Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Komentár

Čo je to vlastne gravel a prečo sú gravel bicykle (skoro) úplný nezmysel?

Sú akousi coolovo vyzerajúcou náhradou trekingových bicyklov, ktoré historicky zdieľajú rovnaké použitie - nedeľnú jazdu po hrádzi.
Martin Sarvaš
Čo je to vlastne gravel a prečo sú gravel bicykle (skoro) úplný nezmysel?

Názor vydavateľstva Sportmedia sa nemusí stotožňovať s názorom redaktora vyjadrenom v komentári.

Wikipiedia definuje gravel cyklistiku ako šport alebo voľnočasovú aktivitu, ktorej účastníci jazdia na bicykli väčšinou po štrkových cestách a niekedy používajú špeciálne navrhnuté gravel bicykle.

Gravel podľa poučky premosťuje priepasť medzi cestnou a horskou cyklistikou, kombinuje vyššiu rýchlosť a efektivitu cestnej cyklistiky so schopnosťou a voľnosťou jazdy v nerovnom teréne.

Gravel bicykle sú v skratke akýmsi mutantom horských cross-country a cestných bicyklov.

Majú podobné rámy ako cestné bicykle, ale s pohodlnejšou geometriou, množstvo úchytov na tašky a držiaky, rozšírené barany, široké kolesá aj plášte, špecifické radenie a niekedy dokonca aj odpruženie.

Sú teda gravel bicykle vlastne dokonalé bicykle, ktoré zvládnu úplne všetko? Nie tak úplne.

Na čo sú vlastne dobré gravel bicykle?

Po premiérových majstrovstvách sveta v disciplíne gravel vystáva otázka: na čo sú vlastne dobré gravel bicykle?

Na gravelovom šampionáte totiž výrazne dominovali cestné bicykle, ktoré mali širšie ráfiky a širšie gumy, čo je jediné, čo pretekári potrebovali.

Nepotrebovali pohodlnú geometriu, odpruženie, nekonečno úchytov na tašky či všemožné držiaky na príslušenstvo. Potrebovali byť rýchli.

Trať mala 194 km, prevýšenie 800 m a obsahovala 36% nespevnených ciest (70 km), 18% tvrdého štrku (35 km), 1% dlažobných kockiek (2 km), 17% tvrdého povrchu (33km) a 27% asfaltu (52 km). Zvyšok trate (2 km) bol nešpecifikovaný.

Prečítajte si tiež

Pretekári si teda veľmi dobre zvážili, aký bicykel bude na takejto trati najrýchlejší a logickou voľbou bol cestný bicykel so širokými gumami.

Na čo sú teda dobré? Nebudeme si klamať – sú dobré na zarábanie peňazí pre výrobcov bicyklov. Ako každý iný bicykel.

A pre verejnosť sú akousi coolovo vyzerajúcou náhradou trekingových bicyklov, ktoré historicky zdieľajú rovnaké použitie – nedeľnú jazdu po hrádzi.

A čo trať na majstrovstvách sveta?

Niektorí sa sťažovali, že 194 km trať bola krátka, niekomu bola dlhá, niekomu chýbalo viac štrku, niekomu chýbali kopce a iným chýbali lesné singletracky.

Táto trať asi nezahriala na srdiečku zarytých gravelistov, ale otázne je, čo by tak uspokojilo ich požiadavky. Dlhšia trať, nech sú z toho ultra preteky? Alebo viac trate v lese, nech je z toho viac MTB a cyklokros? Alebo rovno viac dní, nech je z toho bikepacking?

Gravel je však tak nešpecifická disciplína, že uspokojenie nadšencov gravelu, z ktorých má každý inú predstavu o tom, čo je to gravel, je takmer nemožné.

Faktom ale je, že majstrovská trať splnila svoj účel – prilákať profesionálnych cestných cyklistov a pozornosť médií.

Prečítajte si tiež

Lebo povedzme si úprimne, ak by na pretekoch neštartovali Sagan, Van der Poel a spol., nikoho by tie preteky nezaujímali a nebol by dôvod ich sledovať. Takto prilákali na sledovanie gravelových majstrovstiev aj cestných fanúšikov.

Ide totiž novú disciplínu, najmä čo sa týka pretekov na svetovej úrovni a ani mená tých najlepších špecialistov na gravel by divákov určite neprilákali.

Organizátori tak spravili správny krok, lebo viac divákov a väčšia pozornosť prinesie do športu viac sponzorov a peňazí na rozvoj. Zmeniť trať a pridať viac rozbitých ciest v v budúcnosti už potom skutočne nebude problém.

Prečo sú gravel bicykle (skoro) úplný nezmysel?

Gravel bicykle sú akousi zvláštnou neurčitou kategóriou bicyklov pre zvláštnu kategóriu neurčitých ľudí, ktorí sa väčšinou nevedia rozhodnúť, čo chcú od svojho budúceho bicykla. Až na pár výnimok.

Veľká väčšina cyklistickej populácie by pravdepodobne ani nezistila rozdiel v jazde na gravelovom bicykli pri porovnaní s jazdou na cestnom bicykli so širokými gumami.

Jazdiť gravel v lese je nezmysel. Jazdiť gravel na ceste je možno o niečo menší nezmysel.

Na čo sa potom výrobcovia bicyklov roky mordovali s vývojom horských a cestných bicyklov, ktoré patria do lesa a na cesty.

Ale ešte tu máme v zátvorke slovíčko skoro. Slovíčko skoro zahŕňa maličkú skupinu ľudí, ktorá skutočne využije gravelový bicykel na to, v čom je dobrý.

Na bikepacking, lebo naň môžete zavesiť nekonečno tašiek, na viacdňové výlety alebo dlhé, a niekedy aj krátke, dobrodružné jazdy, v ktorých sú skombinované rôzne povrchy a terény, ale stále s prevahou asfaltiek rep. menej spevnených ciest. Na to je gravel fakt dobrý, keďže má pohodlnú geometriu.

Čo si máte kúpiť?

Víťazný bicykel Majstrovstiev sveta v graveli 2022 – Canyon Ultimate CFR Gianniho Vermeerscha

Ak bývate na Slovensku, s najväčšou pravdepodobnosťou nepotrebujete gravel bicykel.

Skoro všetky moderné cestné bicykle majú viac než dosť priestoru v ráme a vidlici pre široké gumy a divili by ste sa, aké povrchy a rozbité cesty zvládnu aj klasické cestné plášte.

Ale každopádne, môžete si kúpiť druhý pár kolies s agresívnejšími plášťami alebo možno treba najprv skúsiť iba širšie plášte a uvidíte, či vás vôbec baví natriasanie sa na rozbitých cestách.

Jednu vec ale musím uznať. Je to síce zaujímavé, ale gravel bicykle majú často krajší dizajn ako mnohé cestné či trekingové bicykle a náklonnosti bicyklu, ktorý je jednoducho krajší, asi rozumiem.

 

Aktuality

17:07 Musíte vidieť: Postapokalyptické freeride rodeo v podaní Jakuba Vencla.

Tak by sa v skratke dalo charakterizovať nové video tohto českého slopestyle jazdca a freeridera. Kulisy bane dodávajú celému projektu poriadnu dávku atmosféry a toto video naozaj stojí za to, aby ste si ho pustili viackrát.

Včera 10:46 Fotogaléria: Pozrite si najlepšie zábery z 2. kola svetového pohára XCO v brazílskej Araxá.

Najmä mužské preteky boli mimoriadne napínavé a rozhodlo sa v nich až v záverečnom šprinte štyroch pretekárov. Najrýchlejším v ňom bol dánsky jazdec Simon Andreassen. V ženách preteky ovládla Haley Batten, ktorá o svojom víťazstve rozhodla v poslednom kole.

Včera 10:30 Janka Keseg Števková a Martina Krahulcová skončili v etapových pretekoch Epic Series 4 Islands na vynikajúcom 3. mieste (+video).

Preteky pozostávali z prológu a 4 etáp na štyrpoch rôznych chorvátskych ostrovoch. Slovenským pretekárkam v tíme 8capital sa prológ aj každú z etáp podarilo dokončiť na 3. mieste a celkovo z toho bolo taktiež tretie miesto.

Včera 09:19 Haley Batten a Simon Andreassen vyhrali preteky svetového pohára XCO v brazílskej Araxá (+galéria).

Američanka Haley Batten zaznamenala perfektný víkend, keď sa jej po sobotných pretekov v Short Tracku (XCC) podarilo zvíťaziť aj v disciplíne Cross-Country Olympic (XCO) a víťazku prvého kola Jenny Rissveds zdolala po ich vzájomnom súboji plnom útokov v poslednom kole. Medzi mužmi bol najrýchlejším Simon Andreassen, ktorý využil mechanický problém Victora Koretzkyho, ktorého v záverečnom šprinte porazil.

21.04.2024 Tadej Pogačar vyhral Liège-Bastogne-Liège po 35 km sóle. Van der Poel vybojoval v šprinte tretie miesto.

Pogačar zaútočil v stúpaní Côte de La Redoute, na jeho zrýchlenie nedokázal nikto zareagovať a svoje sólo dotiahol úspešne až do cieľa. Druhý finišoval Romain Bardet, ktorý sa oddelil z vedúcej skupiny a 14 km pred cieľom a v šprinte o tretie miesto bol najrýchlejší Mathieu van der Poel.

Zavrieť reklamu