Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Cestné bicykle

Test: Nové Cervelo S5 Force eTap AXS 2023

Malé zmeny, ktoré prinášajú veľký výkon. Tento bicykel (v najvyššej špecifikácii) je víťazom žltého i zeleného dresu na Tour de France 2022 v podaní Jonasa Vingegaarda a Wouta van Aerta.
Hodnotenie: 4.5/5
10 199
Martin Sarvaš
Test: Nové Cervelo S5 Force eTap AXS 2023

Cervelo S5 Force eTap AXS 2023

Naše hodnotenie

Agresívny pretekársky bicykel so skvelou ovládateľnosťou a komfortom, no prichádza s veľkou cenovkou.

+PLUSY

  • Rýchly
  • Skvelá manipulácia
  • Jednoduchšie nastavenia ako predchádzajúci S5
  • Priestor pre široké pneumatiky
  • Zjednodušená predná časť
  • Vynikajúce špecifikácie

-MÍNUSY

  • Drahý
  • Pomerne ťažký
  • Širokoé svorky na sedlovej koľajnici obmedzujú posun sedla vpred/vzad

Model Cervélo S5 často posúva hranice dizajnu cestných aerobikov a prináša funkcie, ktoré sa predtým sústredili na bicykle na časovku, na platformu optimalizovanú pre hromadné cestné preteky.

Pôvodný model S5, ktorý bol uvedený na trh v roku 2011, sa inšpiroval modelom Cervélo P4. Nie je teda žiadnym prekvapením, keď v najnovšom S5 uvidíte ozveny Cervélo P5 .

Vizuálne sa najnovší model S5 len jemne líši od predchádzajúceho modelu, ktorý bol uvedený na trh v roku 2018 s neortodoxným predstavcom a kĺbovou vidlicou.

Došlo však k niekoľkým kľúčovým zmenám, z ktorých niektoré majú potenciál výrazne zmeniť vaše každodenné jazdenie.

Aj keď to v žiadnom prípade nie je ľahký bicykel, mnohých neprekvapí, keď objavíte bicykel s tak silne tvarovanými rúrami, ktorý sa v priaznivom teréne cíti neuveriteľne rýchlo.

Zjednodušená predná časť a zväčšený priestor pre plášte robia z najnovšej verzie S5 bicykel, s ktorým sa žije o niečo ľahšie ako s jeho predchodcom.

Malé zmeny, veľký výkon

Vzhľadom na jeho vonkajšiu podobnosť s predchádzajúcim modelom sme mohli očakávať, že nový S5 bude mať pomerne tiché predstavenie.

Nové Cervelo S5 zohralo svoju úlohu v jednom z najdominantnejších tímových výkonov modernej éry v podaní jazdcov Jumbo-Visma na Tour de France 2022.

Zmeny v rámovej sade S5 prichádzajú najmä vo forme malých úprav tvarov a veľkostí trubiek, ktoré prišli vďaka posledným zmenám technických predpisov UCI, ktoré umožňujú o niečo hlbšie a aerodynamickejšie trubky ako predtým.

Cervélo napríklad tiež posunulo predok bicykla viac nad predné koleso. Okrem toho prichádza ďalšia významná zmena v podobe extra 6 mm priestoru pre plášte.

Nový model S5 má priestor pre pneumatiky až do šírky 34 mm v porovnaní s 28 mm vôľou pri predchodcovi. To stavia nový S5 do spektra, ktoré sa ešte nedávno považovalo za kategóriu gravel.

Naozaj však potrebujete tak veľa priestoru pre gumy aero cestnom bicykli?

Odpoveď je pravdepodobne „záleží na tom, kde jazdíte“, ale zahrnutie sady ultraširokých aero kolies Reserve 52/63 (viac o nich neskôr) a pneumatík 28-622, ktoré sa nafúknu až nad 31,5 mm, naznačuje, že nová tvár rýchlosti nemusí byť len o najmenšej možnej prednej ploche.

Geometria a pocit z jazdy

Vďaka svojmu dedičstvu a futuristickému vzhľadu som očakával, že nová S5 bude rýchla a v tomto smere nesklame. Nečakal som však, že jazda bude až taká plynulá.

V súčasnosti mám 28 mm pneumatiky na každom cestnom bicykli okrem špeciálu na časovku (ktorý je starý a má priestor len pre 25 mm pneumatiky). Takže keď ich vidím namontované na bicykli, zvyčajne viem, čo dostanem.

Tu však získate efektívnu šírku pneumatiky viac ako 31,5 mm. Pneumatiky Vittoria Corsa TLR G2.0 na mojom testovacom bicykli merali 31,7 mm pri nahustení na 60 psi na ráfikoch Reserve, bez straty aerodynamiky, pretože celý balík (kolesá a plášte) je na to optimalizovaný.

Ako vždy, musíte nastaviť správny tlak v pneumatikách, aby ste to naplno využili, ale keď tak urobíte, kvalita jazdy je pôsobivá pre bicykel bez špecifických funkcií zlepšujúcich pohodlie (ako je systém IsoFlow na Trek Madone SLR ).

V spojení s vynikajúcou a ostrou ovládateľnosťou pôsobí nová S5 v rýchlosti výnimočne pohodlne a predvídateľne. Prechádza hladko po nedokonalostiach vozovky, za ktoré by vás podobne tuhé bicykle s užšími plášťami mohli bežne poriadne vytrestať.

Samozrejme, samotný rám nie je matrac z pamäťovej peny – keď vstanete zo sedla a dupnete do pedálov, stále dostanete typickú svižnú odozvu, ktorú očakávate od pretekárskeho bicykla na úrovni WorldTour .

Ale táto odozva našťastie neprichádza so zjavnou „penalizáciou“ za pohodlie, ako sa to často stáva pri čisto pretekárskych bicykloch.

Rozhodne nepôsobí ťažko, ale váhy neklamú – s hmotnosťou 8,2 kg na bicykel s veľkosťou 56 cm bez pedálov a košíkov na fľašu je takmer o 800 g ťažší ako ekvivalentný model Cervélo R5.

S5 je bezpochyby tým rýchlejším bicyklom mimo najstrmších a najdlhších stúpaní, ale toto nie je bicykel skonštruovaný na uspokojenie vrchárov či jazdcov, ktorí riešia každý gram.

Aj keď existujú ľahšie aero bicykle, ako napríklad Canyon Aeroad CFR, cestný aero bicykel s hmotnosťou okolo 8 kg nie je nezvyčajný v porovnaní s konkurenciou, ako sú Trek Madone SLR, Cannondale SystemSix a Orbea Orca Aero.

Bolo by možné postaviť ľahšiu S5 s ešte drahšou konštrukciou a kolesami s nižšími a užšími ráfikmi. Či by to bolo rozumné využitie peňazí na bicykli, ako je tento, je však otázne.

Geometria Cervélo S5 2023

Doplnky

Ako je typické pre plne integrované aero cestné bicykle, zvyšné doplnky a komponenty na Cervélo S5 je väčšinou priamo od výrobcu rámu.

Sedlovka je identická so sedlovkou predchádzajúceho modelu, s výnimkou menšieho 15 mm offsetu (bicykel bol štandardne dodávaný s 25 mm offsetom).

Posun sedla vpred má vo všeobecnosti zmysel na aero cestnom bicykli, pretože vás posúva viac dopredu nad stredové zloženine. To poskytuje otvorenejší uhol bedra pri jazde v agresívnej polohe.

Ak však uprednostňujete pohodlnejšiu jazdu, staré 25 mm a 0 mm sedlovky sú stále kompatibilné s novým S5, takže je tu veľa možností. To je tiež praktické, pretože široko nastavené svorky na sedlovú koľajnicu vám nedávajú veľa priestoru na nastavenie polohy sedla vpred alebo vzad.

Ak sa držíte limitov vyznačených na koľajniciach sériového sedla Selle Italia Novus Boost Evo SuperFlow Ti (ktoré je veľmi pohodlné, aj keď by ste v tejto cenovej kategórii mohli rozumne očakávať karbónové koľajničky), máte len jeden centimeter rozsahu nastavenia.

Je nepríjemné, že možno budete musieť hľadať náhradnú sedlovku, namiesto toho, aby ste mohli optimalizovať polohu sedla jednoduchým posunutím dopredu alebo dozadu na koľajničkách o niekoľko centimetrov, ako je to možné pri veľkej väčšine iných sedloviek.

Zjednodušený predok

Cervélo zjednodušilo prednú časť, vďaka je prispôsobenie bicykla jednoduchšie ako predtým a vďaka úpravám sa znížila aj hmotnosť o zanedbateľných 53 gramov.

Aj keď budete stále musieť odpojiť hadice z bŕzd, ak chcete vymeniť predstavec, už nie sú potrebné špecifické skrutky alebo nespočetné množstvo malých dielov.

Napriek vzhľadu sú hadice bŕzd vedené zvonka riadidiel v malom kanáliku pod páskou riadidiel. To znamená, že by ste mali byť schopní zmeniť šírku riadidiel bez odpájania hadíc.

Predstavec je dostupný vo veľkostiach od 80 mm do 130 mm (v rozostupoch po 10 mm) a riadidlá v šírkach od 380 mm do 440 mm (v rozostupoch po 20 mm).

Radenie, kolesá a plášte

Radenie SRAM Force eTap AXS

Poskytuje výkon porovnateľný s vlajkovou loďou bezdrôtovej elektronickej súpravy SRAM Red eTap AXS, v trochu ťažšom, ale výrazne lacnejšom balení.

Ako sa niekedy pri hydraulických kotúčových brzdách SRAM stáva, pri v stoji sa objavili náznaky malého trenia doštičiek o kotúč, ale nejde o zásadný problém – brzdný výkon je inak vynikajúci.

Merač výkonu SRAM Force je skvelou súčasťou. Používa rovnaké vnútorné časti ako vynikajúci merač výkonu Quarq DFour DUB a mal by poskytovať podobne presné a spoľahlivé údaje.

Kolesá Reserve 52/63 a plášte Vittoria

Cervélo S5 je postavený na novej sade aero kolies od značky Reserve. Sada kolies Reserve 52/63 je podľa Cervéla kľúčová pre vylepšený výkon novej S5-ky.

Zatiaľ čo bicykel ako celok je údajne o 8 wattov aerodynamickejší (pri 48 km/h), o kolesách Reserve 52/63 sa tvrdí, že „ušetria niečo málo cez 5 wattov“ v porovnaní s predchádzajúcimi kolesami Reserve 50/65.

Karbónové ráfiky majú radikálne široké vonkajšie rozmery, s 35 mm širokým / 52 mm hlbokým predným ráfikom a 34 mm širokým / 63 mm hlbokým zadným ráfikom. Kolesá sú poskladané na nábojoch Zipp ZR1 ST.

Ako už bolo spomenuté, nafúkne pneumatiky 28-622 sa roztiahnnu na šírku až 31,7 mm, keď sú nahustené na 60 psi.

Aj na dnešné pomery je to na aero cestný bicykel nezvyčajne široké. Je to však nepopierateľne efektívne, pretože využívate aerodynamické výhody kolies s hlbokým profilom bez zníženia odporu v dôsledku širších pneumatík.

Pneumatiky Vittoria Corsa TLR G2.0 sú tiež jedny z najpružnejších cestných bezdušových pneumatík a hoci sú pomerne jemné, ponúkajú skvelú rovnováhu medzi rýchlosťou, priľnavosťou a komfortom.

Verdikt

Nové Cervélo S5 je rýchle, pohodlné, jednoduchšie sa nastavuje a ponúka skvelú ovládateľnosť.

Odhliadnuc od problémov so sedlovkou, jedinou nevýhodou tohto bicykla je, že je v porovnaní s podobne špecifikovanými konkurentmi nepopierateľne drahý.

Dokonca aj v dobe všeobecného nárastu cien 10 199 eur za zostavu s touto špecifikáciou ju stavia na vrchol rebríčka, spolu s bicyklami, ako je Trek Madone SLR 7 eTap.

Existujú špičkoví konkurenti, ktorí môžu ponúknuť podobný balík za menej peňazí (napríklad Merida Reacto, Canyon Aeroad, Orbea Orca Aero a Cannondale SystemSix Hi-Mod).

Hodnota je však tiež vysoko osobná vec a Cervélo by nepochybne tvrdilo, že hviezdny výkon a rodokmeň S5 na najvyššej úrovni ospravedlňujú jeho cenu.

Ak dokážete stráviť vstupnú cenu, nový S5 je fantasticky rýchly a zábavný bicykel na jazdu.

Aktuality

16:01 Kompletne hliníková prehadzovačka? Vivo Cycling ukázali, na čom pracujú.

V súčasnosti dominujú trhu s pohonom a radením dve obrovské spoločnosti Shimano a Sram. To však nebráni menším spoločnostiam pokúsiť sa zabojovať o svojich zákazníkov. S klasickým dizajnom zrejme v tejto konkurencii neuspejete a tak prichádza Vivo Cycling s kompletne hliníkovou prehadzovačkou.

15:05 Canyon predstavil Neuron:ONfly, ide o vôbec prvý ľahký e-bike nemeckej značky.

Na jeho zostavenie využili v Canyon ľahký motor Bosch Performance Line SX, a tento bickykel má hmotnosť 19,1 kg.

Včera 15:42 Kultová značka bicyklov Kona je na predaj.

Do problémov sa dostal ďalší veľký a svetoznámy výrobca bicyklov Kona Bikes. Táto pôvodne kanadská značka bola ústrednou v cyklistickom boome počas 90. rokov. Aktuálne však prechádza turbulentným obdobím s neistou budúcnosťou.

Včera 15:10 Preteky Okolo Slovenska prevedú jazdcov z Podunajskej nížiny až po Tatry a nový je okrem trate aj ich termín.

68. ročník medzinárodných pretekov Okolo Slovenska sa uskutoční od 26. do 30. júna. Pozostávať bude z úvodnej tímovej časovky a následných štyroch etáp. Svoju účasť v pretekoch potvrdili tri tímy World Tour a sedem profesionálnych kontinentálnych tímov a desať kontinentálnych tímov, ktoré sa pobijú o UCI body.

Včera 11:02 Preteky 1. kola KENNY Slovenského pohára v endure na Baťovych trailoch v Partizánskom sú zrušené.

Organizátori museli k tomuto kroku pristúpiť, kvôli šíreniu sa afrického moru ošípaných v tejto a v priľahlých lokalitách.

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu