri modeloch Genius ST a ovládanie teleskopickej sedlovky. Foto: Daniel Geiger / Scott

TwinLoc Genius ST má plne otvorený režim klesania, kde má tlmič prístup k celému rozsahu nastavenia tlmiča (na tlmiči je prístupný číselník) aj k jeho dvom komorám.

V režime kontrola trakcie zatvorí kolík sekundárnu vzduchovú komoru, ale tlmiaci okruh zostane tak, ako je v režime pre zjazd.

V režime stúpania zostáva komora sekundárneho vzduchu zatvorená a tlmiaci okruh je tiež uzavretý.

Tlmič Fox Float X Nude bol navrhnutý špeciálne pre tento bicykel, pričom vývoj trval rovnako dlho, ako vývoj samotného bicykla. Najväčším problémom bolo dostať všetky požadované funkcie do obmedzeného priestoru.

Dvierka k tlmiču slúžia aj ako chránič spodnej časti rámu. Foto: Daniel Geiger / Scott

Detaily kinematiky

Kinematika odpruženia zostáva podobná bicyklu, ktorý bol uvedený na trh v roku 2018, aj keď existujú jemné vylepšenia. Scott spolupracoval s Fox na vývoji vlastného vyladenia pre tlmiče.

Krivka pákového efektu bola mierne sploštená, ale celkovo si zachováva rovnakú progresivitu 21 percent. To znamená, že je tu viac priestoru pre možnosti ladenia otrasov a podľa Scottu to dáva odpruženiu konzistentnejší pocit počas jeho jazdy.

Hodnota anti-squat (určuje interakciu síl pri pedálovaní s odpružením) je viac ako 100 percent v bode priehybu pri všetkých prevodových stupňoch, aby sa zabránilo stláčaniu tlmiča silami pri pedálovaní. V porovnaní s predchádzajúcou verziou sa hodnoty údajne zvýšili asi o 20 percent.

Špecifikácia a ceny modelov Scott Genius a  Scott Genius ST

V ponuke je dovedna 10 modelov Scott Genius a Genius ST. Päť modelov z toho sú z rady Genius, ďalšie tri sú dostupné vo variante Genius ST a dva sú špecifické dámske modely Contessa Genius a Contessa Genius ST.

Uvádzaná váha jednotlivých modelov sa pri Geniuse pohybuje od 12,8 kg do 15,8 kg pri veľkosti M. Modely ST sa pohybujú v rozmedzí od 13,3 kg do 15,8 kg taktiež pri veľkosti M.

Scott Genius 900 Ultimate

Foto: Daniel Geiger / Scott
  • Rám: Carbon HMX
  • Vidlica: Fox 36 Factory FIT4 160mm
  • Tlmič: Fox Nude 5T Factory
  • Pohon: SRAM XX1 AXS
  • Brzdy: Shimano XTR
  • Kolesá: Syncros Revelstoke 1.0S-30CL
  • Plášte: Maxxis Dissector 29×2.6in
  • Cena: 11 999 €

Scott Genius 910

  • Rám: Carbon HMF / hliník
  • Vidlica: Fox 36 Performance Elite FIT4 160mm
  • Tlmič: Fox Nude 5T
  • Pohon: SRAM GX AXS
  • Brzdy: Shimano XT
  • Kolesá: Syncros Revelstoke 1.5 hliník
  • Plášte: Maxxis Dissector 29×2.6in
  • Cena: 7 499 €

Scott Genius 920 

  • Rám: Carbon HMF / hliník
  • Vidlica: Fox 36 Rhythm GRIP 160mm
  • Tlmič: Fox Nude 5T
  • Pohon: Shimano Deore/XT
  • Brzdy: Shimano Deore
  • Kolesá: Syncros X-30S ráfiky, Formula náboje
  • Plášte: Maxxis Dissector 29×2.6in
  • Cena: 4 999 €

Scott Genius 930

  • Rám: hliník
  • Vidlica: Fox 36 Rhythm GRIP 160mm
  • Tlmič: Fox Nude 5T
  • Pohon: Shimano Deore/XT
  • Brzdy: SRAM DB8
  • Kolesá: Syncros X-30S ráfiky, Formula náboje
  • Plášte: Maxxis Dissector 29×2.6in
  • Cena: 4 499 €

Scott Genius 940

Foto: Daniel Geiger / Scott
  • Rám: hliník
  • Vidlica: Marzocchi Z2 150mm
  • Tlmič: X-Fusion Nude 5 RLX
  • Pohon: SRAM SX/NX
  • Brzdy: Shimano MT501
  • Kolesá: Syncros X-30S ráfiky, Formula náboje
  • Plášte: Maxxis Dissector 29×2.6in
  • Cena: 3 799 €

Scott Genius ST 900 Tuned

Foto: Daniel Geiger / Scott
  • Rám: Carbon HMX
  • Vidlica: Fox 36 Factory GRIP2 160mm
  • Tlmič: Fox Float X Nude 5T Factory
  • Pohon: SRAM X01 AXS
  • Brzdy: Shimano XTR
  • Kolesá: Syncros Revelstoke 1.0-30CL
  • Plášte: Maxxis Minion DHF / Dissector 29×2.6in
  • Cena: 10 999 €

Scott Genius ST 910

  • Rám: Carbon HMF / hliník
  • Vidlica: Ohlins RXF36 m.2 Air 160mm
  • Tlmič: Fox Float X Nude
  • Pohon: SRAM GX AXS
  • Brzdy: Shimano XT
  • Kolesá: Syncros Revelstoke 2.0 hliník
  • Plášte: Maxxis Minion DHF / Dissector 29×2.6in
  • Cena: 7 499 €

Scott Genius ST 920

  • Rám: hliník
  • Vidlica: RockShox Lyrik Rush RC 160mm
  • Tlmič: Fox Float X Nude
  • Pohon: SRAM SX/NX
  • Brzdy: SRAM DB8
  • Kolesá: Syncros X-30S ráfiky, Formula náboje
  • Plášte: Maxxis Minion DHF / Dissector 29×2.6in
  • Cena: 4 999 €

Scott Contessa Genius ST 910

Foto: Daniel Geiger / Scott
  • Rám: Carbon HMF / hliník
  • Vidlica: Fox 36 Performance Elite 160mm
  • Tlmič: Fox Float X Nude
  • Pohon: SRAM GX AXS
  • Brzdy: Shimano XT
  • Kolesá: Syncros Revelstoke 2.0 hliník
  • Plášte: Maxxis Minion DHF / Dissector 29×2.6in
  • Cena: 7 499 €

Scott Contessa Genius 920

  • Rám: Carbon HMF / hliník
  • Vidlica: Fox 36 Rhythm GRIP 160mm
  • Tlmič: Fox Nude 5T
  • Pohon: Shimano Deore/XT
  • Brzdy: Shimano Deore
  • Kolesá: Syncros X-30S ráfiky, Formula náboje
  • Plášte: Maxxis Dissector 29×2.6in
  • Cena: 4 999 €

Aktuality

17:07 Musíte vidieť: Postapokalyptické freeride rodeo v podaní Jakuba Vencla.

Tak by sa v skratke dalo charakterizovať nové video tohto českého slopestyle jazdca a freeridera. Kulisy bane dodávajú celému projektu poriadnu dávku atmosféry a toto video naozaj stojí za to, aby ste si ho pustili viackrát.

Včera 10:46 Fotogaléria: Pozrite si najlepšie zábery z 2. kola svetového pohára XCO v brazílskej Araxá.

Najmä mužské preteky boli mimoriadne napínavé a rozhodlo sa v nich až v záverečnom šprinte štyroch pretekárov. Najrýchlejším v ňom bol dánsky jazdec Simon Andreassen. V ženách preteky ovládla Haley Batten, ktorá o svojom víťazstve rozhodla v poslednom kole.

Včera 10:30 Janka Keseg Števková a Martina Krahulcová skončili v etapových pretekoch Epic Series 4 Islands na vynikajúcom 3. mieste (+video).

Preteky pozostávali z prológu a 4 etáp na štyrpoch rôznych chorvátskych ostrovoch. Slovenským pretekárkam v tíme 8capital sa prológ aj každú z etáp podarilo dokončiť na 3. mieste a celkovo z toho bolo taktiež tretie miesto.

Včera 09:19 Haley Batten a Simon Andreassen vyhrali preteky svetového pohára XCO v brazílskej Araxá (+galéria).

Američanka Haley Batten zaznamenala perfektný víkend, keď sa jej po sobotných pretekov v Short Tracku (XCC) podarilo zvíťaziť aj v disciplíne Cross-Country Olympic (XCO) a víťazku prvého kola Jenny Rissveds zdolala po ich vzájomnom súboji plnom útokov v poslednom kole. Medzi mužmi bol najrýchlejším Simon Andreassen, ktorý využil mechanický problém Victora Koretzkyho, ktorého v záverečnom šprinte porazil.

21.04.2024 Tadej Pogačar vyhral Liège-Bastogne-Liège po 35 km sóle. Van der Poel vybojoval v šprinte tretie miesto.

Pogačar zaútočil v stúpaní Côte de La Redoute, na jeho zrýchlenie nedokázal nikto zareagovať a svoje sólo dotiahol úspešne až do cieľa. Druhý finišoval Romain Bardet, ktorý sa oddelil z vedúcej skupiny a 14 km pred cieľom a v šprinte o tretie miesto bol najrýchlejší Mathieu van der Poel.

Zavrieť reklamu